AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 (Dette kunne nok passet bedre i andre kategorier, men legger det her da det først og fremst er et økonomisk spørsmål.) Kvinne 45 her, frivillig singel og barnløs. Eier egen leilighet og jobber 100% fra hjemmekontor med fri arbeidstid. I utgangspunktet lever jeg det livet jeg ønsket meg, men nå begynner jeg å føle meg rastløs. Kveles av å sitte på det samme stedet hele tiden, aldri gjøre noe nytt og kanskje ha 1-2 spennende opplevelser i året å se frem til. Tanken på å leve sånn resten av livet er helt uutholdelig. Jeg drømmer om å selge leiligheten og kjøre rundt i verden i en campervan, men jeg vet jo at det realistisk sett kommer en dag jeg blir lei av det livet også, og da er det jo innmari dumt å stå utenfor boligmarkedet. Et annet alternativ hadde jo vært å leie ut leiligheten til jeg blir lei av nomadelivet, men det har jeg ikke lov til da den er finansiert med tilskudd fra kommunen. Å reise rundt samtidig som jeg betaler løpende utgifter på leiligheten har jeg ikke råd til. Så, hva gjør jeg? Er det noen muligheter jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: 5ca9a...1ff 1
Tvist Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Jeg ville tatt opp en hobbe. Meld deg på kurs/idrett,møt noe folk. Så kanskje finner du noe mer i nærheten som gir deg glede og opplevelser. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Jeg tror man kan leie ut for 20 000kr skattefritt per år? Da slipper du å oppgi det noe sted. Hva med å leie ut 1-2 perioder ila året og reise? Nomadeliv er neppe gøy i flere mnd. Men nå er jeg avhengig av en viss komfort for å ha det greit, og for syk til særlig reising😅 Anonymkode: 9cfaa...263
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror man kan leie ut for 20 000kr skattefritt per år? Da slipper du å oppgi det noe sted. Hva med å leie ut 1-2 perioder ila året og reise? Nomadeliv er neppe gøy i flere mnd. Men nå er jeg avhengig av en viss komfort for å ha det greit, og for syk til særlig reising😅 Anonymkode: 9cfaa...263 Jeg har ikke lov til å leie ut leiligheten i det hele tatt, dessverre. Anonymkode: 5ca9a...1ff
Macro Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Jeg hadde byttet jobb. Kanskje til en jobb som innebærer reising. Å sitte hjemme hele dagen uten noen impulser fra noe eller noen må jo bli kjedelig i lengden. 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 Kan hende dette er et dårlig forslag, men hva med å jobbe et annet sted enn du bor? Mannen min har egentlig mulighet til å jobbe hjemmekontor, men velger å heller bruke all arbeidstiden han kan på kontor, for da blir det et tydelig skille på fri og arbeid. Han jobbet en del hjemme under koronaen, men da endte han opp med å jobbe HELE tiden og slet med å legge fra seg jobben og bruke fritiden på.. vel, fritid. I tillegg har han jo kollegaer han kan sosialisere med, noe han trives godt med å perioder, og hvis han MÅ konsentrere seg om å bli ferdig med et prosjekt, så jobber han hjemme en periode, og så tilbake til kontoret igjen. Anonymkode: f7c61...f85 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 Kan du refinansiere boliglånet ditt, sånn at du kan bestemme selv hva du vil gjøre? Anonymkode: 1665d...a17 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 Kan du søke om permisjon fra jobb i 6-12 mnd og også samtidig spare opp til det og at du kan leiligheten stå tom de mndene? Sett deg feks. et mål om at du skal reise fra januar, se over økonomien og om det er mulig, søk permisjon - når det er i orden så bygg campervan om det er det du har lyst til. Reising tror jeg er mest spennende i starten, også blir du kanskje rastløs igjen etter en stund, og da kan det være godt å ha leilighet og jobb å komme tilbake til og ikke brenne alle broer. Campervan er gøy helt til du møter på masse utfordringer med bilen, og sitter i utlandet og skal fikse ting og tang. Anonymkode: 6d8da...18c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Undersøk boligbytte. Du får bo i noen andres bolig mens de bor i din. Da betaler du bare for fly/reisen. Anonymkode: 2a0cc...808 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har ikke lov til å leie ut