AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Hei🙂 Jeg og kjæresten har fått lån og skal kjøpe leilighet sammen. Vi er studenter og har litt egenkapital. Hun har 120 000,- og jeg har 290 000 ,-i egenkapital. Hvordan deler vi opp/ betaler lånet når vi ikke har like mye i egenkapital? Kjæresten min mener at vi skal dele alt 50/50, men det er jo ikke riktig når jeg har over dobbelt så mye egenkapital som henne? Hun blir pottesur hver gang jeg prøver å snakke om dette, og får meg til å føle meg gniten, noe jeg ikke er. Min egenkapital er penger jeg har fått til dåpen, konfirmasjon og bursdager, samt penger jeg har spart flittig på alle jobbene jeg har hatt ved siden av studiene. Anonymkode: d470b...b43 1
nordlending Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 (endret) Dere kan ha ulik eierandel. Dersom dere deler lånet 50/50, vil du få større egenandel enn henne. Sikker på at boligkjøp er lurt om dere ikke kan snakke sammen om økonomi? Rådgiver i banken er for øvrig gode å snakke med om dette. Endret 4. august 2024 av nordlending 9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Dere må regne ut hvor stor prosentvis del hver av dere kjøper av boligen med egenkapitalen først. Deretter deler dere den gjenstående eierbrøken i to, og plusser det tallet på den prosenten hver får kjøpt for sin eierkapital. Om ikke, så gir jo du henne halvparten av din egenkapital. Dere kan lage en avtale på å eie likt, men at du skal ha ut din ekstra egenkapital først ved et evt salg. Men da går jo du glipp av både prisstigning og evt renter/fortjeneste om de pengene heller hadde stått i bank/fond. Ved en slik avtale taper verdien av din overskytende egenkapital seg hvert eneste år. Om dama er skikkelig sur, så får dere legge i lik egenkapital og så setter du resten i fond. Men ikke vær dumsnill fordi dama blir sur. Vurder evt advokat for å sette det opp rettferdig og skikkelig. Anonymkode: 61e5d...8ed 3 2
Kometen Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Jeg forstår at hun vil ha lik eierandel, men da bruker dere samme sum som egenkapital og du sparer resterende feks i fond. 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Er du sikker på at du skal kjøpe bolig med ei som ikke vil snakke økonomi med deg og utsetter deg for hersketeknikk med humøret sitt? Skal du allerede nå nikke og jatte for å holde husfreden? Hvorfor mener hun at du skal gi bort penger og verdier til henne i form av 50/50 eierskap. Anonymkode: f6fc4...c7c 11 2
Trolltunge Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 170000 kr hjelper mye for å tilfredsstille egenkapital- kravet, men det utgjør virkelig ikke så høy sum i måneden ved betaling av lånet at det er verdt å ødelegge stemningen for. Vil anbefale at dere eier og betaler 50/50, men har avtale på at dere begge skal ha tilbake opprinnelig egenkapital ved eventuelt brudd. Indeksregulert om dere skal være helt korrekte. Folk bør verken bli kjærester eller samboere, og iallefall ikke kjøpe bolig sammen med noen, om de bedriver flisespikkeri. Du er mann, så mye mulig du spiser opp de småpenger dette utgjør, i forhold til det hun spiser. Skal dere flisespikke på alt annet også? 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 Trolltunge skrev (2 minutter siden): 170000 kr hjelper mye for å tilfredsstille egenkapital- kravet, men det utgjør virkelig ikke så høy sum i måneden ved betaling av lånet at det er verdt å ødelegge stemningen for. Vil anbefale at dere eier og betaler 50/50, men har avtale på at dere begge skal ha tilbake opprinnelig egenkapital ved eventuelt brudd. Indeksregulert om dere skal være helt korrekte. Folk bør verken bli kjærester eller samboere, og iallefall ikke kjøpe bolig sammen med noen, om de bedriver flisespikkeri. Du er mann, så mye mulig du spiser opp de småpenger dette utgjør, i forhold til det hun spiser. Skal dere flisespikke på alt annet også? Siden 170 000 kr bare er lommerusk for deg, så kan du godt vippse den summen til meg Anonymkode: 6c59b...63a 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 Løp sier jeg. Hun høres manipulerende ut og dette kan i verste fall ta knekken på deg i lengden Anonymkode: 65309...d4b 4
Trolltunge Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siden 170 000 kr bare er lommerusk for deg, så kan du godt vippse den summen til meg Anonymkode: 6c59b...63a Det er ikke hva jeg sier, men 170000 utgjør ikke allverdens differanse i måneden om man kjøper bolig til 3 mill og har nedbetaling på 30 år. Jeg hadde rådet min egen sønn til å være rund istedenfor piggete angående en slik sum. Om ene har egenkapital på 1 mill + og andre på 100000 blir det en annen sak. 12
Høna79 Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 (endret) Det er mange måter å gjøre dette på, så dere må bli enige om hva som er viktigst for dere. Hvis dere ønsker å ha 50/50 eierandel, kan dere Dele opp lånet i to lånenumre, slik at dere står ansvarlige for hver deres andel. Hvis hennes andel er 170.000 høyere enn din, og dere begge går inn med all EK, har dere betalt likt. Fordelen er at dersom dere senere vil ønske å betale ned ulikt (f eks én vil betale ned ekstra, men ikke den andre), kan dere gjøre dette. Ulempen er at dere må kanskje betale doble gebyrer til bank Du kan holde de 170.000 du har utenom, og investere de på annet vis. Dette fordrer at dere faktisk får lånet uten denne andelen, og at dere har tilstrekkelige midler til å kjøpe boligen dere har - det er jo ikke sikkert. Historien viser også at det har vært økonomisk klokt å kjøpe dyrere bolig med en gang (gitt an man evner å dekke kostnadene), men det er ingen garanti for at det fremover blir slik. Legge all EK inn, men bli enige om hvordan du (hvis brudd, salg e.l) skal få ut igjen dine ekstra 170.000, med en ekstra gevinst (forutsatt prisoppgang da). Du bør kompenseres for verdistigningen på noe vis, hvordan blir dere enige om. Du tar større risiko hvis du legger inn alt, og skal ha ekstra for verdistigningen da (men du kan også risikere å tape mer - så får både større potensiell oppside og potensiell nedside) Dere kan også velge ulik eierandel, men det KAN gjøre det kronglete hvis dere etter hvert skal bruke en del på oppussing etc. Skal den som eier mest, da betale mer av oppussingen? Hva er "verdiøkende" (som evnt bør betales ihht eierandel) vs "alminnelig vedlikehold" (som bør deles likt)? Skal den som betaler mindre, betale noe "leie" for en liten andel av boligen til den andre? Jeg støtter damas ønske om å ta sikte på ha 50/50 eierandel, hvis det er mulig, men dere må finne en måte som er økonomisk klok og fornuftig for dere begge to. Også ville jeg nok tenkt at å finne en løsning som er god for begge her, kanskje er et tegn på hvordan fremtiden også blir.. Endret 4. august 2024 av Høna79 5 1
Selvsagt Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hun blir pottesur hver gang jeg prøver å snakke om dette, og får meg til å føle meg gniten, noe jeg ikke er. Anonymkode: d470b...b43 Ikke gjerrig? Hvis du er glad i damen og ønsker et langt liv med henne så er 170 000,- lommerusk og du gir henne 50% 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 Selvsagt skrev (3 minutter siden): Ikke gjerrig? Hvis du er glad i damen og ønsker et langt liv med henne så er 170 000,- lommerusk og du gir henne 50% Eller man kan si hun er en sur snylter. Anonymkode: 22438...e12 6 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 Selvsagt skrev (7 minutter siden): Ikke gjerrig? Hvis du er glad i damen og ønsker et langt liv med henne så er 170 000,- lommerusk og du gir henne 50% TS, ikke hør på sånne råd, har full forståelse for at du vil sikre din egen egenkapital, for alt du vet, kan det bli slutt etter to år og da er det greit å ha sikret summen du har gått inn med. Har selv sikret mine penger, enda jeg er gift og har vært det i 15 år. Er riktignok ganske mye større summer, men prinsippet er likt, ingen gir bort 170 000 kr og i hvert fall ikke når man er ung. Stå på ditt, TS! Anonymkode: 6c59b...63a 5
Sam Jones Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 Du skal sikre dine egne penger. Hør på Høna over her. Det er skikkelig ufint å bli sur når partner tar opp økonomi på en ryddig måte.0 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 Ulik eierandel. Vi var i samme situasjon, bortsett fra at forskjellen mellom oss var mye større enn hos dere. Selvsagt skal jeg ikke i praksis få halvparten av min manns egenkapital! Alternativene er: 1) Eie 50/50 - da må dere ha separate lån, hvor hennes er større enn ditt. Begge betaler ned i det tempoet som passer. Lurt hvis dere ikke er gift og har separat økonomi. 2) Ulik eierandel, hvor du eier litt mer enn henne. Den belånte delen kan deles 50/50. Så kanskje eier du 55% og hun 45%. Da må utgifter til oppussing etc også deles etter den brøken (med mindre dere er gift og har felles økonomi). Husk å skrive avtale hvis dere gjør dette, slik at du får avkastning (eller tap, hvis dere selger med tap) på din egenkapital. Anonymkode: e5a45...a68 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 Selvsagt skrev (27 minutter siden): Ikke gjerrig? Hvis du er glad i damen og ønsker et langt liv med henne så er 170 000,- lommerusk og du gir henne 50% Eller det kan bli slutt om et år og han har gitt henne 170k! For et elendig råd. Anonymkode: e5a45...a68 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 Trolltunge skrev (41 minutter siden): Det er ikke hva jeg sier, men 170000 utgjør ikke allverdens differanse i måneden om man kjøper bolig til 3 mill og har nedbetaling på 30 år. Jeg hadde rådet min egen sønn til å være rund istedenfor piggete angående en slik sum. Om ene har egenkapital på 1 mill + og andre på 100000 blir det en annen sak. Men det er ikke snakk om hvor mye det utgjør i måneden over 30 år her. Det er snakk om hva det utgjør hvis det blir slutt, og verdiene skal fordeles mellom dem. Da er 170k mye penger. Anonymkode: e5a45...a68 3
PusheenPusheen Skrevet 4. august 2024 #18 Skrevet 4. august 2024 Dere kan jo gå inn med den samme summen egenkapital, så beholder du det som blir til overs av din del. Jeg hadde nok også ville eie like mye som samboer hvis vi skulle kjøpt noe sammen, da blir det også lettere hvis dere skulle selge senere pga brudd.
IDGAF Skrevet 4. august 2024 #19 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men det er ikke snakk om hvor mye det utgjør i måneden over 30 år her. Det er snakk om hva det utgjør hvis det blir slutt, og verdiene skal fordeles mellom dem. Da er 170k mye penger. Anonymkode: e5a45...a68 Og derfor skriver de kontrakt på at ts får ta med seg 170k indeksregulert mer enn dama ved salg. 1 2
Trolltunge Skrevet 4. august 2024 #20 Skrevet 4. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ikke snakk om hvor mye det utgjør i måneden over 30 år her. Det er snakk om hva det utgjør hvis det blir slutt, og verdiene skal fordeles mellom dem. Da er 170k mye penger. Anonymkode: e5a45...a68 Det er det enkelt å gjøre en skriftlig avtale om. Det er forøvrig ikke det ts spør om. Han mener det er urimelig å betale 50/50 i måneden på grunn av dette. Det synes ikke jeg. Skal man være absolutt korrekt angående absolutt alt, istedenfor å være to mennesker som satser på hverandre og ikke regner på krona, så må man jo også være nøyaktig like mye petimeter angående alt fra hvem som spiser mest til at også husarbeid deles nøyaktig 50/50. Det blir feil av ts å være petimeter angående dette her, men angående ting som ikke gavner ham å være like nøye angående kreve runde kanter. Et forhold der absolutt alt skal være nøyaktig 50% til enhver tid vil fort bli svært krevende og dessuten ikke noe hyggelig. Raushet er egenskapen som er viktigeste for å få et forhold til å vare. Altså å ikke være petimeter på alt fra penger til tid og innsats. Satser man på hverandre bør man satse på hverandre også. (Samt likevel ha ryddige avtaler som sikrer din egenkapital ved brudd. Å klare begge deler er mulig.) Endret 4. august 2024 av Trolltunge 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå