Lillesøster Skrevet 18. februar 2006 #21 Skrevet 18. februar 2006 Jeg sier jo at en person med generelle lærevansker ikke nødvendigvis får lese- og skrivevansker... Skjønner ikke helt hva du er uenig i. ← Generelle lærevansker tilsier t personen generelt har vansker med å lære seg ting, så at personen har lese- og skrivevansker er ganske vanlig... ← Jeg svarer deg jo bare.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #22 Skrevet 18. februar 2006 Skjønner fortsatt ikke. De to innleggene mine er ikke motstridende, hvis det er det du prøver å påpeke. Generelle lærevansker behøver ikke å føre til lese- og skrivevansker, men det er ganske vanlig. Det er i allefall et jeg har sett i praksis.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #23 Skrevet 19. februar 2006 Lurer på hvilken teori man bruker i dag hvis man tidligere brukte en ekskluderingsteori? Interessant synes jeg, for jeg kan ikke huske at vi lærte dette. ← Problemet med dysleksi er vel at det ikke er en klar definisjon. Ekslkuderingsmodellen, også kalt diskrepansmodellen (utelukke dårlige evner, mangelfull opplæring, dårlig motivasjon, trøbbel med syn eller motorikk osv) går man som nevnt mer og mer bort fra. Som nevnt enes man nå om at det svikt i det fonologiske systemet. Dysleksi finnes på alle nivåer da det har med avkodingsferdighet å gjøre. Er ellers enig med Lillesøster i det hun skriver. Og jeg har også tolket deg dithen at du mener at elever med generelle lærevansker automatisk også har lese- og skrivevansker. Sikkert veldig greit å oppklare dette før du skal ut i jobb Er du interessert i å lære mer om dysleksi kan jeg anbefale Høien og Lundberg.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #24 Skrevet 19. februar 2006 Takk, men Høien og Lundberg har jeg lest. Og jeg mener ikke IKKE at elever med generelle lærevansker automatisk har lese- og skrivevansker.
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #25 Skrevet 19. februar 2006 Takk, men Høien og Lundberg har jeg lest. Og jeg mener ikke IKKE at elever med generelle lærevansker automatisk har lese- og skrivevansker. ← Nei har du lest Høien og Lundberg mener du nok ikke det Uansett, dette ble jo en gigantisk avsporing. Lykke til med jobbsøking!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå