Replica Skrevet 23. februar 2006 #21 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Interessante tilbakemeldinger. Nei, jeg har ikke fordommer mot mennesker som ikke kan, eller er dårlige i engelsk. Det kan finnes så mange ulike grunner til at mennesker ikke er så gode på et felt som de i andres øyne burde. Endret 23. februar 2006 av Replica
Gjest uff Skrevet 24. februar 2006 #22 Skrevet 24. februar 2006 Prejudice tenkte jeg at svaret var. Forstod ikke hvorfor så mange svarte her. Men dette ble litt "Overskrifter du leser/tolker feil." Videre til mer seriøst svar, så nei, jeg tenker ikke noe spesielt om noen ikke kan engelsk. Eller er dårlige i engelsk. Det handler jo mye om hvor gammel du, hvilken utdanning man har tatt, hvilke talenter man har, interesser osv. Men jeg må si jeg tenker mine tanker om folk som har gått ut med toppkarakter i engelsk fra vgs og trenger hjelp med å forstå en enkel tekst.
Sofia Skrevet 24. februar 2006 #23 Skrevet 24. februar 2006 Angående barn og engelsk så hadde min datter som går i 3. klasse som oppgave å skrive hva hun hadde gjort en helg. Jeg leste gjennom og hun hadde endel feil i det norske språket. Sliter med doble konsonanter og slikt, som vel er vanlig for en åtteåring. Men hun hadde skrevet ned at hun hadde spilt spill på data og spilt Playstation. Alle de engleske ordene hadde hun skrevet riktig!!! Slik er verden idag tenkte jeg.. Forøvrig så har jeg vel noen fordommer mot voksne som sier de ikke kan engelsk.. Jeg tror det går mere på som flere andre her har nevnt, at man er usikker på språk og uttale, og dermed ikke tør å snakke engelsk i Norge. Jeg tipper de fleste kan dersom de må.. ved utenlandsbesøk for eksempel.
Seigdama Skrevet 24. februar 2006 #24 Skrevet 24. februar 2006 Jeg har ingen fordommer med det, har faktisk ikke tenkt i de baner. Selv er jeg god i engelsk og har ikke noe problem med det. Men det var da ting jeg lært på skolen i alle år som jeg ikke er spesielt god i også. Det har jo også med interesse å gjøre osv. Som en annen her også sa, jeg hadde tysk på skolen, men kan ikke si en setning på tysk. Når man ikke praktiserer det så glemmer man.
Rebelle Skrevet 24. februar 2006 #25 Skrevet 24. februar 2006 Folk som ikke kan engelsk... Fordommer.... Tja, kanksje... Forstår meg på de oppi åra som ikke kan engelsk, ikke for det. Men når min søster på ca 30 år sier hu ikke kan engelsk, ja da begynner jeg å lure... Tror det er endel som er "late" og ikke "gidder" å lære engelsk. Jeg var sånn da jeg gikk på ungdomsskolen og første halvåret av vidregående, tenkte som så at: Engelsk får jeg da aldri bruk for likevel.. Og oisann, der fikk samoberen min jobb i London ja, så da var det bare å lære og terpe og alt som var det siste halvåret på GK på VGS. Nå bor jeg i London og har bodd her i snart 3 år, snakker engelsk hele tiden, og avogtil så "glemmer" jeg de norske orda for ting. Så mye for "engelsk får jeg aldri bruk for". Har fordommer for unge mennesker som ikke kan engelsk, ganske enkelt fordi de fleste av dem rett og slett ikke gidder. (ser bort i fra folk med vanlige lærevansker osv...) -rebelle
Gjest Fruktfat Skrevet 25. februar 2006 #26 Skrevet 25. februar 2006 Men jeg må si jeg tenker mine tanker om folk som har gått ut med toppkarakter i engelsk fra vgs og trenger hjelp med å forstå en enkel tekst. ← meg du sikta til, eller? kan ikke si jeg bryr meg. er lat av naturen, hehehehe.
Gjest *Gjest Skrevet 25. februar 2006 #27 Skrevet 25. februar 2006 Folk under 40 som ikke i dag kan engelsk vil jeg tro vil få et problem før eller senere... Allerede nå ser jeg tendensen til at man kutter ut norske brukermanualer og ingredienslister... Innen jobb kommer man ofte over artikler på engelsk som er av betydning, men som ingen ser nødvendigheten av å oversette lengre, men sender rundt til sine ansatte på engelsk. Likeså om man gjør forretninger "abroad"..... Kunne sikkert skrevet utrolig mange eksempler, men hovedpoenget er at det blir mer og mer viktig å kunne engelsk... Enkelt for meg å si kanskje som ikek har problemer med det, og skjønner frustrasjoenen, men det er aldri for sent å lære... Kjp et språkkurs og frisk opp kunnskapene.... Jeg har selv lyst til å lære flere språk, men klarer ikke bestemme meg for hvilket.. Liker spansk.. Mange her som kan det?
Gjest uff Skrevet 25. februar 2006 #28 Skrevet 25. februar 2006 meg du sikta til, eller? kan ikke si jeg bryr meg. er lat av naturen, hehehehe. Ja, det var akkurat deg jeg siktet til. Var den som peket seg ut blant alle vitnemålene jeg sitter og blar i av brukerene her på kg. Men jeg skal for saks skyld presisere litt mer: Om det er færre enn fem år siden vgs, og man har gått ut med toppkarakter og ikke kan oversette ABC barnebøker på engelsk ala "Pinky is my pet. She's a cat." Forstår godt at språk forfaller fort om en ikke vedlikeholder det. Samme om det er tysk, fransk, spansk eller engelsk. Men i teorien så blir en jo utsatt for mye mer engelsk enn andre fremmedspråk her til lands, så det burde ikke være så veldig vanskelig å "freshe" opp kunnskapene sine litt.
Gjest Fruktfat Skrevet 26. februar 2006 #29 Skrevet 26. februar 2006 Ja, det var akkurat deg jeg siktet til. Var den som peket seg ut blant alle vitnemålene jeg sitter og blar i av brukerene her på kg. Men jeg skal for saks skyld presisere litt mer: Om det er færre enn fem år siden vgs, og man har gått ut med toppkarakter og ikke kan oversette ABC barnebøker på engelsk ala "Pinky is my pet. She's a cat." ← jeg har da aldri skrevet at jeg ikke kan oversette barnebøker? tror fryktelig mange hengte seg opp i akkurat den lille setningen jeg skrev, og jeg er ganske lei av det. fordi jeg ikke gidder å lese alt jeg kommer over, betyr ikke det at jeg ikke kan engelsk? vi hadde da engelske lærebøker på skolen i andre fag enn engelsk, hadde ikke problemer med det. hadde også 5 i nynorsk, men foretrekke å lese bokmål, hadde 4 i tysk, men er ikke interessert i å lese og skrive det for det. har vi engelske eller andre ikke-norske kunder på jobben er det jeg som må ta meg av dem, men det betyr fortsatt ikke at jeg synes det er kjempegøy, skjønner?
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. februar 2006 #30 Skrevet 26. februar 2006 Mennesker som er ca en generasjon eldre enn meg og ikke kan engelsk er nokså vanlig, og da tenker jeg at de har sannsynligvis ikke lært det så godt da de gikk på skolen. Folk på min egen alder som ikke kan engelsk synes jeg er litt rart, men tenker at det kan sikkert være mange grunner til det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå