Gå til innhold

Hvordan skal friske Betulia planter se ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forrige lørdag kjøpte jeg to Betulia planter på Mester Grønn for å sette på en grav. Egentlig ville jeg ha margeritter og asters, men de ble ikke anbefalt fordi man må plukke bort døde knopper hver uke, og de tåler dårlig regn og vind, sa ekspeditøren.20240804_150923.thumb.jpg.f752cfc7f57c91a7e2993f28f61357d1.jpg

Var på graven igjen i dag, og ser at Betulia plantene ikke har fått flere blomster, jeg måtte plukke bort masse døde blad /knopper, og bladene har en rar farge.

Skal friske Betulia se slik ut? 

Anonymkode: c9f61...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som planten får sol siden bladene har fått annen farge. Ikke noe merkelig det. Det er sent på sesongen nå, så mange planter gror ikke så fort som de ville gjort tidligere i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (2 timer siden):

Ser ut som planten får sol siden bladene har fått annen farge. Ikke noe merkelig det. Det er sent på sesongen nå, så mange planter gror ikke så fort som de ville gjort tidligere i sommer.

De så slik ut da jeg kjøpte de på Mester Grønn, og det var ekspeditøren som plukket de ut.

Det er masse Betulia på kirkegården, og jeg sammenlignet plantene på de andre gravene med de som jeg har kjøpt, og bladene på de andre var grønne og fine og plantene hadde masse blomster, men ikke mine.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De så slik ut da jeg kjøpte de på Mester Grønn, og det var ekspeditøren som plukket de ut.

Det er masse Betulia på kirkegården, og jeg sammenlignet plantene på de andre gravene med de som jeg har kjøpt, og bladene på de andre var grønne og fine og plantene hadde masse blomster, men ikke mine.

Ts

men det er jo naturlig at det er forskjell på planter som har stått der og rotet seg lenge, og planter som ble plantet for kort tid siden

Anonymkode: 2197c...484

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes den ser solbrent ut. Sto den innendørs i butikken? I så fall kan overgangen ha blitt for stor. Det er helt vanlig og de nye bladene vil være fine.

Anonymkode: c9b64...5c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også anbefalt Betulia, men den ble aldri fin. Jeg byttet til Aster, den blomstrer veldig pent nå og har ikke krevd mye i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangel på gjødsel vil jeg tro. De blomstrer mer og har grønnere blader om det er tilstrekkelig med næring i jorda. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes den ser solbrent ut. Sto den innendørs i butikken? I så fall kan overgangen ha blitt for stor. Det er helt vanlig og de nye bladene vil være fine.

Anonymkode: c9b64...5c3

Ja den stod innendørs

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (4 timer siden):

Mangel på gjødsel vil jeg tro. De blomstrer mer og har grønnere blader om det er tilstrekkelig med næring i jorda. 

Da har de ikke fått gjødsel hos Mester Grønn

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

De blir fort sånn om det er dårlig jord der du har plantet, så ville ha hatt på noe, evt. tilsatt litt ekstra plantejord med næring i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hanne67 skrev (1 time siden):

De blir fort sånn om det er dårlig jord der du har plantet, så ville ha hatt på noe, evt. tilsatt litt ekstra plantejord med næring i. 

Den så slik ut da jeg kjøpte den på Mester Grønn, men har blitt litt verre i løpet av den siste uken.

På nabogravene står det masse Betulia som har friske grønne blad og masse røde blomster, og det er akkurat samme jord som på graven jeg plantet de.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den så slik ut da jeg kjøpte den på Mester Grønn, men har blitt litt verre i løpet av den siste uken.

På nabogravene står det masse Betulia som har friske grønne blad og masse røde blomster, og det er akkurat samme jord som på graven jeg plantet de.

Ts

Jeg pleier å ha på mer og ny jord + gjødsle gjennom vekstsesongen, og vil tro det kan være tilfellet med nabogravene på gravstedet du passer også. 

Enkelt å tilføre litt.

Anonymkode: 65149...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 10.29):

Ts

Bytte du jord og gjødslet da du plantet?

Anonymkode: e669e...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bytte du jord og gjødslet da du plantet?

Anonymkode: e669e...c61

Jeg la til litt jord, men  bedet på en urnegrav er mindre enn på en kistegrav, og det er ikke mye plass til jord når det også er annen beplantning der.

Tenkte ikke på å gjødsle, men vannet.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...