AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Vår jente på 4 år har siden hun var 2,5 hatt store sinneutbrudd og perioder på natten der hun våkner, brøler og skriker og holder det gående i alt fra 1-4 timer. Vi har tenkt at det er naturlig og vil gå over med alderen men nå har det eskalert helt. Det er ingen endringer i hennes eller vårt eller noe sånt, ingenting som skjer i barnehagen. Vi skjønner ingenting. Noen ganger hjelper det at hun ligger med en av oss i vår seng, andre ganger ikke. Jeg er helt ærlig ikke sikker på hva som er best, å la henne ligge i vår seng av hensyn til hele familiens søvn eller være konsekvent og få henne til å sove i egen seng. Vi har prøvd det siste noe som endte med 2 timers søvn den natten og en jente som skrek, slo og vekket hele huset. Det nytter ikke å snakke med henne. Klistremerker ser ikke ut til å motivere. Vi prøver å forholde oss rolige når hun våkner og skriker men vi er ikke perfekte foreldre og ender av og til med å skrike tilbake som selvfølgelig ikke hjelper. Når man er helt på felgen er det likevel vanskelig å holde masken. Hun har også heftige sinneutbrudd på dagen, søvnmangelen hjelper jo ikke på dette. Det er likevel lettere å håndtere og vi kjenner på noe fremgang der. Ser etter andre med lignende erfaringer og som har noen tips eller kanskje trøstende ord om at det går over?? Anonymkode: 43bb4...5d4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Hun har nattskrekk. Anonymkode: f9cf4...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vår jente på 4 år har siden hun var 2,5 hatt store sinneutbrudd og perioder på natten der hun våkner, brøler og skriker og holder det gående i alt fra 1-4 timer. Vi har tenkt at det er naturlig og vil gå over med alderen men nå har det eskalert helt. Det er ingen endringer i hennes eller vårt eller noe sånt, ingenting som skjer i barnehagen. Vi skjønner ingenting. Noen ganger hjelper det at hun ligger med en av oss i vår seng, andre ganger ikke. Jeg er helt ærlig ikke sikker på hva som er best, å la henne ligge i vår seng av hensyn til hele familiens søvn eller være konsekvent og få henne til å sove i egen seng. Vi har prøvd det siste noe som endte med 2 timers søvn den natten og en jente som skrek, slo og vekket hele huset. Det nytter ikke å snakke med henne. Klistremerker ser ikke ut til å motivere. Vi prøver å forholde oss rolige når hun våkner og skriker men vi er ikke perfekte foreldre og ender av og til med å skrike tilbake som selvfølgelig ikke hjelper. Når man er helt på felgen er det likevel vanskelig å holde masken. Hun har også heftige sinneutbrudd på dagen, søvnmangelen hjelper jo ikke på dette. Det er likevel lettere å håndtere og vi kjenner på noe fremgang der. Ser etter andre med lignende erfaringer og som har noen tips eller kanskje trøstende ord om at det går over?? Anonymkode: 43bb4...5d4 Ta barnet til lege. Anonymkode: 40974...e14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ta barnet til lege. Anonymkode: 40974...e14 Vi har leger i familien så det trengs ikke. Har kontakt med helsesøster som hadde råd, men som dessverre ikke fungerer på henne.. jeg vil ikke si at hun har noen utfordringer med å fungere ellers, ingenting som tyder på at det «feiler» henne noe så det har jeg lite tro på. Hun er en intens jente med mye vilje og sinne, det er helt klart, men innenfor normalen selv om det kanskje er på ytre enden av skalaen. Anonymkode: 43bb4...5d4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har nattskrekk. Anonymkode: f9cf4...4c8 Har tenkt det samme men beskrivelsen passer liksom ikke helt. Hun er helt klart redd, men det starter ofte rolig ved at hun kommer inn, og så eskalerer det derfra. Hun er som regel kontaktbar, men det er også vanskelig å skille mellom en som ikke er kontaktbar pga søvn og en som ikke svarer deg fordi hun bare skriker og er sint.. men hvis andre har erfaring med nattskrekk som ikke arter seg som typisk nattskrekk hadde det vært veldig nyttig å høre om! Anonymkode: 43bb4...5d4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har leger i familien så det trengs ikke. Har kontakt med helsesøster som hadde råd, men som dessverre ikke fungerer på henne.. jeg vil ikke si at hun har noen utfordringer med å fungere ellers, ingenting som tyder på at det «feiler» henne noe så det har jeg lite tro på. Hun er en intens jente med mye vilje og sinne, det er helt klart, men innenfor normalen selv om det kanskje er på ytre enden av skalaen. Anonymkode: 43bb4...5d4 Selv om dere har leger i familien, så kan det jo være en ide å kontakte utenforstående. Dette er ikke normalt at et barn skriker i sinne og er helt rabiat på natten. Anonymkode: fb16d...d8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi har leger i familien så det trengs ikke. Har kontakt med helsesøster som hadde råd, men som dessverre ikke fungerer på henne.. jeg vil ikke si at hun har noen utfordringer med å fungere ellers, ingenting som tyder på at det «feiler» henne noe så det har jeg lite tro på. Hun er en intens jente med mye vilje og sinne, det er helt klart, men innenfor normalen selv om det kanskje er på ytre enden av skalaen. Anonymkode: 43bb4...5d4 Man bruker ikke venner eller familiemedlemmer som lege til egne barn. Når helsesøsters råd ikke fungerer så er det vanlig å søke nye råd hos helsesykepleieren og få henvisning til Helstsasjonspsykologen ikke å begynne rå søke råd på nettet. Anonymkode: 40974...e14 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 Dere kaller det konsekvent å prøve å få henne til å sove på eget rom én natt? Anonymkode: 91193...074
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Høres ut som nattskrekk, ja. Anonymkode: 88d6d...92e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 Dette sier jeg ikke for å være kjip, men om du har en 4 åring som holder på sånn om natten uten spesiell grunn (som du sier) og i tillegg har store sinneutbrudd gjennom dagen så blir det litt rart å si at hun «ellers fungerer helt normalt/er helt normal». Hun har jo opplagt atferdsutfordringer som dere bør få hjelp med før det blir enda verre. Ingen barn oppfører seg sånn uten grunn heller, det er mulig dere sliter med å se årsaken, men all atferd har en årsak. Om ikke annet er det at hun opplever en form for gevinst rundt det eller at det ikke fungerer å få oppmerksomhet på andre måter. Kanskje hun sliter med å kommunisere følelser på en mer hensiktsmessig måte foreksempel…? Anonymkode: efc54...6f8
frivis Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 Er det snakk om "Nattskrekk"? Dette er helt naturlig og barnet kan våkne i gråt eller sinne uten å klare å styre seg. Det eneste som hjelper er å være rolig, holde rundt barnet og ikke si for mye. Gi det mye nærhet.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 Jeg syns ikke dette høres normalt ut. Har tre barn og ingen er slik/har vært slik Anonymkode: ace0c...18c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette sier jeg ikke for å være kjip, men om du har en 4 åring som holder på sånn om natten uten spesiell grunn (som du sier) og i tillegg har store sinneutbrudd gjennom dagen så blir det litt rart å si at hun «ellers fungerer helt normalt/er helt normal». Hun har jo opplagt atferdsutfordringer som dere bør få hjelp med før det blir enda verre. Ingen barn oppfører seg sånn uten grunn heller, det er mulig dere sliter med å se årsaken, men all atferd har en årsak. Om ikke annet er det at hun opplever en form for gevinst rundt det eller at det ikke fungerer å få oppmerksomhet på andre måter. Kanskje hun sliter med å kommunisere følelser på en mer hensiktsmessig måte foreksempel…? Anonymkode: efc54...6f8 Sinne hos barn er jo ofte et uttrykk for andre følelser, så ja hun sliter med å kommunisere følelser på andre måter. Jeg synes likevel det er drøyt å kalle det atferdsutfordringer som flere her antyder. Selv om man har hatt X antall barn selv og «ingen har vært som de» betyr ikke det at man da har svaret på hva som er «normalt». Og selvfølgelig har all atferd en årsak, men det er vitterlig ikke alltid mulig å identifisere en eller flere konkrete årsaker til all atferd. Kjipt at KG er et sted der man blir bedt om å gå til lege/psykolog så fort barnet er utenfor normalen. Det er jo ikke behov for svar fra noen som enten ikke har barn selv eller som har barn som aldri har hatt lignende utfordringer. For de vil jo vårt barn selvfølgelig høres helt skrudd ut, på samme måte som at andres barns utfordringer for meg høres merkelig ut når jeg ikke selv har opplevd det. Anonymkode: 43bb4...5d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå