AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Dere som jobber som helsepersonell og er gravide- jobber dere nattevakter? Evt fikk dere tilrettelegging fra en viss uke av svangerskapet? Anonymkode: bdf46...392
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 De er pliktig å tilrettelegge for deg, så om du ikke kan gå nattevakter så må de gjøre om vaktene dine til dagvakter/aftenvakter. Bakdelen bli jo at du må jobbe noen dager ekstra slik at antall timer vil stemme. gratulerer så mye! De fleste arbeidsplasser tilbyr samtale med jordmor/fysio som gravid, de er veldig nyttige! Anonymkode: b6af6...185
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Skrevet 3. august 2024 Lege. Jeg jobbet natt frem til starten av tredje trimester, da er det rutine/vanlig praksis med nattevaktfritak. Fikk litt tilrettelegging på nattevaktshelgene før, siden de var tre netter på 19+14+12 timer. Vi gjorde det slik at jeg kom noen timer senere på fredag. Var vel noen få 19-timere jeg kortet inn ellers også i perioder hvor jeg var litt uggen, og det var veldig greit. Da bare ga jeg beskjed og så fikk de som tok de timene ekstra overtidsbetalt Jeg hadde et veldig lett svangerskap da, og ikke så ille vaktbelastning. Anonymkode: 3cbac...adc 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #4 Skrevet 3. august 2024 Jeg fikk omgjort nattevaktene til dag og kveldsvakter allerede i uke 7-8 mener jeg det var. Veldig fornøgd med dette, da jeg gjennom hele svangerskapet har slitt med trøtthet. Samtidig synest jeg det var godt å kunne ha en åpen dialog med arbeidsgiver fra tidlig av:) Anonymkode: 16ecd...ee3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #5 Skrevet 3. august 2024 Takk for svar! Fikk dere legeattest før dere bad om tilrettelegging? Formen er fin sålangt, men har lest litt om risiko for spontan abort ved nattevakter, nylig hatt MA, og er naturligvis redd for at dette skal skje igjen.. ts Anonymkode: bdf46...392
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #6 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar! Fikk dere legeattest før dere bad om tilrettelegging? Formen er fin sålangt, men har lest litt om risiko for spontan abort ved nattevakter, nylig hatt MA, og er naturligvis redd for at dette skal skje igjen.. ts Anonymkode: bdf46...392 Ingen legeattest for min del. Bare sa fra til leder. Anonymkode: 3cbac...adc
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 Jeg fikk ikke lov å gå natt. Var i god form, og var krise med bemanning på natt, tilbød meg å gå natt et par vakter, ble nektet det. Anonymkode: cfffb...969
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk for svar! Fikk dere legeattest før dere bad om tilrettelegging? Formen er fin sålangt, men har lest litt om risiko for spontan abort ved nattevakter, nylig hatt MA, og er naturligvis redd for at dette skal skje igjen.. ts Anonymkode: bdf46...392 Hei! Jeg jobber nattevakt. Når jeg var gravid med første valgte jeg å gå over til dag. Men denne gangen sa jordmor at man idag vet bedre, og at nattevakt i seg selv ikke er en risikofaktor. Det handler mer om helhetsbilde: er det en stressende jobb på nattestid(typ sykepleier på sykehus etc)? Får du sovet på dagtid slik at du er opplagt til nattevakt? Hvordan holder du ut nattevaktene? Her funker nattevakt fint, det er rolige netter, jeg sover på dag og ja - det funker. Dermed er det ingen risiko. Men dette bør du såklart snakke med helsepersonell på fremfor å stole på fremmede på natt. Vi gikk gjennom mulig tilrettelegging, men her er det mer risikofullt å gå dag(medlever, barnevernsinstitusjon) slik at når jeg ikke takler natt lengre, blir det svangerskapspenger. Anonymkode: efa4d...798 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Er sykepleier og har 100% nattjobb. Fikk tidlig beskjed fra lege om at jeg ikke skulle jobbe natt i svangerskapet da det er så belastende, men har og lest at det skal gå fint å jobbe natt. Tror man må kjenne litt på det selv også. I utgangspunktet var planen min å jobbe natt så lenge det gikk, men på grunn av store plager med svangerskapskvalme i tillegg til at jeg ble frarådet av lege å jobbe natt så fikk jeg tilrettelegging allerede fra 6-7 uker. Ga bare beskjed til leder og fikk tilrettelegging. Lege hadde også fylt ut skjema fra arbeidstilsynet i tilfelle det var nødvendig med dokumentasjon. Anonymkode: 90250...787
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 22.15): Dere som jobber som helsepersonell og er gravide- jobber dere nattevakter? Evt fikk dere tilrettelegging fra en viss uke av svangerskapet? Anonymkode: bdf46...392 Jeg jobber bare nattevakter og siden jeg hadde gjort det i over 15 år uten turnusarbeid, så blir det ikke samme påkjenning for kroppen. Så trengte ikke tilrettelegging eller sykemelding. Jobbet 100 % natt frem til jeg gikk ut i permisjon. Venner og familie var derimot bekymret. De hadde lest at det var uheldig å jobbe natt som gravid. De maste om at jeg måtte gå over til dagjobb. De skjønte ikke at en travel dagjobb som sykepleier med mye ansvar ville vært en enda større påkjenning for meg. Anonymkode: bc0c0...547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå