Brunello Skrevet 4. august 2024 #41 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må sjekke hva som står i reguleringsplanen for ditt område. Er den av eldre dato må du sjekke kommuneplanens arealdel. Hvis du er i tvil så spør du kommunens byggesaksavdeling, da får du i alle fall korrekt svar. Anonymkode: 2387b...c12 Det siste er vel det enkleste. Så skipper man å lete selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4. august 2024 #42 Del Skrevet 4. august 2024 Sydvesta Orkana skrev (16 minutter siden): Ja, 150 er det høyeste uten søknadsplikt. Mener det tidligere var 180- vet ikke om det fortsatt er mulig å søke om. Gjerde kan være plankegjerde, stakittgjerde, flettverksgjerde, smijernsrekkverk eller andre typer rekkverk med en enkel, åpen konstruksjon. Åpen konstruksjon er en konstruksjon hvor både gående og kjørende lett kan se gjennom konstruksjonen, uavhengig av synsvinkel. Levegg er en tett skjerm som begrenser innsyn og støy, og gir ly for vind. Levegg kan være frittstående eller forbundet med en bygning. Støyskjerm er en tett skjerm som begrenser innsyn og støy, og gir ly for vind. Støyskjermen er ofte noe lengre enn en levegg og har lyddempende materialer. Du trenger ikke sende byggesøknad hvis gjerdet er åpent og luftig til nabogrensen, og maks 1,5 meter høyt gjerdet, hvis det skal som plasseres på grensen til regulert vei, er lavere enn 0,5 meter (det skal være fri sikt til veien) leveggen er inntil 1,8 meter høy og inntil 10 meter lang, plasseres inntil 1 meter fra nabogrensen og plasseres med nok avstand fra offentlig regulert vei. Les om avstand til vei i vedtatt plan leveggen er inntil 1,8 meter høy og maks. 5 meter lang, plassert i nabogrensen og plasseres med nok avstand fra offentlig regulert vei – les om avstand til vei i vedtatt plan Du må sende byggesøknad med hjelp fra fagfolk hvis du skal sette opp eller rive en støyskjerm 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 4. august 2024 #43 Del Skrevet 4. august 2024 lillevill skrev (15 minutter siden): Du kan jo sette opp skillevegg som du kan dra ut og feste. Om du får den på 1. 80 er jeg usikker på. Men du kan også ha en parasoll som du kan stille opp og sperre innsyn. Jeg har en sånn fra jysk. Disse kan vinkles som du vil og feks stå på skrå slik at naboen ikke ser inn mot deg. Forstår det er godt å skjerme innsyn om du vil sole deg. Forresten. Jysk har store vindseil på salg nå. 200 kr og så fester du de med kroker. Sånne kan også gi ly og det er nok den billigste løsningen om du ønsker noe ikke permanent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 4. august 2024 #44 Del Skrevet 4. august 2024 Her har noen brukt vindsegl for å hindre innsyn. (fra pinterest) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #45 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva mener du her? At jeg ikke bør bry meg om hva han mener, heller? Anonymkode: 73a11...48f Du kan jo bry deg så mye du vil om hva han mener, da får du ikke satt opp et høyt gjerde. Det du ikke får gjort noe med, er at han driter i deg. Du kan velge å forholde deg til det eller la være. Uansett kan du ikke klage på at du ikke får satt opp gjerdet eller at naboen blir sur. Du klarer bare å få til en av delene 😊 Anonymkode: f8031...662 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 4. august 2024 #46 Del Skrevet 4. august 2024 Gjerde er en åpen konstruksjon og kan være 1.5 m i grensa og ikke søknadspliktig Tett levegg da må du evt 1 m fra grensa og kan være 1.8m Noboen kan bli så sur han bare vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 4. august 2024 #47 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja. Men samtidig: Hvorfor bekymrer ikke naboen seg for at jeg blir sur? Hvorfor skal min mening være mindre viktig? Anonymkode: 73a11...48f Ingen som har sagt at din mening er mindre viktig! Har du snakket med naboen og prøvd å finne en løsning begge kan "leve med"? Hva er viktig for deg? Hva er viktig for naboen? Kan du "klare deg" med noe som kan settes opp når du soler deg? Kan naboen la være å røyke der røyken siger over til deg? Kan du sette opp en levegg som kan fjernes når solsesongen er over? Kan en eller flere uttrekkbare sidemarkise på 2x5m være en løsning? https://www.vidaxl.no/e/vidaxl-uttrekkbar-sidemarkise-200x500-cm-kremhvit/8720286138595.html 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #48 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan jo bry deg så mye du vil om hva han mener, da får du ikke satt opp et høyt gjerde. Det du ikke får gjort noe med, er at han driter i deg. Du kan velge å forholde deg til det eller la være. Uansett kan du ikke klage på at du ikke får satt opp gjerdet eller at naboen blir sur. Du klarer bare å få til en av delene 😊 Anonymkode: f8031...662 Ja, om vi ikke kan bli enige om et kompromiss. Enmanelskeråhate skrev (11 minutter siden): Gjerde er en åpen konstruksjon og kan være 1.5 m i grensa og ikke søknadspliktig Tett levegg da må du evt 1 m fra grensa og kan være 1.8m Noboen kan bli så sur han bare vil Tett levegg kan være 1.8 meter, fem meter lang på tomtegrense. En meter fra tomtegrense kan den være dobbelt så lang. Med mindre man vil søke kommunen så klart. petterm skrev (8 minutter siden): Ingen som har sagt at din mening er mindre viktig! Har du snakket med naboen og prøvd å finne en løsning begge kan "leve med"? Hva er viktig for deg? Hva er viktig for naboen? Kan du "klare deg" med noe som kan settes opp når du soler deg? Kan naboen la være å røyke der røyken siger over til deg? Kan du sette opp en levegg som kan fjernes når solsesongen er over? Kan en eller flere uttrekkbare sidemarkise på 2x5m være en løsning? https://www.vidaxl.no/e/vidaxl-uttrekkbar-sidemarkise-200x500-cm-kremhvit/8720286138595.html Ja, har snakket sammen, men han mener han vil ha det helt åpent og mest mulig sol. Hagene er så små at røyken kommer over til meg uansett, men med tett levegg hindres den noe. Problemet med levegg er at om jeg drar den ut når det er sol, så er det vel akkurat da han IKKE vil ha den ut, siden det er en del av begrunnelsen hans for å ikke ha tett gjerde. Men egentlig er den begrunnelsen ganske tullete, sola står mye høyere på himmelen enn gjerdet uansett og kommer fra siden mesteparten av dagen. Anonymkode: 73a11...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 4. august 2024 #49 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hallo, dere, det er ikke dette jeg lurer på Anonymkode: 73a11...48f Unnskyld- var litt kjapp å sitere/ svare en annen. Dersom det er innenfor regelverket, og det betyr mye for deg ( og det har jeg stor forståelse for), så hadde jeg nok satt opp gjerde eller levegg. Hvordan er forholdet ellers til naboen? Mister de evt sin eneste utsikt? Hvis ikke, hadde jeg bare avklart med kommunen, og gitt info til naboen om dette og fått i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 4. august 2024 #50 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet med levegg er at om jeg drar den ut når det er sol, så er det vel akkurat da han IKKE vil ha den ut, siden det er en del av begrunnelsen hans for å ikke ha tett gjerde. Men egentlig er den begrunnelsen ganske tullete, sola står mye høyere på himmelen enn gjerdet uansett og kommer fra siden mesteparten av dagen. Anonymkode: 73a11...48f En levegg til å dra ut koster ikke så mye. Kanskje du kunne prøve det? Hvis det faktisk ikke ødelegger for naboen så kanskje hen synes det er greit? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #51 Del Skrevet 4. august 2024 Sydvesta Orkana skrev (9 minutter siden): Unnskyld- var litt kjapp å sitere/ svare en annen. Dersom det er innenfor regelverket, og det betyr mye for deg ( og det har jeg stor forståelse for), så hadde jeg nok satt opp gjerde eller levegg. Hvordan er forholdet ellers til naboen? Mister de evt sin eneste utsikt? Hvis ikke, hadde jeg bare avklart med kommunen, og gitt info til naboen om dette og fått i gang. Nei, den eneste utsikten den veien er til min hage. Fem meter bortenfor er det et tett gjerde til den andre naboen, ca. 170 cm høyt. Så absolutt ingenting å se den veien egentlig… Noe av grunnen for at dette er vanskelig er nok at jeg er redd konflikter. Erfaringsmessig blir folk veldig sinte og gjør mange stygge ting når de ikke får det som de vil. Anonymkode: 73a11...48f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #52 Del Skrevet 4. august 2024 petterm skrev (9 minutter siden): En levegg til å dra ut koster ikke så mye. Kanskje du kunne prøve det? Hvis det faktisk ikke ødelegger for naboen så kanskje hen synes det er greit? I så fall ønsker jeg å ha den ute hele tiden Anonymkode: 73a11...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 4. august 2024 #53 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, den eneste utsikten den veien er til min hage. Fem meter bortenfor er det et tett gjerde til den andre naboen, ca. 170 cm høyt. Så absolutt ingenting å se den veien egentlig… Noe av grunnen for at dette er vanskelig er nok at jeg er redd konflikter. Erfaringsmessig blir folk veldig sinte og gjør mange stygge ting når de ikke får det som de vil. Anonymkode: 73a11...48f Skjønner. Men om du avklarer nøyaktig hva du får godkjenning for hos din kommune, og så sender skriftlig varsel om dette til naboen + henviser til at det allerede er slikt gjerde i nabolaget, så har de ingen grunn til å gjøre stygge ting. At de blir skuffet er forståelig men ikke et tungtveiende argument. Du bør derimot ikke forvente at de skal dele kostnadene for dette ettersom det er dyrere og mere omfattende enn det de ønsker. Så lenge du gjør ting formelt riktig + tar utgiftene, så har de ingen grunn til å bli sinte på deg- lykke til 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #54 Del Skrevet 4. august 2024 Så lenge det jeg skal gjøre er lov har jeg sluttet å spørre naboer og heller gått over til å informere. Slutt med: er det greit for deg at jeg setter opp en levegg? Begyn med: jeg kommer til å sette opp en levegg på tomtegrensa, den blir 1,8m høy og 5m lang, da slipper jeg å søke hos kommunen. Når du spør om å få lov av naboen til å gjøre ting som er innenfor regelverket åpner du opp for at de kan si nei. Anonymkode: 2b7e2...3b4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #55 Del Skrevet 4. august 2024 Du burde jo egentlig bo et sted uten naboer ts. Men det er også sånn at hvis gjerde ditt er til sjenanse for naboen (f.eks tar solen) så kan han faktisk kreve at du endrer høyden. Du høres ut som er real kranglefant, og jeg er glad jeg slipper å bo nært deg. Anonymkode: ccf2f...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #56 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du høres ut som er real kranglefant, og jeg er glad jeg slipper å bo nært deg. Anonymkode: ccf2f...9e0 Vel, du om det. Du høres ikke spesielt hyggelig ut selv, heller Anonymkode: 73a11...48f 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #57 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Så lenge det jeg skal gjøre er lov har jeg sluttet å spørre naboer og heller gått over til å informere. Slutt med: er det greit for deg at jeg setter opp en levegg? Begyn med: jeg kommer til å sette opp en levegg på tomtegrensa, den blir 1,8m høy og 5m lang, da slipper jeg å søke hos kommunen. Når du spør om å få lov av naboen til å gjøre ting som er innenfor regelverket åpner du opp for at de kan si nei. Anonymkode: 2b7e2...3b4 Det er nok en selvtillitsgreie. Jeg tør ikke helt det ennå, men kanskje jeg kommer dit på sikt. Anonymkode: 73a11...48f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #58 Del Skrevet 4. august 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Du burde jo egentlig bo et sted uten naboer ts. Men det er også sånn at hvis gjerde ditt er til sjenanse for naboen (f.eks tar solen) så kan han faktisk kreve at du endrer høyden. Du høres ut som er real kranglefant, og jeg er glad jeg slipper å bo nært deg. Anonymkode: ccf2f...9e0 Bo et sted uten naboer fordi TS ønsker et gjerde med litt høyde på? Hjelpe meg. Har du sett hvor mange høye gjerder som omkranser bakgårder og hager i byer og byggefelt? TS er på ingen måte urimelig. Anonymkode: 3ec4f...adc 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 4. august 2024 #59 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I så fall ønsker jeg å ha den ute hele tiden Anonymkode: 73a11...48f Jeg kjenner flere som bor tett og har den ute hele tiden. Jeg har bare tenkt: det er forståelig, og ikke noe problem. Er ikke mine nærmeste naboer, men bor vet et nytt byggefelt hvor flere har gjort det sånn ulike steder rundt huset/terrassen/hagen osv. Aner ikke noe på regler her, men jeg hadde prøvd dette først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 5. august 2024 #60 Del Skrevet 5. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bor i rekkehus med bittesmå hager. Naboen ønsker så lave gjerder mellom eiendommene som mulig, og helst ikke tette. Helst bare et lavt plankegjerde med stakitt på 50 cm. Jeg ønsker så høy levegg at jeg kan sole meg ute i bikini i ro og fred, trene yoga, drikke kaffe og helst ikke se naboen i det hele tatt. Tett levegg på 1.80 - gjerne det! I tillegg vil det hjelpe mot naboens røyking, som jeg virkelig ikke fordrar. Hvem skal få bestemme? Anonymkode: 73a11...48f Når jeg tenker meg om, så er det aller lureste en litt fancy pergola? En som du kan ha åpent tak på om du vil. Eller ha veggene trukket for om du vil. Da vil du få komplett fred fra nysgjerrige blikk og du kan tilpasse hvor åpent du vil ha det mtp sol. Og så kan du ha det kjempekoselig med fine lys på kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå