Gå til innhold

Sykehjem gav ikke beskjed

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min far døde brått på sykehjem.

De gav ikke oss beskjed av han hadde sluttet å ta til seg næring, jeg fikk derfor sjokk når jeg hørte dette, og opplever nå et mildt sinne mot de, at de har lov til å la være og informere oss om noe slikt.?

De kom med en beklagelse, sa det ikke var uventet og ba oss tømme rommet etter 1 døgn.

Anonymkode: 8ffc9...2ce

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De gav ikke oss beskjed av han hadde sluttet å ta til seg næring, jeg fikk derfor sjokk når jeg hørte dette, og opplever nå et mildt sinne mot de, at de har lov til å la være og informere oss om noe slikt.?

De kom med en beklagelse, sa det ikke var uventet og ba oss tømme rommet etter 1 døgn.

Livet går sin gang, selv om vi helst skulle hatt en stopp bryter, før noen blir terminal. 
Besøkte du han ikke jevnlig, og så hvilken vei det bar? Forventer du at de skulle gi han næring intravenøst? 
Antar du er i sorg, og derfor ikke klarer å se tingene helt klart….

Anonymkode: 7afc8...124

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker lever i snitt rundt 2 måneder etter at de legges inn på sykehjem, ts. Sykehjem er ikke en langvarig løsning - det er liste siste stopp. Dødens venterom, om man det vil. At mennesker slutter ta til seg næring er også en helt naturlig del av døden. Kroppen stenger ned, og dør. Det er ikke noe man på humant vis kan avbøte. Å holde gamle folk som er så syke at de er på sykehjem i live lenge er ikke ønskelig.

Anonymkode: 6289c...2ad

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanlig å finne noen å skylde på når man står der i livet. Dette er ikke unormalt. 

Kondolerer med ditt tap. 

Anonymkode: 3dc1e...80f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mennesker lever i snitt rundt 2 måneder etter at de legges inn på sykehjem, ts. 

Anonymkode: 6289c...2ad

Lurer på hvor du har det fra? Helsedirektoratet har faktisk tall på det som viser at gjennomsnittstiden en person bor på et sykehjem er 2 år ikke 2 måneder. Har selv jobba innenfor flere ulike sykehjem og de fleste lever et par år på langtidsplass på sykehjem. 

Anonymkode: 30787...347

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler med deg - kondolerer! ❤️

Jeg har dessverre sett selv at sykehjem helt bevisst velger å ikke kontakte pårørende og lege i samme tilfelle. For hvis det ble gjort var de visst pålagt å ha en ekstra person på jobb som skulle ha ansvar for den døende. Og å tilkalle lege, det var visst så dyrt også når det var utenom fastsatt tid, så det ville de heller ikke gjøre.

Jeg sluttet på dagen etter dette, var vikar. Jeg burde ha meldt dette inn den gangen, og vil alltid angre på at jeg ikke gjorde det. Men der var flere ledd på avdelingen, ledelsen og neste ledd i kommunen så.. nærmest korrupte.. at jeg alene nok aldri ville nådd frem med noe. Jeg mener likevel at jeg i det minste burde forsøkt den gangen, men må leve med at jeg ikke meldet dette videre.

Jeg synes dere bør be om utskrift av din fars fullstendige journal, og så hva de har journalført de siste døgnene, Ts, og så få hjelp av Pasientombudet eller advokat til å se på dette, og få hjelp til å klage dette inn til Statsforvalteren. Om det hjelper, det er en annen sak, men hvis dette sykehjemmet gjør flere slike feil, så vil ikke Statsforvalteren lenger kunne overse det, og derfor er det viktig at slike saker tas videre.

Håper dere i familien tar godt vare på hverandre i tapet og sorgen ❤️ 

Anonymkode: 520c6...665

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg forstår godt at du er sint ts. De burde ha informert deg om at helsen til din far hadde endret seg. Når de sier til deg at dødsfallet ikke var uventet burde de ha kontaktet deg slik at dere pårørende kunne hatt en mulighet til å komme innom før han døde.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far var en vanskelig mann, så jeg besøkte han svært sjelden ( traume forsterking ) likevel så var det gode stunder, så jeg sliter med ambivalente følelser, og at jeg ikke fikk beskjed- da kunne jeg tatt valget om å besøke han på det siste, i stedet dro jeg på fjelltur dagen før han døde.

Det er smertefullt, og mitt sinne går ikke på å ta noen, men jeg forstår ikke at det hadde tatt så mye tid for dem med å ta en telefon.😢

• Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår godt at du er sint ts. De burde ha informert deg om at helsen til din far hadde endret seg. Når de sier til deg at dødsfallet ikke var uventet burde de ha kontaktet deg slik at dere pårørende kunne hatt en mulighet til å komme innom før han døde.

Ja, det var mitt ønske.😢

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

🌸Tusen takk til dere som har svart, jeg fikk behov for å skrive om det.🌸

• Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min far var en vanskelig mann, så jeg besøkte han svært sjelden ( traume forsterking ) likevel så var det gode stunder, så jeg sliter med ambivalente følelser, og at jeg ikke fikk beskjed- da kunne jeg tatt valget om å besøke han på det siste, i stedet dro jeg på fjelltur dagen før han døde.

Det er smertefullt, og mitt sinne går ikke på å ta noen, men jeg forstår ikke at det hadde tatt så mye tid for dem med å ta en telefon.😢

Hadde faren din gitt samtykke til at de skulle kontakte deg eller at du skulle få helseinformasjon? Hvis ikke, har dr ikke lov til å ta kontakt og gi deg slik informasjon. 

Anonymkode: 34f90...3f9

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kontaktet ikke sykehjemmet dere? Kan det være din far som ba om det? 

Jeg skjønner at det er vondt og sårt. Man vil jo gjerne være sammen med sine nærmeste på det siste, for å kunne ta farvel. 

Anonymkode: 9f56f...c36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde faren din gitt samtykke til at de skulle kontakte deg eller at du skulle få helseinformasjon? Hvis ikke, har dr ikke lov til å ta kontakt og gi deg slik informasjon. 

Anonymkode: 34f90...3f9

Han ville ikke gi slik informasjon til noen, han nektet også å ta til seg næring ( at det kan være lov?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kontaktet ikke sykehjemmet dere? Kan det være din far som ba om det? 

Jeg skjønner at det er vondt og sårt. Man vil jo gjerne være sammen med sine nærmeste på det siste, for å kunne ta farvel. 

Anonymkode: 9f56f...c36

Han ba om. det visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han ville ikke gi slik informasjon til noen, han nektet også å ta til seg næring ( at det kan være lov?) 

Pasienten bestemmer og da kan ikke sykehjemmet overprøve dette. Og en del av paisentens autonomi er å bestemme over inntak av væske og mat og medisiner. Så har faren din gitt beskjed om at han ikke ønsker at det blir gitt beskjed til pårørende eller at han ønsker å slutte med livsforlengende behandling, så blir det slik. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at dette er vanskelig, og kan kjennes brutalt for deg, særlig sett i lys av ditt ambivalente forhold til faren din, men hvis han selv ba om at familie ikke skulle kontaktes, og ikke hadde gitt samtykke til at de skulle informere dere om helse, så har jo ikke sykehjemmet gjort noe galt.

Jeg kjenner jeg er ganske stor tilhenger av at folk skal få dø i fred når tiden er inne. Man må få eie sin egen død, om man er i stand til å ta informerte valg. 

Anonymkode: b3b8e...be8

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var du oppført som nærmeste pårørende? Er du sikker på at din far ønsket at dere skulle varsles? Var han det vi kaller samtykkekompetent?

Jeg forstår at det er sårt at dere ikke fikk vite at det gikk mot slutten❤️

Anonymkode: ea0ff...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han ba om. det visstnok.

Da kan du ikke klandre sykehjemmet, de har bare respektert pasientens ønsker.

Anonymkode: db129...908

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er i "aktiv død" eller hva man skal si, så tar man ikke til seg næring, og det gis heller ikke noe. Det kan være vondt og vanskelig for pårørende, men det er bare sånn naturen fungerer. Ellers har de respektert pasientens ønske om å ikke informere. Jeg skjønner at det er vondt og at du trenger å være sint. 

Kondolerer❤️

Anonymkode: 8cf77...4c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...