Gå til innhold

Er det vanlig å bli dårligere med åra med autoimmun sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ulcerøs proktitt/kolitt i 2011. Oppdaget tidlig og veldig mildt angrepet og levde greit med medisiner, klarte å studere fulltid + noen ekstra fag, ha deltidsjobb, var veldig aktiv stort sett hele 20-åra, trente styrke, gikk på spinning, gikk mange fjellturer hver sommer, løp en periode 5 til 10 km noen dager i uker, var rett og slett kjempesprek når jeg tenker tilbake på det nå.

Dessverre har det tatt en fæl vending etter jeg bikka 30, det begynte vel allerede bittelitt i slutten av 20-åra, men det har definitivt vært ille de siste 1,5-2 åra. 

Har lagt på meg mye, har kjempevondt i muskler og kropp hele tiden, sliter veldig med stivt kne etter skade (masse arrvev, det påvirker hverdagen min veldig), trøtt, sliten, masse utslett her og der, klarer ikke å være aktiv, har nok med å klare å jobbe 80% nå, har ekstreme cravinger på salt og mat, svetter mye, sliter med søvn, en del småvondt i hodet. Har hatt aktiv betennelse i tarmen nå i siden 2021 av og på, og har måtte skifte medisiner, har vært på to høydose kortisonkurer de siste året som ikke har klart å ta knekken på betennelsen, siste kur nå i 8 uker med nedtrapping. Nå er neste steg er biologisk medisin siden det tok 1 måned fra avslutning av kur til oppblusset kom tilbake. Gruer meg til det og gå på immundempende.

Har hatt D-vitaminmangel og B-vitaminmangel det siste året, spesielt folat synker raskt og brutalt, har tidligere hatt jernmangel flere ganger. Ellers har hatt noe økt nivå av hvite blodceller på prøvene.

Til tross for at jeg har dager med 3-5 ganger med avføring med blod om dagen pga. sykdommen så går jeg ikke ned i vekt ironisk nok. Har gått fra 65 kg til 87 kg nå siden 2020, siste året 5-6 kg :( 

Føles bare ut som kroppen blir verre og verre, burde egentlig blitt delvis ufør/på AAP men stresser mye med økonomien og føler jeg ikke har råd, så det føles som jeg må velge mellom pest eller kolera, svært dårlig økonomi eller prøve å overleve jobb, det er krevende når jobben tar det lille jeg har av energi, slik at jeg ikke klarer å fokusere på aktivitetet, lager sunne middager osv. 

Hver gang jeg prøver å gjøre noe godt i kroppen som å være i aktivitet så kommer det skikkelig smell etterpå med skikkelig vondt i både rygg, hofte, knær, skuldre osv. Det er så demotiverende.

Er det uungåelig at man blir dårligere med åra når man har autoimmun sykdom? :( Trodde ikke jeg var så hardt angrepet men så tok alderen meg igjen. Lurer også på om det henger sammen med hormoner.

Lurer også på om det er en ny autoimmun sykdom som ligger og ulmer. Har ulike familiemedlemmer som har leddgikt, Hashimotos og PSC, så har tydeligvis veldig anlegg for autoimmune sykdommer i familien.

Anonymkode: 259b0...a8a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke bli dårligere med åra av autoimmun sykdom, men det er vanlig at når man har fått en, får man lettere flere og at sykdommene går i bølger. 

Jeg har seks ulike autoimmune sykdommer. Kanskje lurt å sjekke med legen om du har utviklet noe annet? 

Anonymkode: d45e8...eef

• Hjerte 1
Skrevet

Autoimmun sykdommer opptrer gjerne i flokk, ja, så det kan være  lurt å sjekke opp at det ikke er flere ting som krøller. :klem:

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...