Gå til innhold

Hvorfor blir pene mennesker behandlet bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 hours ago, Adrenalina1 said:

Pene/vakre mennesker har svært ofte en bedriten personlighet.

Et dette fakta eller myte? 

Anonymkode: 33766...19f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Iso1 said:

Jeg er vel en folk vil kalle mindre pen. Men hvis jeg opplever at jeg blir behandlet på en mindre bra måte er jeg ikke fremmed for å behandle de sånn tilbake. 

Hvordan pleier det å gå? Beklager de? Blir de overrasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 0.45):

Mitt inntrykk, som observatør, ikke veldig pen, ikke stygg; 

de jeg møter som ikke er typisk pene, kanskje store osv., utstråler ofte en mer lukket holdning enn de som kanskje føler seg mer trygg i seg selv, og møter andre med et mer våkent og imøtekommende blikk. Trenger ikke ha noe med utseende å gjøre, mer med utstråling og selvtillit. 

Anonymkode: 044db...989

Og utstrålingen og selvtilliten kommer av forskjellsbehandlingen. Jeg som alltid har vært stygg, har opplevd denne forskjellsbehandlingen fra jeg var veldig liten. I tillegg til kommentarer, mobbing og lignende. Selvfølgelig vil dette føre til at man lærer seg å ikke åpne seg for alle, og at man ikke har all verdens selvtillit. Man VET jo at man er stygg, det har man blitt fortalt hele livet. Man forventer også å bli forbigått/forskjellsbehandlet på grunn av utseendet.

Forskningen viser tydelig at pene mennesker har det lettere på de fleste områder - ved valg av partner, på skolen, i arbeidslivet, i vennekretsen, i en kunderelasjon og ellers. Fordi mange mennesker generaliserer, og forventer at ett positivt trekk (pent utseende) automatisk korrelerer med andre positive trekk (smart, dyktig, snill osv).

Anonymkode: 07eb8...4c3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi de er pene og folk liker pene menesker bedre. Er et samme med tykk og tynne, jeg har vært på begge sider og blir helt klart behandlet mye bedre når jeg er tynn enn tykk - jeg er også pen, men det betyr mindre om jeg er tykk enn tynn. 

Anonymkode: 8d04b...2e0

Ikke sant. Jeg er for øvrig utrolig skuffet over at mange i Norge dømmer menneskenes prestasjoner ut fra hvor pene de er. Hadde Therese Johaug vært stygg, så ville hun aldri i verden ha fått så mye støtte i dopingskandalen. Mange menn skrev i kommentarfeltene til diverse aviser at "hun er jo sååå vakker, kan ikke tenke meg at hun er skyldig". Det er mye snakk om hvor pene håndballjentene er, hvor pen Amalie Iuel er, og flere andre utøvere. Tora Berger fikk aldri samme støtte og blest, siden hun ikke er pen. Selv om dama er rå, og har mange titler og prestasjoner i sekken. 

Folk er rett og slett dumme, har jeg konkludert.

Anonymkode: 07eb8...4c3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

and-so-what.gif

Ingen grunn til å vera frekk, troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tippe at det er fordi man ubevisst automatisk assosierer mennesker man syns er attraktive med positive ting som at man antar at de er hyggelige, friske/sunne, osv.

Anonymkode: d4664...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 1.03):

Veldig enig i svaret overfor. Er venn med mange vakre folk, og ja, mange har sine personlige greier, men de møter generelt verden med smil og trygghet. Fordi verden har møtt dem med smil og imøtekommenhet hele livet. Bevisst eller ubevisst så vet de at blir tatt godt imot. 

Hvorfor det er sånn? Mennesker tiltrekkes av estetikk. Det ligger så biologisk programmert dypt inne i vårt DNA (også i dyreriket, tenk f.eks på hvordan påfugler bruser med fjærene) at vi ikke klarer å rasjonere det bort. Det er bare sånn det er og alltid vil være. 

Anonymkode: dc88d...4a5

Dette⬆️

Anonymkode: 3986e...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 1.03):

Veldig enig i svaret overfor. Er venn med mange vakre folk, og ja, mange har sine personlige greier, men de møter generelt verden med smil og trygghet. Fordi verden har møtt dem med smil og imøtekommenhet hele livet. Bevisst eller ubevisst så vet de at blir tatt godt imot. 

Hvorfor det er sånn? Mennesker tiltrekkes av estetikk. Det ligger så biologisk programmert dypt inne i vårt DNA (også i dyreriket, tenk f.eks på hvordan påfugler bruser med fjærene) at vi ikke klarer å rasjonere det bort. Det er bare sånn det er og alltid vil være. 

Anonymkode: dc88d...4a5

Dette betyr at vi som ikke er pene egentlig bare kan legge oss ned og dø først som sist. Det er ingen vist for oss å kjempe oss gjennom dette livet, for vi har ikke en sjans. Vi har tapt fra den dagen vi blir født. Det burde komme en fosterprøve, som avslører om barnet blir vakkert eller ikke. Så kan de vakre få ha verden for seg selv, og være akkurat så åpne, sjarmerende og imøtekommende man blir, når man aldri har blitt mobbet, latterliggjort eller møtt med avvisning og irritasjon. 

Anonymkode: 3e80a...284

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min opplevelse er at det er forskjell på hvilke type mennesker som behandler deg bra som pen og hvilke som faktisk ikke behandler deg så bra som pen.

Jeg har veldig lyse øyenvipper og bleke lepper så dersom jeg ikke bruker mascara eller noe på leppene, så ser jeg helt ordinær ut. Vil ikke si at jeg ser stygg ut, men definitivt ikke wow. Men med en gang jeg sminker meg litt, blir jeg plutselig ganske wow. Trekkene kommer frem på en helt annen måte og jeg kan selv se at jeg er pen med sminke.

Med sminke får jeg mange flere komplimenter, blikk, kommentarer - men det er alltid av en viss type mennesker. Jeg vil kanskje kalle de strebere. Det er folk som liksom vil opp og frem, folk som vil se og bli sett, folk som er mer "på". Mens folk som ikke er strebere, de som er litt mer nedpå bakken og kanskje ikke orker/gidder/vil stresse for å komme seg opp og frem, de blir faktisk mindre hyggelige mot meg når jeg bruker litt sminke. Da stirrer de mest (noen litt olmt), men de sier aldri noe hvis ikke jeg snakker til dem først. Når jeg går helt uten sminke derimot er denne typen ofte kjempehyggelige. Mye mer pratsomme og spøkefulle rundt meg, tar ofte kontakt, mens jeg da blir mer usynlig igjen for streberne. 

Så jeg tenker at hvordan folk behandler pene handler om deres indre bilde av hvordan pene er. Noen vil ha de på sin side fordi de elsker det som glitrer og skinner, de tror kanskje at det vil hjelpe dem opp. Men andre blir mer skeptiske igjen, de tenker kanskje at folk som er pene er høye på seg selv eller noe.

Anonymkode: c3e22...9e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er faktisk en faktor som det egentlig snakkes ganske lite om - gitt at det er en så avgjørde faktor for hvordan det går med folk. Man snakker mye om likestilling, mangfold og sosial ulikhet, og man prøver å sette inn tiltak. Nå er det selvsagt ingen politiske tiltak som kan settes inn her, men man burde kanksje være litt mer obs på det - hver enkelt i dagliglivet arbeidsgivere etc etc.

Anonymkode: 0663d...d65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (9 timer siden):

Pene/vakre mennesker har svært ofte en bedriten personlighet.

Det er jo bare tull. Mange stygge mennesker med bedriten personlighet også 

Anonymkode: cecc3...e23

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser ikke på meg som pen, men opplever ikke at jeg blir behandlet dårlig. Er litt overvektig, litt rar i ansiktet og rar stil, men det er få som er slemme.

Anonymkode: dd8ab...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Capazitet said:

Ingen grunn til å vera frekk, troll

Jeg skulle ha brukt "Go on" gifen i stedet, altså bedt deg om å utbrodere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 14.37):

Er det slik? Er man faktisk sunnere hvis man har et symmetrisk ansikt?

Ja, det er man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke på meg som pen, men opplever ikke at jeg blir behandlet dårlig. Er litt overvektig, litt rar i ansiktet og rar stil, men det er få som er slemme.

Anonymkode: dd8ab...8b5

Kanskje du bare tror du er rar i ansiktet. Det er en del pene folk som ikke vet at de er det. De tror de er stygge. Er en diagnose.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Pene damer blir behandlet langt dårligere enn mindre pene damer, så din påstand stemmer ikke TS. 

Anonymkode: c2e20...e6a

Det er vel fordet de som regel er rasshøl 😄

Anonymkode: ff70c...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske stygg, og blir behandlet som luft og bæsj uansett om jeg er tynn eller feit. Ikke får jeg jobb heller. Ikke jobb, ikke kjæreste. Har flere utdannelser, men får bare ikke jobb, og jeg er 100% overbevist om at det er trynet mitt som er problemet. Trynet mitt har bestemt at jeg skal være en fattig, deprimert og stygg dritt resten av livet.

Anonymkode: 0c0f5...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ganske stygg, og blir behandlet som luft og bæsj uansett om jeg er tynn eller feit. Ikke får jeg jobb heller. Ikke jobb, ikke kjæreste. Har flere utdannelser, men får bare ikke jobb, og jeg er 100% overbevist om at det er trynet mitt som er problemet. Trynet mitt har bestemt at jeg skal være en fattig, deprimert og stygg dritt resten av livet.

Anonymkode: 0c0f5...1eb

Håper du prater med fastlege/psykolog for her er det  depresjonen som snakker og ikke sannheten. :klem:

Anonymkode: edb42...538

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...