Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke praktiske hensyn finnes i dette når foreldre blir eldre og barn skal ta over hjemmet. Samt det er noe gjeld på bolig. 

Hvordan overgang finnes. 

Takk for hjelp. 

Anonymkode: 3b1ea...dab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenkte du mtp praktiske ting?

Vi  kjøpte barndomshjem til mannen fra svigermor. Hun kjøpte seg leilighet og tok med kun det hun trengte..

Praktisk for henne men vi sitter igjen med masse skrot fra svigerforeldre og tom besteforeldre til mannen min.

Ellers fikk hjelp av banken tror jeg for å ordne med alle papirarbeid ol. 

Anonymkode: e5a37...e71

AnonymBruker
Skrevet

Dere ordner en takst på huset og betaler omtrent dette til dine foreldre. Så bruker de pengene de får for huset til å betale gjelda si og kjøpe seg noe mindre. 

Anonymkode: 98604...6a6

• Liker 2
Skrevet

Min mening er at man utelukkende bør ta over eiendom fra nær familie når 1) eiendommen er ekstremt fin og unik og det ikke er mulig å kjøpe tilsvarende fra andre og 2) det ikke finnes andre familiemedlemmer som er interessert i boligen. Begge vilkår må være tilfredsstilt.

Jeg fatter ikke at folk ønsker å ta over middelmådige eiendommer fra nær familie utelukkende av sentimentale grunner.

Dersom man er i en situasjon der man likevel tar over bolig fra familie, bør man ha en vanntett avtale som sier hva som skjer dersom det er alvorlige feil og manglet.

• Liker 4
Skrevet

Man trenger noen som kan ta seg av den økonomiske delen. Advokat kan gjøre slikt, eller kanskje banken. 
Litt avhengig av familiære forhold kan det være kjekt med en tilstandsrapport så man ikke blir helt overrasket når det viser seg at taket har vært utett i 9 år og alt må byttes, samt at drenering er dårlig og det er ekte norsk hussopp i hele reisverket. Og kanskje hatt besøk av borebiller sent på 90-tallet…

Man har jo ikke nødvendigvis lyst til å stevne foreldrene for feil og mangler ved boligen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...