Trolltunge Skrevet 4. august 2024 #21 Skrevet 4. august 2024 IDGAF skrev (3 minutter siden): Og derfor skriver de kontrakt på at ts får ta med seg 170k indeksregulert mer enn dama ved salg. Akkurat
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #22 Skrevet 4. august 2024 Det enkleste er separate lån. Anonymkode: 7a60a...adc 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #23 Skrevet 4. august 2024 Vi har kjøpt med lik eierandel. Dvs at vi betaler ned like mye på lånet og eier 50/50 på papiret. Han gikk inn med 800K og jeg med 200K i egenkapital, og så har vi samboerkontrakt der han da vil få 600K mer enn meg ved et evt salg ved brudd. Det er ikke komplisert i det hele tatt. Anonymkode: cefdf...b3d 3 1 2
IDGAF Skrevet 4. august 2024 #24 Skrevet 4. august 2024 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Dere kan jo gå inn med den samme summen egenkapital, så beholder du det som blir til overs av din del. Jeg hadde nok også ville eie like mye som samboer hvis vi skulle kjøpt noe sammen, da blir det også lettere hvis dere skulle selge senere pga brudd. Jeg hadde aldri kjøpt bolig med annen eierbrøk enn 50/50, det er jo en grobunn for fremtidige konflikter. Hvordan deler man utgifter til vedlikehold, oppsussing, fellesutgifter? Skal man legge inn en ulik innsats i vedlikehold, eller er den som bare eier 40% forventet å gjøre 50% av arbeidet? Hva med all arbeidet ved å selge boligen? Skal den som eier 40% bare legge inn 40% av innsatsen, fordi den får jo bare 40% av gevinsten? Hvem får ha siste ordet om man skal prioritere å pusse opp bad eller kjøkken? Vi eier 50/50, men har kontrakt på hvor mye EK vi hadde med inn. Jeg får derfor med meg mye mer ut enn samboeren, ettersom jeg gikk inn med mer EK. Men all verdiøkning på boligen tilfaller oss 50/50. Vi velger livet sammen, da eier vi også like mye av felles hjem. 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #25 Skrevet 4. august 2024 Trolltunge, dette er unge mennesker. De er studenter, og sjansen for at forholdet holder over tid er forsvinnende liten. Jeg støtter 100 % de som sier at lånet deles 50/50 og at man eier ulik andel. Til dere som mener man kan ha to ulike lån, lykke til med å finne dette. Ett lån vil da få 2. prioritet og ingen bank vil gi slikt lån med gode betingelser, da blir det høy rente. Anonymkode: c6169...592 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #26 Skrevet 4. august 2024 Unngå å kjøp noe sammen, dere er ikke klare for det. Hvor mye dere evt ha i EK for å klare det? Anonymkode: 8234b...d36
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #27 Skrevet 4. august 2024 IDGAF skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aldri kjøpt bolig med annen eierbrøk enn 50/50, det er jo en grobunn for fremtidige konflikter. Hvordan deler man utgifter til vedlikehold, oppsussing, fellesutgifter? Skal man legge inn en ulik innsats i vedlikehold, eller er den som bare eier 40% forventet å gjøre 50% av arbeidet? Hva med all arbeidet ved å selge boligen? Skal den som eier 40% bare legge inn 40% av innsatsen, fordi den får jo bare 40% av gevinsten? Hvem får ha siste ordet om man skal prioritere å pusse opp bad eller kjøkken? Vi eier 50/50, men har kontrakt på hvor mye EK vi hadde med inn. Jeg får derfor med meg mye mer ut enn samboeren, ettersom jeg gikk inn med mer EK. Men all verdiøkning på boligen tilfaller oss 50/50. Vi velger livet sammen, da eier vi også like mye av felles hjem. Da er du ganske dum og du taper masse penger. Du kunne valgt å sette inn like mye som samboeren din i leiligheten og satt resten av din EK på aksjefond. Da ville du tjent penger på kapitalen din. Nå tjener han penger på kapitalen din isteden, fordi han får verdiøkning av din EK. Anonymkode: c6169...592 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #28 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trolltunge, dette er unge mennesker. De er studenter, og sjansen for at forholdet holder over tid er forsvinnende liten. Jeg støtter 100 % de som sier at lånet deles 50/50 og at man eier ulik andel. Til dere som mener man kan ha to ulike lån, lykke til med å finne dette. Ett lån vil da få 2. prioritet og ingen bank vil gi slikt lån med gode betingelser, da blir det høy rente. Anonymkode: c6169...592 Man kan ha to lån i samme bank, mange har dette. Forøvrig er jeg enig i det du skriver. Det er noe annet å kjøpe leilighet sammen når man er 22 vs når man er 35. Anonymkode: e5a45...a68
fru Alving Skrevet 4. august 2024 #29 Skrevet 4. august 2024 Dere setter opp en kontrakt som gjør at du får igjen din egenkapital ved brudd, hun og selvsagt. Dere kan og gå inn med lik egenkapital og du sparer det du har igjen i noe annet. jeg skjønner godt at hun vil eie 50/50 men forstår og godt at du vil sikre dine verdier. 1
IDGAF Skrevet 4. august 2024 #30 Skrevet 4. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da er du ganske dum og du taper masse penger. Du kunne valgt å sette inn like mye som samboeren din i leiligheten og satt resten av din EK på aksjefond. Da ville du tjent penger på kapitalen din. Nå tjener han penger på kapitalen din isteden, fordi han får verdiøkning av din EK. Anonymkode: c6169...592 Så velger vi også livet sammen 😊 Tenker det er en liten pris å betale for å være likestilte i eget hjem. Vi har felles økonomi (hvor han tjener mer enn meg), vi har felles barn og ikke den holdningen at alt må deles likt på millimeteren. Han er også tømrer og gjør MYE arbeid på huset jeg måtte ha betalt dyrt for hadde jeg vært alene. Tror nok at jeg er den som kommer best ut av dette om du legger sammen alt. Jeg ønsker heller å bruke de ekstra pengene på at vi kan bo i et stort nok hus for familien i en god skolekrets. Endret 4. august 2024 av IDGAF 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #31 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS, ikke hør på sånne råd, har full forståelse for at du vil sikre din egen egenkapital, for alt du vet, kan det bli slutt etter to år og da er det greit å ha sikret summen du har gått inn med. Har selv sikret mine penger, enda jeg er gift og har vært det i 15 år. Er riktignok ganske mye større summer, men prinsippet er likt, ingen gir bort 170 000 kr og i hvert fall ikke når man er ung. Stå på ditt, TS! Anonymkode: 6c59b...63a Men han gir da ikke bort 170000. Ved et brudd ville han gitt bort 85000 hvis de deler likt. Anonymkode: 294db...611
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #32 Skrevet 4. august 2024 Hun ser på det som en selvfølge at du betaler, og blir sur og avbryter samtalen om du prøver å ta det opp? Enormt rødt flagg! Synd og si det, men er du helt sikker på dette forholdet? Anonymkode: 854c5...261 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #33 Skrevet 4. august 2024 Man kjøper ikke bolig med en som ikke vil snakke om økonomi på en ordentlig måte! Anonymkode: 29162...eca 4
Brunello Skrevet 4. august 2024 #34 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Men det er ikke snakk om hvor mye det utgjør i måneden over 30 år her. Det er snakk om hva det utgjør hvis det blir slutt, og verdiene skal fordeles mellom dem. Da er 170k mye penger. Anonymkode: e5a45...a68 Og det hadde @Trolltungeen god løsning på. Avtale om at man skal få tilbake EK indeksjustert. 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #35 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei🙂 Jeg og kjæresten har fått lån og skal kjøpe leilighet sammen. Vi er studenter og har litt egenkapital. Hun har 120 000,- og jeg har 290 000 ,-i egenkapital. Hvordan deler vi opp/ betaler lånet når vi ikke har like mye i egenkapital? Kjæresten min mener at vi skal dele alt 50/50, men det er jo ikke riktig når jeg har over dobbelt så mye egenkapital som henne? Hun blir pottesur hver gang jeg prøver å snakke om dette, og får meg til å føle meg gniten, noe jeg ikke er. Min egenkapital er penger jeg har fått til dåpen, konfirmasjon og bursdager, samt penger jeg har spart flittig på alle jobbene jeg har hatt ved siden av studiene. Anonymkode: d470b...b43 !!Rødt flagg !! 🚩🚩at hun blir pottesur om økonomi spørsmål FØR dere har flyttet sammen😱 Her vil jeg nok råde deg til å muligens tenke nøye igjennom om det er lurt flytte sammen med henne, det lukter ikke bra for fremtiden. Anonymkode: 29a53...e53 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #36 Skrevet 4. august 2024 Hvor og hvordan har dere mulighet til å kjøpe en leilighet for to - når begge er studenter og kun har 410 000 i EK til sammen? Anonymkode: 85e75...48f
Brunello Skrevet 4. august 2024 #37 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun ser på det som en selvfølge at du betaler, og blir sur og avbryter samtalen om du prøver å ta det opp? Enormt rødt flagg! Synd og si det, men er du helt sikker på dette forholdet? Anonymkode: 854c5...261 Ikke rødt flagg. Det er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #38 Skrevet 4. august 2024 Rødt flagg å reagere slik på samtaler om økonomi. Her gjorde vi det enkelt. Han hadde noe mer egenkapital av meg. Vi eide 50-50 hver, men hadde regnet ut og skrevet i samboerkontrakt hvilken prosent av lånet jeg skulle betale (billigere med ett lån enn to). Anonymkode: db295...e13
Trolltunge Skrevet 4. august 2024 #39 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trolltunge, dette er unge mennesker. De er studenter, og sjansen for at forholdet holder over tid er forsvinnende liten. Jeg støtter 100 % de som sier at lånet deles 50/50 og at man eier ulik andel. Til dere som mener man kan ha to ulike lån, lykke til med å finne dette. Ett lån vil da få 2. prioritet og ingen bank vil gi slikt lån med gode betingelser, da blir det høy rente. Anonymkode: c6169...592 Som nevnt mener jeg at man veldig enkelt kan lage skikkelige avtaler som sikrer at man ikke taper sin opprinnelige egenkapital ved brudd. Man bør jo ikke være fullstendig naiv i forhold til at kjærlighet alltid varer evig. Å inngå et såpass seriøst forhold at man kjøper bolig sammen med tanken på at det ikke skal vare er vel likevel det aller dummeste man kan gjøre. Da tar man fort sitt forhold så lite seriøst at det blir en selvoppfyllende profeti. Et forhold varer naturligvis ikke dersom man går halvhjertet inn i det og tenker at det ikke skal vare. Det er ingen hold i at forhold som inngås i ung alder, mellom to jevnaldrende, har dårligere vilkår for å vare enn forhold som inngås når man er 30-40 år. At et forhold varer kommer veldig mye an på at man satser seriøst og jobber for at det skal vare. Et forhold krever dedikert innsats og å virkelig stå på for at det skal vare. Annet vil aldri gå bra. Uansett alder. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #40 Skrevet 4. august 2024 Ikke lest alle svarene her, men hun kan jo bare ha litt mer lån enn deg. Hvis dere kjøper en leilighet til 3 mill så har 1.210.000 i lån og hun har 1.380.000 i lån. Når dere selger så skal dere ha tilbake det dere hadde i EK + 50% av eventuell verdistigning. Anonymkode: 147d6...698 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå