Gå til innhold

Hvordan kjøpe leilighet sammen når vi har ulik egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du foreslår når hun slår seg vrang? 

Anonymkode: 93d56...9ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg får mine 4 millioner pluss indeks, si 5 millioner totalt. Eks får sin 1 million pluss indeks, si 1,25 millioner total.    Det øvrige, 0,75 millioner, deles likt på to. 

Jeg går ut med 5,375 millioner. 
Eks går ut med 1,625 millioner. 

Høres da bare rett og rimelig ut det? 

Anonymkode: afe19...c57

Dere har delt på lånet. 
De 4 millionene utgjorde jo 80% av leilighetens verdi på kjøpstidspunktet, men har altså ikke økt i takt med verdistigningen for leiligheten i løpet av de ti årene? Det er det tydeligvis bare det delte lånet på 1 million som har gjort, de 4 millionene har bare økt i takt med den generelle prisstigningen.

Anonymkode: 22438...e12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg får mine 4 millioner pluss indeks, si 5 millioner totalt. Eks får sin 1 million pluss indeks, si 1,25 millioner total.    Det øvrige, 0,75 millioner, deles likt på to. 

Jeg går ut med 5,375 millioner. 
Eks går ut med 1,625 millioner. 

Høres da bare rett og rimelig ut det? 

Anonymkode: afe19...c57

Men hvorfor gjøre det så komplisert og uten å knytte det til prisendring på bolig.

Boligen koster 5 mill. Du eier 80%, de siste 20 % er lånefinansiering og dere eier sammen.

Dere selger for 7 mill

Du får dine 80% som er 5,6 mill. Så deler dere de siste 1,4 mill minus gjenstående gjeld. Enklere og mer rettferdig, og mer midler for deg.

Denne beregningsmåten blir viktigere hvis boligen ikke stiger i verdi, eller mindre enn indeks.

Jeg ser nå at du har endret premissene, en mill lån hver, så kjøpssum 6 mill. Der endrer ikke premissene.

Anonymkode: 294db...611

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde enten gjort krav på litt mer i eierandel, etter hva dere legger inn. Eller holdt de 170k du har utenom.

Dere står ved starten her, og skal kjøpe bolig. Om dere går fra hverandre vil 170 000 være mye for deg. Og hvis hun blir sur for det, så er det hennes problem .

Stå på ditt!!

Anonymkode: 6b2ba...237

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer gikk inn med 600 000 og jeg gikk inn med 210 000. Ved evt brudd/salg så har vi en avtale på at vi får ut hver vår egenkapital, å deler resten på 2. Betaler 50 prosent hver, eier 50 prosent hver. Enkelt og greit. 

Anonymkode: a34b9...e62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...