Gå til innhold

Lønn når en er på opplæring/avdelingsmøte?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

I løpet av den siste uken har jeg to ganger vært innom jobben på opplæring pga. noe nytt system vi skal få. Begge gangene har jeg vært der ca 1,5 time.

Mandag er det avdelingsmøte, så da må jeg også inn på kveldstid i ca 1,5 time.

Jeg er bare deltidsansatt, så jeg skulle egentlig ikke vært på jobb noen av disse dagene.

Jeg har tidligere hatt kontrakt på at jeg skal få lønn for minimum 3 timer når jeg først stiller på jobb, men kontrakten er utløpt og jeg har ikke fått en ny en.

Har forstått det slik på sjefen at hun egentlig ikke har tenkt å gi meg lønn for disse timene i det hele tatt. Men hun kunne kanskje være tilbøyelig for å gi meg betalt for de tre timene jeg har vært på opplæring, men ikke for personalmøtet - for det var jo ikke "jobb". :forvirret:

Noen som vet hva en har krav på i slike sammenhenger? Hvis jeg bare får lønn for den tiden jeg har vært der har jeg jo nesten betalt mer i bompenger og parkering enn hva jeg får utbetalt. I tillegg til at tre kvelder er blitt kraftig amputert. Er det vanlig å få betalt for personalmøter egentlig? Når det legges til en kveld en har fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Vi har personalmøtene på et tidspunkt der alle er på jobb. Ellers er det ikke vanlig at folk i deltidsstillinger får være med på møtevirksomhet som ligger på tider de ikke er på jobb. Dette kommer av at det koster for mye ekstra i lønnsmidler.

Jeg har også jobbet et sted der omentrent alle jobbet deltid. Da fikk man betalt for 1,5 time som var møtetiden.

I det store og det hele kommer det vel an på om møtet er obligatorisk.

Endret av Hilde K S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Det er bare en som er i 100% stilling her - utover det er vi 7 deltidsansatte som ligger på mellom 10-80% stilling (liten bedrift hvor det bare er en på jobb om gangen). Så de blir nødt til å legge møtet til et tidspunkt hvor folk ikke normalt er på jobb - og møtet er obligatorisk ja.

Endret av Titta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Da skal dere ha betalt for møtet. Dersom ikke tariffavtalen deres sier noe om at man skal ha tre timer for oppmøte, kan faktisk sjefen din la vær å betale mer ut enn akkurat møtetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke juridisk, men så lenge du er der, har du vel krav på lønn? Det er arbeidsgiveren det gagner at du møter opp på dette. Dessuten er det pålagt og utenfor din normale arb.tid, altså du må sløse bort 3 kvelder på dette. Da skal du vel ha betalt! Om ikke for 3 timer, så iallefall for tiden du er på jobb. (At du må betale bompenger/parkering er kjipt for deg, men det gjelder jo forsåvidt alle som må komme seg et hvilket som helst sted)

Hva med å snakke med de andre vikarene, bli enige om å si dere skal ha lønn for oppmøtt tid om dere skal møte opp. Om 7 av 8 ikke møter, blir det neppe særlig gunstig for sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...