Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nyskjerrig og vil høre hva dere mener om folk som ikke kan engelsk? Jeg har fått høre at "nei det kan jeg ikke lese, for jeg er ikke så god i engelsk". Eller "Det vil jeg ikke lese for jeg gidder ikke bruke så mye tid på det for jeg er ikke så god i engelsk".

Er det bare meg som tenker at vedkommende er litt rar som ikke bryr seg om å få seg en minimal engelsklæring? Tross alt er det et handikap å være voksen og holde seg unna engelsk i vår tid. Dette var snakk om sider på internett med instruksjoner innen et emne som interesserte vedkommende også.

Skrevet

jeg synes det er litt rart hvis folk som har hatt engelsk på skolen ikke kan engelsk.

Gjest King James
Skrevet

Tja jeg synnes det er rart. Men på en aen side så vist en person lærte engelsk på skolen. Og ikke har brukt det siden verken lest eller snakket det. Så er det jo ikke så rart. F.eks en person som kunne engels flytene på skolen men ikke har snakket det på kanskje 60 år eller lest noe så er det egentlig ikke så rart.

Gjest StoreSky
Skrevet

Altså. For noen er det en barriere å snakke/bruke engelsk aktivt. De klarer fint å forstå engelsk, men har ikke "selvtillitten" til å bruke språket. Også har du oss andre, som snakker dårlig og skriver dårlig engelsk, men driter i det og skravler i vei!! (slik som meg)

Jeg kan fint lese bøker, men det hender at viktige poenge detter ut..Nå skriver jeg endel engelsk på MySpace og på MSN da jeg har en engelsk "venn"...

Gjest camillo
Skrevet
Altså. For noen er det en barriere å snakke/bruke engelsk aktivt. De klarer fint å forstå engelsk, men har ikke "selvtillitten" til å bruke språket.

Slik er jeg, og jeg har fordommer mot meg selv.

Skrevet

Jeg tenker at de må ha fulgt dårlig med på skolen.

Gjest Gjest_jane how_*
Skrevet

At folk ikke liker å lese engelske bøker eller å snakke om de ikke MÅ, er samme for meg, men syns det er rart og jeg HAR fordommer mot folk som ikke er i stand til det. Feks har jeg kjent folk som ikke forstår filmer om det ikke er tekstet på norsk, og da lurer jeg ikke på hvor de var i engelsktimen, men hvordan de kan ha unngått å få det med seg. Man er jo vokst opp med engelskspråklige programmer på tv blant annet. Å ikke ville lese engelsk stusser jeg ikke på, siden mange ikke liker å lese i det hele tatt. Det å ikke engang forstå essensen i muntlig engelsk, gjør at jeg tenker mitt.

Skrevet
Altså. For noen er det en barriere å snakke/bruke engelsk aktivt. De klarer fint å forstå engelsk, men har ikke "selvtillitten" til å bruke språket. Også har du oss andre, som snakker dårlig og skriver dårlig engelsk, men driter i det og skravler i vei!! (slik som meg)

Før turte heller ikke jeg å snakke engelsk. Men i enkelte situasjoner blir man tvunget til det. Da det begynte en kollega som kun snakekt engelsk måtte jeg jo selvsagt snakke med ham. men da opplevde jeg at enkelte av mine "voksne" kolleger lo og gjorde narr av uttalen min :overrasket: OK så snakker jeg ikke engelsk med perfekt intonasjon, men jeg har faktisk ikke problemer med å kommunisere på engelsk. Tror det er særlig her i Norge vi har så strenge krav til uttale og intonasjon, siden vi ser så mye på amerikanske såpeoperaer. men bare hør på franskmenn, italienere osv når de snakker engelsk. jeg ble jo stadig spurt om jeg var britisk siden de var så imponert over engelsken min. og jeg som hadde blitt utledd her hjemme i Norge :ler:

Vi er jo veldig flinke i engelsk og fremmedspråk generelt her i Norge. Har ingen fordommer mot de som ikke snakker engelsk: det norske skolesystemet sikrer ikke at alle får den kunnskapen læreplanen foreskriver. vedkommende som ikke kan engelsk tilbringer vel heller ikke hele fritida si foran tven og ser på amerikanske sit-coms. Ser i utgangspunktet ikke noe negativt med det. Men språk er jo veldig nyttig da :)

Kan forøvrig nevne at Einar Gerhardsen ikke kunne engelsk da han ble statsminister. Måtte ha med tolk, men lærte seg vel en del etterhvert. Det hadde jo vært uaktuelt å ha en statsminister som ikke kunen engelsk nå i dag!

Skrevet

Nei, jeg har ikke fordommer. Jeg forventer ikke at alle skal være like gode i engelsk som meg. *host*

Da jeg gikk på videregående hadde jeg en venninne som var suveren i alle fag. Biologi, matematikk, tysk osv. Men, engelsk slet hun enormt med. Det hadde ingenting med intelligens eller latskap å gjøre. Hennes evner gikk mer i matematisk retning (ofte vil de som er gode i matematikk også være gode i tysk). Noen sliter med enkelte ting, sånn er det bare. Så da gidder jeg ikke spekulere i årsakene.

Skrevet

Folk får jo gjøre som de vil, men jeg må si jeg synes det er litt spesielt å ikke kunne føre en normal samtale på engelsk. Min mor er sli, hun bare gir telefonen til meg om den som ringer snakker engelsk

Skrevet
Da jeg gikk på videregående hadde jeg en venninne som var suveren i alle fag. Biologi, matematikk, tysk osv. Men, engelsk slet hun enormt med. Det hadde ingenting med intelligens eller latskap å gjøre. Hennes evner gikk mer i matematisk retning (ofte vil de som er gode i matematikk også være gode i tysk). Noen sliter med enkelte ting, sånn er det bare. Så da gidder jeg ikke spekulere i årsakene.

Det stemmer ofte det. Jeg var suverent flink i realfag, men ikke like flink i språk. men det er mye mer akseptert å ikke kunne regne sammen enkle summer enn å ikke snakke språk med riktig intonasjon. Når man liker realfag blir man bare sett på som nerdete. Kravene til mattekunnskaper har jo bare blitt lavere og lavere med åra. Sikter ikke til de som har dyskalkuli. Men disse SV-erne har jo fjernet nesten alle krav i matte, så ingen skal få dårlig selvtillit :forvirret:

Gjest GreenSky
Skrevet
jeg synes det er litt rart hvis folk som har hatt engelsk på skolen ikke kan engelsk.

Jeg har hatt tysk på skolen, men kan det ikke lenger. Grunnen er at jeg ikke har praktisert det noe særlig de siste årene.

Engelsk er annerledes, er borti engelsk hver dag.

Men jeg ser ikke bort i fra at det er mulig for noen å glemme ut engelsk i lignende gad som jeg har glemt ut tysk.

Selv om jeg tror det er vanskligere å la seg gjøre. Jeg hadde engelsk på skolen i ni år, mot tysk i fire år. Derfor er det selvsagt lettere for meg å glemme ut tysken enn engelsken.

En person som syer at h*n ikke kan engelsk, tror jeg kan være en kombinasjon av sjenanse (for å drite seg ut?) og at personen har glemt ut mye, og at forståelsen derfor er begrenset.

Jeg vil også tro at det er vanskligere for en person med lære og skrivevansker (f.eks dysleksi eller dysfasi) å lære seg et språk, og at det derfor vil være lettere å glemme det en har lært.

At det finnes folk som ikke kan engelsk/er dårlige i engelsk, finner jeg derfor ikke usannsynlig.

Skrevet

Det kan jo kanskje være at noen har godt språkøre, mens andre ikke har?Jeg har lest her om folk som synes det er ille når deres dårlige matematikkunskaper blir assosiert med latskap og dårlige holdninger. Hvorfor kan ikke en med dårlige engelskkunnskaper ha dårlige medfødte evner til å lære seg nytt språk?

Trådstarter: Det skrives "nysgjerrig". Jeg har forøvrig fordommer mot nordmenn som ikke kan sitt eget språk.

Skrevet
Trådstarter: Det skrives "nysgjerrig". Jeg har forøvrig fordommer mot nordmenn som ikke kan sitt eget språk.

Det var ikke tema her. Start din egen tråd.

Skrevet
Det var ikke tema her. Start din egen tråd.

Kan være relevant selv om det ikke er tema. Temaet var heller ikke dyskalkuli, men relevant å sammenligne med påstander om latskap og dårlige holdninger.

Annonse
Skrevet

Jeg vet av tre personer som ikke kan lese noe engelsk og ikke følge med på en film uten norsk tekst. Ingen av disse har noe som helst erfaring med pc og internett, leser aldri norske bøker etc.

Så er det de som kan, men ikke vil/ikke tør. Syns det er tungt å lese bøker på fremmed språk eller er redd for at de skal høres rare ut når de snakker. Mange vokser av seg denne frykten.

Det er den førstnevnte gruppen jeg stusser over.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Slik er jeg, og jeg har fordommer mot meg selv.

jeg også. jeg hadde 5 i engelsk skriflig og muntlig på skolen, og er flink i engelsk, men tør ikke prate det. ihvertfall ikke i norge.

i utlandet renner det ut av meg.

jeg har heller ikke noe problemer med å lese det -selv om noen tror det, fordi jeg ikke gadd å lese et sammendrag på engelsk i en annen tråd- jeg leser gjerne engelske bøker og blader.

tror heller ikke det har med språkøre å gjøre, jeg har visstnok et godt språkøre, men er fortsatt ikke kjempe ivrig på å føre en lengre samtale med min samboers engelske kollega/venn.

Endret av Fruktfat
Skrevet (endret)

Jeg må nok innrømme at jeg har litt fordommer og ser på det som litt rart. Men som noen nevner: Evnene våre er ikke like. På skolen var jeg en flink i det meste unntatt mattematikk, - der var det så vidt jeg sto...

Men engelsk får vi inn via alle kanaler i dag. Vi hører og leser engelsk hele tiden, i tillegg til å lære det på skolen, så det burde jo synke inn til et nivå så vi kan føre en samtale med en engelskspråklig person mener jeg...

Mannen min og jeg pratet lenge engelsk sammen hvis det var noe barna ikke skulle forstå. Det er et par år siden vi måtte slutte med det. 9-åringen forstår ALT vi sier på engelsk, leser han noe på engelsk (i barnebøker, på play-staytion, o.lign) forstår han det meste av det. Han klarer fint å se en engelsk-språklig film uten tekst. De som er barn idag kommer til å ha mye bedre engelskkunskaper en vår generasjon har! De lærer jo også dette språket allerede fra 1. klasse.

Grunnen til at jeg nevner dette er vel at når min 9-åring allerede har tilegnet seg såpass med engelskkunskaper, så har jeg nok litt fordommer mot en voksen som ikke kan føre en samtale på engelsk, til tross for skolegang... ;)

Endret av ~MALIN~
Skrevet

Enig.

De som har hatt det på skolen: da kan vi forvente at de kan!

Men tenk på foreldregneerasjonen og besteforeldregenerasjonen (avhengig av hvor gammel du er) som kanskje ikke har lært engelsk på skolen...de kan man ikke forlange det av.

Men underveis på reiser i utlandet har jeg møtt på flere godt voksne mennesker som ikke har hatt engelsk på skolen (Italia, Spania, m.fl) og de har likevel valgt å lære seg det på egenhånd gjennom å se på TV og kanskje ta et kurs.

Skrevet

Hadde nok lært engesk ubevisst selv om jeg ikke hadde hatt det på skolen, fordi man hører det daglig. Hadde ikke vært obs på grammatikk osv på samme måte, men ville nok forstått og kunne uttrykke det jeg ville ha sagt. Med stadig flere programmer på engelsk, blir det som å lære et morsmål nr 2.

Besteforeldrene mine kan ikke engelsk noe særlig, selv om noen av dem hadde det på skolen. Men de fikk aldri praktisert det/hørt det til daglig før de var såpass gamle at det ikke var så greit å lære noe nytt lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...