Gå til innhold

Kjøpe utleiebolig og leie til nærstående familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg er en ung leietaker i Oslo som vurderer å investere i en utleiebolig. Jeg er i tidlig 20-årene, har en bruttoinntekt på rundt 700 000 kr i året (etter bonus), og har en egenkapital på cirka 700 000 kr. Mesteparten av egenkapitalen ligger i aksjefond og aksjer. Jeg har hatt et bra år med aksjer, men vet selv at jeg ikke kan opprettholde den avkastningen jeg har hatt i år. Jeg betaler rundt 8500kr i leie per dags dato. 

Jeg vurderer å kjøpe en utleiebolig i Stavanger, og har snakket med banken som har gitt meg et finansieringsbevis på rundt 3.7-4 millioner kr. Jeg tenker på å kjøpe en 3-roms leilighet eller et rekkehus for cirka 3.5 millioner kr. Jeg planlegger å leie ut boligen til nærstående familie til en leiepris litt under markedspris, rundt 14 000 kr per måned. (Nærstående familie syntes dette var en god pris)

Basert på dagens rente, vil jeg ha et boliglån på omtrent 2.8 millioner kr, og det ser ut som jeg vil ha en negativ netto månedlig kontantstrøm på rundt 5 000 kr. Kontantstrømmen tar jo ikke for seg den urealiserte prisøkningen av selve boligen, og jeg antar at de fleste utleieboliger ikke går i pluss med dagens rente?

Grunnen til at jeg vurder å leie til nærstående familie er at jeg vet at jeg kan stole på dem, jeg slipper kostnaden med å finne leietakere/erstatte leietaker samt at jeg vet at boligen blir holdt i god stand.

1. Er det økonomisk fornuftig å kjøpe en utleiebolig i Stavanger og leie den ut til nærstående familie, med tanke på den negative kontantstrømmen? Jeg vurderer dette fremfor å kjøpe bolig i Oslo, da jeg ser for meg at jeg kanskje flytter tilbake til Stavanger om noen år og kunne fint sett for meg å omgjort utleieboligen til primærbolig etter nærstående familie har bygget seg nok EK og kan kjøpe selv. 

2. Vil det at jeg går i minus på kontantstrømmen føre til mindre skatt på min jobbinntekt? Renteutgifter og felleskostnader vil overstige leieinntektene.

Setter pris på alle kommentarer

Anonymkode: ad93c...783

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei alle sammen,

Jeg er en ung leietaker i Oslo som vurderer å investere i en utleiebolig. Jeg er i tidlig 20-årene, har en bruttoinntekt på rundt 700 000 kr i året (etter bonus), og har en egenkapital på cirka 700 000 kr. Mesteparten av egenkapitalen ligger i aksjefond og aksjer. Jeg har hatt et bra år med aksjer, men vet selv at jeg ikke kan opprettholde den avkastningen jeg har hatt i år. Jeg betaler rundt 8500kr i leie per dags dato. 

Jeg vurderer å kjøpe en utleiebolig i Stavanger, og har snakket med banken som har gitt meg et finansieringsbevis på rundt 3.7-4 millioner kr. Jeg tenker på å kjøpe en 3-roms leilighet eller et rekkehus for cirka 3.5 millioner kr. Jeg planlegger å leie ut boligen til nærstående familie til en leiepris litt under markedspris, rundt 14 000 kr per måned. (Nærstående familie syntes dette var en god pris)

Basert på dagens rente, vil jeg ha et boliglån på omtrent 2.8 millioner kr, og det ser ut som jeg vil ha en negativ netto månedlig kontantstrøm på rundt 5 000 kr. Kontantstrømmen tar jo ikke for seg den urealiserte prisøkningen av selve boligen, og jeg antar at de fleste utleieboliger ikke går i pluss med dagens rente?

Grunnen til at jeg vurder å leie til nærstående familie er at jeg vet at jeg kan stole på dem, jeg slipper kostnaden med å finne leietakere/erstatte leietaker samt at jeg vet at boligen blir holdt i god stand.

1. Er det økonomisk fornuftig å kjøpe en utleiebolig i Stavanger og leie den ut til nærstående familie, med tanke på den negative kontantstrømmen? Jeg vurderer dette fremfor å kjøpe bolig i Oslo, da jeg ser for meg at jeg kanskje flytter tilbake til Stavanger om noen år og kunne fint sett for meg å omgjort utleieboligen til primærbolig etter nærstående familie har bygget seg nok EK og kan kjøpe selv. 

2. Vil det at jeg går i minus på kontantstrømmen føre til mindre skatt på min jobbinntekt? Renteutgifter og felleskostnader vil overstige leieinntektene.

Hvorfor i all verden skal du prioritere å kjøpe en bolig for å leie ut til familie, i en annen by når du selv er på leiemarkedet? For meg høres det ikke fornuftig ut i det hele tatt. Du vil gå i minus med leieinntekten, også må du skatte av den leieinntekten du får inn. 

Anonymkode: e3d08...ccb

• Liker 12
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden skal du prioritere å kjøpe en bolig for å leie ut til familie, i en annen by når du selv er på leiemarkedet? For meg høres det ikke fornuftig ut i det hele tatt. Du vil gå i minus med leieinntekten, også må du skatte av den leieinntekten du får inn. 

Som nevnt i teksten kan jeg fint se for meg å flytte tilbake til Stavanger og utleieboligen blir til min personlige primærbolig om noen år. 

Jeg må vell kun skatte av overskuddet av leieinntektene, som vil være 0, med mindre jeg har misforstått lovverket.

Endret av JonasF
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei alle sammen,

Du skal skatte av dette og, er det tatt med i beregningen din? 

Så lenge du bor til leie så synes jeg ideen din er meget dårlig. Sikre deg selv før du sikrer andre. 

Anonymkode: 64c19...c1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må skatte av leieinntekter. Du kan trekke fra utgifter til kommunale avgifter og slikt, men kostnader til lån og avdrag får du null fradrag for på utleiesiden. Rentekostnader kan du trekke av 22% for

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
JonasF skrev (14 minutter siden):

Som nevnt i teksten kan jeg fint se for meg å flytte tilbake til Stavanger og utleieboligen blir til min personlige primærbolig om noen år. 

Jeg må vell kun skatte av overskuddet av leieinntektene, som vil være 0, med mindre jeg har misforstått lovverket.

Men du går jo i minus + at du betaler 8500,- i leie der du bor nå? 

dvs at du må ut med ca 17 000,- i mnd på boligen + 8500,- i husleie. Du får 14 000,- i leieinntekt og vil da tape 11 500,- pr mnd. 

Kjøper du deg en egen bolig der du bor nå, så slipper du leieutgiftene på 8500,- og du tjener inn igjen pengene til deg selv. 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner, da blir tapet noe større enn først antatt og vipper i større favør for å ikke gjøre det. 

2 minutter siden, newman01 said:

Du må skatte av leieinntekter. Du kan trekke fra utgifter til kommunale avgifter og slikt, men kostnader til lån og avdrag får du null fradrag for på utleiesiden. Rentekostnader kan du trekke av 22% for

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men du går jo i minus + at du betaler 8500,- i leie der du bor nå? 

dvs at du må ut med ca 17 000,- i mnd på boligen + 8500,- i husleie. Du får 14 000,- i leieinntekt og vil da tape 11 500,- pr mnd. 

Kjøper du deg en egen bolig der du bor nå, så slipper du leieutgiftene på 8500,- og du tjener inn igjen pengene til deg selv. 

Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort dette er at jeg er usikker på om jeg vil bo i Oslo om 2-3 år, dermed en god del kostnader vedrørende salg og kjøp av bolig om det er valget jeg tar. Ellers forsåvidt enig med deg. 

Skrevet

Lånet vil koste deg rundt 16k i måneden alene. Så kommer kommunale avgifter (søppel, vann, feiing osv), forsikring, eiendomsskatt, eventuelle felleskostnader og vedlikehold. 
22% skatt på leieinntekter, men du kan trekke fra kostnader til kommunen. 
Tror du går med mer enn 5000 i tap hver måned. 
Hvorfor skal du finansiere bokostnadene til familiemedlemmer? Kan du ikke heller droppe kjøpet, og heller spare mer?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg betaler rundt 8500kr i leie per dags dato. 

Hvordan bor du nå? Kollektiv?

Anonymkode: 2a11b...43a

AnonymBruker
Skrevet
JonasF skrev (Akkurat nå):

Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort dette er at jeg er usikker på om jeg vil bo i Oslo om 2-3 år, dermed en god del kostnader vedrørende salg og kjøp av bolig om det er valget jeg tar. Ellers forsåvidt enig med deg. 

Du taper jo sykt mye penger på det regnestykke du har satt opp. 11500,- i mnd utgjør over 400 000,- på 3 år i MINUS. 

Det lønner seg for deg å heller kjøpe en bolig i Oslo som du selv bor i og betaler ned på, forså å selge igjen om 3 år… 

• Liker 6
Skrevet

Hvordan bor du nå? Kollektiv?

Anonymkode: 2a11b...43a

Bor med en venn nå ja, trives mer å bo med folk enn alene.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, newman01 said:

Lånet vil koste deg rundt 16k i måneden alene. Så kommer kommunale avgifter (søppel, vann, feiing osv), forsikring, eiendomsskatt, eventuelle felleskostnader og vedlikehold. 
22% skatt på leieinntekter, men du kan trekke fra kostnader til kommunen. 
Tror du går med mer enn 5000 i tap hver måned. 
Hvorfor skal du finansiere bokostnadene til familiemedlemmer? Kan du ikke heller droppe kjøpet, og heller spare mer?

Eneste grunnen til at jeg så det som et forsvarlig valg er dersom jeg flytter tilbake til Stavanger og tar over boligen, men ser jo selv at det blir et ufattelig stort tap økonomisk, men ja blir best sannsylig å spare mer. 

Endret av JonasF
AnonymBruker
Skrevet
JonasF skrev (Akkurat nå):

Bor med en venn nå ja, trives mer å bo med folk enn alene.

Da er jo alternativet å kjøpe en bolig med 2 soverom , også leie ut det ene rommet til vennen din😊 Da får du 1. egen bolig som du betaler ned på og mest sannsynlig tjener på i lengden. 2. du får fortsette å bo med vennen. 3. Du kan selge den når du vil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
JonasF skrev (3 minutter siden):

Ikke gjør det, 14 000 er alt for lite selv om det er familie av deg. Stavanger er ganske populært og selvfølgelig er familien din Mega fornøyd med den avtalen. Men du skal også gå i pluss og ikke hjelpe familie så lenge du ikke har veldig god økonomi og disse er i stor knipe. Uansett ville jeg ikke gått i tap. 

Anonymkode: 5a28f...fb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
JonasF skrev (25 minutter siden):

Mulig du har misforstått regelverket. Skattbar leieinntekt er leieinntekt minus fellesutgifter, vedlikeholdsutgifter etc. Utgifter til å betjene lånet holdes utenfor.

Renteutgifter er fradragsberettiget, så totalen blir det samme.

Anonymkode: 02048...81e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
JonasF skrev (1 minutt siden):

Eneste grunnen til at jeg så det som et forsvarlig valg er dersom jeg flytter tilbake til Stavanger og tar over boligen, men ser jo selv at det blir et ufattelig stort tap økonomisk, men ja blir best sannsylig å spare mer. 

Da lønner det seg å heller vente med boligkjøp til du faktisk skal flytte og bo i boligen selv… 

Du skal ikke tape på å leie ut til andre! Det er faktisk helt idiotisk. Det kommer også andre utgifter ved utleie. Du skal betale eiendomsskatt, kommunale avgifter (prisene varierer veldig etter hvor i landet det er), vedlikehold, om du leier ut med hvitevarer og/eller møbler må du kjøpe nytt hvis noe blir ødelagt. Strøm, tv , Internett eventuelt… 

• Liker 6
Skrevet

Ikke gjør det, 14 000 er alt for lite selv om det er familie av deg. Stavanger er ganske populært og selvfølgelig er familien din Mega fornøyd med den avtalen. Men du skal også gå i pluss og ikke hjelpe familie så lenge du ikke har veldig god økonomi og disse er i stor knipe. Uansett ville jeg ikke gått i tap. 

Begynner selv å se regnestykker mer klart nå, ble for opphengt i et lovverk jeg tolket feil og emosjonelle faktorer, setter pris på alle kommentarer! 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke Stavanger en studentby? Jeg ville sett om du får en ålreit bolig så ville jeg heller sett om det var mulig og leie ut til 3 studenter. Aner ikke hva man får for den lånesummen du har i Stavanger men tror om du vil kjøpe noe nå, er det en mye bedre ordning og du kan tjene greit på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...