Gå til innhold

Søsken med ulik etnisitet og reaksjoner stadige spørsmål fra fremmede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I barnas kjente miljø reagerer ingen lengre, men straks vi er utenfor deres vanlige miljøer så er det synlig at folk reagerer. Da barna ble kjørt i vogn, var det mer vanlig enn uvanlig at folk så to ganger, fordi der er ett mørkhudet barn og to med lysere hud. Det gikk ikke direkte ut over barna, eller rettere det ene barnet. 

I går kom spørsmålet vi har ventet på, hvorfor spurte damen om, barnets navn, var venninnen vår? 

Hvordan løser man dette når en tydelig skiller seg ut i en søskenflokk? Ungene har løst det greit selv ved å si at det er søsteren vår, uten noen spørsmål videre. Men vi ser jo at enkelte skvetter til og får seg en tankevekker av barnas klare svar. Spørsmålene vil vel bli flere med tiden. 
Er vel flere som har barn med ulik etnisitet her? 

Anonymkode: ac64d...1aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bare forklare hvorfor. Er det ene barnet fosterbarn eller adoptert?

Anonymkode: 9b4f5...0b5

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok også lurt på det, om jeg møtte dere. Med mindre en av foreldrene er farget, og en hvit, da er det jo åpenbart ulik fordeling av gener :) 

Anonymkode: b8239...1a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med hvordan det skal løses? Jeg har to barn som er veldig ulike, og den ene helt lys mens den andre er helt mørk, og eneste problemet er at den mørke har fått noen rasistiske ytringer etter seg. Ellers er jeg vant til at noen kommenterer ulikhetene, hår og slikt, og jeg har aldri fått inntrykk av at barna syns det er plagsomt. Det er flest eldre damer som kommenterer, og de er jo vant til å kunne gjøre det så lenge det som blir sagt er ment som komplimenter. 

Og begge har samme far, før noen spør 🙂

Anonymkode: 35e4e...0b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I går kom spørsmålet vi har ventet på, hvorfor spurte damen om, barnets navn, var venninnen vår? 

Er det barnet ditt som spør om dette? Altså, om hvorfor noen andre spurte om xx var venninnen? Jeg, som adoptert, har allerede som liten, blitt fortalt at andre mennesker ikke alltid kan komme til å være hyggelige, noen vil ikke forstå, noen kommer til å dømme meg osv. Selv om dette garantert var vondt for mine foreldre å snakke om, var det viktig. Realiteten er bare sånn. Verden vil alltid være annerledes for ditt mørke barn enn for dine lyse barn. Dessverre. Viktig å allerede mens de er små, gjøre dem klar over det. Selvsagt uten å skremme dem, men forklar at ikke alle skjønner at det mørke barnet er søsken. 

Anonymkode: 42288...b32

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du brukt en melatoninrik Eggdonor? 

Anonymkode: 391fe...d5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig at man bare må regne med at folk lurer. Og å fokusere på at barna vet at det ikke spiller noen rolle, og at ofte er søsken like, men de trenger ikke være det, og det spiller ingen rolle. 

Jeg er ikke si samme situasjon selv. Men har snakket en del med tanten min, som er adoptert, om det. Hun har alltid sagt at hun liker bedre at folk spør enn at de spekulerer og lurer. Siden det er åpenbart synlig at hun ikke kan være biologisk barn av både moren og faren samtidig. 

Samtidig har ikke folk rett på noen forklaring heller. Så det burde holde å si "de er søsken" hvis en ikke har lyst til å forklare ulikhetene i utseende til stadighet. 

Anonymkode: 689ce...314

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror egentlig at man bare må regne med at folk lurer. Og å fokusere på at barna vet at det ikke spiller noen rolle, og at ofte er søsken like, men de trenger ikke være det, og det spiller ingen rolle. 

Jeg er ikke si samme situasjon selv. Men har snakket en del med tanten min, som er adoptert, om det. Hun har alltid sagt at hun liker bedre at folk spør enn at de spekulerer og lurer. Siden det er åpenbart synlig at hun ikke kan være biologisk barn av både moren og faren samtidig. 

Samtidig har ikke folk rett på noen forklaring heller. Så det burde holde å si "de er søsken" hvis en ikke har lyst til å forklare ulikhetene i utseende til stadighet. 

Anonymkode: 689ce...314

Er enig med tanten din. Får ofte spørsmål selv, og jeg setter mer pris på det, enn at folk trekker sine egne konklusjoner. Er ikke alt jeg føler jeg trenger å svare på, men stort sett er det jo helt uskyldige spørsmål. Stort sett. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det noe at folk spør da? 
jeg fikk spørsmål senest nå i sommer. Om vi hadde med en venninne på hyttetur i sommer. Alle tre er helsøsken, men vi har to like jenter med lyst hår og blå øyne, og mellomste med mørkt hår og brune øyne (og ja, jeg vet de er helsøsken -det er jeg som er mammaen deres). Jeg har opplevd flere kommentarer/undringer på det, men jeg har aldri tenkt på det som at noen mener noe negativt med det. Hvorfor ta alt opp i verste mening? 

Anonymkode: f0a30...ac2

• Liker 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du brukt en melatoninrik Eggdonor? 

Altså en som sover innmari godt om natta...?

Anonymkode: 5debc...a1d

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det barnet ditt som spør om dette? Altså, om hvorfor noen andre spurte om xx var venninnen? Jeg, som adoptert, har allerede som liten, blitt fortalt at andre mennesker ikke alltid kan komme til å være hyggelige, noen vil ikke forstå, noen kommer til å dømme meg osv. Selv om dette garantert var vondt for mine foreldre å snakke om, var det viktig. Realiteten er bare sånn. Verden vil alltid være annerledes for ditt mørke barn enn for dine lyse barn. Dessverre. Viktig å allerede mens de er små, gjøre dem klar over det. Selvsagt uten å skremme dem, men forklar at ikke alle skjønner at det mørke barnet er søsken. 

Ent av barna som spør om dette ja. 
Barna har egne papir album med bilder fra de ble født. Albumene er flittig brukt for å forklare fra de var ganske små. Der er og bilder av foreldrene, de har fire ulike foreldre. De er helt klar over sitt opphav. 
I barnehagen har det gått greit, inntil det begynner nye barn og nye foreldre kommer til.
Å, skal hun få være med dere hjem og leke idag? Har kommentaren da gjerne vært. Det er datteren min. Og foreldrene blir svar skyldig. 
Skal vi noe sted så kles de gjerne i like klær, eller i tilsvarende klær men i ulike farger, der det har vært mulig å kjøpe og der de ønsker det samme. 
Like klær har blitt brukt for å markere likheter, samtidig som to er nesten prikk like og tredjemann klar skiller seg ut. 
En er mer utadvendt og er mer leder av flokken enn de andre to. Den utadvendte gir klar beskjed både når noe blir sagt og blikkene blir for påtrengende, Hun er søsteren vår!  

I dag, med ulike familiesammensetninger så skulle en tro og håpe at kommentarer og blikk var unødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lo høyt her 😄

Anonymkode: 871de...efb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig, er de søsken så er det jo bare å si det. Eller synes du det er pinlig at du har barn med to menn fra ulik etnisitet?

Anonymkode: 14f72...521

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er problemet egentlig, er de søsken så er det jo bare å si det. Eller synes du det er pinlig at du har barn med to menn fra ulik etnisitet?

med*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Barna har egne papir album med bilder fra de ble født. Albumene er flittig brukt for å forklare fra de var ganske små. Der er og bilder av foreldrene, de har fire ulike foreldre. De er helt klar over sitt opphav. 
I barnehagen har det gått greit, inntil det begynner nye barn og nye foreldre kommer til.
Å, skal hun få være med dere hjem og leke idag? Har kommentaren da gjerne vært. Det er datteren min. Og foreldrene blir svar skyldig. 
Skal vi noe sted så kles de gjerne i like klær, eller i tilsvarende klær men i ulike farger, der det har vært mulig å kjøpe og der de ønsker det samme. 
Like klær har blitt brukt for å markere likheter, samtidig som to er nesten prikk like og tredjemann klar skiller seg ut. 
En er mer utadvendt og er mer leder av flokken enn de andre to. Den utadvendte gir klar beskjed både når noe blir sagt og blikkene blir for påtrengende, Hun er søsteren vår!  

I dag, med ulike familiesammensetninger så skulle en tro og håpe at kommentarer og blikk var unødvendig. 

Vet du, jeg er helt enig med deg. Det burde være helt unødvendig. Dessverre er det bare unødvendig for oss som er i sånne familier. De som ikke er det, tenker ikke alltid over at det "går an", og da blir de nysgjerrige. Kan bli slitsomt, da. Skjønner frustrasjonen veldig godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke det som er problemet. Problemet er jo at man skal måtte forklare seg "hele tiden". Det blir litt mye innimellom. Og når barna også begynner å legge merke til det, blir det liksom ekstra sårt. Fordi at man som familie aldri tenker over at man er "annerledes" før noen gjør dem oppmerksomme på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De har FIRE ulike foreldre??

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Surrogati er forbudt i Norge, med god grunn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Surrogati er forbudt i Norge, med god grunn.

Det er dessverre ulovlig, av tåpelige grunner.

Anonymkode: b4962...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...