AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Jeg så på Instagram at en amerikansk mor leste baby/barnebøker for sitt spedbarn på 7 uker, og mente babyen hadde utbytte av det. Hun hadde begynt når babyen var 4-5 uker gammelt. Det hadde jeg aldri tenkt at mitt barn hadde utbytte av. Jeg fokuserte på helt andre ting på det tidspunktet. Anonymkode: a6994...e03
Mymlen Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Ikke noe negativt med å begynne å lese høyt for et spedbarn. Har utbytte av å høre stemmen til mamma/pappa. Men det blir det samme som om du skulle snakket/sunget mye 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 Begynte å lese høyt for barnet når det var 7 mnd, for da virket det interessert. Før det bare snakket jeg om alt vi gjorde, og tenker det har omtrent samme effekt. Anonymkode: c3d4b...29a 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Absolutt ikke noe negativt ved å lese for barn allerede når de er så små - hva nytte de har av det er vel en annen sak, men de hører jo stemmen, får nærhet, oppmerksomhet - på en annen måte enn at de hører på vanlige samtaler rundt seg.. Har begynt å lese for barna rundt 6mnd alder her. Anonymkode: 61443...98b 2
Fame Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 Begynte å lese selv rundt nyfødtalder. Nå er hun 8 måneder og blar til neste side når vi er ferdig med siden. Veldig interessert
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 Fint å etablere vanen, både for babyen og foreldrene sin skyld, tenker jeg. Anonymkode: 11cf8...54e
Yodas Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 Spedbarn spiser bøker, så de bør være av et materiale som tåler fuktighet. 😆 Men hvis man først skal lese for dem "fordi de liker å høre mammas stemme", så kan man like gjerne lese Aftenposten. Eller Kvinneguiden. 1
Yodas Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 7 minutter siden, Fame said: Begynte å lese selv rundt nyfødtalder. Nå er hun 8 måneder og blar til neste side når vi er ferdig med siden. Veldig interessert Problemet er vel ofte at de blar til neste side "før" man er ferdig med siden, siden prosessen med å bla er det mest interessante, og da blir det ikke så mye lesing. 😄
Fame Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Yodas skrev (Akkurat nå): Problemet er vel ofte at de blar til neste side "før" man er ferdig med siden, siden prosessen med å bla er det mest interessante, og da blir det ikke så mye lesing. 😄 Sant det. Vi leser bøker med mye bilder og lite tekst, så blir heldigvis fort ferdig
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 Så klart. Babybøker er ofte i rim og regler som stimulerer læring, babyer lærer kjempe masse uten at vi vet det. Og det blir en kjempe koselig stund, veldig viktig å starte å etablere leseglede i stede for skjerm. Er med i bokklubb og får bøker tilpasset babyens alder. De første bøkene er i stoff ofte, med sterke farger, rangler og ting som lager fine lyder. Har alltid hørt at man skal lese fra de er bitte små. Min er 1 år og elsker å lese bok. Ta-og-føle-på bøker er veldig populært. Anonymkode: a6753...336 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fint å etablere vanen, både for babyen og foreldrene sin skyld, tenker jeg. Anonymkode: 11cf8...54e Enig begynte fra hun var noen uker gammel. 6 mnd nå - elsker å bli lest til! Anonymkode: b558b...b6e
Angeleye Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 Jeg begynte da hun var 5-6 uker. Litt for å etablere vanen, og så er det bra for språkutvikling og ordforråd osv. Nå er hun snart 2 år og elsker bøker 🥰 1
Macro Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 Barn har alltid nytte av å høre språk og stemme.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 Synes jeg fikk lest om den sultne larven mange nok ganger. Glad jeg ikke startet mens de var spedbarn 😆 Anonymkode: 62e2b...2c2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 Altså, i en av gravidappene mine ble jeg anbefalt å begynne og lese for baby allerede mens den ligger i magen 😅 og da stod det at det var forsket på at ga bedre språkutvikling og språkforståelse. Var viktig at det var en barnebok pga språket med rim osv. Har ikke gjort det, synes det blir for rart å sitte og ha høytlesning fra en barnebok for et foster, men tenker å begynne med lesingen ganske tidlig etter fødsel iallfall! Anonymkode: 1bc64...e44 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 Jeg leser fra første dag vi kommer hjem. Prater også med baby store deler av våkentiden fra fødsel. Forteller hva vi skal og hva vi gjør. Alle barna har utviklet tidlig og godt språk. Om det er tilfeldig eller ikke vet ikke jeg, men for meg faller det naturlig. Anonymkode: a361d...802
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 Vet ikke hvor vanlig det er men tror det er bare positivt Gjorde det selv men ikke hver dag. Fin vane! Barnet er 2 år nå og elsker å bli lest for eller selv se i bøker, og språket har blitt bra. Kan være tilfeldig men kan jo også være fordi vi startet tidlig. Ellers et veldig aktivt og urolig barn som sitter lite stille. Vi hadde og bøker for baby som kun hadde mønster i seg, hun elsket å se i de fra rundt 5-6 ukers alder såvidt jeg husker. De leste jeg jo ikke for var ikke tekst bare bladde i dem iblant, la dem så hun kunne se dem og slikt 😄 Anonymkode: 325f5...ac8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #18 Skrevet 4. august 2024 Som andre har nevnt har spedbarn bare godt av å høre beroligende stemme, høre språk som er mer variert enn det hverdagslige, og få en tidlig erfaring med at bøker er koselig. I tillegg gjør jo bøker at man orker å snakke mer med babyen (det føles nok rart for mange å snakke til noen som ikke responderer på noen måte. Da er det enklere å lese). For oss har det vært en koselig aktivitet å gjøre med den lille, så dagene ble mer enn bare amming, bleieskift og å ligge på fanget/brystet mens vi så tv. Nå er han 8 mnd og elsker bøker, gjerne små kartongbøker han kan bla i selv og smake på, men han er også veldig gira og tålmodig når vi leser for han Anonymkode: 0d28f...dc9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #19 Skrevet 4. august 2024 Jeg lot ikke babyen se i babybøker før han hadde blitt fire- fem måneder kanskje, men jeg snakket og sang til han hele tiden. Han gjenkjente spesielt én sang som ble sunget mye på jobb mens jeg var gravid, og det var artig å oppleve at han gjenkjente den med én gang jeg sang den til han. Ts Anonymkode: a6994...e03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå