AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #1 Skrevet 3. august 2024 Barnet mitt fyller to år senere i år, og skal begynne i barnehagen om en liten uke... Jeg kjenner det er helt unaturlig for meg å skulle levere barnet fra meg, og jeg er også redd for at det er skadelig. Ser flere og flere sier at om man kan vente, så gjør det. Strengt tatt kan vi vente da jeg jobber hjemmefra i et kreativt yrke, mens mannen jobber mye kveld. Vi har tenkt at det er sunt for barnet å møte andre barn og få rast fra seg, men samtidig er jeg livredd for at jeg gjør noe feil. Tanker rundt dette? Hva hadde du gjort? Anonymkode: 93533...d1f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #2 Skrevet 3. august 2024 I en god barnehage, med korte dager, tenker jeg det kan være gunstig for barnet. Anonymkode: db279...2af 8 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Skrevet 3. august 2024 Kommer an på barnehagen, barnet og foreldrene Anonymkode: d654c...038 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #4 Skrevet 3. august 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer an på barnehagen, barnet og foreldrene Anonymkode: d654c...038 Tror barnehagen er veldig god. Nesten naboer, som hjelper. Barnet er veldig aktivt og uredd, men sjenert rundt andre mennesker. Far er trygg, jeg er mer nervøs av meg. 5 minutter siden, AnonymBruker said: I en god barnehage, med korte dager, tenker jeg det kan være gunstig for barnet. Anonymkode: db279...2af Ja, jeg har jo mulighet til å hente barnet når som helst. Vi søkte om fulltidsplass, men kanskje vi skulle ha søkt deltid. Anonymkode: 93533...d1f 2
mommyaka Skrevet 3. august 2024 #5 Skrevet 3. august 2024 Barnehagen er et ikke skadelig og du må ikke lese kg om barnehagen etc. Husk at her er det ofte foreldre som er mer nervøs en barn. Barnet ditt kommer til å kose seg i barnehagen, få masse venner og masse læring. Om han kan få korte dager er flott, men pass på og levere rundt 08 og hente etter eventuelle 14:) 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #6 Skrevet 3. august 2024 Jeg tenker at fra naturens side er det helt normalt at barn passes av flere når de er ferdig med babytiden. Så lenge dem i barnehagen er trygge, gode voksne som har tid til barnet så tenker jeg at barnehage er helt ok. Spesielt for barn 3-6. tenker at barn har godt av å være ute i samfunnet og klare seg uten mamma. Mamma er ikke den eneste ene. Anonymkode: abdd2...6a2 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Skrevet 3. august 2024 Om du vurderer å droppe barnehage håper jeg i det minste barnet ditt får lære å leke med jevnaldrende i andre situasjoner. Har erfart at barn som har gått hjemme i skjørtene til mor helt til skolealder har blitt oppfattet som noen raringer når de brått må forholde seg til mange andre barn. Man lærer mange sosiale ferdigheter i barnehagen. Anonymkode: 9fbea...860 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Skrevet 3. august 2024 Dette vet du innerst inne ❤️ Anonymkode: 68213...40f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Skrevet 3. august 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Om du vurderer å droppe barnehage håper jeg i det minste barnet ditt får lære å leke med jevnaldrende i andre situasjoner. Har erfart at barn som har gått hjemme i skjørtene til mor helt til skolealder har blitt oppfattet som noen raringer når de brått må forholde seg til mange andre barn. Man lærer mange sosiale ferdigheter i barnehagen. Anonymkode: 9fbea...860 Nei, har ikke lyst til å droppe barnehagen helt. Er bare redd for at barnet er for ungt enda, at det er lurere å vente til barnet er tre år gammelt, f.eks. Det som gjør at jeg vil ha barnehage er at jeg ikke kjenner noen med barn rundt mitt barns alder, og de i gaten er mye eldre. Anonymkode: 93533...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Skrevet 3. august 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at fra naturens side er det helt normalt at barn passes av flere når de er ferdig med babytiden. Så lenge dem i barnehagen er trygge, gode voksne som har tid til barnet så tenker jeg at barnehage er helt ok. Spesielt for barn 3-6. tenker at barn har godt av å være ute i samfunnet og klare seg uten mamma. Mamma er ikke den eneste ene. Anonymkode: abdd2...6a2 Nei, jeg er enig i det. Men barnet er ikke to år engang, så er redd jeg gjør en stor feil. Samtidig ser jeg jo at barnet har lyst til å være rundt barn, særlig de som er bittelitt eldre og det er ikke noe jeg kan tilby, dessverre =/ Anonymkode: 93533...d1f
mommyaka Skrevet 3. august 2024 #11 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, har ikke lyst til å droppe barnehagen helt. Er bare redd for at barnet er for ungt enda, at det er lurere å vente til barnet er tre år gammelt, f.eks. Det som gjør at jeg vil ha barnehage er at jeg ikke kjenner noen med barn rundt mitt barns alder, og de i gaten er mye eldre. Anonymkode: 93533...d1f Husk at de fleste begynner når de er 1 år og det går helt fint. Bedre at han begynner nå på småbarn avdelingen og blir kjent med barna der og så blir med alle over til stor. Barnehagen er er flott sted med masse pedagogisk læring,lek ,og moro. Og rutiner. Jeg tror du ville følt det samme om barnet ditt var 3 år. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #12 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tror barnehagen er veldig god. Nesten naboer, som hjelper. Barnet er veldig aktivt og uredd, men sjenert rundt andre mennesker. Far er trygg, jeg er mer nervøs av meg. Ja, jeg har jo mulighet til å hente barnet når som helst. Vi søkte om fulltidsplass, men kanskje vi skulle ha søkt deltid. Anonymkode: 93533...d1f Det er bedre å ha en fulltidsplass for da kan dere bruke den som dere ønsker. Har du deltidsplass så må du forholde deg til tildelte timer/ dager… Ungen vår hadde korte dager og en del fridager det første året, men nå er det hver dag og litt lengre dager rett å slett fordi barnet vil være i barnehagen om dagene. Elsker å være der! Fått mange gode venner, de er mye ute på turer og lekeparker. Mye mer sosialt enn det jeg og far kan tilby på ukedager hjemme (alle andre barn er i barnehagen så vanskelig å sosialiseres med andre barn..) Henter tidlig hver dag så vi får tid sammen på ettermiddagene 😊 Anonymkode: 06e02...4bd 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #13 Skrevet 3. august 2024 Dette må du kjenne på selv. Skadelig er det ikke, men heller ikke høyst nødvendig for et barn under 2 år. Så små barn leker ikke sammen, de leker ved siden av hverandre. Hermer etter hverandre. skadelig er det ikke, men hvis dere kan ha korte dager i barnehagen så er jo det en fordel. Anonymkode: 42e59...dba 2
mommyaka Skrevet 3. august 2024 #14 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette må du kjenne på selv. Skadelig er det ikke, men heller ikke høyst nødvendig for et barn under 2 år. Så små barn leker ikke sammen, de leker ved siden av hverandre. Hermer etter hverandre. skadelig er det ikke, men hvis dere kan ha korte dager i barnehagen så er jo det en fordel. Anonymkode: 42e59...dba Selfølgelig leker små barn med hverandre...det er jo her de også begynner å lære seg å dele og leke. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #15 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg er enig i det. Men barnet er ikke to år engang, så er redd jeg gjør en stor feil. Samtidig ser jeg jo at barnet har lyst til å være rundt barn, særlig de som er bittelitt eldre og det er ikke noe jeg kan tilby, dessverre =/ Anonymkode: 93533...d1f Og nettopp fordi du tenker slik så tenker jeg at du har valgt rett for barnet med å la det få gå i barnehage nå. Du har jo allerede hatt barnet hjemme nesten to år, og dermed gitt barnet et kjempegodt grunnlag med en trygg base. Nå kan denne basen gjerne utvides med flere omsorgspersoner (ansatte i bhg) og ikke minst med andre barn slik at barnet utvikler sosial kompetanse, får vennskap og lærer flere ting som de gjerne kun kan erfare sammen med flere andre barn. Det er mange fordeler med barnehage og ulempen er i hovedsak at mor og far trenger barnehagen i 9 timer hver dag fra ettårsalderen siden det kan bli litt mye for en liten en. Du har mulighet til å gi korte dager og det vil derfor være kjempepositivt at barnet begynner nå. Senk skuldrene og stol på at su har valgt rett! Anonymkode: 62d18...9b3 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #16 Skrevet 3. august 2024 Mitt barn begynte i barnehagen da hun var 1,5 år, men med to faste fridager i uka og korte dager de dagene hun var der. For oss har det vært gull! Hun lærte seg fort navnene på alle barn og ansatte, og spurte etter dem de dagene hun var hjemme. Jeg kunne se at hele ungen lyste opp når hun så barnehagen, og løp inn for å leke uten å ha tid til å si ha det. Ingenting funka bedre de dagene hun nekta å kle på seg/komme seg ut døra enn å si «vi skal jo til barnehagen» og dagene vi ikke var i barnehagen gikk hun ofte til ytterdøra og ropte navnene til barna hun leker mest med. Nå er jeg gravid igjen, og vurderer om barnet skal starte ved 1,5 år eller 2,5 år. Tror nok vi lander på 1,5, når jeg ser hvor glad storesøster har vært i barnehagen ❤️ Så er det selvsagt ulikt fra barn til barn og da. Jenta mi er et veldig sosialt og «uredd» barn, som ligger litt foran både mtp. den språklige og den motoriske utviklingen. Anonymkode: 12026...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #17 Skrevet 3. august 2024 Jeg sendte mitt barn i barnehagen som 3,5 år. Var glad jeg ventet såpass lenge og hadde muligheten til det. Mitt barn hadde et godt utviklet språk før han begynte og var bleiefri. Det så ut som han trivdes i barnehagen og han lekte fint der, men kunne han få velge selv så var ikke barnehagen der han ville være. Han ville slutte og tenkte ofte han hadde sluttet viss han var syk en periode eller hadde hatt ferie. Så skuffet når han fikk vite at imorgen er det barnehage. Har mye positivt å si om selve barnehagen og de ansatte, så kan ikke legge noen skyld på de. Barn er rett og slett forskjellige. Men jeg tror helt ærlig ikke at han har tatt noen skade av barnehagen. Er også greit å ha minst 1 år i barnehagen før skolestart for å lære seg samhandling med en større gruppe barn. Det vil sannsynligvis hjelpe barnet for når det begynner på skolen og skal bygge nye vennskap som ofte varer over mange år. Mitt barn ble levert sent, hentet tidlig og hadde flere fridager fra barnehagen. Deltok på alle turer og spesielle arrangement. Vi hadde heltidplass allikevel for å bevare vår egen fleksibilitet. Anonymkode: 83cee...597 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #18 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, har ikke lyst til å droppe barnehagen helt. Er bare redd for at barnet er for ungt enda, at det er lurere å vente til barnet er tre år gammelt, f.eks. Det som gjør at jeg vil ha barnehage er at jeg ikke kjenner noen med barn rundt mitt barns alder, og de i gaten er mye eldre. Anonymkode: 93533...d1f Da er det jo gull å begynne i barnehagen nå, møte barn på samme alder. Det kommer nok til å gå veldig bra. Må ikke høre på alt det negative om å gå i barnehage. Det er mye positivt med å gå i barnehagen. Min var veldig glad i barnehagen, begynte veldig tidlig. Men trivdes veldig godt. Anonymkode: f2de6...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #19 Skrevet 3. august 2024 Jeg ventet til barnet mitt var 2,5 år, og det begynte iķke for fullt før det var 3,5. Sikkert bra for barnet på mange måter å være hjemme så lenge, men det slet lenge med det sosiale i barnehagen, både i forhold til å være sammen med så mange barn, og for alle regler i barnehagen. Det var mye styr, egentlig hele veien i barnehagen. Men nå var ikke barnehagen barnet mitt gikk i blandt de beste, var flere enn mitt barn som mistrivdes der. Tenker enda på om barnet mitt ville hatt det bedre om det fikk begynne tidligere. Anonymkode: 9d689...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #20 Skrevet 3. august 2024 Jeg har også hatt min hjemme lenger enn normalt. Fyller 2 år snart og begynner i barnehagen neste uke. I motsetning til deg teller jeg ned 😅 Jeg merker at barnet trenger å sosialiseres mer nå. Vi besøker lekeplassen i barnehagen om ettermiddagene for å bli kjent. Skal sies at jeg har et godt inntrykk av barnehagen og personalet og jeg kjenner flere som går der allerede. Det blir en overgang, men jeg tror det blir bra. Du skriver at du har en kreativ og fleksibel jobb. Da kan du kanskje gi barnet kortere dager. Anonymkode: 2164e...d7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå