AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Jeg gikk for en stund siden til psykolog og ble utredet for og fikk diagnosen autisme. I tillegg til at jeg slet psykisk så har jeg også slitt enormt med eksekuteive funksjoner. Nå lurer jeg på om jeg også har ADHD som jeg aldri ble utredet for. Så det jeg lurer på er hva som er forskjellen på konsentrasjonsvanskene til ADHDere og de eksekutive funksjonsvanskene til oss autister? Anonymkode: ec9c2...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Det er egentlig ikke nødvendigvis så store forskjeller mtp verken konsentrasjonsvansker eller eksekutive funksjonsvansker, begge er utfordringer for både autister og de med adhd. Det er ikke uvanlig at autister har adhd i tillegg, men basert på spørsmålet ditt om eksekutive funksjoner og konsentrasjonsvansker, så er ikke det alene grunn til å tro at du har adhd i tillegg. Her er et skjema som gir en viss oversikt over likheter og ulikheter Anonymkode: 61b7b...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er egentlig ikke nødvendigvis så store forskjeller mtp verken konsentrasjonsvansker eller eksekutive funksjonsvansker, begge er utfordringer for både autister og de med adhd. Det er ikke uvanlig at autister har adhd i tillegg, men basert på spørsmålet ditt om eksekutive funksjoner og konsentrasjonsvansker, så er ikke det alene grunn til å tro at du har adhd i tillegg. Her er et skjema som gir en viss oversikt over likheter og ulikheter Anonymkode: 61b7b...e9b Jeg hater rutiner, så jeg har heldigvis bare adhd og ikke autist. Anonymkode: bb83d...ae9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er egentlig ikke nødvendigvis så store forskjeller mtp verken konsentrasjonsvansker eller eksekutive funksjonsvansker, begge er utfordringer for både autister og de med adhd. Det er ikke uvanlig at autister har adhd i tillegg, men basert på spørsmålet ditt om eksekutive funksjoner og konsentrasjonsvansker, så er ikke det alene grunn til å tro at du har adhd i tillegg. Her er et skjema som gir en viss oversikt over likheter og ulikheter Anonymkode: 61b7b...e9b Takk for svar. I tillegg til konsentrasjonsvansker så kjenner jeg igjen dette med impulsive handlinger. Har gjort mye dumt fordi jeg har handlet for impulsivt. Jeg har som sagt allerede fått autisme og psykologen er enig i at jeg har slitt enormt med eksekutive funksjoner. Når jeg tenker på ADHD så er det fordi jeg ønsker å prøve ritalin eller lignende for å sjekke om det hjelper meg med konsentrasjonsvanskene mine. TS Anonymkode: ec9c2...ab4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er egentlig ikke nødvendigvis så store forskjeller mtp verken konsentrasjonsvansker eller eksekutive funksjonsvansker, begge er utfordringer for både autister og de med adhd. Det er ikke uvanlig at autister har adhd i tillegg, men basert på spørsmålet ditt om eksekutive funksjoner og konsentrasjonsvansker, så er ikke det alene grunn til å tro at du har adhd i tillegg. Her er et skjema som gir en viss oversikt over likheter og ulikheter Anonymkode: 61b7b...e9b Kan du forklare hva du mener med det? Bare for å presisere så er det ikke slik at jeg prøve å presse på meg selv en diagnose jeg ikke har. Det handler mer om at om ritalin kan hjelpe meg så ønsker jeg å kunne bruke det. Akkurat nå er jeg i en praksisplass hvor jeg har slitt med å få gjort god nok jobb pga konsentrasjonsvansker. Så for meg så står det mye på spill. Så dette handler ikke kun om "hadde vært kjekt med bedre konsentrasjon". Det handler om at jeg er oppriktig bekymret for at jeg ikke skal få jobb om jeg ikke klarer å bedre konsentrasjonen. Og det å bare "ta seg sammen" har ikke fungert selv om jeg vet at det står om mulighet for å få jobb. TS Anonymkode: ec9c2...ab4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hater rutiner, så jeg har heldigvis bare adhd og ikke autist. Anonymkode: bb83d...ae9 Kan være autisme selv om du hater rutiner. Selv om rutiner er viktig for autister så er også autister forskjellig, så ikke alle symptomer passer til alle autister. