AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Kjenner jeg blir litt sliten i ferietid og føler meg delvis som en reisebyrå-turleder. Har en 13 åring som er forsiktig av seg. Hun har sine venner på skolen og de finner ting å gjøre. Hun sier selv til meg at hun er introvert og sjenert. Vi støtter henne så godt som mulig. Nå at det er ferie så tar hun lite initiativ selv med å ta kontakt med andre. Er vi ut et sted (strand, ol) tør hun ikke å gå alene, finne på noe selv og går vekk så fort det er andre på enten et hopp/brygge. Det blir litt slitsomt i det lengde men selvfølgelig så blir jeg med for å holde henne selskap. Om jeg ikke kommer med forslag til aktiviteter låser hun seg på rommet og blir gjerne værende på sengen slik st jeg må ta på meg politikammer hatten igjen. Er det bare å holde ut? Det er litt seint å ordne playdates for henne også i den alderen. Anonymkode: 47334...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Jeg har også en sånn datter, hun er nå i 20-årene og ting går bedre. Hun er i studier, har jobb og et knippe gode venner. Men ja, det er tøft å hjelpe barnet sitt så mye med de enkleste ting. Feks å gå på do på en restaurant alene var vanskelig frem til 15-16-årsalderen. Hun er fremdeles veldig forsiktig av seg, og sjenert. Har alltid, fra hun var liten, vært bevisst på å støtte henne gjennom ting, og pushe litt, men ikke for mye, da går det i vranglås. Hun sier også selv at hun er introvert, med tendens til sosial angst. Vi er født med ulike følsomheter og temperament, og jeg tror det er lurt å akseptere våre døtre slik de er, men alltid prøve å hjelpe dem til å gå litt ut av komfortsonen så livet blir litt enklere, og ikke en altfor smal sone å leve i. Men det er også trist, man vil gjerne at barnet skal ta for seg av livet og kjenne nysgjerrighet og glede over alt som er fint her på jorden, og ikke være hindret av seg selv. Anonymkode: 1a665...197 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Hvis det er så begrensende for henne at hun ikke kan være på brygge med andre mennesker, ville jeg ha skaffet hjelp til henne. Høres ut som hun får mye støtte og hjelp hjemme, men av og til kan det være fint å snakke med noen utenifra som kan gi henne en "verktøykasse" og en annen type hjelp. Anonymkode: d749f...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner jeg blir litt sliten i ferietid og føler meg delvis som en reisebyrå-turleder. Har en 13 åring som er forsiktig av seg. Hun har sine venner på skolen og de finner ting å gjøre. Hun sier selv til meg at hun er introvert og sjenert. Vi støtter henne så godt som mulig. Nå at det er ferie så tar hun lite initiativ selv med å ta kontakt med andre. Er vi ut et sted (strand, ol) tør hun ikke å gå alene, finne på noe selv og går vekk så fort det er andre på enten et hopp/brygge. Det blir litt slitsomt i det lengde men selvfølgelig så blir jeg med for å holde henne selskap. Om jeg ikke kommer med forslag til aktiviteter låser hun seg på rommet og blir gjerne værende på sengen slik st jeg må ta på meg politikammer hatten igjen. Er det bare å holde ut? Det er litt seint å ordne playdates for henne også i den alderen. Anonymkode: 47334...cd6 Kan dere ta med en venn av henne på stranden o.l? Eller har dere noen søskenbarn eller lignende som kan tas med? Har hun søsken? Synes ikke det virker unormalt å ikke ville gå rundt alene og gjøre ting når dere er ute sammen på stranda feks. Hun er akkurat litt gammel til å "leke" alene og midt i alderen for å være litt sjenert og selvbevisst. Er det et stort problem om hun er endel på rommet? Det er ganske vanlig for tenåringer. Hva gjør hun på der? Leser hun bøker eller noe eller går det bare i skjerm? Gamer hun? Kanskje hun er sosial med andre på nett. Anonymkode: 15ad5...731
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Jeg er selv introvert og synes sommeren var fin for å lade batteriene: lese bøker, game, gå tur alene i skogen, legge puslespill, bade steder med lite folk. Kan dere få henne interessert i andre ting enn skjerm? Lydbøker? Tegneserier? Puslespill? Lego? Kan dere dra steder med mindre folk? Anonymkode: 15ad5...731
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 Hvorfor kan hun ikke bare få være i fred? Måå hun ha noen rundt seg, eller være i aktivitet hele tiden? Har hun behov for dette, eller er det du som har behov for det? Anonymkode: dfd86...08e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå