AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Starter denne tråden da jeg er utrolig bekymret, redd og engstelig angående denne hovne lymfekjertelen i høyreesiden av nakken. Jeg (ung kvinne på 22) la først merke til den noen uker siden, tror jeg, men den ble ordentlig synlig for meg forrige uke. Jeg har i det siste merket at jeg også har ekstrem hodepine, trøtthet og slapphet, gått litt ned i vekt (har ikke hatt særlig matlyst), og nedsatt allmenntilstand ettersom jeg våkner opp i en slags febertilstand med sår hals osv. Dette er hvordan kulen ser ut. Grunnet plasseringen, føler jeg det er vanskelig å kjenne til den, men for meg så virker den hard. I tillegg har jeg hatt hevelse i en armhule, også til høyre. Denne har jeg fått "utredet" tidligere ved ultralyd osv, og de mente at det bare var svettkjertler eller noe lignende, altså ikke noe farlig. Vel, nå har jeg bestilt privat legetime hos en øre hals og nakke spesialist, og ønsker å få dette unnagjort så fort så mulig. Det eneste symptomet jeg ikke har er vel kaldsvette, men jeg oppdaget en periode i vinteren hvor føttene mine ble så svette, selv i kulden. Er det noen som har opplevd noe lignende? Føler alt fokuset mitt har gått over på dette, og jeg er bare så lei meg. Gråter mesteparten av dagen. Sjekker furst pasient for å se om blodprøvesvarene har kommet inn. Uff, jeg som var klar til å begynne på studiet igjen til høsten. Anonymkode: 1e1b1...f06
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Høres mer ut som du har en virusinfeksjon av noe slag. Og derfor er lymfeknuten hoven også. Anonymkode: e1de5...69c 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Starter denne tråden da jeg er utrolig bekymret, redd og engstelig angående denne hovne lymfekjertelen i høyreesiden av nakken. Jeg (ung kvinne på 22) la først merke til den noen uker siden, tror jeg, men den ble ordentlig synlig for meg forrige uke. Jeg har i det siste merket at jeg også har ekstrem hodepine, trøtthet og slapphet, gått litt ned i vekt (har ikke hatt særlig matlyst), og nedsatt allmenntilstand ettersom jeg våkner opp i en slags febertilstand med sår hals osv. Dette er hvordan kulen ser ut. Grunnet plasseringen, føler jeg det er vanskelig å kjenne til den, men for meg så virker den hard. I tillegg har jeg hatt hevelse i en armhule, også til høyre. Denne har jeg fått "utredet" tidligere ved ultralyd osv, og de mente at det bare var svettkjertler eller noe lignende, altså ikke noe farlig. Vel, nå har jeg bestilt privat legetime hos en øre hals og nakke spesialist, og ønsker å få dette unnagjort så fort så mulig. Det eneste symptomet jeg ikke har er vel kaldsvette, men jeg oppdaget en periode i vinteren hvor føttene mine ble så svette, selv i kulden. Er det noen som har opplevd noe lignende? Føler alt fokuset mitt har gått over på dette, og jeg er bare så lei meg. Gråter mesteparten av dagen. Sjekker furst pasient for å se om blodprøvesvarene har kommet inn. Uff, jeg som var klar til å begynne på studiet igjen til høsten. Anonymkode: 1e1b1...f06 Å kaste bort penger på en privat øre nese hals lege på dette er så feilplassert og misbruk av både penger og tid for ØNH legen som mulig. ØNH leger jobber med ørreter, inni neser og inni svelg. Hovne lymfekjertler eller andre problemstilling begynner man hos en allmennlege/fastlege. Mistenker du lymfekreft og har gått med en lymfekreft ubehandlet i flere uker, så hadde du nok vært betydelig dårligere. Når du har legetime, så forstår jeg heller ikke formålet med en tråd her inne. Lykke til videre. Anonymkode: 10083...f62 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Ingen her som kan svare på dette, dessverre. Du må nok bare vente på legetime, selv om jeg vet dette er en lang venteperiode. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å kaste bort penger på en privat øre nese hals lege på dette er så feilplassert og misbruk av både penger og tid for ØNH legen som mulig. ØNH leger jobber med ørreter, inni neser og inni svelg. Hovne lymfekjertler eller andre problemstilling begynner man hos en allmennlege/fastlege. Mistenker du lymfekreft og har gått med en lymfekreft ubehandlet i flere uker, så hadde du nok vært betydelig dårligere. Når du har legetime, så forstår jeg heller ikke formålet med en tråd her inne. Lykke til videre. Anonymkode: 10083...f62 Lymfekreft kam man ha i lang tid uten symptomer eller at det er noe man merker. Anbefaler bare å mase på legen din og si at du ønsker en biopsi av kulen hvis du fortsatt er i tvil etter undersøkelse. Anonymkode: bd175...497
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Jeg har kul samme sted som det. Var 100% sikker på at jeg hadde lymfekreft eller noe annen drit. Tok CT. Den viste ingenting. Jeg er dessverre fortsatt ikke helt overbevist, for kulen er der og jeg får ikke noe forklaring på hva det er. For meg kjennes det ut som den ligger rett under hovedpulsåren og klemmer. Derfor kjenner jeg et trykk på siden som føles som at blodtilførselen er noe begrenset. Men men....bildene viser ingenting, så jeg får bare slå meg til ro med det. Anonymkode: a8fb0...892
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 Mistet du matlysten, ble slapp, trøtt og lignende FØR du begynte bli bekymret for kreft? Anonymkode: 6d862...418 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mistet du matlysten, ble slapp, trøtt og lignende FØR du begynte bli bekymret for kreft? Anonymkode: 6d862...418 ja. jeg hadde allerede gått ned et par kilo, noe som var synlig ovenfor foreldrene mine når jeg kom hjem igjen for 2 måneder siden TS Anonymkode: 1e1b1...f06
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å kaste bort penger på en privat øre nese hals lege på dette er så feilplassert og misbruk av både penger og tid for ØNH legen som mulig. ØNH leger jobber med ørreter, inni neser og inni svelg. Hovne lymfekjertler eller andre problemstilling begynner man hos en allmennlege/fastlege. Mistenker du lymfekreft og har gått med en lymfekreft ubehandlet i flere uker, så hadde du nok vært betydelig dårligere. Når du har legetime, så forstår jeg heller ikke formålet med en tråd her inne. Lykke til videre. Anonymkode: 10083...f62 Der har du feil. Det sto selv at han/de tar for seg kuler i halsen også, så jeg skjønner ikke hvorfor du virker så opphisset. Det er bedre for min del å få sjekket det ut privat nå, mens jeg har sommerferie, enn å vente på fastlegen min som ikke er tilbake fra ferie ennå for å så bestille legetime, for å så få en henvisning om flere måneder når jeg reiser bort igjen for å studere. Og hva mener du med betydelig dårligere ? er ikke synlig vekttap og uttmattelse osv nok? Jeg synes det blir litt rart å forvente at alle som kan ha noe lignende må ligge nesten uten puls i en seng et eller annet sted. TS Anonymkode: 1e1b1...f06 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Jeg har en slik kul. Merket den en stund etter et hardhendt tannlegebesøk for mange år siden. Antok at det hang sammen med det. Når den derimot ikke gikk bort, bestilte jeg meg time hos lege og ble henvist til ultralyd. Fikk bekreftet forstørret lymfe, men den så ikke mistenkelig ut på noen måte, og siden jeg hadde hatt den en stund og den ikke vokste, så fikk jeg beskjed om at jeg kunne slappe helt av. Når jeg først var der gjorde han som utførte ultralyden like gjerne en undersøkelse av hele overkroppen (hjerte, lunger, bukspyttkjertel osv), og alt så veldig bra ut. Så har slått meg til ro med at denne kjertelen bare er kronisk forstørret. Merker den ekstra når jeg er syk, men den går tilbake som alle andre. Så lenge den ikke vokser seg større og større, så kan jeg ta det helt med ro. Mest sansynlig er det ikke noe alvorlig, men du kommer ikke til å slappe av før du har fått det bekreftet, så fint at du har bestilt deg en time. Anonymkode: 22059...e7c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres mer ut som du har en virusinfeksjon av noe slag. Og derfor er lymfeknuten hoven også. Anonymkode: e1de5...69c Dette. Har eller har hatt … Anonymkode: 51dfe...4e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå