AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Blir litt oppgitt av fastlegene generelt, da de ikke følger opp bloprøvesvar der det trengs og der min erfaring er at de har lite kunnskap om visse sykdommer og medikamenter samt at de ikke gjør jobben sin. Ser i fra journalen min allerede fra 2005 da jeg var 26 år, har jeg liggende blodprøvesvar bla for risiko for hjertesykdom, prøven var forhøyet med ca 700, skal ligge under 500 (mener jeg) men fastlegene har ikke gitt meg noe beskjed om det. Det er for dårlig. Flere som har erfaring med forhøyet risiko for hjerte karsykdom? Hva gjorde legen? Skrev ut medikamenter? Selvsagt er trening og kosthold viktig her og noe legen bør ta opp med sine pasienter når slike bloprøvesvar foreligger. Anonymkode: 38b98...ade
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Så fordI fastlegen din ikke har gjort det du ønsker er du oppgitt over alle fastleger generelt? Sier mest om deg det tenker jeg. Jeg har hatt flere fastleger siden ordningen ble innført, er veldig fornøyd. Ikke alle blodprøvesvar skal faktisk gjøres noe med, og noen ganger er referanseverdiene glidende. CRP har f.eks en referansegrense på 5, men det gjøres jo ikke noe selv om den viser 50. Det er er jo helt umulig å svare deg på dette siden du ikke sier hvilken blodprøve det er snakk om. Er du i risikosonen er det ikke ensbetydende med at du skal ha medisiner, det er din livsstil og dine valg som er viktigst. Jeg har forøvrig risiko for hjerte/kar både ut fra familiær historikk og annen sykdom, og bruker ingen medisiner for det. Anonymkode: c6162...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Ja, har dårlig erfaring i fra flere fastleger, det er jo det jeg skriver. Blodprøven heter LP, verdien var på 781, og ref er 300. Her synes jeg en fastlege bør kommunisere og gjøre pasienten oppmerksom. Har her også familiær historikk med hjerte- karsykdom. Anonymkode: 38b98...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå