Gå til innhold

Fungerende alkoholiker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har vokst opp med/levd med en alkoholiker i livet sitt? En som fortsatt drar på jobb, har venner etc. men som feks sliter med humørsvingninger, sinne.. En som drikker litt hver dag (minst 1 øl) og mer hver gang det er helg eller ferie? Hvordan var/er det for deg i denne relasjonen? Og hvordan oppfører denne personen seg mot deg? 

Takk for svar 🫶🏻

Anonymkode: 61faf...8fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min passer til beskrivelsen. Aldri aggressiv, men ofte nedstemt/deprimert. Kan oppleves veldig selvsentrert, og benekter som alkoholikere flest at alkoholen er et stort problem. 

Det er problematisk og hovedårsak til at det er uaktuelt å bo sammen før barna er voksne. Så får vi se. 

Anonymkode: b193a...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eks var den typen. Hadde jobb og et vanlig liv, men så snart helgen kom var det rett på flaska. Her var det ikke snakk om en øl, men flere liter øl, vin og brennevin, det han fikk tak i. Hver helg. Et sånt forhold blir svært ustabilt. Han ble ikke snill da han drakk. Veldig snill da han ikke drakk

Anonymkode: a0818...c5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen her som har vokst opp med/levd med en alkoholiker i livet sitt? En som fortsatt drar på jobb, har venner etc. men som feks sliter med humørsvingninger, sinne.. En som drikker litt hver dag (minst 1 øl) og mer hver gang det er helg eller ferie? Hvordan var/er det for deg i denne relasjonen? Og hvordan oppfører denne personen seg mot deg? 

Takk for svar 🫶🏻

Hadde en far som drakk tett alle helger og ferier, og ble veldig slem i fylla. Var veldig redd som liten og vi har ikke kontakt nå når jeg har blitt voksen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min eks var den typen. Hadde jobb og et vanlig liv, men så snart helgen kom var det rett på flaska. Her var det ikke snakk om en øl, men flere liter øl, vin og brennevin, det han fikk tak i. Hver helg. Et sånt forhold blir svært ustabilt. Han ble ikke snill da han drakk. Veldig snill da han ikke drakk

Denne personen i mitt liv drikker også ekstra mye i helger og ferier, da går det i sprit og akevitt.. Men han er ikke snill, faktisk er han ofte snillere når han er skikkelig full. Når han er edru er han mye sint, sur, frekk og direkte slem. Ts

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (3 minutter siden):

Hadde en far som drakk tett alle helger og ferier, og ble veldig slem i fylla. Var veldig redd som liten og vi har ikke kontakt nå når jeg har blitt voksen. 

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å kutte kontakt? Og var det en spesiell hendelse som fikk deg til å ta det valget? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvordan du gikk frem for å kutte kontakt? Og var det en spesiell hendelse som fikk deg til å ta det valget? Ts

Jeg kuttet kontakten med både ham og min mor på grunn av ufin, truende og manipulerende oppførsel. Det var ikke en enkelthendelse som utløste det, men heller at begeret ble fullt etter mange år. Jeg blokkerte dem på mobil, mail og i alle andre kanaler og det var det. Ikke snakket med dem på over fem år nå.

AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Jeg kuttet kontakten med både ham og min mor på grunn av ufin, truende og manipulerende oppførsel. Det var ikke en enkelthendelse som utløste det, men heller at begeret ble fullt etter mange år. Jeg blokkerte dem på mobil, mail og i alle andre kanaler og det var det. Ikke snakket med dem på over fem år nå.

Uff, skjønner godt at du gjorde det da. Men skjønner at det sikkert var tøft..  Skulle nesten ønske denne personen i livet mitt var mer åpenbart slem, da ville det kanskje vært enklere å kutte kontakten. Føler jeg hele tiden sier til meg selv at "neste gang han gjør noe sånt så gidder jeg ikke mer", men er akkurat som om han skjønner hva jeg tenker for da tar han seg sammen. Slitsomt. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lurer kom deg vekk. Det blir aldri bedre.  Min far holdt på fra ungdommen til graven. Og det ble ikke bedre med årene

Anonymkode: 0d715...668

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du lurer kom deg vekk. Det blir aldri bedre.  Min far holdt på fra ungdommen til graven. Og det ble ikke bedre med årene

Anonymkode: 0d715...668

Du har nok rett i det. Flere i familien som har slitt med dette, så har tydeligvis gått i arv. Toppa seg her i går når personen kom på besøk og hadde tatt med seg en 6pk.. Vi har barn og ingen andre drakk. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er sånn. Drikker bare om kvelden,og aldri mye. Benekter at han er avhengig, men lyver til meg om hvor ofte han drikker. I ungdommen vet jeg at han ofte ble sint og kranglete i fylla,derfor drikker han seg aldri ordentlig full,sier han. 

Anonymkode: 772cd...830

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff, skjønner godt at du gjorde det da. Men skjønner at det sikkert var tøft..  Skulle nesten ønske denne personen i livet mitt var mer åpenbart slem, da ville det kanskje vært enklere å kutte kontakten. Føler jeg hele tiden sier til meg selv at "neste gang han gjør noe sånt så gidder jeg ikke mer", men er akkurat som om han skjønner hva jeg tenker for da tar han seg sammen. Slitsomt. Ts

Du blir manipulert. Disse menneskene vet akkurat hva de skal si for å holde på deg. Jeg kjenner veldig godt til det. Min eks var sånn, og jeg holdt på i mange år med dette her. Der og da skjønner du ikke hvorfor du fortsatt er i relasjonen, og lover deg selv at neste gang er det kroken på døra. Så kommer den mer fredelige perioden, og du skjønner plutselig ikke hva du tenkte på. Det kan da ikke ha vært så ille? Iallefall er det bedre nå, og han er jo egentlig snill. Så kommer neste smell, og igjen skjønner du ikke hvorfor du fortsatt er der. Og sånn går årene

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men en øl om kvelden er ikke mye ….?

Anonymkode: d92bb...bc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du blir manipulert. Disse menneskene vet akkurat hva de skal si for å holde på deg. Jeg kjenner veldig godt til det. Min eks var sånn, og jeg holdt på i mange år med dette her. Der og da skjønner du ikke hvorfor du fortsatt er i relasjonen, og lover deg selv at neste gang er det kroken på døra. Så kommer den mer fredelige perioden, og du skjønner plutselig ikke hva du tenkte på. Det kan da ikke ha vært så ille? Iallefall er det bedre nå, og han er jo egentlig snill. Så kommer neste smell, og igjen skjønner du ikke hvorfor du fortsatt er der. Og sånn går årene

Ja det er nok sant det. Det er akkurat sånn det er. Synes det er ekstra vanskelig når det er en relasjon du ikke har valgt selv i livet..

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men en øl om kvelden er ikke mye ….?

Anonymkode: d92bb...bc4

Nei isolert sett så er det jo ikke det. Men jeg skrev også "minst 1 øl" , for jeg vet det er fler. Men om man må ha 1 øl hver eneste dag i tillegg til fylla 2 dager i helga så er det et problem. Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eks samboer og pappa til barna

2-4 øl 5-6 ganger i uken. Apatisk og likegyldig. Veldig god jobb . Jeg føler jeg mistet han til alkoholen da han fikk ultimatum av meg og likevel fortsatte 

Anonymkode: f737f...3a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Denne personen i mitt liv drikker også ekstra mye i helger og ferier, da går det i sprit og akevitt.. Men han er ikke snill, faktisk er han ofte snillere når han er skikkelig full. Når han er edru er han mye sint, sur, frekk og direkte slem. Ts

Når han er edru har han kanskje abstinenser? Folk med abstinenser er ikke nødvendigvis i den mest stabile sinnstilstanden.

Anonymkode: b9511...f04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du trenger ikke rettferdiggjøre å kutte kontakten, ts. «Jeg har ikke lyst til å ha kontakt» er en fullgod grunn til å kutte hvem som helst ut av sitt liv permanent. Du skylder ingen å ha kontakt med deg.

Og om folk sier du skylder folk kontakt? Tenk på hvilken agenda de har med å ta det valget. Og om den agendaen er til ditt beste. For folk som sier slikt har en agenda. Og den er ikke god.

Anonymkode: 8a738...fee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...