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. I tillegg til konsentrasjonsvansker så kjenner jeg igjen dette med impulsive handlinger. Har gjort mye dumt fordi jeg har handlet for impulsivt. Jeg har som sagt allerede fått autisme og psykologen er enig i at jeg har slitt enormt med eksekutive funksjoner. Når jeg tenker på ADHD så er det fordi jeg ønsker å prøve ritalin eller lignende for å sjekke om det hjelper meg med konsentrasjonsvanskene mine. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 Datteren min fikk ADHD diagnose da hun var 8 og prøvde medisiner og det gikk skikkelig dårlig. Så ble hun utredet for autisme og fikk diagnosen da hun var 14, mens ADHD-diagnosen ble stående. Hun prøvde medisiner for ADHD igjen og det gikk skikkelig dårlig igjen. Hun ble deprimert og angsten slo ut for fullt. Da hun sluttet med medisinene så ble hun mye bedre igjen. Så. Det kan hende det ikke er så lurt med ADHD medisiner når du har autisme. Eldste sønnen fikk autismediagnosen på ungdomskolen og ADHD når han var voksen. Startet på medisiner - tror han begynte med Ritalin - og han fikk noen voldsomme mareritt. Han våknet om natta og spratt ut av senga fordi han så at det kom hender ut av veggen som prøvde å dra han inn i veggen og monstre som kom ut av veggen osv. Han sluttet med Ritalin og marerittene var borte. Så trenger ikke dette skje med alle, men ville bare nevne det. Anonymkode: 7a6ec...a8c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hater rutiner, så jeg har heldigvis bare adhd og ikke autist. Anonymkode: bb83d...ae9 Det er ikke nødvendigvis så lett å konkludere med dette på egenhånd. Ofte har slike ord en videre betydning enn det man intuitivt skulle tro, så selv om man ikke umiddelbart kjenner seg igjen i en beskrivelse kan den allikevel gjelde for deg. Det er dessuten heller ikke slik at alle autister har alle symptomene. Anonymkode: 46d63...bae 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 Ja det kan man ha, har en datter på 16 med begge diagnosene. Anonymkode: c0a48...8df
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kan være autisme selv om du hater rutiner. Selv om rutiner er viktig for autister så er også autister forskjellig, så ikke alle symptomer passer til alle autister. Datteren min fikk ADHD diagnose da hun var 8 og prøvde medisiner og det gikk skikkelig dårlig. Så ble hun utredet for autisme og fikk diagnosen da hun var 14, mens ADHD-diagnosen ble stående. Hun prøvde medisiner for ADHD igjen og det gikk skikkelig dårlig igjen. Hun ble deprimert og angsten slo ut for fullt. Da hun sluttet med medisinene så ble hun mye bedre igjen. Så. Det kan hende det ikke er så lurt med ADHD medisiner når du har autisme. Eldste sønnen fikk autismediagnosen på ungdomskolen og ADHD når han var voksen. Startet på medisiner - tror han begynte med Ritalin - og han fikk noen voldsomme mareritt. Han våknet om natta og spratt ut av senga fordi han så at det kom hender ut av veggen som prøvde å dra han inn i veggen og monstre som kom ut av veggen osv. Han sluttet med Ritalin og marerittene var borte. Så trenger ikke dette skje med alle, men ville bare nevne det. Anonymkode: 7a6ec...a8c Takk for svar. Som sagt så handler dette om muligheten min til å faktisk kunne få fast jobb. Så det står enormt mye på spill. Det er derfor jeg ønsker å teste ut ritain. Om noen netter med mareritt er prisen å betale jeg gladelig den. Jeg fikk forrresten lignende mareritt da jeg testet ut noen medisiner mot depresjon. Skal ikke si de var akkurat de samme. Men jeg husker fortsatt at jeg hadde drømmer hvor jeg ble spist levende og hvor jeg kjente den fysiske smerten av å sbli spist levende. Det var selvsagt ille. Men om jeg fikk valget mellom å ta medisiner som kunne hjelpe meg mot depresjonen og medisiner som kunne hjulpet meg med å få jobb så hadde jeg tatt medisinene for å få jobb 10/10 ganger. Om det er noe som gjør med deprimert så er det om jeg ikke klarer å få jobb. Jeg er ekstremt redd for å ikke få jobb og jeg har ekstremt lite lyst til å fortsette på AAP eller enda verre ende opp med uføretrygd. Så har veldig lyst til å teste ut ADHD-medisin for å se om det kan hjelpe. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hater rutiner, så jeg har heldigvis bare adhd og ikke autist. Anonymkode: bb83d...ae9 Ikke alle med autisme trenger nødvendigs rutiner på alt. Man må se helheten og noen kan ha så lett at man se helheten. Netopp en sønn her hjemme som har fått autisme diagnose, jeg trodde han hadde adhd aldri autisme, så hadde vi ikke tatt en utredning på begge diagnosene så hadde jeg ikke skjønt det. Men når vi tok utredningen så falt brikkene på plass. Og jeg har to jenter på spekteret så jeg vet ganske mye. Mange kan nok gå hele livet med en autisme som ofte blir missoppfattet som sosialangst fesk Anonymkode: c0a48...8df 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 AuDHD her, og fikk adhd diagnosen på videregående, og neste i starten av 30 årene. Fikk en ny hverdag når jeg fikk medisiner på videregående. Jeg var «flink pike» som slet meg helt ut, og forstod ikke hvor vanskelig ting var før jeg fikk medisiner som hjalp. Så fullt mulig å ha begge deler, og fullt mulig å bruke medisiner for adhd selv om en er autist. Der må en nesten bare prøve seg litt frem, for det er store individuelle forskjeller. Anonymkode: 57349...499 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Som sagt så handler dette om muligheten min til å faktisk kunne få fast jobb. Så det står enormt mye på spill. Det er derfor jeg ønsker å teste ut ritain. Om noen netter med mareritt er prisen å betale jeg gladelig den. Jeg fikk forrresten lignende mareritt da jeg testet ut noen medisiner mot depresjon. Skal ikke si de var akkurat de samme. Men jeg husker fortsatt at jeg hadde drømmer hvor jeg ble spist levende og hvor jeg kjente den fysiske smerten av å sbli spist levende. Det var selvsagt ille. Men om jeg fikk valget mellom å ta medisiner som kunne hjelpe meg mot depresjonen og medisiner som kunne hjulpet meg med å få jobb så hadde jeg tatt medisinene for å få jobb 10/10 ganger. Om det er noe som gjør med deprimert så er det om jeg ikke klarer å få jobb. Jeg er ekstremt redd for å ikke få jobb og jeg har ekstremt lite lyst til å fortsette på AAP eller enda verre ende opp med uføretrygd. Så har veldig lyst til å teste ut ADHD-medisin for å se om det kan hjelpe. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 Vet det er mange i dag som tror de har ADHD uten å ha det. Og det er ikke slik at jeg er sikker på at jeg har ADHD. Men jeg har allerede diagnose på at jeg sliter enormt med de eksekutive funksjonsevnene. Og jeg sliter enormt med å få gjort det jeg skal på jobb. Det står enormt mye på spill. Så om det er mulig at jeg har ADHD og kan få bedre konsentrasjon med ADHD-medisin så ønsker jeg å teste det ut. Og jeg lagde tråden fordi jeg ikke er sikker på om jeg kan ha ADHD. Det er som sagt ikke slik at jeg påstår at jeg har ADHD. Det kan selvsagt være at alle konsentrasjonsvanskene mine henger sammen med andre ting enn ADHD. Jeg har autisme som vil kunne forklare konsentrasjonsvanskene. TS Anonymkode: ec9c2...ab4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 Jeg skal forresten til fastlegen denne uken for å snakke om depresjonen min fordi jeg ikke har fått jobb og fordi jeg frykter å ikke få jobb. Planen er å spørre om jeg kan ha ADHD da og om en utredning kan være aktuelt. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg skal forresten til fastlegen denne uken for å snakke om depresjonen min fordi jeg ikke har fått jobb og fordi jeg frykter å ikke få jobb. Planen er å spørre om jeg kan ha ADHD da og om en utredning kan være aktuelt. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 Edit: Mener selvfølgelig uken som starter på mandag. Anonymkode: ec9c2...ab4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kan du forklare hva du mener med det? Bare for å presisere så er det ikke slik at jeg prøve å presse på meg selv en diagnose jeg ikke har. Det handler mer om at om ritalin kan hjelpe meg så ønsker jeg å kunne bruke det. Akkurat nå er jeg i en praksisplass hvor jeg har slitt med å få gjort god nok jobb pga konsentrasjonsvansker. Så for meg så står det mye på spill. Så dette handler ikke kun om "hadde vært kjekt med bedre konsentrasjon". Det handler om at jeg er oppriktig bekymret for at jeg ikke skal få jobb om jeg ikke klarer å bedre konsentrasjonen. Og det å bare "ta seg sammen" har ikke fungert selv om jeg vet at det står om mulighet for å få jobb. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 Det jeg mener er at problemer med konsentrasjon og eksekutive funksjoner er typisk for både adhd og autisme. Dette gjelder særlig for temaer som ikke er interessant. Hvis du likevel tenker at det er andre trekk med adhd du kjenner deg igjen i, og at du burde utredes for dette også, så må du ta det opp med fastlegen din. Du vil ikke få medisiner uten at det er sikkert at du har adhd. Anonymkode: 61b7b...e9b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg mener er at problemer med konsentrasjon og eksekutive funksjoner er typisk for både adhd og autisme. Dette gjelder særlig for temaer som ikke er interessant. Hvis du likevel tenker at det er andre trekk med adhd du kjenner deg igjen i, og at du burde utredes for dette også, så må du ta det opp med fastlegen din. Du vil ikke få medisiner uten at det er sikkert at du har adhd. Anonymkode: 61b7b...e9b Takk. Skal snakke med fastlegen om utredning for ADHD. TS Anonymkode: ec9c2...ab4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: AuDHD her, og fikk adhd diagnosen på videregående, og neste i starten av 30 årene. Fikk en ny hverdag når jeg fikk medisiner på videregående. Jeg var «flink pike» som slet meg helt ut, og forstod ikke hvor vanskelig ting var før jeg fikk medisiner som hjalp. Så fullt mulig å ha begge deler, og fullt mulig å bruke medisiner for adhd selv om en er autist. Der må en nesten bare prøve seg litt frem, for det er store individuelle forskjeller. Anonymkode: 57349...499 Takk for svar. 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alle med autisme trenger nødvendigs rutiner på alt. Man må se helheten og noen kan ha så lett at man se helheten. Netopp en sønn her hjemme som har fått autisme diagnose, jeg trodde han hadde adhd aldri autisme, så hadde vi ikke tatt en utredning på begge diagnosene så hadde jeg ikke skjønt det. Men når vi tok utredningen så falt brikkene på plass. Og jeg har to jenter på spekteret så jeg vet ganske mye. Mange kan nok gå hele livet med en autisme som ofte blir missoppfattet som sosialangst fesk Anonymkode: c0a48...8df Takk for svar. TS Anonymkode: ec9c2...ab4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå