AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #41 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, veldig! Og hvis det for meg er som del av tilknytningsstil gir det jo mening at å jobbe der kan hjelpe, men det gjør jeg jo på en måte allerede gjennom terapi. Men apropos kronisk stress, det er jo også noe som kalles sunt stress, og da blir jeg litt forvirret, fordi nå er det som at jeg er veldig sårbar for stress, inkludert det som er positivt ladet. Egentlig så skal en jo fra barndommen av lære seg opp til å tåle passelige mengder med sunt stress, og den aktiveringen er det som driver en fremover. Men så har det blitt for mye, en får kronisk stress over mange år/tiår, og så er en her der alt stress blir for mye. Og burde en da fjerne også det sunne stresset? Er nå i alle fall det jeg har gjort en del år, og driver med å bidra til å øke toleransevinduet, og regulere nervesystemet and all that jazz. Vet ikke om det har noe med fibromyalgien å gjøre da, om det kan reverseres, men kompleks PTSD. Så det ble nok litt på siden, jeg bare fikk tanker her nå. TS Anonymkode: 76ff8...fdb Kan svare fra egen erfaring. Jeg kom til et punkt der jeg hadde null toleranse for stress. Jeg beskyttet meg for alt negativt stress, hadde et kosthold som holdt jevnt blodsukker og kunne ikke trene heller. Etterhvert fortsatte jeg å beskytte med mot negativt stress som urolige omgivelser og støy, for å bruke kreftene på oppbyggende aktiviteter. Jeg kunne etterhvert trene lett, helst alene og i skogen. Det er mest beroligende for meg. Jeg prioriterte å være litt sosial og så aktiv kroppen tillot. Trening er stressende så det trappet jeg sakte men sikkert mens jeg hvilte mye imellom. Etter lang tid tåler jeg nå mer men jeg vil ikke enda kalle meg robust. Anonymkode: 416ee...60e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #42 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tusen hjertelig takk for alle forslag og erfaringer. ❤️ Tenkte da jeg skrev Hi at jeg skulle skrive det jeg selv allerede gjør, men kom til at et kortere HI var bedre. Har prøvd mye, og erfarer selv at regelmessig fysisk aktivitet er desidert det viktigste for å håndtere smertene, samtidig kjenner jeg at det er ikke nok. Skal forhøre meg med legen om LDN eller andre medisiner. Ellers har jeg gått til psykomotorisk fysioterapeut, og gjør daglige øvelser, strekking, foamrolling, og dagslys og en tur, og så forsøker jeg også styrketrening og mer fysisk aktivitet og NATUR når jeg kan. Det er en hårfin balanse det der. En dag uten strekking og en kort gåtur og jeg føler meg "påkjørt", samtidig om det blir for mye får jeg for mye fatigue og greier ikke noe dagen etterpå. TS Anonymkode: 76ff8...fdb For meg (ikke Fibro, men ME, mye smerter her også), så er kosthold og vitamintilskudd VELDIG viktig for smertene. Ultraprosessert mat, sukker, melkeprodukter, hvete/mye korn/mye stivelse, fritert mat etc, det er å be om bråk. Jeg tar tilskudd av flere ting. D vitamin, b-12 og noen andre b vitaminer, kalsium, magnesium. Både i forhold til d vitamin og b12 er det greit å ligge godt innenfor normalen, jeg kan ha en del symptomer hvis jeg ligger i nedre del som bedres når lageret blir høyere. Og noen aminosyrer er også bra for smerter og særlig nervesmerter, f.eks cystein. Man kan ta aminosyretest hvor man bestiller kit og gjør testen hjemme. Har ingen erfaring med den selv, men ble tipset om den nylig og kommer nok til å teste den ut. Man kan bli veldig dårlig hvis man har for lite av visse aminosyrer, og selv om man spiser godt med animalsk så kan man ha svekket opptak pga sykdom. Anonymkode: ca816...634 1
Adrenalina1 Skrevet 8. august 2024 #43 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 2.13): Er ikke fibro bare en diagnose som settes når legene ikke har mer håndfast å gå på? Da sitter det vel i hodet, og burde henvises til psykolog. Anonymkode: 0eb6c...37f Nei. Du tar fullstendig feil. Fibromyalgi er en høyst reell sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #44 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan svare fra egen erfaring. Jeg kom til et punkt der jeg hadde null toleranse for stress. Jeg beskyttet meg for alt negativt stress, hadde et kosthold som holdt jevnt blodsukker og kunne ikke trene heller. Etterhvert fortsatte jeg å beskytte med mot negativt stress som urolige omgivelser og støy, for å bruke kreftene på oppbyggende aktiviteter. Jeg kunne etterhvert trene lett, helst alene og i skogen. Det er mest beroligende for meg. Jeg prioriterte å være litt sosial og så aktiv kroppen tillot. Trening er stressende så det trappet jeg sakte men sikkert mens jeg hvilte mye imellom. Etter lang tid tåler jeg nå mer men jeg vil ikke enda kalle meg robust. Anonymkode: 416ee...60e Takk! Kjenner igjen det punktet der det var null toleranse for stress. Lys, lyd, at noen snakket til meg var for belastende, og det gikk en lang periode der jeg måtte skjerme meg for alt av inntrykk. Jeg kjenner også stor forskjell på å gå en tur f.eks i byomgivelser med bilvei og der jeg møter mange andre folk, versus i skogen med naturlyder og mindre folk. Og kroppen "kjennes" helt annerledes både underveis og etterpå. I naturen er det som at jeg får smertelindring av omgivelsene. Jeg håper vi begge kan komme dit at vi tåler stress bedre, uten å gå helt i kjelleren om det kommer noe av den feil typen! TS Anonymkode: 76ff8...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #45 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For meg (ikke Fibro, men ME, mye smerter her også), så er kosthold og vitamintilskudd VELDIG viktig for smertene. Ultraprosessert mat, sukker, melkeprodukter, hvete/mye korn/mye stivelse, fritert mat etc, det er å be om bråk. Jeg tar tilskudd av flere ting. D vitamin, b-12 og noen andre b vitaminer, kalsium, magnesium. Både i forhold til d vitamin og b12 er det greit å ligge godt innenfor normalen, jeg kan ha en del symptomer hvis jeg ligger i nedre del som bedres når lageret blir høyere. Og noen aminosyrer er også bra for smerter og særlig nervesmerter, f.eks cystein. Man kan ta aminosyretest hvor man bestiller kit og gjør testen hjemme. Har ingen erfaring med den selv, men ble tipset om den nylig og kommer nok til å teste den ut. Man kan bli veldig dårlig hvis man har for lite av visse aminosyrer, og selv om man spiser godt med animalsk så kan man ha svekket opptak pga sykdom. Anonymkode: ca816...634 Hva med elektrolytter? Hører det snakkes om for tiden. Jeg var litt lav på B12, ikke under grensa, men likevel ønsket ikke legen at jeg skulle ta tilskudd, det forstår jeg ikke helt. Men jeg har begynt å spise mer egg, kjøtt og fisk og håper prøvene er bedre til neste gang. TS Anonymkode: 76ff8...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #46 Skrevet 9. august 2024 Kan jeg spørre om noe? Jeg fikk nylig diagnosen fibromyalgi, jeg sliter mye med smerter i små ledd som fingrene men generelt i kroppen. Men jeg føler smertene blir verre når det er kaldt? Hvis jeg f.eks fryser om natten, da får jeg ekstremt mye mer smerter enn om det er varmt og godt. Er det andre som får økt smerte ved kulde? Anonymkode: 777c3...979
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #47 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kan jeg spørre om noe? Jeg fikk nylig diagnosen fibromyalgi, jeg sliter mye med smerter i små ledd som fingrene men generelt i kroppen. Men jeg føler smertene blir verre når det er kaldt? Hvis jeg f.eks fryser om natten, da får jeg ekstremt mye mer smerter enn om det er varmt og godt. Er det andre som får økt smerte ved kulde? Anonymkode: 777c3...979 Jeg får økt smerte med kulde, eller "hardt vær", men også med 25+. Er en kjent greie at mange opplever det sånn, syns å huske noen undersøkte det og at det ikke stemte helt, siden mange får mer smerter ved varmt vær. Men ikke uvanlig. Mange drar også til varmere strøk som lindring. Selv har jeg funnet ut at kroppen min stort sett har det best mellom 12 og 22 grader. TS Anonymkode: 76ff8...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #48 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg får økt smerte med kulde, eller "hardt vær", men også med 25+. Er en kjent greie at mange opplever det sånn, syns å huske noen undersøkte det og at det ikke stemte helt, siden mange får mer smerter ved varmt vær. Men ikke uvanlig. Mange drar også til varmere strøk som lindring. Selv har jeg funnet ut at kroppen min stort sett har det best mellom 12 og 22 grader. TS Anonymkode: 76ff8...fdb Tusen takk for svar 🥰 Jeg trives best med en innetemperatur på rundt 24 grader, men merker at når det er kaldt ute, så er det selv ikke nok varme inne, jeg får mye mer smerter og føler meg syk, sånn influensa syk uten å være syk. Anonymkode: 777c3...979
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #49 Skrevet 9. august 2024 Går på mysimba der LDN er en av stoffene. Fungerer veldig bra for meg. Anonymkode: 74b76...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #50 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for svar 🥰 Jeg trives best med en innetemperatur på rundt 24 grader, men merker at når det er kaldt ute, så er det selv ikke nok varme inne, jeg får mye mer smerter og føler meg syk, sånn influensa syk uten å være syk. Anonymkode: 777c3...979 Ja, inne må jeg ha det varmere enn 12! Tenkte på været jeg nå. Blir det for kaldt inne blir det vondt. Anonymkode: 76ff8...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #51 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva med elektrolytter? Hører det snakkes om for tiden. Jeg var litt lav på B12, ikke under grensa, men likevel ønsket ikke legen at jeg skulle ta tilskudd, det forstår jeg ikke helt. Men jeg har begynt å spise mer egg, kjøtt og fisk og håper prøvene er bedre til neste gang. TS Anonymkode: 76ff8...fdb Elektrolytter er mineraler som er viktige for væskebalansen i kroppen. F.eks sodium, kalsium, kalium, magnesium, og alle disse påvirker også nervesystem, fordøyelse, og muskler. Sånn kort fortalt. Husker du hvor lavt du lå på b12? Jeg fikk injeksjoner på 220. Det anbefales for folk med FM/ME å ha høyere nivåer. Ikke farlig å ta b12 da det er vannløselig vitamin, så jeg ville tatt tilskudd i tillegg i en periode. Husk at rødt kjøtt og fet fisk er rikest på b12, egg er den dårligste (vi absorberer ikke så mye av b12 fra egg). Anonymkode: ca816...634
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #52 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 16.40): Først, bare så det ikke blir noen spekulasjoner i diagnoser, jeg har fått diagnosen fibromyalgi, men jeg er usikker på om det er det, uansett er det det som kjennes som muskulære smerter, eller smerter fra bindevevet, ømhet, vandrendende, har også PTSD, kompleks type (tror mye av smertene kommer herfra) og pleide dissosiere mye fra kroppen, men nå er jeg derimot i kontakt og kjenner alt av smerter, dag ut og inn, høhø. Jeg gjør mye for å smertelindre, og det er ikke nok. Jeg føler meg utmattet av å ha vondt hver dag. Og tar i mot alle tips med takk, uansett hvor alternativt det er! Anonymkode: 76ff8...fdb Slet mye med diffuse smerter over 1.5 års periode. Ikke fått diagnose på akkurat det, men har mye annet snacks... så jeg tillater meg å komme med tips. Det er en floskel å si yoga, så det skal jeg ikke si. Men body scan vil jeg anbefale, også kalt yoga nidra 😉 Man skal bare ligge stille, gjerne med noe som dekker øynene for mest mulig ro. Så guider en stemme oppmerksomheten din rundt i kroppen. For meg gir dette en avslapning så dyp at jeg føler meg vektløs. Sovner gjerne til det på kvelden. Enkle "vagusøvelser". Musikk jeg liker og dans som det faller meg inn, f.eks Earth, Wind & Fire 💃 Bad med epsom-salt. Evt kutte gluten. Anonymkode: fb863...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #53 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Elektrolytter er mineraler som er viktige for væskebalansen i kroppen. F.eks sodium, kalsium, kalium, magnesium, og alle disse påvirker også nervesystem, fordøyelse, og muskler. Sånn kort fortalt. Husker du hvor lavt du lå på b12? Jeg fikk injeksjoner på 220. Det anbefales for folk med FM/ME å ha høyere nivåer. Ikke farlig å ta b12 da det er vannløselig vitamin, så jeg ville tatt tilskudd i tillegg i en periode. Husk at rødt kjøtt og fet fisk er rikest på b12, egg er den dårligste (vi absorberer ikke så mye av b12 fra egg). Anonymkode: ca816...634 Takk for forklaring! Det jeg ikke helt forstår da er hvorfor en må ha det i vannet, liksom hvis jeg har havsalt på maten, og tar tablett-tilskudd, så har det kanskje ikke noe å si? Eller er det noe med opptaket kanskje. Husket ikke helt hva den lå på, men skal vurdere da å ta tilskudd uavhengig av hva legen sier neste gang. Men vil sjekke først hvordan prøvene ser ut med kostendringene, har begynt å spise ganske mye mer kjøtt, fisk, og egg enn jeg pleide. 😅 Anonymkode: 76ff8...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #54 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Slet mye med diffuse smerter over 1.5 års periode. Ikke fått diagnose på akkurat det, men har mye annet snacks... så jeg tillater meg å komme med tips. Det er en floskel å si yoga, så det skal jeg ikke si. Men body scan vil jeg anbefale, også kalt yoga nidra 😉 Man skal bare ligge stille, gjerne med noe som dekker øynene for mest mulig ro. Så guider en stemme oppmerksomheten din rundt i kroppen. For meg gir dette en avslapning så dyp at jeg føler meg vektløs. Sovner gjerne til det på kvelden. Enkle "vagusøvelser". Musikk jeg liker og dans som det faller meg inn, f.eks Earth, Wind & Fire 💃 Bad med epsom-salt. Evt kutte gluten. Anonymkode: fb863...ca4 Langvarige smerter er langvarige smerter, så godt du tillot deg å komme med tips! Yoga nidra ble jeg tipset om her inne for en del år siden, og det er virkelig gull verdt. I perioder der jeg ikke greier å gjøre så mye annet så hjelper det på, det krever minimalt med innsats, og hjelper så på tankekjør. Når jeg har mye fatigue så får jeg også ofte vonde tanker om alt jeg går glipp av, men da er en slik video med yoga nidra helt perfekt. Det grunner meg skikkelig. I begynnelsen sleit jeg litt da det å komme i kontakt med kroppen trigget meg, men etter psykomotorisk fysioterapi så har jeg endelig kontakt med kroppen, og yoga nidra da er så deilig. Synes det er bedre enn å sove jeg, fordi når jeg sover har jeg ofte vonde drømmer, når jeg gjør yoga nidra slapper jeg av! Jeg er ikke flink nok til å gjøre det ofte nok. Takk for påminnelsen! Anonymkode: 76ff8...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #55 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk for forklaring! Det jeg ikke helt forstår da er hvorfor en må ha det i vannet, liksom hvis jeg har havsalt på maten, og tar tablett-tilskudd, så har det kanskje ikke noe å si? Eller er det noe med opptaket kanskje. Husket ikke helt hva den lå på, men skal vurdere da å ta tilskudd uavhengig av hva legen sier neste gang. Men vil sjekke først hvordan prøvene ser ut med kostendringene, har begynt å spise ganske mye mer kjøtt, fisk, og egg enn jeg pleide. 😅 Anonymkode: 76ff8...fdb Det er pulverform man blander ut med vann, ikke kapsler. Salt på maten blir ikke helt det samme som mengden salt i en elektrolyttblanding. Dosene du tar og kombinasjonene du tar avgjør også. Tar du kalium, eller hva slags tilskudd tar du? Jeg drikker 1 ts med ren natron, særlig om sommeren og når jeg svetter. Prøv og se om kroppen tar opp greit fra mat. Spis rene produkter, dropp pølser og sånne ting. Anonymkode: ca816...634 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2024 #56 Skrevet 9. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for forklaring! Det jeg ikke helt forstår da er hvorfor en må ha det i vannet, liksom hvis jeg har havsalt på maten, og tar tablett-tilskudd, så har det kanskje ikke noe å si? Eller er det noe med opptaket kanskje. Husket ikke helt hva den lå på, men skal vurdere da å ta tilskudd uavhengig av hva legen sier neste gang. Men vil sjekke først hvordan prøvene ser ut med kostendringene, har begynt å spise ganske mye mer kjøtt, fisk, og egg enn jeg pleide. 😅 Anonymkode: 76ff8...fdb Sånn i forhold til mat, så er det ikke bare det du må spise mer av, men også det du må spise mindre av/kutte ut. Jeg rører ikke sukker, kunstig søtning, brus, godteri, ultraprosessert mat, forsiktig med mat med mye stivelse. Denne delen er også veldig viktig. Mtp tilskudd for nervesystem og muskler, så har jeg tatt disse: https://sunkost.no/bio-life-multi-b-kompleks-1 Det finnes flere typer b-kompleks, men for meg hadde denne den beste sammensetninger også mtp doser. Det er flere b-vitaminer som er viktige, ikke bare b12. https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler https://sunkost.no/bio-life-kalsium-med-vitamin-c-d3-og-k2-1 Man får kjøpt kalsium og magnesium kombinert, men jeg syns opptaket er best når jeg tar separat. Det sies at kalsium kan svekke opptak av magnesium når det tas sammen. Også d vitamin, veldig viktig. Husker du hva du lå på her? Du bør ligge over 75. D vitamin, kalsium, og magnesium er avhengig av hverandre. Har du for lite d vitamin, så påvirker det opptak av kalsium. Har du for lite magnesium, så påvirker det opptak av d vitamin. K2 frakter kalsium dit det skal. Ikke alltid lett å få i seg nok via kost. Du får kombitilskudd som dette som er en grei start hvis du vil ha et godt multiprodukt. Magnesium må kjøpes i tillegg. https://sunkost.no/bio-life-kalsium-med-vitamin-c-d3-og-k2-1 Og sånn tilbake til b12; jeg vet om tilfeller med fibromyalgi hvor de har blitt friske med b12 injeksjoner. Det er så viktig å forstå at lavere nivåer, selv om innenfor normalen, kan gi betydelige symptomer. B12 er VELDIG viktig. Når man har masse symptomer fra nervesystemet, så er det lurt å ha fokus på å få opp verdiene til mer optimale nivåer. Utrolig leit at legen din ikke har forståelse for dette, men dessverre mange leger som bare bryr seg om hvorvidt man ligger innenfor normalen eller ikke. Å gå fra 200 til 500, kan ha enorm betydning for noen med nervesmerter, ledd og muskelsmerter, og utmattelse. Jeg for min del ville som et minimum tatt tilskudd i tillegg til å spise mer kjøtt/fisk. Jeg klarte ikke økte b12 nivået mitt med noe som helst ved å gjøre det samme, i 1 helt år. Det finnes b12 på resept som heter Behepan, flere sier de fikk bedre effekt av denne enn injeksjon. Har du ikke tilgang til prøvesvar online? Jeg får mine tilsendt via furst eller helsenorge Anonymkode: ca816...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå