Gå til innhold

Datteren min på 10 år har fått mensen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det veldig tidlig?

Ikke er hun så veldig høy heller.. Har lest at en gjerne ikke vokser mer enn 10 cm etter at en får menstruasjon. Da vil hun i tilfelle bli 150 høy.

Far er høy, 189, jeg helt normal, 167. 

Anonymkode: b78b8...370

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er hun overvektig? Overvektige kan komme fortere i puberteten enn normalvektige 

Endret av Octopus
  • Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Niesen min fikk også mensen rett før hun ble 11. og hun var ikke flrst i klassen engang. Det kommer visst tidligere og tidligere, og en av teoriene er hormonforstyrrende stoffer vi i økende grad utsettes for via alt fra solkrem, deo og teflonpanner.

Anonymkode: 87c52...08c

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk første menstruasjon som 10 år gammel. Husker ikke hvor høy jeg var, men jeg var ikke så veldig høy. Nå som voksen er jeg 163cm så jeg vokste fortsatt en del etterpå.

Anonymkode: c244b...b75

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Octopus skrev (1 minutt siden):

Er hun overvektig? Overvektige kan komme fortere i puberteten enn normalvektige 

Det har jeg også hørt, at høyere vekt, særlig fettmasse kan gi tidligere pubertet , som gir mening i og med at fettvev og fettmasse har en viss sammenheng med syklus (en mister f.eks mensen ved underernæring og/eller for lav fettprosent)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mellom 9-15år er helt vanlig 

Anonymkode: c6c42...040

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akkurat fylt 11, for 30 år siden. Vokste ikke mer, men var 1.70. Var syltynn, så vekt var ingen faktor. 

Så ser ikke helt hvorfor man må slenge ut overvekt, med mer. Det er en helt normal alder. 

Anonymkode: 8885a...8fb

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke unormalt å få mensen som 10-åring. Var vel omtrent på samme alder selv.

Anonymkode: f862c...718

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 9 år 🙂 Jeg vokste til 163 🙂

Anonymkode: 1e0e0...952

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Niesen min fikk også mensen rett før hun ble 11. og hun var ikke flrst i klassen engang. Det kommer visst tidligere og tidligere, og en av teoriene er hormonforstyrrende stoffer vi i økende grad utsettes for via alt fra solkrem, deo og teflonpanner.

Hadde påstanden din her kommet for en del tiår siden, skulle jeg sagt meg enig. Men her er du på villspor.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke er hun så veldig høy heller.. Har lest at en gjerne ikke vokser mer enn 10 cm etter at en får menstruasjon. Da vil hun i tilfelle bli 150 høy.

Hormonene kommer i sving, når de kommer i sving, de kan vi ikke gjøre så mye med. Mensen er en naturlig kroppsfunksjon. 
Hvor høy hun blir kan ingen forutsi i forhold til menstruasjonsstart. Bekymrer du deg for høyden hennes så kan du ta en prat med fastlegen og spørre om de kan henvise for å få anslått høyden hennes som utvokst. Om de henviser er en annen sak. 

Anonymkode: 2c832...d73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er visst ikke så unormalt, jenter får mensen tidligere enn før. Selv fikk jeg den like før jeg fylte 14. Har 3 døtre. Den ene fikk mensen da hun nettopp hadde fylt 10, de andre 2 noen mnd etter de ble 11.

Anonymkode: daa1d...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Fikk også mensen da jeg var 10. Var ikke overvektig, men høy (160cm). Er 34 og 165cm i dag. 

Anonymkode: adb14...943

• Liker 4
Skrevet

Ikke uvanlig nå for tiden. Min jente var også 10 år. 
Hun har alltid vært tynn så fedme kan ikke spille inn, som noen nevner her. 
Hun ble også høy som voksen, 175 cm.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Min datter fikk mensen da hun var 13 og da var hun 158 cm høy.

Nå er hun voksen og 180 cm høy. 

Anonymkode: d6b66...5bc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Veldig godt å høre om andre som også har fått mensen i den alderen.

Hun selv følte dette var kjempeflaut og ingen måtte få vite det. Har grått endel i dag.

Jeg har ikke vist på noen måte at jeg har følt dette var veldig tidlig, bare sagt at dette er helt normalt og at alle kommer i puberteten.

Jeg tror ikke hun er overvektig. Hun ser helt vanlig ut. Vi har ikke veiet henne på noen år, men hun fikk pass for noen mnd siden, så høyden visste jeg.

Hi

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også mensen som tiåring for snart 30 år siden. Det er tidlig, men ikke unormalt tidlig. Jeg vokste i alle fall 10-15 cm etter dette, så ville ikke være så bekymra for akkurat det. 

Og i motsetning til for 30 år siden fins det mye mer diskré beskyttelse, feks menstruser, så hun slipper å smugle med bind på do på skolen som vi gjorde. 

Anonymkode: f5aae...ca2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
UpNorthSerenity skrev (13 minutter siden):

Ikke uvanlig nå for tiden. Min jente var også 10 år. 
Hun har alltid vært tynn så fedme kan ikke spille inn, som noen nevner her. 
Hun ble også høy som voksen, 175 cm.  

Men hvor høy var hun når hun fikk den?

AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at det er npr vekten bikker 40 kg ca at puberteten trigges. Men som andre skriver det er stort spenn i hva som er normalt. Noen må være først også. 

Anonymkode: acf03...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert hun er først heller.

Anonymkode: df57a...636

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde akkurat fylt 11, for 30 år siden. Vokste ikke mer, men var 1.70. Var syltynn, så vekt var ingen faktor. 

Så ser ikke helt hvorfor man må slenge ut overvekt, med mer. Det er en helt normal alder. 

Anonymkode: 8885a...8fb

Slenge ut? Det er en relevant faktor. https://www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2021/obesity-may-affect-puberty-timing-and-hormones-in-girls

Hvorfor skal man ikke snakke om det faktum at det ikke er NATURLIG for jenter å få mensen i den alderen? 

Anonymkode: 342c9...702

• Liker 6
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...