AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Hvordan kan jeg få mest tid med barnet mitt? Hun skal begynne i barnehagen nå, og jeg begynner på skolen. Eneforsørger. Er det slik at man må/bør levere innen 9.30 de dagene barnet skal i barnehagen? MÅ man..? Mandager har jeg forelesning 14-16, må jeg da levere barnet 9.30? Kan jeg ikke levere henne til f. Eks kl.13? (Da er sovingen ferdig og de skal spise). Tirsdager er skolen 9-14, så den er jo grei. Onsdager skal hun være hjemme med meg. Torsdager har jeg skole 8-12 + 14-16, så noen ganger vil jeg hente etter 16, andre ganger kommer jeg nok til å gå hjem kl.12. Må jeg da vente helt til 14.30 med å hente? Fredager er det skole 12-16. Må jeg levere innen 9.30? Kan jeg levere f. Eks til soving kl.11? Det blir så fryktelig lange dager i barnehagen om jeg må levere til kjernetid. Kan noen hjelpe meg litt med denne kabalen? Hva er best for barnet, og gir oss mest tid sammen? Anonymkode: 6de9c...21b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 Man må ingenting, du kan levere henne 12 om du ønsker det, men de vil nok ha beskjed om du leverer etter kjernetid (vanligvis etter 9). Men er ikke uvanlig at et barn har legetime klokken 10 og leveres etterpå, eller hentes til lunsj en fredag bare ha dialog med bhg🥰 er jo flott at du har mulighet til å gi datteren din korte dager! Anonymkode: a87cd...89f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Skrevet 3. august 2024 Når skal du lese/jobbe med arbeidskrav? Er du fulltidsstudent/elev? Ville tenkt på skolen omtrent som en jobb og planlagt ut fra en 30-35 timers uke, og snakket med barnehagen hva som passer best inn i deres rutiner. Hva regner du som fryktelig lange dager? Hvis du leverer mellom 8 og 9 og henter mellom 14 og 15 de fleste av ukens dager er ikke det mye tid i den store sammenhengen (mye går til soving). Anonymkode: cf159...05c 6
Gjest jegerrinne Skrevet 3. august 2024 #4 Skrevet 3. august 2024 Prat med bhg. Der jeg jobbet som var i bhg der en del industri arbeidere hadde unger . Hadde vi unger som kom kl 12 og hentet kl 15, vi hadde noen som ble lever 06.30 og hentet 12 osv. Ut fra hvordan foreldre jobbet Men hvis eks de som skulle på tur måtte en være der 09.30 til 14, eller være på en av de andre avdelinger som var i bhg.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #5 Skrevet 3. august 2024 Du må ikke noenting, men du bør jo se an hvordan hun finner seg til rette osv. Selv hadde jeg to dager i uken jeg hentet 11.30 (etter lunsj) når min var ett år. Da tok han luren hjemme. Det fungerte fint for oss 😊 Bare lag avtaler med barnehagen sånn at de vet hva de skal forholde seg til. Anonymkode: 6b42c...962
mommyaka Skrevet 3. august 2024 #6 Skrevet 3. august 2024 Jeg ville ikke levert henne etter 10. De fleste har kjerne tid og dette er tiden de drar på turer og finner på aktivitet. Jeg ville hentet etter 14 da får de eventuelt spist frukt og yoghurt sammen.
atropos Skrevet 3. august 2024 #7 Skrevet 3. august 2024 Barnehagen er ikke en barnevakt, men et pedagogisk tilbud. De fleste barnehager har opplegg hver dag som starter et visst tidspunkt. Etter det tidspunktet er antall voksne opptatt med barna som skal gjøre aktiviteten og det er veldig lite ønskelig å få et barn inn da. Da har vi ikke mulighet til å ta imot ditt barn på en god måte. Hvis barnet ditt f.eks gråter og synes det er leit å si hadet, må en voksen gå ifra alle andre barn for å trøste ditt barn. Dette skjer i et tidsrom som ikke er avsatt til sånt og vil da forringe det pedagogiske tilbudet til alle de andre barna. Ift til å levere så sent som 13 vil jeg si at det stort sett er en skikkelig dårlig ide. Barnet bør ha en fast rytme for å bli trygge og hvis det blir levert 9 en dag og 13 en annen dag vil ikke dagene bli forutsigbare. Det kan skape utrygghet hos barnet ditt og forlenge tilvenningsperioden i barnehagen. Jeg ville levert til 0930 og heller henta tidligere enn kjernetidens slutt de dagene du kan det. 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Skrevet 3. august 2024 Barn er forskjellig, her fungerer det absolutt best med faste tider og ikke for mye fri mellom. Leverer 8-9 og henter 15. Prøvde med sen levering, tidlig henting osv men ble bare stress og vanskelig ved levering. Snakk med barnehagen, noen barnehager ønsker at barna er levert til kjernetiden 9.30, det kan være forstyrrende for gruppa om barn kommer midt i oppleggene. Det kan også hende de har fast turdag? Vi hadde en fast turdag i uken, og da måtte barna være levert innen 9.30, eller så måtte foreldre levere der vi var på tur.. Hvis barnet ditt likevel sover dupp også så går det jo litt tid bort på soving. Så skal de spise (spisetidene våre har vært 8-9, 11-11.30 og 14.-14.30). Bleieskift og stell etter hvert måltid… det blir egentlig ikke så mye tid igjen til lek og pedagogisk opplegg da hvis du leverer senere enn 9.30 og henter før 14… Det kan også være greit at barnet kommer litt inn i rytmen om morningen og blir trygg før legging.. Anonymkode: 7bb98...26e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Skrevet 3. august 2024 For barnets del er det mest stabilt og best å ha noen lunde like dager når de er der, og ofte er det slik at om de kommer senere på dagen, er det vanskeligere å komme inn i lek, og ofte ønsker de å være til frukt klokken 14 (dette er jo ulikt i barnehager men mange har det slik). En annen ting er skole: å være student (og elev for den saks skyld) er jo en fulltidsjobb i seg selv. Ville levert «tidlig» til tross for du begynner sent, for å få unnagjort skole. Anonymkode: cf401...d33 2
Ugline Skrevet 3. august 2024 #10 Skrevet 3. august 2024 Som en som har fått barn under studier selv, vil jeg absolutt råde deg til å anse skole som en jobb, 8-16 hver eneste dag (også onsdag) . Hvis du skal basere deg på å maksimere tiden med barnet, så blir det fryktelig mye lesing på deg hver kveld etter barnets leggetid... Jeg tror barnet har det bedre med vanlige dager i barnehagen, og kvalitetstid når dere er sammen, enn ekstra mye hjemme med en stressa og utslitt mamma som har arbeidskrav eller eksamenslesing hengende over seg. Det er også viktig å huske at studier har ikke "sykt-barn-dager". Og de kommer, så du må alltid være litt i forkant for å ta høyde for dem. Sykedager kommer alltid når det passer dårligst. Jeg har f. eks. Tilbragt kvelden før eksamen på legevakta. Småbarnsmødre kan ikke være skippertaksstudenter. 6 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 Der jrg jobber kan man levere og hente når man vil, vi ser viktigheten i at barn får tid med foreldre og rolige dager hjemme om de kan Anonymkode: f7bff...e86 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 Ikke alle barnehager har kjernetid I vår barnehage er det bare gitt beskjed om at på turdag må vi levere før 930. Om vi ikke gjør det må vi levere der de har dratt på tur eller snakke med barnehagen om de kan ha barnet på en annen avdeling feks. Så hør hos dere om de har fast turdag og når. Når de er små så er det viktigere å ha tid med foreldre enn å delta på alle aktiviteter i barnehagen eller komme tidlig for å komme inn i gruppa og andre argumenter for kjernetid synes jeg. Jeg ville nok likevel for rutinens del for både deg og barnet og for de ansatte i barnehagen forsøkt å få til levering til lunch mandag og fredag istedet for å levere etter dupp. Hvis de spiser feks 1030 og du har fast rutine å levere 1015 eller noe så er det forutsigbart for alle da kan du avtale det med barnehagen på forhånd. Husk bare at rett før måltid har de kanskje en del å ordne, så om barnet trenger mer tid ved levering må du ta det tidligere i starten kanskje. Når mitt barn ble trygg trengte hun lite mer enn et hei og velkommen fra en ansatt men før hun ble helt trygg trengte hun mer trøst og hjelp. Om du er hjemme 12 torsdag synes jeg det er lov å hente når barnet våkner eller rett etter de har spist om det er sånn at de spiser umiddelbart etter de våkner (hos oss gjør de ikke det, barna våkner mellom 13 og 14 og så spiser de vanligvis 1430) de dagene du ønsker det. Vi gjør det med vår 1 gang i uka og henter 14, det fungerer fint. Husk at du trenger tid til å studere og lese også utenom de timene som det er forelesning eller fast skoletid! Anonymkode: 83992...e43
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan kan jeg få mest tid med barnet mitt? Hun skal begynne i barnehagen nå, og jeg begynner på skolen. Eneforsørger. Er det slik at man må/bør levere innen 9.30 de dagene barnet skal i barnehagen? MÅ man..? Mandager har jeg forelesning 14-16, må jeg da levere barnet 9.30? Kan jeg ikke levere henne til f. Eks kl.13? (Da er sovingen ferdig og de skal spise). Tirsdager er skolen 9-14, så den er jo grei. Onsdager skal hun være hjemme med meg. Torsdager har jeg skole 8-12 + 14-16, så noen ganger vil jeg hente etter 16, andre ganger kommer jeg nok til å gå hjem kl.12. Må jeg da vente helt til 14.30 med å hente? Fredager er det skole 12-16. Må jeg levere innen 9.30? Kan jeg levere f. Eks til soving kl.11? Det blir så fryktelig lange dager i barnehagen om jeg må levere til kjernetid. Kan noen hjelpe meg litt med denne kabalen? Hva er best for barnet, og gir oss mest tid sammen? Anonymkode: 6de9c...21b Man må ingenting. Du avtaler hvordan du vil gjøre det med din barnehage. Noen barnehager vil ha barna levert innen et tidspunkt, andre har fri levering hele dagen. Snakk med din barnehage om hvordan de gjør ting. Du kan i utgangspunktet hente og levere når du vil, men greit å sjekke med bhg at du potensielt ikke henter/leverer barna midt i en planlagt aktivitet, dårlig tidspunkt for turdager etc.. Anonymkode: 1bc23...9a9 1
Stor pike Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 Snakk med barnehagen. Det er jo dumt hvis barnet ditt går glipp av tur eller noe. Dessuten har vel barnehagebarn også godt av litt faste rutiner? 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 Der mitt barn gik ønsket de ikke at barn ble levert etter kl10. Da begynte de det pedagogiske. Hvis dem skulle på tur, så gikk dem alltid rett etter 10. Men hvis du skal begynne på skole, når skal du få tid til å lese? Anonymkode: 43733...86d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 Ville hatt faste tider for barnet. Barn er tryggest med rutiner og forutsigbarhet. Anonymkode: 4571b...2c1 1 1
Orly Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ville hatt faste tider for barnet. Barn er tryggest med rutiner og forutsigbarhet. Anonymkode: 4571b...2c1 Svært få barn reagerer på å bli levert på forskjellig tidspunkt , min erfaring fra jobb i bhg hvertfall Endret 4. august 2024 av Orly
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #18 Skrevet 4. august 2024 Ser at flere skriver at rutiner er viktig, men hvis det skal være likt hver dag må jeg jo levere 8.15 og hente 16.15 hver dag, noe som er uaktuelt. Ser at flere kommenterer når jeg skal lese, noe jeg har kontroll på da jeg har vært student før. Og det er også uaktuelt å være på skolen 8-16 hver dag som noen kommenterer. Halve grunnen for å studere igjen er for å få mer tid med barnet, ikke for å sitte å nilese. Et ok resultat er godt nok Men tilbake til det jeg faktisk spurte om; i denne barnehagen er det kjernetid 9.30-14.30. Rutinene er slik: Morgen: leke ute. 10: barnehagemåltid. 10.30: bleieskift. 11-13: soving (mitt barn sover 40-60 min, men vet at det kan endre seg i barnehage). 13: nistemåltid. 13.30: bleieskift. 14: leke inne. 14.30: frukt. 14.45: lek inne. På turdager er de på tur 9.15-10.15, så ikke noe å rope hurra for, eller krise å gå glipp av. Tilleggsinfo: barnet er 1 år og noen få måneder. Det vil ikke være sånn at barnet synes det er kjipt å gå glipp av frukt, og som mor synes jeg hun er for liten til å ha lange dager. Derfor prøver jeg å tilrettelegge for så korte dager som mulig. Det er viktig for oss å få tid sammen. Viktigere enn det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Hadde jeg hatt mulighet hadde hun vært hjemme til hun var 2 år. Hvis hun mandager er der i kjernetid 9.30-14.30 (skolen er 14-16, jeg måtte uansett ha gått 15.40 for å rekke barnehagen, så da er det nok bedre å jobbe med skolen hjemme, så lenge det ikke er gruppearbeid). Tirsdager (som også er turdag) blir 8.15-14.45. Onsdager fri. Torsdager 7.15-14.30 (synes dette er lenge, se om det er mulig å hente etter soving kl.13). Fredager 9.30-16.15 (lenge, se om det er mulig å levere senere). Så kan det jo selvsagt hende jeg må være mer på skolen etter hvert, men i begynnelsen kan jeg jo etterstrebe dette. Hva tror dere? Ts Anonymkode: 6de9c...21b 1
smurfebuss Skrevet 4. august 2024 #19 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser at flere skriver at rutiner er viktig, men hvis det skal være likt hver dag må jeg jo levere 8.15 og hente 16.15 hver dag, noe som er uaktuelt. Ser at flere kommenterer når jeg skal lese, noe jeg har kontroll på da jeg har vært student før. Og det er også uaktuelt å være på skolen 8-16 hver dag som noen kommenterer. Halve grunnen for å studere igjen er for å få mer tid med barnet, ikke for å sitte å nilese. Et ok resultat er godt nok Men tilbake til det jeg faktisk spurte om; i denne barnehagen er det kjernetid 9.30-14.30. Rutinene er slik: Morgen: leke ute. 10: barnehagemåltid. 10.30: bleieskift. 11-13: soving (mitt barn sover 40-60 min, men vet at det kan endre seg i barnehage). 13: nistemåltid. 13.30: bleieskift. 14: leke inne. 14.30: frukt. 14.45: lek inne. På turdager er de på tur 9.15-10.15, så ikke noe å rope hurra for, eller krise å gå glipp av. Tilleggsinfo: barnet er 1 år og noen få måneder. Det vil ikke være sånn at barnet synes det er kjipt å gå glipp av frukt, og som mor synes jeg hun er for liten til å ha lange dager. Derfor prøver jeg å tilrettelegge for så korte dager som mulig. Det er viktig for oss å få tid sammen. Viktigere enn det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Hadde jeg hatt mulighet hadde hun vært hjemme til hun var 2 år. Hvis hun mandager er der i kjernetid 9.30-14.30 (skolen er 14-16, jeg måtte uansett ha gått 15.40 for å rekke barnehagen, så da er det nok bedre å jobbe med skolen hjemme, så lenge det ikke er gruppearbeid). Tirsdager (som også er turdag) blir 8.15-14.45. Onsdager fri. Torsdager 7.15-14.30 (synes dette er lenge, se om det er mulig å hente etter soving kl.13). Fredager 9.30-16.15 (lenge, se om det er mulig å levere senere). Så kan det jo selvsagt hende jeg må være mer på skolen etter hvert, men i begynnelsen kan jeg jo etterstrebe dette. Hva tror dere? Ts Anonymkode: 6de9c...21b Jeg synes du har tenkt ut en god plan her. Etter hvert vil du også bli trygg på at hun har det bra, og da blir det lettere for deg at hun f.eks har en lang dag i uka. Hver forelder ser selvfølgelig kun sitt barn - det er naturlig. Men hvis jeg får lov til å skyte inn noe fra et gruppeperspektiv: ettåringer er sårbare. Særlig på høsten. De er nye i barnehagen og har ikke helt vent seg til livet der enda. Når det stadig går i dørene fordi det leveres og hentes gjennom hele dagen skaper det stor uro i barnegruppa. Det er derfor ønskelig der jeg jobber at foreldrene forholder seg til kjernetiden. Stort sett. Noen ganger er det jo legetimer og sånt som ikke kan unngås. Men snakk med barnehagen. Legg fram tankene dine og hør hva de synes. Dere finner nok en løsning som begge parter kan leve godt med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå