AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Hatt valpen 1,5 uke, og nå tar det seg veldig opp med biting på meg mens jeg holder på med ting. Avleder og gir valpen biteleker, men merker nå at jeg ikke får gjort stort uten om å holde på med valpen. Tenker nå å få «lekegrind» til valpen som den må være i innimellom mens jeg feks dusjer eller lager mat osv. Den kommer nok til å pipe/ville ut - ville jeg tro, så vil være litt i forkant. Bør jeg belønne med godbit masse i starten når den er der? Hvis den piper vil ut - bør jeg gi godbit hyppig? (Hver gang den er stille litt) Eller går det å ignorere noe når den er der? Hvordan ville du løst det for valpens beste? Den kommer til å se/høre meg mens den er der i starten/til den bli mer vant. Er åpen for andre lure triks om noen har. Jeg oppdrar valpen med belønning og kjefter ikke. Anonymkode: 3f188...d63
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Det klør nok veldig i tennene. Forsøk å fryse ned vom på slikkematter o.l👍 Og gratulerer så mye med valp❤️Valpetiden kan være ekstremt krevende, men det går seg til😀👌👍 Anonymkode: 67b34...09c
Tabris Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Start med å ta valpen ut hver gang den våkner fra en blund. Når valpen sover er den på lading og når den våkner har den masse overskuddsenergi og vil vanskelig la seg avlede. La valpen få utløp for overskuddsenergi ute så mye som mulig gjennom god sosialisering, miljøtrening og trening på hverdagslydighet. Reduser aktiviteter som stresser valpen opp (lek, herjing, lek med andre hunder, ball/pinnekasting osv). Ha gjerne godbitsøk som det siste dere gjør før dere går inn, tren valpen opp til å klare å jobbe med det i minst ti minutter. Det vil kunne roe den ned før dere går inn. Inne er det ingen aktiviteter som girer opp. Avled med fylt kong eller et godt tyggebein i stedet for leke, det er ofte mer effektivt (tyggebein bør være noe ordentlig, det er ikke alltid de tørre tyggepinnene er spesielt spennende). Valpegrind er ok når avledning heller ikke funker, men tren valpen til å være der først slik at den trives der. Ha seng/teppe, vann og et godt tyggebein/fylt kong i grinden. Bruk den helst etter dere har vært ute og valpen egentlig er trøtt. Har den nettopp sovet, gå heller ut med valpen og aktiviser den. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Tabris skrev (15 minutter siden): Start med å ta valpen ut hver gang den våkner fra en blund. Når valpen sover er den på lading og når den våkner har den masse overskuddsenergi og vil vanskelig la seg avlede. La valpen få utløp for overskuddsenergi ute så mye som mulig gjennom god sosialisering, miljøtrening og trening på hverdagslydighet. Reduser aktiviteter som stresser valpen opp (lek, herjing, lek med andre hunder, ball/pinnekasting osv). Ha gjerne godbitsøk som det siste dere gjør før dere går inn, tren valpen opp til å klare å jobbe med det i minst ti minutter. Det vil kunne roe den ned før dere går inn. Inne er det ingen aktiviteter som girer opp. Avled med fylt kong eller et godt tyggebein i stedet for leke, det er ofte mer effektivt (tyggebein bør være noe ordentlig, det er ikke alltid de tørre tyggepinnene er spesielt spennende). Valpegrind er ok når avledning heller ikke funker, men tren valpen til å være der først slik at den trives der. Ha seng/teppe, vann og et godt tyggebein/fylt kong i grinden. Bruk den helst etter dere har vært ute og valpen egentlig er trøtt. Har den nettopp sovet, gå heller ut med valpen og aktiviser den. Gjør det aller meste ift å gå ut etter søvn, snusetrening osv. Det jeg kan endre på er at det er roligere inne. Skal få kjøpt inn kong og bedre tyggeben i morgen. Hun holder på med tyggeben litt, men så fort jeg feks romsterer på kjøkken så kan hun fort henge i bena på meg. Sitter jeg og hjelper henne, så går det bedre. Det virker som hun ikke regulerer seg helt når hun blir sliten og bare girer opp, så jobber med å roe henne feks i sengen sin når jeg føler hun blir overstimulert. Anonymkode: 3f188...d63
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 miSs. skrev (29 minutter siden): Har du prøvd å gi den tyggebein? Ja, men må kanskje prøve noen som er bedre i smak? Bare kom med tips Anonymkode: 3f188...d63
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det klør nok veldig i tennene. Forsøk å fryse ned vom på slikkematter o.l👍 Og gratulerer så mye med valp❤️Valpetiden kan være ekstremt krevende, men det går seg til😀👌👍 Anonymkode: 67b34...09c Takk! Skal prøve med fryste ting ☺️ Anonymkode: 3f188...d63
miSs. Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, men må kanskje prøve noen som er bedre i smak? Bare kom med tips Anonymkode: 3f188...d63 Du finner tyggebein med kyllingsmak som fort blir til en favoritt eller fryste ting som en annen også nevnte funker veldig bra👍
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Redningen hos oss om morgenen ble å fryse ned kong med litt av tørrforet hennes i. Da fikk jeg børstet hår og pusset tenner uten en valp hengende etter tanna i leggen 😅 ellers brukte vi litt bur når hun var helt raptus. Noen få minutter det inne, så ble hun "resatt". Hadde en ekstemt bitete frøken, men det roet seg etter noen måneder når tennene ble felt. Trenger ikke bruke bur lenger nå, hun har lært å roe seg uten. Anonymkode: f482c...678
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 Jeg så nettopp på Instagram om en spray man sprayer på føttene, hendene, bordkant, sko, tepper-alle steder valper liker å bite. Denne sprayen gjør at det smaker surt, og valpen har ikke lyst å biteg Anonymkode: a814b...c16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå