AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Del Skrevet 4. august 2024 Drikker dere gravide alkoholfritt med 0,5 % og mindre alkohol i? Jeg er 6 uker gravid, og har drukket en del slike da jeg har tenkt at det er helt trygt. Har maks drukket to på en kveld, men gjort det en del ganger ifm. ferie. Har nå googlet litt og ser at på utenlandske nettsider så virker man mye mer restriktiv med dette og anbefaler at gravide unngår såkalt alkoholfritt øl.. Det kunne være mer alkohol i, enn hva som står utenpå. Hva tenker dere? Anonymkode: f44b1...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Del Skrevet 4. august 2024 Skal du holde deg unna alkoholfri øl så må du også ha i bakhodet at selv kefir inneholder 0,5-0,7% alkohol. Det er altså så svinnende lite. Man gjør det enklest for seg selv om man forholder seg til norske kostholdsråd istedet for å lete gjennom hele internett etter hvordan de gjør det i andre land. Anonymkode: 72e14...a51 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Del Skrevet 4. august 2024 Det går helt fint. Kefir inneholder ca samme mengde blant annet. Kos deg. Med måte forhold deg til de offesielle kostholdsrådene som Norske helsemyndigheter har laget så er du good Anonymkode: 5754f...e3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Del Skrevet 4. august 2024 Alkoholfritt øl (med 0,5 %) går helt bra. Det er ofte best å forholde seg til norske myndigheters råd til gravide når man bor i Norge. Grunnen er både høy kompetanse fra Helsedirektoratets side, og at nasjonale kostholdsråd kan være lokalt betinget. For eksempel er kostholdsrådene for gravide mye mindre restriktive med rått kjøtt og myke oster i Sør-Europa enn man er i Norge. I feks Frankrike har en mye større del av befolkningen allerede hatt toxoplasmose, og er derfor immune mot det. (Bare et eksempel på at utenlandske retningslinjer for gravide ikke trenger å gjelde her til lands.) Anonymkode: b6201...aa0 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Del Skrevet 4. august 2024 Det er alkohol i mye av det vi spiser til daglig. Kefir er et eksempel, men også annen fermentert mat (surkål, kimchi, surdeigsbrød) og ikke minst vanlig gjærbakst selv om det stekes. Men det betyr ikke at mengdene alkohol er farlig for gravide, og det gjelder også alkoholfritt øl. Jeg holder meg unna kombucha som gravid da jeg ikke har kontroll på alkoholmengden det kan plutselig bli når jeg lager det hjemme, men ellers er jeg ikke bekymret. Anonymkode: 8ca1c...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Del Skrevet 4. august 2024 Jeg drikker kun alkoholfri øl og drikke som faktisk er alkoholfri. Kanskje det ikke har betydning, men når man kan kjenne alkohollukt av det føles det helt feil. Det finnes mye uten den halve prosenten i, velger heller av det. Anonymkode: b2432...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #7 Del Skrevet 5. august 2024 Med «utenlandske nettsider», mener du amerikanske? De aller fleste land er mer liberale enn Norge når det gjelder regler for gravide. I syd-Europa er det ikke unormalt å ta et glass vin som gravid. Eneste unntaket er nok USA som både har dårligere kontroll på mat og drikkevarer, samt en annen forsikringpolicy, som gjør at myndigheter er strenge med restriksjoner for å unngå søksmål. Hvis ølet er merket alkoholfritt, går det fint for gravide å drikke. Det er en grunn til at øl med 0,5% kan merkes som alkoholfritt, mengden er så liten at dete e omtrent forbrent før det går i blodet. Anonymkode: 2a922...af4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #8 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg drikker kun alkoholfri øl og drikke som faktisk er alkoholfri. Kanskje det ikke har betydning, men når man kan kjenne alkohollukt av det føles det helt feil. Det finnes mye uten den halve prosenten i, velger heller av det. Anonymkode: b2432...d3d Du forstår åpenbart ikke hva du prater om. Anonymkode: 174e7...b67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #9 Del Skrevet 5. august 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg drikker kun alkoholfri øl og drikke som faktisk er alkoholfri. Kanskje det ikke har betydning, men når man kan kjenne alkohollukt av det føles det helt feil. Det finnes mye uten den halve prosenten i, velger heller av det. Anonymkode: b2432...d3d Drikke med opp til 0,7% alkohol betegnes som alkoholfritt. https://www.hansaborg.no/produkter/ol/fakta-om-alkoholfritt-ol/#:~:text=Alkoholprosenten skal under ingen omstendigheter,Disse grensene er absolutte. Til TS, det går fint. To bokser med 0,5% alkohol er forsvinnende lite. Anonymkode: 02df6...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #10 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Drikker dere gravide alkoholfritt med 0,5 % og mindre alkohol i? Jeg er 6 uker gravid, og har drukket en del slike da jeg har tenkt at det er helt trygt. Har maks drukket to på en kveld, men gjort det en del ganger ifm. ferie. Har nå googlet litt og ser at på utenlandske nettsider så virker man mye mer restriktiv med dette og anbefaler at gravide unngår såkalt alkoholfritt øl.. Det kunne være mer alkohol i, enn hva som står utenpå. Hva tenker dere? Anonymkode: f44b1...2ec Merkelig utsagn, Norge har en av de strengeste retningslinjene for alkoholbruk i svangerskapet i Europa. Å drikke alkoholfritt øl med lav prosent er som å spise en pære. Om du er veldig nervøs, så finnes det noen typer som er helt alkoholfri, fx Heineken 0.0 og Grans Helt Fri. Anonymkode: 174e7...b67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå