AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Hei! Jeg er 43 år, har en 100% jobb som prosjektleder, to store barn og en bra inntekt. Jeg har en drøm jeg ikke klarer legge ifra meg; føler jeg blir litt kvalt i jobben og ønsker så gjerne å ta litt ulønnet permisjon fra jobb. Noen her som har erfaring med det, som kan dele litt? Planen er å reise ut i verden i 3-4 mnd, uvisst hvor. Det mest åpenbare er jo å spare, men det jeg er ute etter med dette innlegget, er noen utenfor-boksen-tanker, erfaringer fra noen som har gjort det osv. Utgiftene må jo betales på et eller annet vis😆Utleie av huset mitt er også noe jeg tenker på, men det krever at de betaler så det kan dekke alle utgiftene med huset, samt at de leier kun perioden jeg er borte. Jeg har rett og slett behov for å komme meg litt bort over en lengre periode. Min store drøm er å komme til et sted der jeg kan jobbe som frivillig på et hundeshelter. Anonymkode: a1558...d2e
newman01 Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 Uten inntekt må du ha nok oppsparte midler til mat, bolig og andre nødvendige levekostnader i det landet du oppholder deg i. Husk å kalkulere inn skatt på utleie av bolig. Med ulønnet permisjon vil du få vesentlig mindre feriepenger neste år, så dette må du også ta hensyn til. Men som 43-åring tenker jeg at et buffer burde eksistere allerede, så reis på den kontoen og spar opp igjen når du kommer hjem
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hei! Jeg er 43 år, har en 100% jobb som prosjektleder, to store barn og en bra inntekt. Jeg har en drøm jeg ikke klarer legge ifra meg; føler jeg blir litt kvalt i jobben og ønsker så gjerne å ta litt ulønnet permisjon fra jobb. Noen her som har erfaring med det, som kan dele litt? Planen er å reise ut i verden i 3-4 mnd, uvisst hvor. Det mest åpenbare er jo å spare, men det jeg er ute etter med dette innlegget, er noen utenfor-boksen-tanker, erfaringer fra noen som har gjort det osv. Utgiftene må jo betales på et eller annet vis😆Utleie av huset mitt er også noe jeg tenker på, men det krever at de betaler så det kan dekke alle utgiftene med huset, samt at de leier kun perioden jeg er borte. Jeg har rett og slett behov for å komme meg litt bort over en lengre periode. Min store drøm er å komme til et sted der jeg kan jobbe som frivillig på et hundeshelter. Anonymkode: a1558...d2e Hva gjør du dersom du i permisjonstiden blir syk, og kommer hjem og ikke kan jobbe? Du får da et problem med sykepenger. Her er mye du bør sjekke opp i hvordan fungerer før du tar ulønnet permisjon og drømmer videre… Anonymkode: 8a45e...c30 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 Fordel fraværet likt over to kalenderår, så blir skatten lavere. Anonymkode: 0c051...5ba
newman01 Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Fordel fraværet likt over to kalenderår, så blir skatten lavere. Anonymkode: 0c051...5ba Sikker på det? Om man tar 4 mnd fri uten lønn på ett kalenderår eller to vil jo være 240k tapt inntekt i perioden. Siden skatten er progressiv ville jeg nesten tro det lønner seg å ta hele hele summen ett kalenderår og gå ned fra 720 til 480 fremfor å få to år med 600k i skattbar inntekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå