Gå til innhold

Hvordan kjøpe leilighet sammen når vi har ulik egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei🙂

Jeg og kjæresten har fått lån og skal kjøpe leilighet sammen.

Vi er studenter og har litt egenkapital.

Hun har 120 000,- og jeg har 290 000 ,-i egenkapital.

Hvordan deler vi opp/ betaler lånet når vi ikke har like mye i egenkapital? Kjæresten min mener at vi skal dele alt 50/50, men det er jo ikke riktig når jeg har over dobbelt så mye egenkapital som henne?

Hun blir pottesur hver gang jeg prøver å snakke om dette, og får meg til å føle meg gniten, noe jeg ikke er.

Min egenkapital er penger jeg har fått til dåpen, konfirmasjon og bursdager, samt penger jeg har spart flittig på alle jobbene jeg har hatt ved siden av studiene.

Anonymkode: d470b...b43

Enten vente litt sånn hun har sjanse til å spare opp litt mer. Eller så blir det å få litt ulik eier% men med mulighet for at hun kan kjøpe seg inn til 50%. Evt at dere går står 50/50, men skriver en avtale på at dere begge skal ha ut egenkapitalen dere satte inn før dere deler Evt gevinst. Da taper jo du kanskje litt. Snakk med banken de har nok gode tips for dette. 

Anonymkode: 5e007...fd3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei🙂

Hvordan deler vi opp/ betaler lånet når vi ikke har like mye i egenkapital? Kjæresten min mener at vi skal dele alt 50/50, men det er jo ikke riktig når jeg har over dobbelt så mye egenkapital som henne?

Hun blir pottesur hver gang jeg prøver å snakke om dette, og får meg til å føle meg gniten, noe jeg ikke er.

Min egenkapital er penger jeg har fått til dåpen, konfirmasjon og bursdager, samt penger jeg har spart flittig på alle jobbene jeg har hatt ved siden av studiene.

Snakk med banken. De kan sånne problemstillinger. 

Dessuten kun dette er jo en kjærlighetstest til hverandre, å se hvor mye penger kan skape problemstillinger som par. 

Anonymkode: 5fa62...439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei🙂

Hvis dere flytter sammen, da regner jeg med at dere har bestemt dere for at det skal være dere to resten av livet. I lys av det, tenker jeg at det burde være helt uproblematisk at dere går slår økonomien deres sammen i en pott og lager et felles hjem uten å skille på "ditt og mitt". Et felles familiehjem må være et spleiselag hvor begge parter bidrar det de kan, selv om det er ulikt.

Om dette derimot bare er en praktisk ordning for å få noen å dele bolig med uten noen forpliktelser om at det skal være en varig ordning, da bør bare en av dere eie boligen. Den andre kan låne huskjøperen egenkapital som huskjøper må betale tilbake etter avtale. Den som ikke eier huset, betaler da også husleie til huseier.

Anonymkode: 81466...0b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men han gir da ikke bort 170000. Ved et brudd ville han gitt bort 85000 hvis de deler likt.

Anonymkode: 294db...611

Jeg personlig kjenner ingen som har lyst til å gi bort 85000 kr heller. 

Anonymkode: 6c59b...63a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg personlig kjenner ingen som har lyst til å gi bort 85000 kr heller. 

Er det egentlig noen som råder ham til å gi bort 85000 kr? De fleste som råder til å ikke lage noe stort issue av å betale ulikt i måneden råder også samtidig til å ha en skriftlig avtale angående at begge får tilbake sin egenkapital (gjerne indeksregulert) før resten fordeles ved et eventuelt brudd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ulike eiedeler og lån 50/50. La oss si at du spytter inn 25% av egenkapitalen og hun 17%. Det er det dere skal eie hver for dere slik at dere får med egen innskutt kapital inkl. fortjeneste om det skulle bli brudd. 

Alternativt er å kjøpe noe hvor dere går likt inn med egenkapital og har lånet 50/50.

Anonymkode: fc8f1...81f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis dere flytter sammen, da regner jeg med at dere har bestemt dere for at det skal være dere to resten av livet. I lys av det, tenker jeg at det burde være helt uproblematisk at dere går slår økonomien deres sammen i en pott og lager et felles hjem uten å skille på "ditt og mitt". Et felles familiehjem må være et spleiselag hvor begge parter bidrar det de kan, selv om det er ulikt.

Om dette derimot bare er en praktisk ordning for å få noen å dele bolig med uten noen forpliktelser om at det skal være en varig ordning, da bør bare en av dere eie boligen. Den andre kan låne huskjøperen egenkapital som huskjøper må betale tilbake etter avtale. Den som ikke eier huset, betaler da også husleie til huseier.

Anonymkode: 81466...0b1

Det finnes utallige eksempler på par som har «bestemt seg for at det skal være dem resten av livet», men hvor det tar slutt etter relativt kort tid. Hvorfor skal kjæresten til ts tjene på et eventuelt brudd? 

Anonymkode: 22438...e12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (7 minutter siden):

Er det egentlig noen som råder ham til å gi bort 85000 kr? De fleste som råder til å ikke lage noe stort issue av å betale ulikt i måneden råder også samtidig til å ha en skriftlig avtale angående at begge får tilbake sin egenkapital (gjerne indeksregulert) før resten fordeles ved et eventuelt brudd. 

Nei, det er det ikke. Men hvis du leser hva jeg svarte på, så kanskje du forstår litt mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Men hvis du leser hva jeg svarte på, så kanskje du forstår litt mer. 

Nei egentlig ikke, men kanskje du i det minste fikk noe ut av å kalle meg idiot "på en smart måte", så det er da noe. 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har kjøpt med lik eierandel. Dvs at vi betaler ned like mye på lånet og eier 50/50 på papiret. Han gikk inn med 800K og jeg med 200K i egenkapital, og så har vi samboerkontrakt der han da vil få 600K mer enn meg ved et evt salg ved brudd. Det er ikke komplisert i det hele tatt. 

Anonymkode: cefdf...b3d

Harn arva dissa penga eller?

Skrevet

Hvordan løsningen ønsker du? Hva ønsker du at hun skal betale? 

AnonymBruker
Skrevet

Separate lån! Da får hun et litt større lån enn deg og dere kan betale ned hvert deres lån i eget tempo.

Ikke hør på de som sier at 170 k er lommerusk. Antar at dere er unge og nytetablerte. Mange forhold tar slutt…

Dette er penger TS hat spinket og spart siden dåpen! Hadde de vært gift, hatt barn og hatt gode inntekter hadde det vært noe annerledes. 

Anonymkode: 9d6cd...aad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du sikker på at du skal kjøpe bolig med ei som ikke vil snakke økonomi med deg og utsetter deg for hersketeknikk med humøret sitt? 

Skal du allerede nå nikke og jatte for å holde husfreden? 

Hvorfor mener hun at du skal gi bort penger og verdier til henne i form av 50/50 eierskap.

Anonymkode: f6fc4...c7c

Fordi vi er kjærester og skal dele alt mener hun

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er separate lån.

Anonymkode: 7a60a...adc

Vi hadde aldri fått hvert vårt lån slik som boligprisene er nå, så vi fikk lån kun fordi vi er to.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor og hvordan har dere mulighet til å kjøpe en leilighet for to - når begge er studenter og kun har 410 000 i EK til sammen? 

Anonymkode: 85e75...48f

Vi har fått finansieringsbevis, og begge har jobber ved siden av studiene

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lest alle svarene her, men hun kan jo bare ha litt mer lån enn deg. Hvis dere kjøper en leilighet til 3 mill så har 1.210.000 i lån og hun har 1.380.000 i lån. Når dere selger så skal dere ha tilbake det dere hadde i EK + 50% av eventuell verdistigning. 

Anonymkode: 147d6...698

Nei, fordi man da ikke har hatt avkastning på kapitalen sin. 

Anonymkode: c6169...592

AnonymBruker
Skrevet

Nei, fordi man da ikke har hatt avkastning på kapitalen sin. 

Anonymkode: c6169...592

Man kjøper da bolig sammen for å skape et felles hjem, ikke for å tjene mest mulig penger?

Anonymkode: afe19...c57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man kjøper da bolig sammen for å skape et felles hjem, ikke for å tjene mest mulig penger?

Ok. Så hvis dere kjøper en leilighet til 5 millioner, du har egenkapital på 4 millioner og du og din partner tar opp lån på 1 million, så synes du det er greit at egenkapitalen som du gikk inn med for ti år siden er uendret i brøken når dere går fra hverandre ti år senere og selger for 7 millioner? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok. Så hvis dere kjøper en leilighet til 5 millioner, du har egenkapital på 4 millioner og du og din partner tar opp lån på 1 million, så synes du det er greit at egenkapitalen som du gikk inn med for ti år siden er uendret i brøken når dere går fra hverandre ti år senere og selger for 7 millioner? 

Jeg får mine 4 millioner pluss indeks, si 5 millioner totalt. Eks får sin 1 million pluss indeks, si 1,25 millioner total.    Det øvrige, 0,75 millioner, deles likt på to. 

Jeg går ut med 5,375 millioner. 
Eks går ut med 1,625 millioner. 

Høres da bare rett og rimelig ut det? 

Skrevet

Du har jo fått gode råd her. 

Ha hvert deres lån. Det er mest ryddig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...