AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Har et barn på 2,5 år og ønsker å gjøre mer kreative ting med henne. Til nå har vi kun tegnet og malt men ønsker å gjøre mer. F.eks lage noe ut av ting vi har hjemme eller det vi finner i naturen. Noen som har idéer eller forslag til inspirasjonskilder? Jeg har hverken tegnet eller malt siden jeg var barn og setter stor pris på alt av tips 😊 Anonymkode: 9f8e0...3fd
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 Jeg har kjøpt litt hobbylack, fjær og piperensere på panduro, og lerreter på søstrene grene, og samler litt greier når vi er ute (kongler, skjell, steiner etc). Det holder i massevis her. Vi klipper og limer og holder på. Målet er ikke å produsere de fineste tingene med ha en hyggelig stund sammen. Anonymkode: e91e0...9bc 2
Seff Skrevet 3. august 2024 #3 Skrevet 3. august 2024 Det finnes veldig mange instagramkontoer med ulike hobbyprosjekter. Jeg har blitt litt hektet på sånne papirbrettingsprosjekter, det er utrolig hvor mye fint man kan lage bare med bretting, klipping og tegning. Det er ulike vanskelighetsgrader, du kan jo begynne med å søke på f.eks. paper crafts, easy paper crafts eller noe lignende. 1
Gjest Elline Skrevet 3. august 2024 #4 Skrevet 3. august 2024 Bolledeig, deilig å kna og gøy å se og vente på at de hever og blir ferdige og så spise de. Bruker tålmodighet og mange sanser og kreativiteten. Lage pappeske dukkehus som man pynter. Fuglekasse? Lage drømmefanger eller uro som barnet kan henge opp, snakke om det om kvelden, "husker du turen vår? Hvilke fugl er den fjæren fra?" osv Plante karse og lage en fin melkekartong potte (eller annen dekorativ potte. )
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #6 Skrevet 3. august 2024 Nå som høsten kommer, plukke blad i forskjellige farger og lime de på stort ark/lerret. Anonymkode: 5ca8a...d9e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Skrevet 3. august 2024 - klippe i papir (min 2-åring ELSKER å klippe med sakser som hsr ulikt mønster). - lekedeig (skjære, lage figurer, ulik mat, bestikk) masse fantasi og mye kreativitet - stickperler (mye brukt her hjemme) - klistremerker og klistremerkebok - puslespill med bokstaver og tall (2-åringen har lært seg alle bokstavene og tall opp til 20 pga slkle puslespill) - ta barnet med på matlaging (har kjøpt egne kniver og grønnsaksskreller som er trygt å bruke). Så utrolig mye læring på alle vis! Men dette krever mye tålmodighet og oprydding 😂 - lage krus i julegave til besteforeldre som ungen tegner på Anonymkode: a6fb0...ea1 1
mangolassie Skrevet 3. august 2024 #8 Skrevet 3. august 2024 Klippe og lime og lage collager av farget papir, papp, gavepapir, utklipp fra blader osv Lage sokkedukker med knapper til øyne og garn til hår Trolldeig? Fingermaling?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Skrevet 3. august 2024 - trolldeig - papir, limstift, saks, glitter og paljetter - dorull-kunst (lage mennesker, dyr) - kjøpe gasbind med gips på panduro, lage avstøpning av hånd eller fot (evt halve ansikt om 2,5-åringen tolerer det). Dekorer etterpå Anonymkode: 9548f...520
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: - klippe i papir (min 2-åring ELSKER å klippe med sakser som hsr ulikt mønster). - lekedeig (skjære, lage figurer, ulik mat, bestikk) masse fantasi og mye kreativitet - stickperler (mye brukt her hjemme) - klistremerker og klistremerkebok - puslespill med bokstaver og tall (2-åringen har lært seg alle bokstavene og tall opp til 20 pga slkle puslespill) - ta barnet med på matlaging (har kjøpt egne kniver og grønnsaksskreller som er trygt å bruke). Så utrolig mye læring på alle vis! Men dette krever mye tålmodighet og oprydding 😂 - lage krus i julegave til besteforeldre som ungen tegner på Anonymkode: a6fb0...ea1 Har du tips om saks som er trygg for 2-åring å bruke? Hvordan unngå at de klipper eller skjærer seg på den? TS et tips fra meg er sånn farget papirtape Mye billigere enn klistremerker, veldig gøy å klistre på ark eller doruller eller annet. Hver rull har metervis med tape så kan dra av veldig mange biter tape uten at det blir tomt. Min 2-åring liker det godt. I barnehagen har jeg sett at de bruker silkepapir som de river opp og krøller sammen til små baller som barna kan lime på papir. Anonymkode: ca000...0fd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 - Gå ut i skogen eller nærområdet og plukk blader og løv som dere tørker og limer på ark eller bruker til å tegne omriss rundt. Skal veldig lite finmotoriske ferdigheter til for at barnet kan lage et fint høstbilde, for eksempel. Plukke fine steiner og male på de, særlig de med avrundede kanter blir fine. Vi pleier å ta med disse til gravstedet og legge på graven til barnets mormor. Kjøpe hobbyøyne som kan limes på ting (anbefaler særlig de med klister under, selv om man ofte må bruke limpistol for å forsterke hvis de skal brukes på andre underlag enn papir). Plutselig kan man lage ansikt av barkebiter, få morsomme uttrykk på tegningene sine etc. Bruke ting man har hjemme for å tegne form/omriss av. Vi har brukt glass/kopper til å lage sirkler, øvd på å tegne rundt hånden sin (google "children hands drawing ideas" for hvordan man kan bruke fingre og hender til å lage morsomme figurer/dyr), bruker peppekakeformer til å tegne hjerter også videre. Bare fantasien setter grenser. Anonymkode: 01bd8...6ec
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 Min på snart tre setter pris på maling, lim, glitter, fjær. Morsomt å male og feste ting på doruller. På en varm dag: minst mulig klær og male ute. Vi hadde med ark, men ungen malte mest på seg selv. Kjøp elastisk tråd og store perler og lag smykker. Anonymkode: 1468f...c3b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 Play-doh er veldig gøy, da! Med masse gøy tilbehør også. Anonymkode: 5514e...b2d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 20.45): Jeg har kjøpt litt hobbylack, fjær og piperensere på panduro, og lerreter på søstrene grene, og samler litt greier når vi er ute (kongler, skjell, steiner etc). Det holder i massevis her. Vi klipper og limer og holder på. Målet er ikke å produsere de fineste tingene med ha en hyggelig stund sammen. Anonymkode: e91e0...9bc Tusen takk for tips! Må komme meg på Panduro. Anonymkode: 9f8e0...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 Seff skrev (På 3.8.2024 den 20.50): Det finnes veldig mange instagramkontoer med ulike hobbyprosjekter. Jeg har blitt litt hektet på sånne papirbrettingsprosjekter, det er utrolig hvor mye fint man kan lage bare med bretting, klipping og tegning. Det er ulike vanskelighetsgrader, du kan jo begynne med å søke på f.eks. paper crafts, easy paper crafts eller noe lignende. Takk for tips! Har du en favorittkonto for i inspirasjon? 😊 Anonymkode: 9f8e0...3fd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): - Gå ut i skogen eller nærområdet og plukk blader og løv som dere tørker og limer på ark eller bruker til å tegne omriss rundt. Skal veldig lite finmotoriske ferdigheter til for at barnet kan lage et fint høstbilde, for eksempel. Plukke fine steiner og male på de, særlig de med avrundede kanter blir fine. Vi pleier å ta med disse til gravstedet og legge på graven til barnets mormor. Kjøpe hobbyøyne som kan limes på ting (anbefaler særlig de med klister under, selv om man ofte må bruke limpistol for å forsterke hvis de skal brukes på andre underlag enn papir). Plutselig kan man lage ansikt av barkebiter, få morsomme uttrykk på tegningene sine etc. Bruke ting man har hjemme for å tegne form/omriss av. Vi har brukt glass/kopper til å lage sirkler, øvd på å tegne rundt hånden sin (google "children hands drawing ideas" for hvordan man kan bruke fingre og hender til å lage morsomme figurer/dyr), bruker peppekakeformer til å tegne hjerter også videre. Bare fantasien setter grenser. Anonymkode: 01bd8...6ec Her var det mange gode tips! Takk 😊 Anonymkode: 9f8e0...3fd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 Lage teater av papp eller tre-eske, pynte den og lage håndukker å spille med. Veldig lett og gøy å lage de forskjellige dukkene, og ene min elsket dette fra 2- årsalder, selv om jeg spilte for han da. Han startet mer etterhvert, og da syns den andre der ble gøy også. Anonymkode: 00700...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå