Gå til innhold

Kan gynekolog sjekke anale problemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at jeg har fått endetarmsfremfall, og ønsker helst å gå til gynekologen min for å få sjekket sånne ting. Men er dette noe gynekologer sjekker, eller må man til fastlegen for sånt?

Anonymkode: 2543c...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe 100% svar, men jeg vil tro at en gynekolog ikke undersøker for endetarmsfremfall. En gynekolog er jo lege og skal jo i teorien kunne undersøke, men det er ikke en typisk gynekolog oppgave så det blir vel egentlig fastlegen som blir riktige person å oppsøke for det problemet. Evt. henvises videre til gastrospesialist kanskje ?

Anonymkode: b5a92...dff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har ikke noe med gynekologi å gjøre. Det er en gastrokirurgisk probkemstilling. 

Anonymkode: b29a5...541

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke noe 100% svar, men jeg vil tro at en gynekolog ikke undersøker for endetarmsfremfall. En gynekolog er jo lege og skal jo i teorien kunne undersøke, men det er ikke en typisk gynekolog oppgave så det blir vel egentlig fastlegen som blir riktige person å oppsøke for det problemet. Evt. henvises videre til gastrospesialist kanskje ?

Anonymkode: b5a92...dff

Tusen takk for svar☺️

AnonymBruker
Skrevet

Nei, da må til Gastro kirurgisk poliklinikk. 

Anonymkode: 0b657...773

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare hva som skjer og hvorfor du mistenker det? 

Anonymkode: 4d71b...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Her spørs det faktisk hva du mener, rectocele er gyn, endetarmsprolaps er gastro. Fastlegen kan henvise rett sted.

Anonymkode: 46646...eff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan du forklare hva som skjer og hvorfor du mistenker det? 

Anonymkode: 4d71b...5d9

Var en periode jeg slet veldig med forstoppelse, og etter det har jeg vært plaget med blødninger, treg avføring (og innimellom veldig løs avføring), problemer med å tømme meg helt osv. Også litt smerter om jeg sitter over lengre tid og luft i magen. Tenkte egentlig at det bare var snakk om hemoroide, så kjøpte krem til det. Men da jeg begynte å smøre meg inn med hemoroidekrem, og da særlig etter avføring, kjente jeg at det kjentes litt rart ut rundt endetarmsåpningen. Da jeg så med speil, så det ut som at det var litt av tarmen som stakk ut. Var riktignok en hemoroide der også, men jeg syns ting altså ikke så ut slik som det skulle se ut der nede. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her spørs det faktisk hva du mener, rectocele er gyn, endetarmsprolaps er gastro. Fastlegen kan henvise rett sted.

Anonymkode: 46646...eff

Ja, jeg tar kontakt med fastlegen for henvisning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...