Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #1 Del Skrevet 18. februar 2006 Holder på med en mastergrad i spesialpedagogikk. Kunne enke meg å jobbe i PPT. Noen som vet hva lønnsnivået er på? I Oslo og Akershus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 18. februar 2006 #2 Del Skrevet 18. februar 2006 Er du medlem i en eller annen organisasjon kan du også i tillegg til å få svar her, høre med dem om de kan si noen om lønnsnivå i PPT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 18. februar 2006 #3 Del Skrevet 18. februar 2006 Søk på jobber som er tenkelig for deg på finn.no, så ser du hvilken lønnstrinn de ligger på i utgangspunktet. ps. kunne du fortalt litt om spes.ped..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #4 Del Skrevet 18. februar 2006 Søk på jobber som er tenkelig for deg på finn.no, så ser du hvilken lønnstrinn de ligger på i utgangspunktet. ps. kunne du fortalt litt om spes.ped..? ← Sa noe i tråden din om logopedi. Jeg synes spes.ped er utrolig spennende, i alle fall reningen jeg går. Det er mange muligheter i arbeidslivet, PPT, BUP, psykiatri, fengsel, rus osv. med denne fordypningen. Logopediretningen gir også flere muligheter, du kan jobbe med afasi eller stemmevansker for eksempel. Men jeg vet ikke så mye om den retningen. Hvis du synes det virker spennende anbefaler jeg deg å ta 3. året bachelor, da lærer du litt om alle retningene. Det er også sjelden at en person har et avgrenset problemområde. For eksempel vil generelle lærevansker henge sammen med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og psykososiale vansker. Å vite noe om alt dette blir dermd viktig, og på master er det kun det enkelte fordypningsområdet man lærer. Jeg har grunnfag og mellomfag, og dermed mange år og merker stor forkjell på de som ikke har spesped fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #5 Del Skrevet 18. februar 2006 Det er også sjelden at en person har et avgrenset problemområde. For eksempel vil generelle lærevansker henge sammen med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og psykososiale vansker. Å vite noe om alt dette blir dermd viktig, og på master er det kun det enkelte fordypningsområdet man lærer. Jeg har grunnfag og mellomfag, og dermed mange år og merker stor forkjell på de som ikke har spesped fra før. ← Generelle lærevansker henger vel ikke nødvendigvis sammen med psykososiale vansker? Man trenger heller ikke ha lese- og skrivevansker fordi om man har generelle lærevansker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #6 Del Skrevet 18. februar 2006 Generelle lærevansker henger vel ikke nødvendigvis sammen med psykososiale vansker? Man trenger heller ikke ha lese- og skrivevansker fordi om man har generelle lærevansker.. ← Det sa jeg ikke heller. Men en person med generelle lærevansker kan ha psykososiale vansker som en konsekvens av de genrelle lærevanskene. Føle seg utenfor, ikke klare like mye som de andre osv. Generelle lærevansker tilsier t personen generelt har vansker med å lære seg ting, så at personen har lese- og skrivevansker er ganske vanlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #7 Del Skrevet 18. februar 2006 Generelle lærevansker henger vel ikke nødvendigvis sammen med psykososiale vansker? Man trenger heller ikke ha lese- og skrivevansker fordi om man har generelle lærevansker.. ← Det sa jeg ikke heller. Men en person med generelle lærevansker kan ha psykososiale vansker som en konsekvens av de genrelle lærevanskene. Føle seg utenfor, ikke klare like mye som de andre osv. Generelle lærevansker tilsier t personen generelt har vansker med å lære seg ting, så at personen har lese- og skrivevansker er ganske vanlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 18. februar 2006 #8 Del Skrevet 18. februar 2006 Tenkte på det etterpå at det vel var samme "gjest" ;-) Tusen takk for info i allefall! Tror nok jeg vil ta siste år spes.ped. for det virker så spennende!!! Jeg vil gjerne jobbe med logopedi fordi det har jeg erfaring med selv! (er født med gane-spalte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 18. februar 2006 #9 Del Skrevet 18. februar 2006 Generelle lærevansker tilsier t personen generelt har vansker med å lære seg ting, så at personen har lese- og skrivevansker er ganske vanlig... ← Nei dette stemmer ikke helt. Lese- og skrivevansker (dysleksi) trenger ikke henge sammen med generelle lærevansker. Jeg vet om flere som har generelle lærevansker men som leser godt, dvs. er gode avkodere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #10 Del Skrevet 18. februar 2006 Typisk at ingen svarer på det med lønn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #11 Del Skrevet 18. februar 2006 Typisk at ingen svarer på det med lønn.. ← Som nyutdannet i Oslo vil jeg tro du får i underkant av 300' i Akershus får du kanskje rundt 320' vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #12 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg jobber i PPT i Akershus og fikk 310.000 da jeg begynte der i 2003. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 18. februar 2006 #13 Del Skrevet 18. februar 2006 Typisk at ingen svarer på det med lønn.. ← Det er store variasjoner, derfor tror jeg det blir vanskelig å svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #14 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg jobber i PPT i Akershus og har 360 000,- i grunnlønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #15 Del Skrevet 18. februar 2006 Nei dette stemmer ikke helt. Lese- og skrivevansker (dysleksi) trenger ikke henge sammen med generelle lærevansker. Jeg vet om flere som har generelle lærevansker men som leser godt, dvs. er gode avkodere. ← Nå er jo lese- og skrivevansker mer enn dysleksi da... Dysleksi er en spesifikk lesevansker, dvs at personen ellers fungerer på et kognitivt godt nivå. At en person har generelle lærevansker betyr ikke at personen ikke kan lære seg ting, men at det for eksempel går litt saktere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #16 Del Skrevet 18. februar 2006 Takk for svar om lønn. Det ser jo lovende ut. Trodde ikke det var så høyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #17 Del Skrevet 18. februar 2006 Nå er jo lese- og skrivevansker mer enn dysleksi da... Dysleksi er en spesifikk lesevansker, dvs at personen ellers fungerer på et kognitivt godt nivå. At en person har generelle lærevansker betyr ikke at personen ikke kan lære seg ting, men at det for eksempel går litt saktere. ← En dyslektiker trenger ikke fungere på et kognititvt godt nivå nei. Før brukte man en slik ekskluderingsteori (lese- og skrivevansker som ikke kan forklares med lavt kognitivt nivå, pedagogiske årsaker, miljømessige ting osv) men nå mener man at dysleksi skyldes en svikt som kan oppstå på alle nivåer. (men det oppdages og diagnoseres kanskje lettere på elever som er sterke kognitivt enn på de som er generelt svake) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 18. februar 2006 #18 Del Skrevet 18. februar 2006 Nå er jo lese- og skrivevansker mer enn dysleksi da... Dysleksi er en spesifikk lesevansker, dvs at personen ellers fungerer på et kognitivt godt nivå. At en person har generelle lærevansker betyr ikke at personen ikke kan lære seg ting, men at det for eksempel går litt saktere. ← Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvor du vil med dette du sier. Lese- og skrivevansker er mer enn dysleksi? Javel, men det tilsier ikke at en med generelle lærevansker automatisk får lese- og skrivevansker. Å ha generelle lærevansker er det samme som å ha dårligere evner enn barn på deres egen alder, og de vil til et visst nivå nå et tak, men mange er gode lesere. Og det er riktig som kosemose sier at en dyslektikser ikke trenger å fungere på et godt kognitivt nivå, denne tolkningen er man gått bort fra for en god stund siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #19 Del Skrevet 18. februar 2006 Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvor du vil med dette du sier. Lese- og skrivevansker er mer enn dysleksi? Javel, men det tilsier ikke at en med generelle lærevansker automatisk får lese- og skrivevansker. Å ha generelle lærevansker er det samme som å ha dårligere evner enn barn på deres egen alder, og de vil til et visst nivå nå et tak, men mange er gode lesere. Og det er riktig som kosemose sier at en dyslektikser ikke trenger å fungere på et godt kognitivt nivå, denne tolkningen er man gått bort fra for en god stund siden. ← Jeg sier jo at en person med generelle lærevansker ikke nødvendigvis får lese- og skrivevansker... Skjønner ikke helt hva du er uenig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #20 Del Skrevet 18. februar 2006 En dyslektiker trenger ikke fungere på et kognititvt godt nivå nei. Før brukte man en slik ekskluderingsteori (lese- og skrivevansker som ikke kan forklares med lavt kognitivt nivå, pedagogiske årsaker, miljømessige ting osv) men nå mener man at dysleksi skyldes en svikt som kan oppstå på alle nivåer. (men det oppdages og diagnoseres kanskje lettere på elever som er sterke kognitivt enn på de som er generelt svake) ← Lurer på hvilken teori man bruker i dag hvis man tidligere brukte en ekskluderingsteori? Interessant synes jeg, for jeg kan ikke huske at vi lærte dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå