Gå til innhold

Rekkehus og krangel om gjerder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvis naboen blir sur?

Anonymkode: 73a11...48f

Ikke ditt ansvar.

Anonymkode: cfe26...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer altså på hvem av oss som kan bestemme, ikke hvor høyt et gjerde kan være osv. 

Så lenge du setter det opp på egen tomt og innenfor regelverket bestemmer du.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er prisen en må betale. Så lenge man bygger innenfor regelverket, bestemmer en selv. Så da får en vurdere om høyt gjerde er viktigere enn godt naboskap. At man ønsker høyt gjerde, er vel i seg selv indikasjon på at naboskapet i utgangspunktet ikke er strålende.

Naboskapet er ok, men jeg gidder ikke sitte på utstilling i egen hage. Jeg trenger også tett gjerde pga hund. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ditt ansvar.

Anonymkode: cfe26...658

Men man kan jo bli påvirket av det. Mange fiendtlige nabokrangel som har startet med gjerder og endt med «full krig».

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom gjerdet er innenfor hva som tillates i reguleringsplan, gjerdeloven etc kan du fritt sette det opp. Du må bære utgiftene og ta ansvar for vedlikehold. Naboen har lov til å være sur. 

Anonymkode: 97f73...10d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såvidt jeg forstår er lovverket ganske greit. Problemet er når vi ikke er enige. Jeg vil jo gjerne fortsette å ha en god tone med naboen, men ikke interessert i å ofre privatliv for det. Da må jeg flytte. 

Da må du finne ut om du vil beholde et godt naboskap. Du har rett til å bygge gjerde i henhold til naboloven, men hvis det skaper uvennskap med naboen så er det spørsmål om du synes det er verdt det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Såvidt jeg forstår er lovverket ganske greit. Problemet er når vi ikke er enige. Jeg vil jo gjerne fortsette å ha en god tone med naboen, men ikke interessert i å ofre privatliv for det. Da må jeg flytte. 

Lovverket endrer seg ikke om man er uenig. Loven må følges av begge parter. Når dette er rekkehus, så har dere vel og et styre, enten det er sameie eller brl? Styret kan da bestemme og beslutte i tråden med nabolov og alt det andre jeg i farten ikke husker, og heller ikke sitter Os aksjehandler på en søndag på nettet, gratis. 

Anonymkode: ed2da...846

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (2 minutter siden):

Da må du finne ut om du vil beholde et godt naboskap. Du har rett til å bygge gjerde i henhold til naboloven, men hvis det skaper uvennskap med naboen så er det spørsmål om du synes det er verdt det.

Ja. Men samtidig: Hvorfor bekymrer ikke naboen seg for at jeg blir sur? Hvorfor skal min mening være mindre viktig?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lovverket endrer seg ikke om man er uenig. Loven må følges av begge parter. Når dette er rekkehus, så har dere vel og et styre, enten det er sameie eller brl? Styret kan da bestemme og beslutte i tråden med nabolov og alt det andre jeg i farten ikke husker, og heller ikke sitter Os aksjehandler på en søndag på nettet, gratis. 

Anonymkode: ed2da...846

Ikke styre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bor i rekkehus med bittesmå hager. Naboen ønsker så lave gjerder mellom eiendommene som mulig, og helst ikke tette. Helst bare et lavt plankegjerde med stakitt på 50 cm. 

Jeg ønsker så høy levegg at jeg kan sole meg ute i bikini i ro og fred, trene yoga, drikke kaffe og helst ikke se naboen i det hele tatt. Tett levegg på 1.80 - gjerne det!

I tillegg vil det hjelpe mot naboens røyking, som jeg virkelig ikke fordrar. 

Hvem skal få bestemme? 

Derfor bor jeg i enebolig, så slipper jeg slike krangler! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Men samtidig: Hvorfor bekymrer ikke naboen seg for at jeg blir sur? Hvorfor skal min mening være mindre viktig?

Er det en ting jeg har lært her i livet, er at det ikke er noe vits i å forsøke å endre andre mennesker. Naboen driter i din mening fordi den ikke er viktig for ham. 

At du bryr deg om at naboen blir sur, er et deg-problem. 

Anonymkode: f8031...662

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (1 minutt siden):

Så du tror at folk i eneboliger ikke krangler om gjerder😂

• Liker 7
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Fjugur skrev (26 minutter siden):

1,50 er vel det høyeste, litt usikker… men prøv et generelt søk på «høyde på gjerde», her kommer det opp mye! 

Ja, 150 er det høyeste uten søknadsplikt.

Mener det tidligere var 180- vet ikke om det fortsatt er mulig å søke om. 

Endret av Sydvesta Orkana
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det en ting jeg har lært her i livet, er at det ikke er noe vits i å forsøke å endre andre mennesker. Naboen driter i din mening fordi den ikke er viktig for ham. 

At du bryr deg om at naboen blir sur, er et deg-problem. 

Anonymkode: f8031...662

Hva mener du her? At jeg ikke bør bry meg om hva han mener, heller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du her? At jeg ikke bør bry meg om hva han mener, heller?

Ja

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Naboen vil ikke det. 

Ikke borettslag. Så da kan jeg sette opp levegg på 1.80 på inntil fem meter, om den er på tomtegrensen?

Du kan jo sette opp skillevegg som du kan dra ut og feste. Om du får den på 1. 80 er jeg usikker på. 

Men du kan også ha en parasoll som du kan stille opp og sperre innsyn. Jeg har en sånn fra jysk. Disse kan vinkles som du vil og feks stå på skrå slik at naboen ikke ser inn mot deg.

Forstår det er godt å skjerme innsyn om du vil sole deg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (5 minutter siden):

Jeg kan komme på hundre andre grunner for å bo i enebolig, men det har jeg ikke råd til og det er jo heller ikke det jeg spør om. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (Akkurat nå):

Du kan jo sette opp skillevegg som du kan dra ut og feste. Om du får den på 1. 80 er jeg usikker på. 

Men du kan også ha en parasoll som du kan stille opp og sperre innsyn. Jeg har en sånn fra jysk. Disse kan vinkles som du vil og feks stå på skrå slik at naboen ikke ser inn mot deg.

Forstår det er godt å skjerme innsyn om du vil sole deg. 

Joda, de finnes helt opp til 2 meter faktisk :) 

Jeg vil egentlig gjerne ha skjerming hele tiden, jeg. Er ikke det relativt normalt da?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke hva som står i reguleringsplanen for ditt område. Er den av eldre dato må du sjekke kommuneplanens arealdel. Hvis du er i tvil så spør du kommunens byggesaksavdeling, da får du i alle fall korrekt svar. 

Anonymkode: 2387b...c12

AnonymBruker
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (9 minutter siden):

Ja, 150 er det høyeste uten søknadsplikt.

Mener det tidligere var 180- vet ikke om det fortsatt er mulig å søke om. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må sjekke hva som står i reguleringsplanen for ditt område. Er den av eldre dato må du sjekke kommuneplanens arealdel. Hvis du er i tvil så spør du kommunens byggesaksavdeling, da får du i alle fall korrekt svar. 

Anonymkode: 2387b...c12

Hallo, dere, det er ikke dette jeg lurer på :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...