Gå til innhold

Adhd og tilrettelegging på vgs, hvordan foregår det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tar vi kontakt med vgs og forteller at han har adhd? 

Og hvilken tilrettelegging som ønskes?

De har rett på digitale bøker på pc?

Fikk ikke det på ungdomskolen , heller ikke ekstra sett med bøker. Men vi foreldre kan ikke kjøre fram og tilbake 45min hver vei til vgs hver dag om bøkene glemmes!

10min før det gikk greit. 

Hvordan er det med busskort? Står vi ikke får dekket busskort da det er inni sonen(men er mange km , kan ikke gå..)

Anonymkode: 6f615...c53

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke nødvendigvis sånn at adhd utløser en haug med tilrettelegging. Mye skal tilpasses innen de rammene som er satt. mange skoler har kun digitale bøker i dag. Men nei, de har ikke "krav på to sett".  De har heller ikke krav på digitale bøker og det er ikke sikkert det finnes digitale bøker i faget/ene. Når de begynner på videregående skal funksjonsevne/ nivå kartlegges på nytt. Det kan være greit å ta kontakt med skolen og be om et møte i oppstart. Dette må ungdommen være med på. Her kan dere legge frem erfaringer, hva har fungert, hva har ikke fungert.

Ang busskort. Bor ungdommen for nærme, er dette en utgift dere må dekke selv. 

Anonymkode: 63a5a...476

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Min hadde knapt med seg bøker hjem fra skolen i fjor, husk å søke   på vgs der har de skap de har alt i.  Busskort kan vel søkes på særskilt grunnlag,  lærere ordner digitale bøker, også kan dere søker om lengre tid på eksamener etc. Husk å søke om utstyrsstipend i henhold til linja han skal gå🙂

Anonymkode: 6d4e3...bba

AnonymBruker

Tilrettelegging på VGS? Tenker du at barnet ditt skal få tilrettelegging som voksen i jobb og? VGS er vel et naturlig sted hvor barn med diagnoser kan øve på de krav som vil møte dem senere i livet. Heller det, enn å gå på den smellen når de har fått seg jobb. 

Mange på  VGS må gå, sykle eller koste på transport selv. Er ingenting uvanlig med dette?

Anonymkode: 92644...c10

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Nå har vårt barn adhd,dysleksi og epilepsi.  Fikk ikke dobbelt med bøker men fikk de digitalt, fikk tilgang både sim smartbook og på lydhør.

Her så har og barne noe som heter memoplaner fra hjelpemiddel sentralen hvor en kan legge inn timeplan, ting en må huske osv.

Anonymkode: 4ffdf...6c6

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tilrettelegging på VGS? Tenker du at barnet ditt skal få tilrettelegging som voksen i jobb og? VGS er vel et naturlig sted hvor barn med diagnoser kan øve på de krav som vil møte dem senere i livet. Heller det, enn å gå på den smellen når de har fått seg jobb. 

Mange på  VGS må gå, sykle eller koste på transport selv. Er ingenting uvanlig med dette?

Der vi bor har en oversikt 4 km dekker fylket transport .

Og noe tilrettelagt har en krav på. Som her med dysleksi,adhd og epilepsi.  Så har de krav på lydbøker, lenger tid på prøver, opplesingshjelp, kunne bruke hjelpemidler som lingdys med retteprogram og diktering program, dette er og et program de med dysleksi kan be arbeidsgiver om å skaffe når de er i jobb via nav .

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tar vi kontakt med vgs og forteller at han har adhd? 

Og hvilken tilrettelegging som ønskes?

De har rett på digitale bøker på pc?

Fikk ikke det på ungdomskolen , heller ikke ekstra sett med bøker. Men vi foreldre kan ikke kjøre fram og tilbake 45min hver vei til vgs hver dag om bøkene glemmes!

10min før det gikk greit. 

Hvordan er det med busskort? Står vi ikke får dekket busskort da det er inni sonen(men er mange km , kan ikke gå..)

Har ikke rett på noe,kun fri til evt BUP. Taxi kan hun søke om da,min datter fikk det. Valgte allikevel busskort etterhvert da taxien var ustabile,kom ikke på tiden!

Anonymkode: 26193...42b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virker som du er svært kunnskapsløs. Men ja man har krav på tilrettelegging på en arbeidsplass. Mange med adhd fungerer også mye bedre på en arbeidsplass enn på vgs.

Anonymkode: a56e6...c06

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjerp deg! 

Anonymkode: fd574...77c

• Nyttig 1
AnonymBruker

Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB) kan låne ut pensum på lydbok ved adhd, men vet ikke om man har automatisk rett på det. I tillegg utløser vel også adhd rett på utvidet tid på prøver. 

Anonymkode: 78289...bcd

AnonymBruker

Jeg jobber på vgs og adhd i seg selv utløser ingen formell tilrettelegging med mindre det er lese og skrivevansker eller andre diagnoser. Men det er ok å vite om det, for å forstå eleven bedre. Så tilrettelegger en undervisning med situasjonsskifter, lufting under heldagsprøver og tenker på det i gruppesammensetning. De fleste med adhd fungerer helt utmerket, det er større frihet enn på ungdomsskolen og de ønsker sjelden særbehandling. De fleste nye lærebøker har vi digital elevlisens på, til alle. 

Anonymkode: 2e767...bee

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Det utløser ikke nødvendigvis automatisk noen hjelpetiltak, men min erfaring da jeg jobbet i vgs var at elevene sjelden har bøker med hjem og at de oppbevares i skap (kjøp hengelås med kode så slipper eleven å huske nøkkel). Dersom skolen praktiserer foreldresamtale første dagen (skolen jeg jobbet på gjorde det) så ta det opp med kontaktlærer der. Om det ringes inn til skolen kommer dere til administrasjonen og da forsvinner gjerne beskjeden i mengden. 

Det er mye mindre foreldrekontakt på vgs. Det er også veldig begrenset med tid pr elev fra hver lærer og få miljøarbeidere så det gjelder for dere å finne strategier som gjør at eleven fungerer best mulig i undervisningen.

NLB kan ha bøker som lydbok dersom det er behov. Min erfaring er at skolene har særs få doble sett. 

Anonymkode: 00c9c...c80

Annonse

AnonymBruker

Min fikk ha prøver på eget grupperom for å slippe å distraheres.

Bøket har de vel ikke.

Og busskort, med ADHD har da ikke noen problemer med å gå, sykle osv. Ev. kan dere kjøpe busskort selv.

Anonymkode: a2419...4a5

• Liker 2
AnonymBruker

Det forventes at de «klarer seg selv» i stor grad på vgs. Om de har så store vansker at de ikke klarer vgs uten omfattende tilrettelegging bør de søke på AHT som er tilpasset unge med ekstra behov. Der kan man velge mellom arbeidslivtrening og få fagbrev eller hverdagslivtrening som er for de som aldri vil kunne delta i vanlig arbeidsliv.

Anonymkode: 40426...325

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du vet at noen barn med diagnoser trenger mer tilrettelegging enn andre? Kan være mange grunner til det. Adhd har ofte en del tileggsdiagnoser som gjør ting mye vanskeligere. Mye som skal tas hensyn til. Så enten blir det ikke skole eller så må det selvfølgelig tilrettelegges for noen! 

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min fikk ha prøver på eget grupperom for å slippe å distraheres.

Bøket har de vel ikke.

Og busskort, med ADHD har da ikke noen problemer med å gå, sykle osv. Ev. kan dere kjøpe busskort selv.

Anonymkode: a2419...4a5

Det er motorvei med tunneler det ikke kan gå eller sykles i. Det er 45min på motorvei så altfor langt å gå og sykle. 

Eget grupperom til sånt har han fått på ungdomskolen så det hadde vært fint.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det utløser ikke nødvendigvis automatisk noen hjelpetiltak, men min erfaring da jeg jobbet i vgs var at elevene sjelden har bøker med hjem og at de oppbevares i skap (kjøp hengelås med kode så slipper eleven å huske nøkkel). Dersom skolen praktiserer foreldresamtale første dagen (skolen jeg jobbet på gjorde det) så ta det opp med kontaktlærer der. Om det ringes inn til skolen kommer dere til administrasjonen og da forsvinner gjerne beskjeden i mengden. 

Det er mye mindre foreldrekontakt på vgs. Det er også veldig begrenset med tid pr elev fra hver lærer og få miljøarbeidere så det gjelder for dere å finne strategier som gjør at eleven fungerer best mulig i undervisningen.

NLB kan ha bøker som lydbok dersom det er behov. Min erfaring er at skolene har særs få doble sett. 

Anonymkode: 00c9c...c80

Takk for svar. 

Men når det er lekser og hjemmearbeid må de jo huske å ta med bøkene hjem selv, det går ikke her. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg jobber på vgs og adhd i seg selv utløser ingen formell tilrettelegging med mindre det er lese og skrivevansker eller andre diagnoser. Men det er ok å vite om det, for å forstå eleven bedre. Så tilrettelegger en undervisning med situasjonsskifter, lufting under heldagsprøver og tenker på det i gruppesammensetning. De fleste med adhd fungerer helt utmerket, det er større frihet enn på ungdomsskolen og de ønsker sjelden særbehandling. De fleste nye lærebøker har vi digital elevlisens på, til alle. 

Anonymkode: 2e767...bee

Dette hadde jo vært fantastisk, vi har ikke fått vite noe enda om digitale bøker eller annet.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Der vi bor har en oversikt 4 km dekker fylket transport .

Og noe tilrettelagt har en krav på. Som her med dysleksi,adhd og epilepsi.  Så har de krav på lydbøker, lenger tid på prøver, opplesingshjelp, kunne bruke hjelpemidler som lingdys med retteprogram og diktering program, dette er og et program de med dysleksi kan be arbeidsgiver om å skaffe når de er i jobb via nav .

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...