leiligheten i det hele tatt, dessverre. Anonymkode: 5ca9a...1ff Eier du den ikke? Mine to forslag, som har grublet på det samme: 1 - Kæsje inn leiligheten i Oslo, kjøp en superrimelig bolig på landet, pass på at du kan sykle/gå til et busstopp. Slike boliger fins fortsatt, bare forsikre deg at taket er tett og at det ikke allerede bor mus der. F.eks. får du 4 mill for en Oslo-leilighet, kjøper hus for 1,2 og setter 2 mill i et rimelig indeksfond, resten går til oppussing. Det gir deg minimum 4% avkastning p.a., altså 80000 kr, historisk sett, lett 10%, altså 200000 kr. Dette kommer på toppen av din hjemmekontorjobb. Selg ting du eier som bare tynger deg ned. Det er kæsj det også. 2 - Med det rimelige huset som base, jobb derfra eller fra hvor-som-helst i verden. Går du lei, har du et hjem å komme tilbake til. Du kan også leie ut huset til naboer som trenger et overnattingssted for konfirmasjonsbesøk og slikt, eller du leier det ut direkte på AirBnB og betaler en lokal ungdom litt pæng hver gang huset må vaskes. Min beste venns søster lever slik. Hun jobba med marketing før, gikk lei, driver nå med oversettelse av bøker som er helt ubunden stedsmessig. Kjøpte er hus i en liten vestlandskommune som til og med har naust for 800000 kr. Det er 15 år siden dog. Anonymkode: 2e345...34d 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eier du den ikke? Jo, men jeg fikk tilskudd fra kommunen for å kjøpe den, og da kan den ikke brukes av andre. Leier jeg den ut (eller selger den) må tilskuddet betales tilbake, og det vil jeg helst unngå. Jeg har vurdert å selge den og sette pengene i fond, for verdien av tilskuddet tjener jeg kjapt inn på avkastning, men formueskatt er jo heller ikke så festlig. Men det er mulig at jeg bare må ta noen tap her for å komme meg videre i livet, penger er jo ikke alt. Jeg skal i hvertfall som første steg kvitte med meg alt jeg eier av unødvendig fjas, veien videre blir sikkert litt enklere også da. Anonymkode: 5ca9a...1ff
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): (Dette kunne nok passet bedre i andre kategorier, men legger det her da det først og fremst er et økonomisk spørsmål.) Kvinne 45 her, frivillig singel og barnløs. Eier egen leilighet og jobber 100% fra hjemmekontor med fri arbeidstid. I utgangspunktet lever jeg det livet jeg ønsket meg, men nå begynner jeg å føle meg rastløs. Kveles av å sitte på det samme stedet hele tiden, aldri gjøre noe nytt og kanskje ha 1-2 spennende opplevelser i året å se frem til. Tanken på å leve sånn resten av livet er helt uutholdelig. Jeg drømmer om å selge leiligheten og kjøre rundt i verden i en campervan, men jeg vet jo at det realistisk sett kommer en dag jeg blir lei av det livet også, og da er det jo innmari dumt å stå utenfor boligmarkedet. Et annet alternativ hadde jo vært å leie ut leiligheten til jeg blir lei av nomadelivet, men det har jeg ikke lov til da den er finansiert med tilskudd fra kommunen. Å reise rundt samtidig som jeg betaler løpende utgifter på leiligheten har jeg ikke råd til. Så, hva gjør jeg? Er det noen muligheter jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: 5ca9a...1ff Hvor lenge har du eid denne boligen? Anonymkode: c2b45...85f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge har du eid denne boligen? Anonymkode: c2b45...85f 11 år Anonymkode: 5ca9a...1ff
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 Har du så dårlig inntekt at du kvalifiserte til tilskudd fra kommunen for boligkjøp, da tenker jeg første skritt heller er å bytte jobb. Helst til en som betaler bedre. Ny arbeidsplass borte fra hjemmet, nye arbeidsoppgaver, nye kollegaer osv. Med en bedre lønn, burde du kunne finansiere en campervan og ta turer når du vil i helger og ferier. Du trenger mer innhold i livet ditt Anonymkode: 855aa...220 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du så dårlig inntekt at du kvalifiserte til tilskudd fra kommunen for boligkjøp, da tenker jeg første skritt heller er å bytte jobb. Helst til en som betaler bedre. Ny arbeidsplass borte fra hjemmet, nye arbeidsoppgaver, nye kollegaer osv. Med en bedre lønn, burde du kunne finansiere en campervan og ta turer når du vil i helger og ferier. Du trenger mer innhold i livet ditt Det er 11 år siden jeg fikk tilskudd, jeg er i en helt annen livssituasjon nå. Men ja, jeg trenger helt klart mer innhold i livet 😅 Anonymkode: 5ca9a...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 Selg boligen, kjøp en billigere bolig, lei den ut, dra på tur. Du er 45 og du har levd A4 livet i over 10 år i hvertfall. Hurra meg så kjedelig! Ikke har du barn heller! Lev livet! Kul å dø i gammel alder og kun sitte på en betalt bolig men ikke ha levd livet. A4 livet er til for voksne med barn. Vi andre skal jo ha gøy. Anonymkode: 0d48c...8dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 11 år Anonymkode: 5ca9a...1ff Boligtilskudd fra kommunene/Husbanken er nedbetalt etter 10. år, så denne tråden er bare god trolling. Anonymkode: c2b45...85f 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #18 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Boligtilskudd fra kommunene/Husbanken er nedbetalt etter 10. år, så denne tråden er bare god trolling. Anonymkode: c2b45...85f Nei, det er opp til hvert enkelt kommune å bestemme. I mitt vedtak står det "Tilskuddet skal ikke nedskrives. Ved salg eller overdragelse av boligen skal tilskuddsbeløpet innfris i sin helhet. Tilskuddet kreves tilbakebetalt i sin helhet dersom boligen overdras, disponeres av annen person eller tas i bruk til annet formål enn forutsatt." Anonymkode: 5ca9a...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #19 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): (Dette kunne nok passet bedre i andre kategorier, men legger det her da det først og fremst er et økonomisk spørsmål.) Kvinne 45 her, frivillig singel og barnløs. Eier egen leilighet og jobber 100% fra hjemmekontor med fri arbeidstid. I utgangspunktet lever jeg det livet jeg ønsket meg, men nå begynner jeg å føle meg rastløs. Kveles av å sitte på det samme stedet hele tiden, aldri gjøre noe nytt og kanskje ha 1-2 spennende opplevelser i året å se frem til. Tanken på å leve sånn resten av livet er helt uutholdelig. Jeg drømmer om å selge leiligheten og kjøre rundt i verden i en campervan, men jeg vet jo at det realistisk sett kommer en dag jeg blir lei av det livet også, og da er det jo innmari dumt å stå utenfor boligmarkedet. Et annet alternativ hadde jo vært å leie ut leiligheten til jeg blir lei av nomadelivet, men det har jeg ikke lov til da den er finansiert med tilskudd fra kommunen. Å reise rundt samtidig som jeg betaler løpende utgifter på leiligheten har jeg ikke råd til. Så, hva gjør jeg? Er det noen muligheter jeg ikke har tenkt på? Anonymkode: 5ca9a...1ff HVA er det du er lei av, ts? Er du lei av bostedet ditt? Altså byen eller tettstedet du bor i? Er du lei av jobben? Er du lei av hjemmekontor? Er du lei av å ikke finne på noe på fritiden? Er du lei av omgangskretsen din? Hobbyene dine? Tanken på å «reise fra det hele» har ett, helt åpenbart, problem. Du kan ikke reise fra deg selv. Dersom det er ditt valg av tanker eller adferd du er lei av så er, som det så fint heter «styggen på ryggen» med på reisen. Ja, du kan reise fra jobben. Men da var det jo unektelig mer konstruktivt å søke ny, fortrinnsvis bedre betalt jobb. Ja, du kan reise fra tettstedet ditt. Men - igjen - da var det jo mer konstruktivt å flytte et sted med bedre jobbmuligheter og/eller mer som skjer. Ja, du kan flytte fra utsikten fra hjemmekontoret. Men da kunne du jo like godt møtt opp på kontoret noen dager i uka. Selve «hjemmekontor» som løsning tar du jo med deg i en campervan. Og om du er ensom, kjeder deg etc? Det tar du også med deg ut på tur. Anonymkode: 758e8...b43 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #20 Skrevet 4. august 2024 Om du pr i dag har 100% hjemmekontor kan du vel beholde jobben selvom du reiser? Behold huset og kjøp/bygg deg en campervan og reis på korte/lengre turer mens du jobber fra den. pc og mobilt bredbånd virker de fleste steder, så om du sitter ved kjøkkenbordet eller i van’en på tir i spania spiller jo ingen rolle? og det er veldig greit å ha en base (hus) å komme hjem til innimellom, det er utfordrende å kun bo i en van i lange perioder. Anonymkode: 998aa...f17 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå