Gå til innhold

Hvordan skrive en god jobbsøknad til en jobb hvor jeg ikke innfrir kravene til kvalifikasjoner? Sykepeleierstilling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet sykepleier med jobberfaring fra annen bransje fra tidligere. Jobben jeg skal søke på krever 2 års erfaring, men jeg syns jobben og fagområdet virker svært spennende så vil uansett sende søknad!  Noen som har noen forslag til hva jeg bør få med i søknaden? 

Anonymkode: 6c7c4...e39

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nyutdannet sykepleier med jobberfaring fra annen bransje fra tidligere. Jobben jeg skal søke på krever 2 års erfaring, men jeg syns jobben og fagområdet virker svært spennende så vil uansett sende søknad!  Noen som har noen forslag til hva jeg bør få med i søknaden? 

Du må fremheve hvordan din kompetanse kan erstatte de formelle kravene. Forklar… 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Relevante praksiser. 

Anonymkode: 09f76...610

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke erfaring, det er ingenting som kan erstatte den erfaringen du trenger som sykepleier. Ditt eneste håp er at de ikke får kompetente søkere, og derfor går for noen uten erfaring. Det skjer, men det medfører også en mye større belastning på de ansatte som må jobbe med deg som mangler nødvendig erfaring. Hvilken avdeling er det snakk om?

Anonymkode: 7603f...ae9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke erfaring, det er ingenting som kan erstatte den erfaringen du trenger som sykepleier. Ditt eneste håp er at de ikke får kompetente søkere, og derfor går for noen uten erfaring. Det skjer, men det medfører også en mye større belastning på de ansatte som må jobbe med deg som mangler nødvendig erfaring. Hvilken avdeling er det snakk om?

Selvsagt, men alle må jo starte et sted.

Anonymkode: 0f9a8...8d7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Selvsagt, men alle må jo starte et sted.

Anonymkode: 0f9a8...8d7

Men alle avdelinger er ikke startsteder, det er det som er poenget her. Starte kan man gjøre på en ordinær sengepost, sykehjem eller hjemmesykepleien. Man starter ikke på en overvåkningsavdeling eller akuttmottak f.eks. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det et absolutt krav, eller noe de helst vil ha? Det er to helt forskjellige ting. 

Anonymkode: b3235...3c3

• Liker 2
Skrevet

Det er bare du som kan bygge din erfaring, og du må starte et sted. Du kan ringe leder på forhånd, forklare at du er veldig interessert, høre om det ev. blir ledig engasjement, hvis du ikke får jobben. Da har hun merket seg deg, og hvis de får midler, kan hun kontakte deg. Så søker du uansett. Lengde på erfaring er det som skal veie tyngst i første omgang, eller for profesjonelle ansettere i staten, en vil jo ikke jobbe for noen som ikke er proffe på den måten, men prøv å få en luke ved et engasjement. 

Skrevet

Prøv å trekke inn elementer fra andre jobber som du tenker er relevante for stillingen.

Hvis tydelig at dette er en jobb du vil ha fordi du ønsker akkurat denne jobben, ikke kun fordi du trenger enn jobb.

Personlig egenhet, hvorfor har du forutsetningene til å gjøre en skikkelig god jobb i akkurat denne jobben. Det å få to års erfaring, det får alle, så syns det er et litt tullete å etterspørre i annonsen. Men på enheter som har hatt lett å rekruttere som akuttmottak så er slikt vanlig, men eneste arbeidsgiver gjør ved å skrive det i annonsen er å risikere å skremme bort gode søkere som ikke har jobbet disse to årene. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

For de aller fleste er jobb og lønn noe som henger sammen. En jobber for lønn, men en er også interessert i det en søker på. Fremstå profesjonell sånn at du viser at du kan grunnpilarene i yrket, utdanningen din, der du viser med konkrete eksempler hva de gleder deg mest til å utføre av praktiske oppgaver opp mot utdanningen din. Da viser du at du skjønner at det er forskjell på utdanning og arbeidsliv, og at du også har tilpasningsevne.

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet

Du må skrive om hvorfor akkurat du er egnet for den jobben, hva du kan tilby. Hvorfor du brenner for den type pasientgruppe. 

Hvorfor skal stillingsutlyser være interessert i å kalle deg inn til et intervju? 

Du må rett og slett 'selge" deg selv. 

Hvis det er vanskelig å formulere en søknad selv. Bruk chat gpt for å få tips. 

Anonymkode: 1d777...9b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men alle avdelinger er ikke startsteder, det er det som er poenget her. Starte kan man gjøre på en ordinær sengepost, sykehjem eller hjemmesykepleien. Man starter ikke på en overvåkningsavdeling eller akuttmottak f.eks. 

Dette. Manglende erfaring kan utgjøre en fare for pasientsikkerheten, og det har ikke TS selvinnsikt nok til å forstå. 

Lykke til med jobbsøkingen, TS- og prøv på denne spesifikke avdelingen du ønsker deg om to år. 

Anonymkode: fd386...7f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvilken avdeling er det snakk om?

Anonymkode: 95712...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at det er akuttmottak? Er det et stort sykehus anbefaler jeg deg å ha de 2 årene erfaring først. Jeg fikk jobb i akuttmottak på et lite sykehus som nyutdannet sykepleier, men var over 30 år og hadde mye annen erfaring i sekken. Hadde aldri turt å jobbe på Ullevål, Haukeland eller andre store akuttmottak som helt fersk. Kan oppleve mye som er fryktelig overveldende på små mottak og, vil ikke anbefale det hvis du er tidlig i 20 årene og fersk fra skolebenken. Du må for all del søke og legge vekt på all erfaring du har med deg, men ikke bli overrasket om du ikke får intervju.

Anonymkode: f858f...b88

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å søke, fremhev at du er veldig motivert for stillingen og at du har lang erfaring fra arbeidslivet selv om det ikke er som sykepleier. Men om det er så lurt å gå for det mest avanserte som nyutdannet er en annen sak….

Jeg søkte og fikk en slik jobb da jeg var helt nyutdannet, følte virkelig at jeg hadde landet drømmejobben. Det jeg ikke forsto var hvor dårlige pasientene var og hvor dårlig utrustet jeg som fersking var til å stå i akutte situasjoner helt alene. Det ble endel grining på lintøyrommet for å si det slik.  Ga meg etter 8 måneder, og startet på en mer ‘vanlig’ sengepost.

Anonymkode: bed46...cf6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en god søknad og gjør ditt beste. Fremhev at dette er en stilling du tror er midt i blinken for deg og dine interesser som sykepleier. De skriver at de krever så og så mye erfaring, men det betyr på ingen måte at det er et absolutt krav. Fikk selv jobb på sykehus en plass de skrev de søkte personer med minst 2 års erfaring uten at jeg var i nærheten av det. De ansetter stort sett den beste kandidaten for jobben og det kan fint være deg selv om du ikke har all erfaringen de søker. Du kan jo også se om du eventuelt kan få en liten deltidsstilling der som ekstravakt om ingenting annet så har du ialefall foten innenfor.

Anonymkode: a91b9...b46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Manglende erfaring kan utgjøre en fare for pasientsikkerheten, og det har ikke TS selvinnsikt nok til å forstå. 

Lykke til med jobbsøkingen, TS- og prøv på denne spesifikke avdelingen du ønsker deg om to år. 

Anonymkode: fd386...7f9

For all del kan det det. Men er mye annet som også er en fare for pasientsikkerheten. Er ikke gitt at en sykepleier med 30 års erfaring fra et rolig sykehjem eks hvor alle uansett er hlr- er en bedre kandidat en en fersk faglig oppdatert og engasjert sykepleier. De vil uansett ikke ansette noen som avdelingen ikke tror kan håndtere jobben. 

Anonymkode: a91b9...b46

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...