Gå til innhold

Datteren min på 10 år har fått mensen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 10 år da jeg fikk mensen, det er over 30 år siden. Det var flere andre jenter i klassen som fikk mensen i den alderen også. 

Anonymkode: dcfea...c26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

10 år er ikke uvanlig nå lenger, selv om det var tidlig før.

Anonymkode: 62f6b...a28

AnonymBruker
Skrevet

Min ene datter var 10 år da hun fikk mensen. Hun er adoptert, og det er ofte adopterte kommer tidlig i puberteten. 

Hun var på grensen til  undervektig.

Vi hadde vært hos barnelege før hun fikk mensen, da jeg såg at hun var tidlig i gang med pubertet. 

Min datter har blitt 152 cm, og blir antakeligvis ikke høyere. Vi jobber med å akseptere seg selv, og å se at det er fordeler også ved å være liten.

Jeg var forberedt på at hun kom til å få mensen tidlig. Vi hadde snakket om det før hun fikk den, men det var selvsagt nokså ubehagelig for henne da der skjedde. Hun har vært flink med hygienen hele tiden.  Hun har vært en støtte for sine venninner når de etter hvert fikk mensen. 

Hun følte seg nok litt "unormal" det første året hun hadde mensen. Hun er i tillegg adoptert, og skiller seg ut utseendemessig.

Jeg prøvde å avdramatisere det å få mensen, men snakke om det som noe man bare må finne måter å takle på.  Anerkjenne at det er kjedelig å få det så tidlig, men godta at det er det noen som gjør. Ikke gjøre mensen til noe som tar over livet. Alltid sørge for at det er nok bind av ulike varianter. 

Anonymkode: aa036...a68

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars liten ♥️

Bare 10 år og fortsatt et barn, så skal man bli kastet inn i puberteten , Kanskje bli plaget med menssmerter, frykt for å blø igjennom når man er ute, osv…

Jeg fikk den da jeg var 13 og synes det var tidlig nok. En venninne fra India fikk den da hun var 11. Har hørt at man får mensen tidligere i enkelte områder av verden.  Hadde blitt oppriktig lei meg om mine døtre fikk mensen som 9-10 åringer. 

Anonymkode: 5dc3e...d9e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Niesen min fikk også mensen rett før hun ble 11. og hun var ikke flrst i klassen engang. Det kommer visst tidligere og tidligere, og en av teoriene er hormonforstyrrende stoffer vi i økende grad utsettes for via alt fra solkrem, deo og teflonpanner.

Anonymkode: 87c52...08c

wow, interessant. 

Anonymkode: ddc96...0d1

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min ene datter var 10 år da hun fikk mensen. Hun er adoptert, og det er ofte adopterte kommer tidlig i puberteten. 

Hun var på grensen til  undervektig.

Vi hadde vært hos barnelege før hun fikk mensen, da jeg såg at hun var tidlig i gang med pubertet. 

Min datter har blitt 152 cm, og blir antakeligvis ikke høyere. Vi jobber med å akseptere seg selv, og å se at det er fordeler også ved å være liten.

Jeg var forberedt på at hun kom til å få mensen tidlig. Vi hadde snakket om det før hun fikk den, men det var selvsagt nokså ubehagelig for henne da der skjedde. Hun har vært flink med hygienen hele tiden.  Hun har vært en støtte for sine venninner når de etter hvert fikk mensen. 

Hun følte seg nok litt "unormal" det første året hun hadde mensen. Hun er i tillegg adoptert, og skiller seg ut utseendemessig.

Jeg prøvde å avdramatisere det å få mensen, men snakke om det som noe man bare må finne måter å takle på.  Anerkjenne at det er kjedelig å få det så tidlig, men godta at det er det noen som gjør. Ikke gjøre mensen til noe som tar over livet. Alltid sørge for at det er nok bind av ulike varianter. 

Anonymkode: aa036...a68

Jeg må bare si at i klassen til mitt barn har de fleste jentene fått mensen nå, de starter i 7 trinn. Så jeg forstår at det kan være tungt å være den første, men så tidlig er det nok ikke. På den alderen er det vel alltid litt leit å være først, sist eller på noe vis skille seg fra strømmen.

Anonymkode: df57a...636

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen som 11-åring, på 90-tallet. Var lav og spinkel. Vokste til ca 16 år, 170. 😊 De fleste av mine venninner fikk mensen ca 11-13 år. 

Anonymkode: 9386e...97c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også mensen som 10 åring,var lubben.Ei i klassen under meg fikk mensen som 10 åring hun var tynn/normal.Så vet ikke om vekt har så mye si.

Anonymkode: ac7c1...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuller du? Hormonforstyrrende stoffer har ingen påvirkning på jenters menstruasjon? Herregud. 

Anonymkode: 342c9...702

Jo, det er det mange forskere som bekymrer seg for. 

Jeg fikk mensen da jeg var 11 år, 150 høy og 34 kilo, null pupper, hofter eller kroppsbehåring. Det var veldig traumatisk, og jeg er livredd for at min datter skal være like tidlig. Jeg var totalt uforberedt da jeg hadde lært både hjemme og på skolen at behåring, pupper etc kom før. Så har fortalt min datter at jeg fikk det tidlig, uten å ha noen andre tegn på pubertet først. 

Hun er dog bare 140 så håper hun vokser litt mer først. Greit å bli 155 ferdig utvokst i hvert fall, men men. Jeg vokste forøvrig 11 cm til og ble 161. 

Anonymkode: 44749...041

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er at menstruasjonen kommer ca 1,5år etter brystutviklingen starter. Og at man vokser 5-10cm i høyde etter mensen starter. Det varierer selvfølgelig, men dette er det vanligste. Overvekt øker sannsynligheten for å komme tidlig i puberteten. Undervekt øker sannsynligheten for å komme sent i puberteten.
9-17år er normalt, men jeg forstår at du syns det er kjipt at datteren din fikk det så tidlig. Mensen er slitsomt både fysisk og mentalt. Min datter er 12år, og det er først nå jeg tenker at hun en moden nok til å takle det greit. Hun er heldigvis ikke begynt ennå, håper det blir lenge til. 

Anonymkode: 541d0...9c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen rett før jeg ble 12, så det er vel normalt med 11 år. Noen er tidlige og noen er sene. 

Anonymkode: cae20...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var knapt fyllt 10 selv, for 35 år siden, tynn som ei flis og, vi hadde ikke teflonpanner, men hadde sort hvitt tv om det har noe å si. Åt hjemmelaget mat fra grunnen av også. Vokste opp på landet og var veldig aktiv. Husker enda med skrekk Saba-bind. 

Og er nok like "flaut" og litt skremmende å få mensen som ung jente nå til dags, som da jeg fikk den, men det gikk seg jo til det også. Bare kjøp inn rikelig med bind så ho alltid vet det finnes i huset, så slipper ho stresse med den biten iallefall. 

Anonymkode: 2d9fb...ea3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var 10 år i år 1986 da jeg fikk mensen. Slank og normalt kosthold. Flere andre jenter i klassen fikk den også. Det er normalt. Kjære vene, 

Anonymkode: d2282...664

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 10 år gammel når jeg fikk mensen, bryster og hår på kroppen. Er nå 34 år og er 160 cm høy. 

Anonymkode: 23ec2...215

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tidlig menstruasjon er ikke bare koblet til overvekt, men også miljøgifter:

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-forurensning-hormoner/de-som-hadde-mye-miljogifter-i-blodet-fikk-menstruasjon-tidligere/2351542

Norske jenter går generelt i puberteten tidligere enn for. Det er ikke helt heldig, på samfunnsnivå - men 10 år er innenfor normalen på individnivå. 

https://www.nrk.no/livsstil/norske-jenter-far-mensen-tidligere-1.14987596

Anonymkode: fb911...aea

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 21.49):

Stakkars liten ♥️

Bare 10 år og fortsatt et barn, så skal man bli kastet inn i puberteten , Kanskje bli plaget med menssmerter, frykt for å blø igjennom når man er ute, osv…

Jeg fikk den da jeg var 13 og synes det var tidlig nok. En venninne fra India fikk den da hun var 11. Har hørt at man får mensen tidligere i enkelte områder av verden.  Hadde blitt oppriktig lei meg om mine døtre fikk mensen som 9-10 åringer. 

Anonymkode: 5dc3e...d9e

Så ille er det virkelig ikke. Min 10-åring er opplyst og synes det er spennende med pubertet og alt som skjer med kroppen. Hun gleder seg. 

Anonymkode: e4f06...c4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så ille er det virkelig ikke. Min 10-åring er opplyst og synes det er spennende med pubertet og alt som skjer med kroppen. Hun gleder seg. 

Mensen er ille og hemmende for ganske mange unge jenter og kvinner.

Jeg har vært fanget i egen kropp i 30 år. Mensen startet som jævlig og har bare blitt værre. 

Anonymkode: ecad0...6c6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis det du har fortalt om det gjør at hun gleder deg kan det hende hun går sjokk når det skjer…

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mensen er ille og hemmende for ganske mange unge jenter og kvinner.

Jeg har vært fanget i egen kropp i 30 år. Mensen startet som jævlig og har bare blitt værre. 

Enig.

Sterke, til dels invalidiserende, smerter, feber og oppkast, styrtblødninger som renner ut over alt før man rekker å komme seg på do, ødelagte madrasser og dyner (kanskje på besøk hos andre), mange får uregjerlige humørsvingninger (det har heldigvis jeg sluppet), og jo tidligere utviklet man er jo større sjangs for å bli utsatt for overgrep og uønsket seksuell oppmerksomhet. Glede seg til å få økt behåring i et samfunn der kvinner shames for å ha hår annet enn på hodet, øyenbrynene og øyenvippene. Glede seg til å få mindre muskelmasse og mer fett i et samfunn der man helst bør ha BMI på 18-19 og ha synlige mageruter (men store pupper, for all del)

Jo, virkelig noe å glede seg til.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det du har fortalt om det gjør at hun gleder deg kan det hende hun går sjokk når det skjer…

Enig.

Sterke, til dels invalidiserende, smerter, feber og oppkast, styrtblødninger som renner ut over alt før man rekker å komme seg på do, ødelagte madrasser og dyner (kanskje på besøk hos andre), mange får uregjerlige humørsvingninger (det har heldigvis jeg sluppet), og jo tidligere utviklet man er jo større sjangs for å bli utsatt for overgrep og uønsket seksuell oppmerksomhet. Glede seg til å få økt behåring i et samfunn der kvinner shames for å ha hår annet enn på hodet, øyenbrynene og øyenvippene. Glede seg til å få mindre muskelmasse og mer fett i et samfunn der man helst bør ha BMI på 18-19 og ha synlige mageruter (men store pupper, for all del)

Jo, virkelig noe å glede seg til.

Det var da voldsomt. Sånn er det nå en gang å være kvinne, vi har denne blødningen hver måned og litt rundere kropp.

Tenker vi må formilde til døtrene våre at det er helt ok og at de skal være stolte av kroppen sin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt. Sånn er det nå en gang å være kvinne, vi har denne blødningen hver måned og litt rundere kropp.

Tenker vi må formilde til døtrene våre at det er helt ok og at de skal være stolte av kroppen sin.

Leste du begynnelsen av innlegget, eller bare slutten?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...