Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, sånn helt ærlig? 

Har i lang tid vært i dating fasen med ei som har ung ufør og vurderer ta neste skritt med å offisielt bli et par og flytte sammen. 

Hun er ikke av det ekstremt syke slaget, er oppegående og har helt klart mest gode dager. Så kan det komme en dag her og der hvor hun holder senga hele dagen og ikke klarer gjøre noe. Noen ganger kan dette til og med gå over 2-3 dager (men det hører sjeldenheten til). 

Jeg er blitt veldig glad i henne og hun i meg. Er fullstendig klar over at hun ikke kan bidra særlig mye økonomisk, men tenker at hun kan bidra på andre måter som hovedomsorg for framtidige barn, lage mat og rengjøre (med unntak av de fåtall gangene hvor hun er skikkelig dårlig).

Jeg ser for meg at vi kan leve litt slik som i gamle dager hvor jeg drar inn pengene (tjener 900k) og hun holder hus og barn. Litt som tradwife konseptet som er blitt så populært i det siste.

Hadde aldri vurdert dette om hun som ung ufør var veldig syk og dårlig, men jeg har kjent henne såppass lenge (1 år +) nå at jeg kan se det kunne fungert. Men vil gjerne høre andre sine erfaringer? 

Anonymkode: a3588...a1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er blitt veldig glad i henne og hun i meg. Er fullstendig klar over at hun ikke kan bidra særlig mye økonomisk, men tenker at hun kan bidra på andre måter som hovedomsorg for framtidige barn, lage mat og rengjøre (med unntak av de fåtall gangene hvor hun er skikkelig dårlig).

Jeg ser for meg at vi kan leve litt slik som i gamle dager hvor jeg drar inn pengene (tjener 900k) og hun holder hus og barn. Litt som tradwife konseptet som er blitt så populært i det siste.

Dette synes jeg er dårlig gjort å se det slik. Du kan ikke regne med ay hun skal skylde deg dette fordi du drar inn mest penger, er langt fra sikkert at helsen hennes strekker til med barn.å ta vare på.

Er du ikke klar for å måtte ta noen tak ekstra, eventuelt løse det med vaskehjelp/ryddehjelp, så er ikke du klar for å flytte sammen med noen som er så dårlig helse at de er ufør

Jeg ville ikke bodd med deg med denne avtalen, hadde følt at jeg måtte bidra og prestere fordi du drar inn penger. 

Anonymkode: 535fa...b6e

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ja, kona mi er ufør. Vi har 2barn. Ser ut til at jeg også kanskje går mot en uføregrad. Vi fungerer helt fint, vi veksler mye på ansvaret med hus og barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 50 prosent og har aap på resten. Jeg er ikke hjemme for å vaske og fikse huset. Blir helt feil å forvente at hun tar alt hjemme fordi hun ikke jobber. Det er jo en grunn for at hun er uføre. Ville ha snakket med henne om dette. Viktig å ha realistiske forventninger.

Anonymkode: fda97...464

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det mange ikke tenker over er at det å være ufør er ofte en jobb i seg selv. De har ikke energi/arbeidsevne på lik linje med oss og de får tross alt penger fra staten fordi de ikke klarer å jobbe noe som helst. Så de dagene de er hjemme bruker de på å hvile for å få noe som helst ut av livet.

Jeg ville ikke gått inn i et forhold med en som er ufør av den grunn at jeg lever et aktivt liv og ser ikke på det å være ufør som kompatibelt med meg

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sammen med en ufør, men min mann er 😎

Vi har vært sammen i 20 år nå. Jeg gjør mest med barnet (har ikke kapasitet til mer enn ett), men jeg er ikke hushjelpen hans og gjør ikke mer enn ham av renhold etc.

Hun har jo sine egne penger i motsetning til en tradwife, så om du tenker at hun skal ta alt med hus og barn hele livet går jeg ut i fra at du betaler henne for det? typ at hun vil eie halve huset selv om du betaler hele lånet, eller at du betaler henne 10-15 000 i måneden som hun kan spare i fond eller lignende?

Anonymkode: 6e8d4...1ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har feil forventninger. Hennes jobb er ikke å være husmor og vaskehjelp. Dette ansvaret deler man i 2024. 

Hennes jobb er å ta vare på seg selv, så hun ikke blir værre. Hadde hun greid å ha en fulltidsjobb som vaskehjelp og barnepass, så hadde hun jo jobbet med dette.

Anonymkode: 5e7a4...e8b

• Liker 5
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Styr unna om du er en aktiv person og hennes sykdom vil forverres. 

Min x kone var ufør . Jeg måtte jobbe dobbelt. Først 10 timers dager på jobb så var det feks vaske dag de 2 dagene i mnd en jeg hadde fri. 
lønnsmessig er 900K ganske lite men om dere har lavt forbruk er det mulig. 

Anonymkode: 36c57...202

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis hun liker å pusle hjemme og rydde og vaske og du "bare" skal komme med penga så tror jeg det går bra. Men da må hun være en person som liker å være husmor og stå for det meste innen vasking, rydding og å ta seg av evt. barn.

Hvis hun syns det er drit kjedelig med husarbeid og ikke vil gå og vaske og være husmor er dette en skikkelig dårlig idé.

Er hun ufør så får hun fortsatt penger selv om det ikke er like mye som deg, så hun kan bidra økonomisk hun også.

Jeg syns forslaget over her med hushjelp var en god idé, og at dere begge bidrar til Familien AS.

Endret av Lakenskrekk
fjernet et par ord
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Styr unna om du er en aktiv person og hennes sykdom vil forverres. 

Min x kone var ufør . Jeg måtte jobbe dobbelt. Først 10 timers dager på jobb så var det feks vaske dag de 2 dagene i mnd en jeg hadde fri. 
lønnsmessig er 900K ganske lite men om dere har lavt forbruk er det mulig. 

Vasker du i genuint nå som dere ikke er sammen? Hvordan ser det ut hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vasker du i genuint nå som dere ikke er sammen? Hvordan ser det ut hos deg?

Anonymkode: 5e7a4...

selvsagt vasker jeg og har vaskehjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

selvsagt vasker jeg og har vaskehjelp. 

Kunne du ikke ha vaskehjelp da du var gift med eksen?

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og skilt fordi min eksmann tenkte at det var en grei rollefordeling, nei takk ellers takk. Jeg har økonomi til å klare meg selv, eier alt selv og lever helt fint. Men å være hushjelpa til noen, nei! 

Men for all del, noen trives sikkert i den rollen, men avklart det på forhånd du. Ta vare på hverandre økonomisk og vær romslige.

Anonymkode: c7161...994

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at uføretrygdedes verden blir veldig "liten".

Lite impulser utenfra og bagatellmessige problemer blir blåst kollosalt opp.

Likestilte forhold gir mest intellektuelt sett.

Anonymkode: bcf17...6fe

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk også at hun går ned i trygd om dere flytter sammen.

Anonymkode: 0bfe5...76c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min eksmann var ufør. 

Det økonomiske var aldri noe problem, jeg tjente godt, og han fikk forsikring fra uføreforsikring, samt rike foreldre. 

Men han bidro ikke med noe hjemme, og orket ikke være med på ferie, spise middag, hente i barnehagen/skolen. Snudde døgnet, begynte å slurve med personlig hygiene og ble mer kognitivt preget av sykdommen. (MS) 

Han hadde tid og ork til å spille dataspill 15-20 timer i døgnet. Var som å bo med en tenåring. Så det gikk ikke særlig bra, så jeg og barna takket for oss. 

Anonymkode: e670d...cca

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, eksen var arbeidsledig når vi ble sammen. Senere uføretrygdet 😊 Jeg ble selv ufør for 3-4 år siden. 

Har en flørt gående nå med en som er ufør. Tenker overhodet ikke over at han er det. Har ingen problemer med å bli sammen med en som er ufør. Vi kan være gode kjærester vi også, selv om man er ufør 😊 Skjønner ikke hvorfor enkelte er så skeptisk til å bli sammen med en som er ufør. Fortjener ikke vi som er ufør å finne kjærligheten? 🤔

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (2 minutter siden):

Ja, eksen var arbeidsledig når vi ble sammen. Senere uføretrygdet 😊 Jeg ble selv ufør for 3-4 år siden. 

Har en flørt gående nå med en som er ufør. Tenker overhodet ikke over at han er det. Har ingen problemer med å bli sammen med en som er ufør. Vi kan være gode kjærester vi også, selv om man er ufør 😊 Skjønner ikke hvorfor enkelte er så skeptisk til å bli sammen med en som er ufør. Fortjener ikke vi som er ufør å finne kjærligheten? 🤔

Selvsagt gjør man det. 

Anonymkode: e670d...cca

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi er begge uføretrygdet. Eier hus og bil, har ingen barn. Jeg er nok fysisk sykere enn ham, så han må ofte ta i flere tak i hjemmet, men det gjør han gladlig.

Anonymkode: feee7...ec0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er ufør og jeg er i full jobb. Han tar alt av husarbeid hjemme, og det klarer han helt fint. Han har ingen høy trygd, jeg tjener 660.000 og vi klarer oss fint. Har 1,9 mill i huslån, ikke annen gjeld. Vi drar på ferier og lever godt vil jeg si. Sparer ikke så mye da, ca 6000 pr måned. Har en voksen sønn. 
Så ja, det går faktisk helt fint 😃

Anonymkode: 70ed1...2a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...