Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med min utenlandske kjæresten i snart 1 år. Vi møttes i Norge, men pga. visumregler så måtte h*n flytte tilbake til hjemlandet sitt. Vi har over en lengre periode forsøkt å hatt et forhold der det har vært det folk kaller "long-distance". Det har naturligis ikke vært så enkelt. Vi har gjort våres beste for å kunne ivareta et sunt forhold, men jeg har begynt å bli litt i tvil på noen ting h*n har sagt siden vi startet dette long-distance forholdet. H'n har foreslått at jeg kunne ha sex med det motsatte kjønn så lenge jeg ikke informerte h*n om det. Dette er selvfølgelig noe jeg aldri kunne tenke meg til å gjøre noe som jeg sa klart i fra om. Jeg har sagt det at her i Norge tester man ut hvordan det er å bo sammen med noen før man eventuelt blir gift ettersom det ikke er vanlig å bo sammen der h*n kommer fra før de er gift. H*n har også sagt at hvis det ikke fungerer mellom oss så håpet h*n ikke at jeg sendte h*n tilbake til hjemlandet.  

Jeg undres på om min utenlandske kjæreste har baktanker. Er redd for at jeg kan bli utnyttet. Kjæresten min er fra Argentina, så har ikke akkurat samme syn på ting som oss her i Norge.

Anonymkode: 8a4e1...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel positivt om kjæresten liker landet og ikke bare deg.

Det letteste er nok om du har en jobb der du kan jobbe mye i perioder og ha helt fri i 3 mnd. Da kan du besøke ham over lengre tid.

Forøvrig er jo det om han skal flytte tilbake etter et evt. brudd ikke noe du styrer akkurat, det går på formelle regler for opphold. 

Anonymkode: 54fe8...a9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel positivt om kjæresten liker landet og ikke bare deg.

Det letteste er nok om du har en jobb der du kan jobbe mye i perioder og ha helt fri i 3 mnd. Da kan du besøke ham over lengre tid.

Forøvrig er jo det om han skal flytte tilbake etter et evt. brudd ikke noe du styrer akkurat, det går på formelle regler for opphold. 

TS her. Det er bra at h*n liker landet, men jeg er redd for at h*n gjør alt det h*n kan for å flytte hit. Vi må mest sannsyligvis gifte oss for at vi skal være sammen her.  Jeg  har ikke mulighet til å ha en slik jobb.

Jeg vet at jeg ikke styrer det. Men det at h*n virker som h'n gjør alt for å kunne være her har fått meg til å tenke over dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her. Det er bra at h*n liker landet, men jeg er redd for at h*n gjør alt det h*n kan for å flytte hit. Vi må mest sannsyligvis gifte oss for at vi skal være sammen her.  Jeg  har ikke mulighet til å ha en slik jobb.

Jeg vet at jeg ikke styrer det. Men det at h*n virker som h'n gjør alt for å kunne være her har fått meg til å tenke over dette.

Dere må uansett bli bedre kjente før dere tar en slik stor avgjørelse. Mininum bruke av ferien din til å reise ned på besøk, og tilsvarende at kjæresten kommer til deg noe tid. Dette vil også UDI forvente, om dere skal gifte dere og få opphold her..

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De passer best å være sammen med sine egne fra hjemmelandet. Utenlanske er ikke så giret på norske damer, de liker best sine egne. Nå snakker jeg også for meg selv, jeg er ikke norsk men jeg kunne aldri tenkt meg å gifte meg med en norsk kvinne da jeg synes mine egne mennesker har de vakreste ansiktstrekkene eller de jeg føler meg mest tiltrukket av. Når jeg hat hatt norsk kjæreste er det mest for gøy, men jeg har ikke lagt skjul på det, har vært ærlig om det å sagt det. 

Anonymkode: 7831c...69c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

H'n har foreslått at jeg kunne ha sex med det motsatte kjønn så lenge jeg ikke informerte h*n om det.

Litt spesielt å foreslå for kjæresten at du kan ja sex med andre. Jeg ville tolket det som at hen har sex med andre.

H*n har også sagt at hvis det ikke fungerer mellom oss så håpet h*n ikke at jeg sendte h*n tilbake til hjemlandet. 

Virker som om det er viktigere å få bli i Norge enn å beholde deg som partner?

Er redd for at jeg kan bli utnyttet.

Det er kjedelig når magefølelsen sier at du kanskje blir utnyttet. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare forstå at pulevenner-lekeforhold der man "tester ut" i mange år er ganske så unikt for skandinaviske land. Du forstår også selv at dere ikke kan bo sammen uten å være gift, grunnet visumregler. Dette forholdet funker ikke.

Anonymkode: a0102...029

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært sammen med min utenlandske kjæresten i snart 1 år. Vi møttes i Norge, men pga. visumregler så måtte h*n flytte tilbake til hjemlandet sitt. Vi har over en lengre periode forsøkt å hatt et forhold der det har vært det folk kaller "long-distance". Det har naturligis ikke vært så enkelt. Vi har gjort våres beste for å kunne ivareta et sunt forhold, men jeg har begynt å bli litt i tvil på noen ting h*n har sagt siden vi startet dette long-distance forholdet. H'n har foreslått at jeg kunne ha sex med det motsatte kjønn så lenge jeg ikke informerte h*n om det. Dette er selvfølgelig noe jeg aldri kunne tenke meg til å gjøre noe som jeg sa klart i fra om. Jeg har sagt det at her i Norge tester man ut hvordan det er å bo sammen med noen før man eventuelt blir gift ettersom det ikke er vanlig å bo sammen der h*n kommer fra før de er gift. H*n har også sagt at hvis det ikke fungerer mellom oss så håpet h*n ikke at jeg sendte h*n tilbake til hjemlandet.  

Jeg undres på om min utenlandske kjæreste har baktanker. Er redd for at jeg kan bli utnyttet. Kjæresten min er fra Argentina, så har ikke akkurat samme syn på ting som oss her i Norge.

Mitt råd lytt til din magefølelse. Den gir deg det rette svaret

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan bo sammen i Norge uten å være gift, hvis dere forlover dere og søker udi om forlovelsesvisum. Dette kan du lese om på udi sine nettsider.

Visumet varer i noen måneder (6, tror jeg), og vil gi dere en grei indikasjon på om dere passer sammen og ønsker å gå videre til ekteskap 

Anonymkode: d96c1...074

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dere kan bo sammen i Norge uten å være gift, hvis dere forlover dere og søker udi om forlovelsesvisum. Dette kan du lese om på udi sine nettsider.

Visumet varer i noen måneder (6, tror jeg), og vil gi dere en grei indikasjon på om dere passer sammen og ønsker å gå videre til ekteskap 

Men de får ikke slikt visum før de kan dokumentere at de har vært seriøse kjærester over tid. 

AnonymBruker
Skrevet

De passer best å være sammen med sine egne fra hjemmelandet. Utenlanske er ikke så giret på norske damer, de liker best sine egne. Nå snakker jeg også for meg selv, jeg er ikke norsk men jeg kunne aldri tenkt meg å gifte meg med en norsk kvinne da jeg synes mine egne mennesker har de vakreste ansiktstrekkene eller de jeg føler meg mest tiltrukket av. Når jeg hat hatt norsk kjæreste er det mest for gøy, men jeg har ikke lagt skjul på det, har vært ærlig om det å sagt det. 

Nå snakker du bare for deg selv.

Anonymkode: 8d9b2...d46

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvil om at de aller fleste tiltrekkes mest av sitt eget folkeslag, det handler like mye om kultur og tradisjoner som utseende. Mens noen ønsker seg en annen kultur enn sin egen; som middelaldrende, enslige norske menn som kjøper seg thaikoner. Da er det jo kulturen med underdanig, hjelpeløs kvinne som må finne seg i alt som gjelder.

Anonymkode: b4452...fcf

Skrevet

Jeg er nok litt for gammeldags, kjenner jeg. For meg hadde det vært kroken på døra i det sekundet kjæresten min sa at det var helt greit at jeg pulte rundt med andre. 

• Liker 10
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere må uansett bli bedre kjente før dere tar en slik stor avgjørelse. Mininum bruke av ferien din til å reise ned på besøk, og tilsvarende at kjæresten kommer til deg noe tid. Dette vil også UDI forvente, om dere skal gifte dere og få opphold her..

TS her. Hvor på UDI sione sider står det?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen ganger så blir man tiltrukket av det motsatte av seg selv. Jeg er selv blond/lys i huden og synes det er atrraktivt med noen som er mørkere i huden og med mørkt hår. Jeg synes også det er spennende med kulturer.

petterm skrev (1 time siden):

Virker som om det er viktigere å få bli i Norge enn å beholde deg som partner?

Jeg tenker litt det samme her.

Du må bare forstå at pulevenner-lekeforhold der man "tester ut" i mange år er ganske så unikt for skandinaviske land. Du forstår også selv at dere ikke kan bo sammen uten å være gift, grunnet visumregler. Dette forholdet funker ikke.

Anonymkode: a0102...029

I noen tilfeller er dte nok lekeforhold,  men vil si at det  er viktig å kjenne den personen man ønsker å være sammen med hvis det er et serriøst forhold man ser etter.  Vi vurderer å gifte oss for  akkurat den grunnen. Men det er litt skummelt å tenke på akkurat det.

TLR skrev (1 time siden):

Mitt råd lytt til din magefølelse. Den gir deg det rette svaret

Sikkert derfor jeg er  tvil.

Dette er noe vi tenker på å gjøre. 

Men de får ikke slikt visum før de kan dokumentere at de har vært seriøse kjærester over tid. 

Hvor på UDI står dette? Hvor lenge er dette?

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ingen tvil om at de aller fleste tiltrekkes mest av sitt eget folkeslag, det handler like mye om kultur og tradisjoner som utseende. Mens noen ønsker seg en annen kultur enn sin egen; som middelaldrende, enslige norske menn som kjøper seg thaikoner. Da er det jo kulturen med underdanig, hjelpeløs kvinne som må finne seg i alt som gjelder.

Anonymkode: b4452...fcf

I dette tilfellet så er vi så og si jevngamle. Vi er begge i 30-årene og vi traff hverandre helt tilfeldig.

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Jeg er nok litt for gammeldags, kjenner jeg. For meg hadde det vært kroken på døra i det sekundet kjæresten min sa at det var helt greit at jeg pulte rundt med andre. 

Man trenger ikke å være gammeldags for å ha slik tankegang. Jeg ble veldig forferdet selv da jeg hørte. Samtidig vet jeg ikke hvar som er vanlig i kjæresten min sitt  land. Men her i Norge er ikke dette vanlig. Deette var selvfølgelig sagt i den forbindelse at vi har dette lang distanse forholdet. Men jeg synes likevel dette ikke er greit.

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (31 minutter siden):

Da er jeg gammeldags også 😊 Å gå rundt å ha sex med andre, når man er i et forhold vil jeg aldri forstå meg på 🤮

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Argentina er ikke så konservativt mtp samboerskap. Har mange venner derfra som bor sammen ugift. Min mann er fra Latin Amerika, og vi var først kjærester, så samboere før vi giftet oss. (Da vi var kjærester, fikk han permanent oppholdstillatelse fordi han jobbet her.)
Situasjonen rundt Forholdet deres er svært utfordrede, og så kommer dette med sexen - som jeg stopper litt opp ved. Er kjæresten en kvinne som sier dette, eller en mann, dette har betydning. 

Anonymkode: 76804...847

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (27 minutter siden):

Da er jeg gammeldags også 😊 Å gå rundt å ha sex med andre, når man er i et forhold vil jeg aldri forstå meg på 🤮

TS her. For meg er det å ha sex med andre et tegn på manglende respekt for sin egen partner og på ingen måte noe som jeg synes er greit! 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Argentina er ikke så konservativt mtp samboerskap. Har mange venner derfra som bor sammen ugift. Min mann er fra Latin Amerika, og vi var først kjærester, så samboere før vi giftet oss. (Da vi var kjærester, fikk han permanent oppholdstillatelse fordi han jobbet her.)
Situasjonen rundt Forholdet deres er svært utfordrede, og så kommer dette med sexen - som jeg stopper litt opp ved. Er kjæresten en kvinne som sier dette, eller en mann, dette har betydning. 

Anonymkode: 76804...847

Vel i i vårt tilfelle må man gifte oss for å bo sammen. Jeg var ikke klar over dette før jeg traff kjæresten å vi ble bedre kjent. Jeg er mann og hun er en dame som sa dette. Jeg vet ikke hvorfor dette skal ha så stor betydning. For meg er det viktig å riktig syn og verdier. Jeg ser ikke på det å ha sex med noen andre enn kjæresten min som noe jeg en gang kunne tenkt meg til å gjøre i det hele tatt. Hvis jeg skulle hatt sex med noen andre så måtte jeg slått opp med min kjæreste. Jeg kan ikke ha slike ting på samvittigheten min.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hvor på UDI sine sider står dette? 

Det er mange punkter. Men det er ett av dem er at dere bør ha møttes flere ganger, gjerne møte familie, og kunne dokumentere det med bilder, stempeli pass etc. Mye strengere når kjæresten ikke bor i EU/Schengen eller i USA/Australia. De vil sikre seg at folk ikke bare faker forhold for opphold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne påstanden må du nesten dokumentere 

AnonymBruker
Skrevet

Kansje hun kan komme og jobbe i Norge? Kjenner flere fra Argentina som har vært her for å jobbe? 

Anonymkode: b352f...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...