Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for en uke siden og trenger fortsatt en del hjelp hjemme. Jeg mistet mye blod og er fortsatt ikke helt på topp. Føler ikke mannen hjelper noe særlig utover å ta det andre barnet om natta om det våkner. I dag morges fikk jeg beskjed om alt jeg hadde glemt da jeg ryddet opp etter middag i går kveld (det var en gryte som ikke hadde blitt vasket). Jeg ryddet og vasket litt i går, men ble svimmel ganske kjapt og måtte gi meg. Men jeg tenker vel egentlig at mannen min kunne bistå mye mer enn det han gjør. Føler han er mest opptatt av å få til de tingene han selv bil gjøre. For eksempel se OL på tv eller trene og ha egentid. Han ligger på eget rom for at ikke jeg og baby skal forstyrre ham siden han må ta seg av det andre barnet om det våkner. I natt sov det andre barnet hele natta, men allikevel sitter han og klager på dårlig søvn. Er dette vanlig eller er min mann usedvanlig bortskjemt??

Anonymkode: 28057...20d

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din er en dust. 

Anonymkode: 5ac85...52f

• Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok. Kjenner fedre som hjelper masse, og er veldig tilstedeværende. Og sånne som mannen min som sover til 1-2 gjerne, og bruker tiden på hobbyer. Han sier forsåvidt at det er min skyld sia jeg ikke maser på at han må hjelpe, men de gangene jeg har spurt pga ungene er syke eller noe er det ikke akkurat noe hjelp få. 

Du må nesten ta det opp med han, og håpe det blir bedre. Om det ikke blir det godta at det er slik eller flytte. 

Anonymkode: d66fc...56e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fødte for en uke siden og trenger fortsatt en del hjelp hjemme. Jeg mistet mye blod og er fortsatt ikke helt på topp. Føler ikke mannen hjelper noe særlig utover å ta det andre barnet om natta om det våkner. I dag morges fikk jeg beskjed om alt jeg hadde glemt da jeg ryddet opp etter middag i går kveld (det var en gryte som ikke hadde blitt vasket). Jeg ryddet og vasket litt i går, men ble svimmel ganske kjapt og måtte gi meg. Men jeg tenker vel egentlig at mannen min kunne bistå mye mer enn det han gjør. Føler han er mest opptatt av å få til de tingene han selv bil gjøre. For eksempel se OL på tv eller trene og ha egentid. Han ligger på eget rom for at ikke jeg og baby skal forstyrre ham siden han må ta seg av det andre barnet om det våkner. I natt sov det andre barnet hele natta, men allikevel sitter han og klager på dårlig søvn. Er dette vanlig eller er min mann usedvanlig bortskjemt??

Bortskjemt mann, ja. Han har ikke 2 uker fri etter fødsel for EGEN del. Her hjalp mannen en del mer de første ukene, og etter en måned eller 2 er vi merlikestilt. Jeg får ellers sove ut i alle helger og ferier da de eldste barna sover stort sett hele natta - det gjør ikke babyen.

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Send ham tilbake på jobb. Han har permisjon for å bistå deg, ikke for å klage over at du vasker for lite og bitche om for lite søvn. 

Anonymkode: 153a1...124

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din trenger en realitetsorientering. Han har blitt tobarnsfar og dere har en nyfødt i huset, han kan ikke prioritere egne behov først og fremst i denne tiden. Han høres ut som en egoistisk mann. 

Anonymkode: 38111...81e

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her tar mannen 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel, også tar han ferie noen uker for å være hjemme litt lengre.

Han står opp med størstemann hver dag, ordner og leverer i barnehagen.

Han vasker hus og klær.

Lager middag. 

Hjelper til på natten med bleieskift og byssing. Eventuelt gir en flaske med MME. Jeg delammer. 

Triller turer med babyen, mens jeg kan sove/dusje/spise i fred. 

Han aktiviserer størstemann og tar sin del av stell på begge barna (bading, skifting, legging osv). Når jeg skal bruke tid alene med størstemann tar han seg av babyen. 

Når han er tilbake i jobb vil han fortsette med dette, men da blir det litt mer delt opp siden jeg blir alene på dagtid med babyen, jeg lager da middag og han henter i barnehagen (jeg leverer siden han starter tidlig). 

Anonymkode: 8dbd8...52f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verdens beste mann som faktisk er mann og pappa.

Jeg mistet 1.5 liter blod og hadde en hard fødsel. Slet med korsryggen første 6 ukene og var veldig slapp og trøtt, tilstross for blodoverføring. 

Han tok kvelder og netter og gjorde masse. Når uroen meldte seg inn hos baby, var det han som roet ned og fikk hun til å sovne på brystet/magen hans. Og slik lå de å så på tv en time eller to etter jeg hadde lagt meg. Ammet da først. 

Jeg tok for det meste alt på natt med amming, men han tok urolige netter innimellom når jeg hadde prøvd litt.

Han var den som gjorde alt første 6 ukene, selvom han gikk på jobb etter 2. Jeg var med baby, men orket ikke stort annet enn å kun fokusere på baby, amming, kos og sove når jeg klarte det. 

Anonymkode: 01211...7c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor finner dere disse mennene 😭😩 Føler med deg TS! Mannen din er dust. Jeg har ikke født enda engang og mannen min hadde aldri funnet på å kommentere på en gryte jeg ikke hadde vasket opp. 

Anonymkode: 38c50...00c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Makan til drittmannfolk noen ender opp med altså. Nekter å tro at oppførselen er noe som bråsnudde når de fikk barn, i så fall er tur til psykolog innafor å kreve. 
Vi endte opp med flaskebarn. Samboer vasket flasker og ordnet med sterilisatoren, fikset middag, handlet inn mat, vasket og støvsugde. Tok like mye ansvar for babyen som jeg gjorde (med den største selvfølge!). Når han var tilbake på jobb tok jeg det meste på natt, men han kunne like gjerne gjøre det. Han tok ut to uker ferie etter de 2 første ukene med permisjon i forbindelse med fødsel for å kunne være ekstra hjemme med oss fordi jeg slet med skikkelig angst og depresjon, så han ville ikke at jeg skulle presses til å være mye alene i starten (han jobbet litt på pc når babyen sov). 

en mann som svikter deg allerede i barsel er ikke mye å samle på. 

Anonymkode: 4529b...e1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en oppførsel 😣

Litt trist at du må spørre om dette er vanlig. Vet ikke hva som er vanlig, men håper virkelig ikke det er det du beskriver!

Mannen min hadde fritt 4 uker etter fødsel (akutt keisersnitt). Jeg måtte ikke tenke på husarbeid de ukene. Han laget all mat til meg, fylte drikkeflaske, handlet osv osv. Såklart uten at jeg måtte kreve eller spørre. Sånn har det fortsatt når han har fri fra jobb til jeg var litt mer ovenpå og det ble naturlig at jeg gjorde mer og mer :) 

Anonymkode: b36c2...607

Skrevet

Mannen din er et rasshøl, ikke bare bortskjemt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var han sånn med første man også?

Kommuniser med han. 

Anonymkode: 4d976...bf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det liksom din jobb å rydde opp etter middagen? Han er en idiot!

Hvorfor mener han at han ikke har ansvar? Hva får han til å tro at han kan behandles som en konge, men ha ansvar som en baby?

Til info: Her satt bf og spilte gjenneom hele de to ukene han hadde i permisjon etter fødsel, og han bytta kun bleie når jeg tvang han til det. Det er kanskje unødvedig å si at det ble samlivsbrudd, men det var sånn det gikk.

Anonymkode: 9c8be...cd9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt? Aner ikke Er det greit? Nei!

Min mann har vært hjemme siden tvillingene ble født for 13 uker siden. Han tar nettene så jeg får sovet (jeg tar morgenene og formiddagene). Vi deler på handling, lage middag, ta oppvask, klesvask, bading, skifte bleier... ja egentlig det meste. Vi passer på å gi hverandre fritid til å få beveget oss litt ut, da det ikke er bare-bare å komme seg ut med to små babyer.

Jeg sliter også med amming, og han støtter meg så godt han kan ved å ta vare på den andre mens jeg ammer. Han gir flasker når amming ikke strekker til og om natten. 

Han oppmuntrer meg når jeg føler meg utilstrekkelig, og han tåler mye bedre enn meg å måtte la en baby skrike mens den andre får det den trenger. Han beholder roen. Jeg hadde ikke klart dette uten han❤️

Anonymkode: 77179...a0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gjorde ingenting. Etter to år gikk jeg, for da var jeg dritt lei. 

Anonymkode: a6ba2...83e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså - godt å høre at jeg ikke er helt urimelig. Jeg lå nettopp på sofaen og vrei meg i smerter pga veer fra amming. Han spurte ikke en gang hvordan det gikk. Virker som han tror jeg gjør meg til… :( 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså - godt å høre at jeg ikke er helt urimelig. Jeg lå nettopp på sofaen og vrei meg i smerter pga veer fra amming. Han spurte ikke en gang hvordan det gikk. Virker som han tror jeg gjør meg til… :( 

Sjarmerende… å han der ser du for deg fremtiden med? 

Anonymkode: 4529b...e1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Han er vel av den typen mann som ikke ser å kvinner som mennesker og/eller han mangler alt av empati og forståelse for andre personer. Eller rett og slett en ren egoist som kun tenker å seg selv. Ingen av alternativene er gode.

Kanskje på tide å dra han med til parterapi før dere ryker helt?

Anonymkode: 9c8be...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Mannen skal ikke "hjelpe til" og "passe barn" - han skal ta sin del av ansvaret, for det er hans barn også - og hans hus også ☺️

Anonymkode: b55e4...6ca

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...