Gå til innhold

Sjokkert over uoppdragne barn på tog

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiste med tog i sommer med vår to år gamle sønn. Vi hadde booket plass i familievogn (eneste plassen med plass til barnevogn sånn at han kan sove på turen). Vi ble positivt overrasket over at vogna hadde lekerom og tenkte at dette skulle bli en fin tur, men det tok ikke lange tiden før det var totalkaos både på lekerommet og i vogna generelt. Det var voldsom herjing inne på lekerommet (hyling, kasting av leker, sparking på ting), det jeg vil kalle destruktiv lek. I tillegg var det konstant springing opp og ned midtgangen, hyling og roping. 

Det var 5-6 barn som skulle sove på turen, vår sønn og et par andre våknet på grunn av bråket (ei jente stilte seg rett ved siden av vogna vår og hylte). Jeg måtte hysje på et par av barna og det sitter langt inne for meg å irettesette andre barn. 

Jeg forventet ikke at det skulle være stille i denne vognen, men jeg hadde ikke forventet at folk skulle slippe barna sine løs som om de var på lekeland uten å i det hele tatt prøve å roe ned gemyttene. Og spesielt mtp at det også er i denne vognen mindre barn socer. Det var selvsagt ikke alle det gjaldt, men overraskende mange. Disse foreldrene satt og slappet av i setene, leste bok, skravlet, skrellet. De brydde seg ikke om at barna deres holdt helvette for de andre i vogna. Og bare så det er sagt, sønnen vår er en håndfull og vi jobbet mye med å forberede togturen. Lot ham springe på perrongen før avgang, på lengre stopp tok vi ham med ut for å løpe litt, vi hadde med diverse bøker og leker for å underholde ham. Når han er eldre og mer selvstendig kommer vi heller ikke til å tillate sånn herjing på tog/restaurant og lignende steder.

Har snakket med flere som har opplevd det samme på disse vognene. 

Er det slike folk som påstår at det ikke er slitsomt å ha barn montro? Fordi de driter i oppdragelse og lar barna sine gjøre hva de vil? Lar de bli andres problem (andre foreldre, barnehagen, skolen).

Anonymkode: 0e69b...55c

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Øv deg på å si fra! Både til barna og foreldrene deres. Og i verste fall en konduktør. Sosiale sanksjoner er viktig for at folk skal oppføre seg. Dessverre er vi blitt veldig redde for å gi hverandre sosiale sanksjoner i 2024. 

Hva betyr forresten "skrellet" i denne sammenhengen? 

Anonymkode: 36aef...742

• Liker 25
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å rope

»Viktor, nå er det NOK». Og så sier jeg til foreldrene «oi, unnskyld, jeg trodde det var mitt barn som løp/ ropte». Det har alltid ført til at de har tatt barnet vekk fra situasjonen (og tenkt at jeg er gal)

Anonymkode: 5c02b...542

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som dette er det jo alle steder det er barnefamilier, det er derfor mange av oss i flere år har etterlyst barneoppdragelse, og da har vi fått beskjed om at vi ikke aaaaaner hvor forferdelig vanskelig det er å ha barn og barn må få utfolde seg. Unger hyler og skriker, kaster mat, løper som villmenn enten det er på tog/fly/buss i butikken eller på spisesteder, bomullsgenerasjonen må for all del ikke irettesettes. 

Anonymkode: 3b4ef...65f

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er sjokkert over dette har du levd et veldig beskyttet liv.

Hensyn er mangelvare i stort sett alle aldre. Forrige togtur jeg hadde var i stille kupé, der måtte jeg hyse på 5 stk på forskjellige mennesker gjennom hele togturen. Dette var da folk i alle aldre. Ikke sjokkert, men heller irritert.

Anonymkode: 37515...274

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Øv deg på å si fra! Både til barna og foreldrene deres. Og i verste fall en konduktør. Sosiale sanksjoner er viktig for at folk skal oppføre seg. Dessverre er vi blitt veldig redde for å gi hverandre sosiale sanksjoner i 2024. 

Hva skal en konduktør gjøre? Så lenge det ikke er noen regelbrudd, er det begrenset hva de kan gjøre med barn som roper/leker. 

Anonymkode: a9e58...278

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser i familievogna med mine barn flere ganger i året. De fleste gangene er det rolig lek på lekerommet. Da fungerer rommet mest som en plass hvor det er mulig å bevege seg litt. Det er ikke akkurat plass til voldsom lek. De fleste foreldrene jeg har sett, hjelper også barna med å ha innestemme og tilpasse aktiviteten sin etter de andre barna som er der. For eksempel hvis det krabber en baby inn, så må de sette seg ned og leke helt rolig.

Men det har vært noen få ganger hvor foreldrene legger seg til å SOVE mens fem-seksåringen bruker hele vogna som Lekeland, med herjing, bråk og oppsøker og krever oppmerksomhet av alle de andre reisende. Det er veldig slitsomt.

Anonymkode: 606b0...ef7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Haha. Skulle skrive scrolle 😅

Vurderte å si i fra til noen av foreldrene, men når det gjelder så mange så føles det på en måte ikke riktig å peke ut noen. Og når man til syvende og sist ikke vet hva folk går gjennom synes jeg det er vanskelig å "ta" dem i all offentlighet. Plutselig er det en utslitt småbarnsmor som ikke har sovet på tre døgn som er på sammenbruddets rand man irettesetter. Vil ikke være en sånn heller. Skal sies at disse foreldrene så meget avslappet ut. Og vi er på ingen måte perfekt, så jeg synes det er vanskelig å skulle komme og heve meg over andre på den måten.

Det er nok lenge til neste gang vi velger familievogn. Så fort sønnen min ikke lenger trenger vogn booker vi heller sete i en annen vogn 😅

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har begynt å rope

»Viktor, nå er det NOK». Og så sier jeg til foreldrene «oi, unnskyld, jeg trodde det var mitt barn som løp/ ropte». Det har alltid ført til at de har tatt barnet vekk fra situasjonen (og tenkt at jeg er gal)

Haha, elsket dette! Tror jeg låner den til neste gang 😂

Anonymkode: f12d0...62c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva skal en konduktør gjøre? Så lenge det ikke er noen regelbrudd, er det begrenset hva de kan gjøre med barn som roper/leker. 

Anonymkode: a9e58...278

Folk i uniform har mer autoritet! 😅

Hvis barn og foreldre får beskjed om at "reglementet for denne vognen er et lydnivå under 83 desibel, og deres barn overstiger dette, vennligst påse at barnet oppfører seg ellers må dem gå av ved neste stasjon!", ikke sant :D 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Haha. Skulle skrive scrolle 😅

Vurderte å si i fra til noen av foreldrene, men når det gjelder så mange så føles det på en måte ikke riktig å peke ut noen. Og når man til syvende og sist ikke vet hva folk går gjennom synes jeg det er vanskelig å "ta" dem i all offentlighet. Plutselig er det en utslitt småbarnsmor som ikke har sovet på tre døgn som er på sammenbruddets rand man irettesetter. Vil ikke være en sånn heller. Skal sies at disse foreldrene så meget avslappet ut. Og vi er på ingen måte perfekt, så jeg synes det er vanskelig å skulle komme og heve meg over andre på den måten.

Det er nok lenge til neste gang vi velger familievogn. Så fort sønnen min ikke lenger trenger vogn booker vi heller sete i en annen vogn 😅

Åja, lol, det burde jeg jo forstått! 😅

Skjønner deg innmari godt! Kanskje noen kommer med gode tips til hvordan ta det på en hyggelig måte. Kanskje en kan si "oi, nå var det veldig høyt lydnivå her, er jeg den eneste som kjenner på det, eller?" henvendt til dem som sitter og skreller :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du er sjokkert over dette har du levd et veldig beskyttet liv.

Hensyn er mangelvare i stort sett alle aldre. Forrige togtur jeg hadde var i stille kupé, der måtte jeg hyse på 5 stk på forskjellige mennesker gjennom hele togturen. Dette var da folk i alle aldre. Ikke sjokkert, men heller irritert.

Anonymkode: 37515...274

Haha. Ikke levd et beskyttet liv og definitivt irritert meg over folks manglende folkeskikk, men her var der helt ekstremt. At så mange mennesker lukker øynene (og ørene) for barnas herjinger overrasket meg. Det er jo også vanskeligere for de som faktisk prøver å roe ned sine barn når andre barn får holde på som de vil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har begynt å rope

Haha. Smart. Bortsett fra at sønnen din får kjeft for noe han ikke gjør da 😅 med mindre du sier et vilkårlig navn. Tror strengt tatt ikke disse foreldrene hadde fått det med seg uansett, de fulgte overhodet ikke med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha. Smart. Bortsett fra at sønnen din får kjeft for noe han ikke gjør da 😅 med mindre du sier et vilkårlig navn. Tror strengt tatt ikke disse foreldrene hadde fått det med seg uansett, de fulgte overhodet ikke med.

Jeg har ikke barn

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke barn

Hahaha, det gjør det bare enda bedre! Du er tøff. Skulle ønske jeg dreit i hva folk tenker om meg like mye som deg. ❤️ 

• Liker 6
Skrevet

Men du er litt blåøyd om du tror det til en hver tid er så stille at toddlerene får sove lur i en familievogn der man har plass med barn som trenger å røre seg på en lang tur. Det blir et lydnivå i den vogna som er høyere enn i vanlige vogner….

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sittet i familie vognen med mitt barn og heller valgt vanlige plasser. Hatt med bok, tegneserier, tegnesaker, snaks og ipad med headsett. Har aldri hatt utfordring med å droppe familievernet men vi har reist uten barnevogn. Har heller aldri opplevd det du ts beskriver når det gjelder andres barn som også velger vekk familievognen.

Så når deres er gammel nok til å droppe barnevognen kan det jo være en idé og velge en vanlig vogn på toget.

Anonymkode: f2365...570

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sånn som dette er det jo alle steder det er barnefamilier, det er derfor mange av oss i flere år har etterlyst barneoppdragelse, og da har vi fått beskjed om at vi ikke aaaaaner hvor forferdelig vanskelig det er å ha barn og barn må få utfolde seg. Unger hyler og skriker, kaster mat, løper som villmenn enten det er på tog/fly/buss i butikken eller på spisesteder, bomullsgenerasjonen må for all del ikke irettesettes. 

Anonymkode: 3b4ef...65f

Jeg er både enig og uenig. Det er alltid noen som lar barna fly fritt, men min opplevelse har aldri vært at dette gjelder flertallet.

Og bare så det er sagt, det ER slitsomt å ha barn. Spesielt når man jobber med å oppdra dem, men det er selvsagt ingen grunn til å la være å gi dem oppdragelse. 

Tror mange i dag mener at foreldrenes oppdragelsesstil ikke var riktig og at de ønsker en annen fremgangsmåte, det misforstås av mange som at man ikke setter grenser for barna. Det stemmer ikke. De fleste som velger bort en autoritær foreldrestil setter fremdeles grenser for barna sine. Tror i større grad det er de som ikke har fokus på oppdragelse som er problemet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke barn

Haha, men da slipper du å sitte i familievogna 🤣 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha, men da slipper du å sitte i familievogna 🤣 

Det er ikke bare i familievogner barn er ufordragelige

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...