Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skriver her for å få andres perspektiver på dette 

Litt om oss; 

Jeg er en mann på 35, som er samboer med en dame på 34 år. Vi har vært sammen i snart 10 år, og har tre barn på 10, 6 og 3 år. Begge jobber skift, hun i helsevesenet og jeg har en stillesittende jobb. Utenom dette er vi aktive med barna på ulike fritidsaktiviteter.. dere skjønner greia, vi lever et normalt hektisk liv. 

Hun er mye trøtt, og er ofte utslitt på kveldene etter lang dag, og har også fibromyalgi, med vondter i kroppen fra tid til annen. Dette respekterer jeg og har forståelse for. 

Ellers er arbeidsfordelingen i hjemmet ganske lik, begge henter og leverer unger, tar inn og ut oppvaskmaskina, rydder og vasker, lager mat, handler matvarer osv. 

Det eneste området i vårt samliv som ikke er likt fordelt er ansvaret for vårt sexliv. Om jeg ikke tar initiativ så skjer det heller ikke noe. Mitt mål er ikke at det skal være 50-50 fordeling, ei heller at vi skal ha en eller annen form for sex hver dag/hver uke, men jeg skulle ønske jeg fra tid til annen kunne føle meg ettertraktet på den måten, og at ikke ansvaret for at vi i det hele tatt skal noe sexliv skal ligge kun hos meg. Det føles litt ensomt, og det gjør meg trist. 

Kan legge til at meg og min samboer har snakket om dette utallige ganger, men det sklir tilbake hver gang. 

Hva tenker dere om dette? Er sexlivet i samlivet et delt ansvar? Eller er stiller jeg for mye forventninger?  Noen tips?

Anonymkode: c78e2...b95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det delt.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det med meg og min eks og. Det ble slutt av flere grunner, bare for å presisere det.

Jeg skulle ønske vi hadde bedre samtaler om akkurat det temaet. I stedet for å ta den vanlige «jeg syns det er kjipt at du aldri tar initiativ» så skulle jeg ønske vi var mer spørrende begge to.  «Hva kan jeg gjøre for at du enklere kan ta initiativ?» «er det noe jeg kan gjøre for å øke din lyst?» etc. Og vi endte alltid opp med å prate om det når stemningen var dårlig, vi burde ha satt oss ned en kveld med god stemning og prata oss gjennom det. Lagt en plan. Et eller annet sånn. Bare noen tanker fra etterpåklok dame😅

Anonymkode: 775b8...e30

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte har dere sex? Har dere sex hver gang du tar initiativ, eller avviser hun ofte? 

Jeg mener at sexlivet er delt ansvar, men må innrømme at jeg selv kan kjenne på en sperre for å selv ta initiativ, avvisning er en stor frykt for meg, og for meg føles et "nei" som et evig nei. Heldigvis trenger ikke samboeren min så mye innsats, det holder at jeg sier direkte at jeg er kåt, eller at jeg klemmer litt på armen/låret hans før vi skal sovne, kanskje sniffer litt på kroppslukten hans, han er flink til å plukke opp min kåte energi 😅

Anonymkode: bb52a...e1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor ofte har dere sex? Har dere sex hver gang du tar initiativ, eller avviser hun ofte? 

Jeg mener at sexlivet er delt ansvar, men må innrømme at jeg selv kan kjenne på en sperre for å selv ta initiativ, avvisning er en stor frykt for meg, og for meg føles et "nei" som et evig nei. Heldigvis trenger ikke samboeren min så mye innsats, det holder at jeg sier direkte at jeg er kåt, eller at jeg klemmer litt på armen/låret hans før vi skal sovne, kanskje sniffer litt på kroppslukten hans, han er flink til å plukke opp min kåte energi 😅

Anonymkode: bb52a...e1c

Ikke så ofte de siste årene, fem ganger siden september i fjor kanskje 😛 
Vi har ikke sex hver gang jeg hinter frempå at jeg har lyst, og jeg presser det ikke igjennom heller. Jeg merker fort om hun har lyst/overskudd, og å skulle presse noe igjennom gjør at jeg automatisk mister lysten selv. 

Har et nylig eksempel her, forrige uke hadde vi en natt med «barnefri», som er andre natten dette året. Automatisk tenker jeg at dette er en mulighet til å få til litt moro sammen. Den kvelden er hun veldig trøtt og sliten igjen, som er helt greit ( hun er mer opplagt på dagen), så hun sier at vi kan heller få til noe den påfølgende morgenen. Men det skjer ikke noe da heller. Det er akkurat som dette med sex og intimitet er så langt bak i pannebrasken hennes at det ja… Det er vanskelig 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar så og si aldri initiativ. Jeg har et utpreget responsivt tenningsmønster.

Om initiativ lå på meg, så hadde vi mer eller mindre aldri hatt sex.

Anonymkode: b440f...1d3

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Med fibro har riktige medisiner og behandling alt å si for sexlivet. Hva bruker hun av medisiner og kosttilskudd? Hvilken behandling får hun mot smerter?

Anonymkode: 0f5f9...592

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med fibro har riktige medisiner og behandling alt å si for sexlivet. Hva bruker hun av medisiner og kosttilskudd? Hvilken behandling får hun mot smerter?

Fibro har ikke noen dokumentert behandlingsmåte. Annet enn "søvn og trening", da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, hun går ikke på noen medisiner eller vitaminer. Hun spiser Paracet og Ibux. Vet du om noe medikamenter/vitaminer som kan hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er også et evig diskusjonstema mellom meg og min mann, men da omvendt. Han har nok et ganske responsivt tenningsmønster, men ikke bare det, han digger nok også at jeg er den som tar initiativ i så stor grad at han er litt egoistisk i dette. Antagelig mye på grunn av at den som tar initiativet ofte gjør en ekstra innsats for å lokke den andre kåt og med, og dette synes han et så digg at jeg gjør at han heller venter på mitt initiativ for å få slik ekstraservice i innledningen enn å selv ta initiativ, også når han er veldig kåt. 

Jeg har tatt dette opp igjen og igjen, at jeg også setter veldig pris på å få slik ekstraservice i innledningen, og at dette bør være rettferdig fordelt. Hver gang jeg tar det opp, og spesielt de gangene jeg sier klart fra om at dersom han ikke skjerper seg og tar litt initiativ selv også, så blir det ikke sex, fordi jeg går lei av hans egoisme i dette, så skjerper han seg en liten stund, for så å gli tilbake til å vente på mitt initiativ, uansett hvor kåt han er. 

Av og til blir jeg drittforbanna av å merke at han ligget og sitrer av forventning til at jeg skal ta initiativ, men uten å gjøre noe selv, tross utallige samtaler om dette, og snur ryggen til og legger meg til å sove selv om jeg også er skikkelig kåt. Jeg mister kåthet på ham av at han er så egoistisk og "tafatt", og i perioder velger jeg å onanere istedenfor å gidde at han aldri tar til seg at slikt bør gå begge veier. 

Har ingen løsning på dette, annet enn å være tydelig i kommunikasjon på at ensidighet ikke er ok, og å akseptere at man må stå på kravene igjen og igjen, selv om dette burde være balansert. 

Anonymkode: 2fbdb...038

AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (13 minutter siden):

Fibro har ikke noen dokumentert behandlingsmåte. Annet enn "søvn og trening", da.

Joda, det har det. Dette er informasjon som er mulig å oppsøke. Jeg er selv på medisin nr 3 jeg har prøvd ut (en systemisk medisin som tas 3 ganger om dagen), Paracet ved behov, TENS-apparat, tilpasset trening og kosthold, og månedlig massasje. 

AnonymBruker
Skrevet
Adr87 skrev (20 minutter siden):

Hei, hun går ikke på noen medisiner eller vitaminer. Hun spiser Paracet og Ibux. Vet du om noe medikamenter/vitaminer som kan hjelpe?

Magnesium kan tas i ganske store mengder, det reduserer muskelsmerter etter trening etc. Og sjekke nivå på ting mange har mangel av: D-vitamin, jern, B-vitamin.

Mulige medisiner: Lavt nivå antidepressiva (SSRI), søvnhormon (Melatonin), kunstig morfin, gamledags anti-epileptika (pregabalin - Lyrica).

Apparater: TENS (fås gratis via smerteklinikk)

Krem: Magnesiumkrem, Perozin muskelsalve

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er også et evig diskusjonstema mellom meg og min mann, men da omvendt. Han har nok et ganske responsivt tenningsmønster, men ikke bare det, han digger nok også at jeg er den som tar initiativ i så stor grad at han er litt egoistisk i dette. Antagelig mye på grunn av at den som tar initiativet ofte gjør en ekstra innsats for å lokke den andre kåt og med, og dette synes han et så digg at jeg gjør at han heller venter på mitt initiativ for å få slik ekstraservice i innledningen enn å selv ta initiativ, også når han er veldig kåt. 

Jeg har tatt dette opp igjen og igjen, at jeg også setter veldig pris på å få slik ekstraservice i innledningen, og at dette bør være rettferdig fordelt. Hver gang jeg tar det opp, og spesielt de gangene jeg sier klart fra om at dersom han ikke skjerper seg og tar litt initiativ selv også, så blir det ikke sex, fordi jeg går lei av hans egoisme i dette, så skjerper han seg en liten stund, for så å gli tilbake til å vente på mitt initiativ, uansett hvor kåt han er. 

Av og til blir jeg drittforbanna av å merke at han ligget og sitrer av forventning til at jeg skal ta initiativ, men uten å gjøre noe selv, tross utallige samtaler om dette, og snur ryggen til og legger meg til å sove selv om jeg også er skikkelig kåt. Jeg mister kåthet på ham av at han er så egoistisk og "tafatt", og i perioder velger jeg å onanere istedenfor å gidde at han aldri tar til seg at slikt bør gå begge veier. 

Har ingen løsning på dette, annet enn å være tydelig i kommunikasjon på at ensidighet ikke er ok, og å akseptere at man må stå på kravene igjen og igjen, selv om dette burde være balansert. 

Anonymkode: 2fbdb...038

Vil først og fremst si at jeg føler veldig med deg. Det er veldig frustrerende å være i denne enden av initiativ-ikke-initiativ. Også det faktum at man ikke føler man blir hørt og forstått i og med at det alltid sklir tilbake til gamle vaner/uvaner igjen. 

Ja for jeg har vært litt innom denne tanken om at det kan handle om en form for egoisme. Hun har ytret til meg at hun skulle ønske jeg tok flere spontane «aggressive» initiativer , typ oppå kjøkkenbenken osv. Så det vitner jo om at lysten på sex finnes der, men det er bare det at det er meg dette står på. Hun har aldri gjort noe spontant og sprekt andre veien - med mindre jeg eksplisitt har bedt om det. Jeg må liksom orkestrere alt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Magnesium kan tas i ganske store mengder, det reduserer muskelsmerter etter trening etc. Og sjekke nivå på ting mange har mangel av: D-vitamin, jern, B-vitamin.

Mulige medisiner: Lavt nivå antidepressiva (SSRI), søvnhormon (Melatonin), kunstig morfin, gamledags anti-epileptika (pregabalin - Lyrica).

Apparater: TENS (fås gratis via smerteklinikk)

Krem: Magnesiumkrem, Perozin muskelsalve

Tusen takk for tipsene, skal foreslå dette. Magnesium har vi her hjemme faktisk. :)

• Liker 1
Skrevet
Adr87 skrev (3 timer siden):

Ikke så ofte de siste årene, fem ganger siden september i fjor kanskje 😛 
Vi har ikke sex hver gang jeg hinter frempå at jeg har lyst, og jeg presser det ikke igjennom heller. Jeg merker fort om hun har lyst/overskudd, og å skulle presse noe igjennom gjør at jeg automatisk mister lysten selv. 

Har et nylig eksempel her, forrige uke hadde vi en natt med «barnefri», som er andre natten dette året. Automatisk tenker jeg at dette er en mulighet til å få til litt moro sammen. Den kvelden er hun veldig trøtt og sliten igjen, som er helt greit ( hun er mer opplagt på dagen), så hun sier at vi kan heller få til noe den påfølgende morgenen. Men det skjer ikke noe da heller. Det er akkurat som dette med sex og intimitet er så langt bak i pannebrasken hennes at det ja… Det er vanskelig 

Dere har et felles ansvar for å fortsette være kjærester.

Men du har hovedansvaret for deg selv, hva kan du gjøre annorledes.

Hva hadde du lagt opp til når dere hadde barnefri. Noen ny opplevelse, noe som gjorde at dere delte på latter, eller noe annet positivt og utviklende? 

Hva gjør du med deg selv. Er du i utvikling.

Alenatid og rom for henne.

Dynamikk og utvikling av kjæresteforholdet.

• Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (50 minutter siden):

Dere har et felles ansvar for å fortsette være kjærester.

Men du har hovedansvaret for deg selv, hva kan du gjøre annorledes.

Hva hadde du lagt opp til når dere hadde barnefri. Noen ny opplevelse, noe som gjorde at dere delte på latter, eller noe annet positivt og utviklende? 

Hva gjør du med deg selv. Er du i utvikling.

Alenatid og rom for henne.

Dynamikk og utvikling av kjæresteforholdet.

Nei det var ikke så mange nye opplevelser akkurat denne kvelden, men vi var ute å spiste, det var veldig hyggelig. Etter dette dro vi hjem, veldig avslappet. Hun var sliten, så vi tok det ganske piano.  

Jeg er opptatt av selvutvikling, har flere bøker om temaet. Så jeg kan vel si at det er et av mine interesseområder. Men er overhodet ikke perfekt, er alltid et forbedringspotensiale der.

Hun har ikke så mye alenetid, så det er kanskje et poeng. 

Skrevet
Adr87 skrev (22 minutter siden):

Nei det var ikke så mange nye opplevelser akkurat denne kvelden, men vi var ute å spiste, det var veldig hyggelig. Etter dette dro vi hjem, veldig avslappet. Hun var sliten, så vi tok det ganske piano.  

Jeg er opptatt av selvutvikling, har flere bøker om temaet. Så jeg kan vel si at det er et av mine interesseområder. Men er overhodet ikke perfekt, er alltid et forbedringspotensiale der.

Hun har ikke så mye alenetid, så det er kanskje et poeng. 

En grøft man kan gå i ikke minst med et hektisk hverdagsliv med familie, er de hyggelige rutinene. Man går på favoritrestueranten, spiser kjent mat som man vet at man liker, og har en hyggelig samtale om hverdagslivet. 

Husker en studie jeg leste. Personene fikk falske svar på et spørreskjema. Der halvparten fikk beskjed om at dem var i stagnasjon i livet uansett hva dem faktisk hadde skrevet. Dem som fikk den beskjeden vurderte deretter personer av motsatt kjønn som var annorledes enn deres partner mer positivt enn hvis dem ikke hadde fått den beskjeden. Studien skulle prøve å teste om en opplevelse av stagnasjon i livet påvirker hvordan vi opplever slikt. 

Dere har som det høres ut sjelden barnefritt, personlig hadde jeg tenkt at du burde prøve å skape mer av nye positive annorledes opplevelser av de mulighetene. Det å oppleve noe nytt og positivt sammen gjør noe med dynamikken i forholdet. Selv så gjør jeg noen ganger noe så tullete som å booke rom på et hotell i gangavstand fra der vi bor, kun for å bryte med rutiner. Stand-up eller noe annet, eller bare reise et eller annet sted, må ikke være eksotisk eller langt unna. Det kan godt være en mindre by en times kjøring unna.

Alenatid for henne. Trener hun regelmessig utenfor hjemmet (minst 2-3 ganger per uke). Hvis hun ikke trener mange timer per uke som det er idag, så skulle jeg hvis jeg var deg prøve å bidra til at hun føler at hun har rom og mulighet til å trene mer. 

Her kommer jeg til noe vi menn ofte er litt dårlige på å se, det tredje skiftet. I gjennomsnitt tar kvinner mer enn oss kring dette, hvis du kan gjøre mer her... Så gjør det. Fordi du ønsker at hun skal få overskuddet til alenatid. Tredelt turnus i helse, tre relativt små barn, planlegging av alt mulig rart... Blir fort et hamsterhjul. 

Hvordan er det med venner og kolleger og mulighet for et sosialt liv for henne? 

Beklager et langt og rotete svar. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...