Gå til innhold

Snart to år og raseriutbrudd... Normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på snart to år har plutselig begynt å få skikkelige raseriutbrudd når hun ikke får det som hun vil. Hvis hun f.eks ikke får lov til å dra ut alt fra kjøkkenskapet, vi skal bytte bleie eller jeg ikke vil sette på en video (ja, vet det ikke er bra...,) Hun slår meg, slår seg selv, klyper, hiver leker rundt... Har to eldre søstre som sier at de aldri hadde dette problemet med sine barn og begynner jo å lure om det er noe galt med oss som foreldre, eller noe galt med barnet. Hun begynner også snart i barnehagen, og vil jo ikke at hun skal skade andre barn. 

Ser det står på nett at det er normalt med mindre enn et raseriutbrudd om dagen og ikke om de er aggressive, så blir jo stresset her. 

Anonymkode: a864b...3a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er barn nr tre da. Barn nr tre slår hardere på tromma😂 det høres normalt ut for meg. 

Anonymkode: 4afd8...fb1

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun er barn nr tre da. Barn nr tre slår hardere på tromma😂 det høres normalt ut for meg. 

Anonymkode: 4afd8...fb1

Barnet mitt er alenebarn. Er mine to eldre søstre som sier barna deres aldri var sinte på denne måten. 

AnonymBruker
Skrevet

Mi på 22 mnd har begynt å vise sinne, men i form av å skrike meg i fjeset og hun kan også slå men ikke i den grad din gjør. Hvordan responderer du når hun er sint? 

Anonymkode: c662f...1d5

AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette var helt normalt med raserianfall? Jenta mi begynte å få det rundt 12 mnd alder. Hun er veldig sterk i sine ønsker, og liker å kalle det for viljesterk fremfor raserianfall, da de ikke er i stand til å regulere følelsene sine 😅 hun slår dog ikke, er mer at hun skriker/griner og kaster seg ned på bakken, kanskje vrir litt på seg. 

Anonymkode: d28ce...98f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mi på 22 mnd har begynt å vise sinne, men i form av å skrike meg i fjeset og hun kan også slå men ikke i den grad din gjør. Hvordan responderer du når hun er sint? 

Jeg også lurer på hvordan du responderer på raseriet.

Det er forøvrig helt normalt. Kjenner mange familier som har det slik, meg selv inkludert, med en toåring som kaster rundt seg, biter i puta så kroppen rister og slår. Toåringen må bare lære seg å regulere følelsene sine, og sannsynligvis et temperament med litt futt i. Min sinte lemen med rabies mykner ofte opp med en umiddelbar bamseklem (hjerte mot hjerte roer beviselig ned) og samtidig anerkjennelse av hva de ville og at de er sint/lei seg, tøste med beroligende ord og en rask avledning. Ikke gnåle og male lenge om hvorfor det ikke går bla bla bla. De er ikke mottakelig for det midt i kaoset, da eskalerer det bare.

Anonymkode: ef187...16b

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd å ignorere, det funket ikke, prøvd å distrahere, det funker ofte, prøvd å snakke strengt, prøvd å klemme henne... Holder hånden hennes når hun prøver å slå meg eller seg selv, og sier at man ikke skal slå. Hun er veldig kjærlig og snill utenom, så jeg blir jo helt forskrekket over dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet mitt på snart to år har plutselig begynt å få skikkelige raseriutbrudd når hun ikke får det som hun vil. Hvis hun f.eks ikke får lov til å dra ut alt fra kjøkkenskapet, vi skal bytte bleie eller jeg ikke vil sette på en video (ja, vet det ikke er bra...,) Hun slår meg, slår seg selv, klyper, hiver leker rundt... Har to eldre søstre som sier at de aldri hadde dette problemet med sine barn og begynner jo å lure om det er noe galt med oss som foreldre, eller noe galt med barnet. Hun begynner også snart i barnehagen, og vil jo ikke at hun skal skade andre barn. 

Ser det står på nett at det er normalt med mindre enn et raseriutbrudd om dagen og ikke om de er aggressive, så blir jo stresset her. 

Velt normalt. Men de fleste som sliter med det. Holder det hemlig. 

Du får prøve deg frem. Men det er ingen god løsning å la ungen få viljen sin i slike raseri utbrudd. Det har jeg sett så mange ganger at da blir det værre. Om de får det etterpå iht en kontakt går helt fint. Men ikke midt i utbruddet.  

Hvordan du skal håndtere det må du teste ut. Noen vil ha fred å få ligge å rase fra seg. Andre vil ha et fang og bare bli holdt til det går over.

Ene min måtte ligge i fred og så spore av med noe. Den andre måtte holdes til det gikk over. Funket å hviske litt god ord i øret.  Gjorde jeg det med den andre hissigproppen så ble det 10 ganger værre.

Den 3 hadde ingen raseri utbrudd sånn. Kunne bli sint. Men bare kjeftet på oss av og til. Også gikk det raskt over.

Men på alle 3 nektet jeg å forstå til de hadde roet seg ned og kunne si det ordentlig.  Tok litt tid før jeg fant ut det var lurt. Fordi den jeg måtte holde. Ble jo sinna for alt ungen  ville vi skulle gjøre. Det ble utbrudd for alt mulig, som ønske om å få på sko, se en film, sulten osv. Så sinne hadde blitt en måte å utrykke ønsker. 

Når jeg sluttet å forstå, gikk det raskere over og etterhvert ga rasri utbruddene seg helt ganske fort.

Men er du litt i forkant og ser mønsteret her. Så kan det å legge til rette for litt hvile og evnt gi mat og vann litt tidligere være svært forebyggende.  De blir jo mer sinna når de er slitne og sultne. Og det kan man jo se signaler på før det går galt.

Ofte føler de at de vil noe, men skjønner ikke helt hva de vil. Men når du da ikke forstår sinna språk. Lærer de raskt å finne ut hva de vil selv. Bli bevisst på det og utrykke det.

Men her er batn forskjellige så prøv deg frem. Bare ikke bli sinna. Om ungen har behov for å rase fra seg for seg selv. Bare trekk deg litt vekk, men ha ungen under oppsyn. Helst litt i smug. Noen blir sinna fordi du ser på dem også. Og gå inn npr ungen er litt klar. Vær da vekdig positiv.  Og spør fekser du sulten? Eller noe annet som passer i situasjonen.  Bare unngå å spørr rett i det de ble sinna for med en gang. Da kan det raskt starte igjen

Anonymkode: b06b4...fd3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et barn på snart 2. Hun begynte med slike raserianfall/trassanfall da hun var rundt 17-18 mnd kanskje.

Det pleier å utløpe seg ved at hun legger seg ned på gulvet, og slår og sparker rundt seg. Hun kan prøve slå meg hvis jeg er for nærme. Jeg setter meg derfor litt unna henne (1 meter feks) og lar henne roe seg mens jeg snakker rolig til henne eller bare viser fysisk at jeg er i nærheten. Det jeg pleier å si er å anerkjenne følelsene hennes ("Jeg forstår at du ble veldig frustrert/lei deg/sint når du ikke fikk lov til x.") og å være tilgjengelig for trøst ("Vil du ha en kos av mamma? Vil du sitte på fanget? Det går bra, kom når du er klar").

Hvis jeg er innenfor rekkevidde av slagene, feks at hun begynner å slå mens vi spiser og vi sitter nærme hverandre, så sier jeg rolig og klart å fra: "Ikke slå. Du kan kose forsiktig." og vise henne med hånden hvordan hun kan stryke fint på andre i stedet. Fortsetter hun å slå så sier jeg at jeg ikke kan sitte ved siden av henne hvis hun slår, og flytter meg vekk. Da blir det en tydelig konsekvens på slåingen at mamma fjerner seg selv. 

Anonymkode: 94b7a...103

AnonymBruker
Skrevet

Mine slo ikkje og slikt men var veldig følsomme i den største "gjøre alt sjølv" fasen. Generelt mykje følelser rundt 2 år.

F.eks ville dei festa selane på bilsetet sjølv (det går jo ikkje). Ikkje hadde eg tid til å stå utanfor bilen i regnet heller 😅

Løyste det ved å bruka meir tid på ting. Sto opp i god tid og la inn tid til å kome inn i eit godt spor. Noko var distrahering og ros av ting som var bra. Sørga for at dei kjente på stolthet og meistring. Lot hen f.eks hjelpa meg med ting.  "Kan du som er så sterk bæra den opp? Klarer du det? Wow!"

Av og til var det berre hyling og skriking. Som den dagen eg tok feil farge på koppen. Det var krise. Eller den dagen eg gjekk ut døra før hen. Eg burde vist at hen skulle ut først. Krav om å vere synsk 🫠

Anonymkode: 9504d...567

AnonymBruker
Skrevet

Søstrene dine juger eller har glemt det, ungen din er 100% normal og aldersadekvat. 

Anonymkode: 0ab4b...93c

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, tenker jeg. 

Anonymkode: d95be...9dc

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er helt normalt. Det kan være frustrasjon over å ikke bli forstått slik hun vil, ikke klarer å finne ord/formulere det hun vil. Det er vanlig før blant annet språket løsner, og så er det selvfølgelig det at hun er i alderen man gjerne finner egen vilje.

Anonymkode: a9dbe...ccd

AnonymBruker
Skrevet

Høres normalt ut ja. Har en på 2,5 år som kaster seg ned på gulvet gjentatte ganger og hylgråter til han er lilla omtrent 😅 Jeg setter meg bare ned og sier at jeg venter til han er ferdig. Så strekker jeg frem armene noen ganger for å se om han vil opp i fanget. Etterhvert kommer han opp i fanget og roer seg med kos. Så sitter vi sånn i 2-10 min. Selve raserianfallet kan vare i 2-15 min 🤪 Som regel ferdig på 5-10.

Anonymkode: b1947...808

Skrevet

Helt normalt. Blir ofte bedre i takt med språkutviklingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...