AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #21 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er ikke fibro bare en diagnose som settes når legene ikke har mer håndfast å gå på? Da sitter det vel i hodet, og burde henvises til psykolog. Anonymkode: 0eb6c...37f 🥱 Anonymkode: ca816...634 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #22 Skrevet 4. august 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ser nå at det ille er hverken godkjent eller anerkjent. https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/lavdose-naltrekson-en-medisin-mot-mange-plager Anonymkode: aad68...921 Jeg bruker også LDN og det er en alternativ medisin, men for meg har den hjulpet enormt. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi for 22 år sidenog i 19 av de årene var livet enorme smerter døgnet rundt. Etter at jeg startet på LDN så har jegfortsatt smerter, men hvis de var 10 før så er de 3nå. Aktivitetsmessig har jeg vært like aktiv i alle disse årene da aktivitet også er veldig viktig. Anonymkode: 69795...b37 3 1
Mezzosoprena Skrevet 4. august 2024 #23 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er ikke fibro bare en diagnose som settes når legene ikke har mer håndfast å gå på? Da sitter det vel i hodet, og burde henvises til psykolog. Anonymkode: 0eb6c...37f Denne her begynner virkelig å bli oppbrukt altså - jeg forstår liksom ikke poenget heller... Hva har det å si for akkurat deg om fibro er en fysisk eller psykisk diagnose? Det spiller faktisk ingen rolle for noen - hvis psykolog hjelper for dette, så tar jeg meg gjerne en tur dit igjen jeg altså, for alt som hjelper tar jeg imot med stor takk! 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #24 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Først, bare så det ikke blir noen spekulasjoner i diagnoser, jeg har fått diagnosen fibromyalgi, men jeg er usikker på om det er det, uansett er det det som kjennes som muskulære smerter, eller smerter fra bindevevet, ømhet, vandrendende, har også PTSD, kompleks type (tror mye av smertene kommer herfra) og pleide dissosiere mye fra kroppen, men nå er jeg derimot i kontakt og kjenner alt av smerter, dag ut og inn, høhø. Jeg gjør mye for å smertelindre, og det er ikke nok. Jeg føler meg utmattet av å ha vondt hver dag. Og tar i mot alle tips med takk, uansett hvor alternativt det er! Anonymkode: 76ff8...fdb Psykomotorisk fysioterapi. Anonymkode: 96d35...501 1
kindy Skrevet 4. august 2024 #25 Skrevet 4. august 2024 Jeg har kroniske smerter hver eneste dag, og det er bare så ufattelig utmattende og slitsomt å leve med! Har vert alltid vert sunn, frisk og aktiv inntil for 3 år siden da ting plutselig begynte å skje med kroppen! Har vert til utallige leger, spesialister, fysioterapeut, undersøkelser, to operasjoner (som ikke hjalp…snakk om feilbehandling!!!) og mye forskjellige typer smertestillende og andre medisiner, uten å komme frem til hva som er gale eller en diagnose. Eneste som hjelper litt for min del er fysisk aktivitet som gåturer og fjellturer. Problemet er bare det att jeg prøve å «glemme» smertene, att jeg går enda lengre turer en kroppen klarer….bare for å føle meg litt bedre der og da, og tar straffen for de litt senere! Om en uke har jeg tre avtaler på smerteklinikk på sykehus, og en time hos revmatolog som jeg tar privat med mistanke om fibromyalgi! Fikk time i det offentlige i juni til neste år!!! Så da betaler jeg det heller selv…! Hater hvordan livet mitt er blitt med dette smertehelvete som det er blitt!!!!! 1
Lorieen Skrevet 4. august 2024 #26 Skrevet 4. august 2024 For meg er mosjon det som hjelper best, i tillegg til å kutte ut raffinert sukker mest mulig, og avstå helt fra alkohol. Akupunkturnåler med strøm har også hatt veldig god effekt på flere av mine tenderpunkter. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #27 Skrevet 4. august 2024 Cymbalta har hjelpt mye på smertene mine men ikke på utmattelsen, søvn og hjernetåken, Spise ren mat hjelper litt… varme hjelper mye. Og lett trening Anonymkode: 794b3...8eb 1
Molly 4.5 år Skrevet 4. august 2024 #28 Skrevet 4. august 2024 Går på cymbalta. Har gått på 90 mg og nå gått ned til 60mg og kjenner mer til fibromyalgi smerter nå. Men jeg hadde jo hukommelse som en ert når jeg gikk på 90 mg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #29 Skrevet 4. august 2024 Jeg har ikke den diagnosen, men kroniske smerter. Hatt nytte av både Sarotex og Cymbalta, og ville trolig hatt det av medisinsk cannabis (opplever god effekt av cannabis generelt, men benytter det kun der det er tillatt). Anonymkode: 9214b...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #30 Skrevet 7. august 2024 Tusen hjertelig takk for alle forslag og erfaringer. ❤️ Tenkte da jeg skrev Hi at jeg skulle skrive det jeg selv allerede gjør, men kom til at et kortere HI var bedre. Har prøvd mye, og erfarer selv at regelmessig fysisk aktivitet er desidert det viktigste for å håndtere smertene, samtidig kjenner jeg at det er ikke nok. Skal forhøre meg med legen om LDN eller andre medisiner. Ellers har jeg gått til psykomotorisk fysioterapeut, og gjør daglige øvelser, strekking, foamrolling, og dagslys og en tur, og så forsøker jeg også styrketrening og mer fysisk aktivitet og NATUR når jeg kan. Det er en hårfin balanse det der. En dag uten strekking og en kort gåtur og jeg føler meg "påkjørt", samtidig om det blir for mye får jeg for mye fatigue og greier ikke noe dagen etterpå. TS Anonymkode: 76ff8...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #31 Skrevet 7. august 2024 kindy skrev (På 4.8.2024 den 17.39): Jeg har kroniske smerter hver eneste dag, og det er bare så ufattelig utmattende og slitsomt å leve med! Har vert alltid vert sunn, frisk og aktiv inntil for 3 år siden da ting plutselig begynte å skje med kroppen! Har vert til utallige leger, spesialister, fysioterapeut, undersøkelser, to operasjoner (som ikke hjalp…snakk om feilbehandling!!!) og mye forskjellige typer smertestillende og andre medisiner, uten å komme frem til hva som er gale eller en diagnose. Eneste som hjelper litt for min del er fysisk aktivitet som gåturer og fjellturer. Problemet er bare det att jeg prøve å «glemme» smertene, att jeg går enda lengre turer en kroppen klarer….bare for å føle meg litt bedre der og da, og tar straffen for de litt senere! Om en uke har jeg tre avtaler på smerteklinikk på sykehus, og en time hos revmatolog som jeg tar privat med mistanke om fibromyalgi! Fikk time i det offentlige i juni til neste år!!! Så da betaler jeg det heller selv…! Hater hvordan livet mitt er blitt med dette smertehelvete som det er blitt!!!!! All min medfølelse til deg. ❤️ Anonymkode: 76ff8...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #32 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 20.16): Jeg har hatt mye smerter pga div diagnoser og det som har hjulpet meg mest er medisinsk cannabis. Jeg var så desperat, utkjørt og nedfor at jeg i en alder av 42, uten å ha prøvd det før, gikk til det drastiske skritt. Ulovelig alternativt jeg vet men er man desperat nok så gjør man hva som helst Anonymkode: a27d9...78c Kan jeg spør hvor du får tak i det på en måte som er trygt, så du er sikker på at du ikke får en dårlig vare? AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 9.54): Jeg har hatt diagnosen siden 2002 og er det en ting jeg har lært er at det finnes ikke fasit på hva som hjelper deg. Du må prøve og feile. Min mor har også fibro og sverger til mosjon/trening mens jeg blir dårligere av det. Fysioterapeut anbefaler kulde på smertepunkter mens jeg foretrekker varme. Bruker smertekrem kjøpt på apoteket (har resept) og mye varmekremer. Kuldekrem på tinningen for å lindre migrene/hodeverk. Jeg har hatt særdeles god effekt av bevegelsestrening i varmtvannsbasseng med fysio. For noen spiller kostholdet en stor rolle: ting som å kutte svin, sukker, gluten, gjær kan hjelpe noen, for andre er lavkarbo løsningen. Er det noe jeg forakter så er det "besservisserne som sitter på fasiten som kurerer alle". Det finnes ikke en løsning for alle, kun en løsning for deg. Anonymkode: f3094...1e1 MYE prøving og feiling! Dette med smertekrem, sikter du til voltarol gel o.l.? Bortsett fra tigerbalsam, har jeg aldri hørt om varmekremer og kuldekremer, hvilke er det? Jeg har daglig spenningshodepine så er verdt å teste, eller er det kanskje bare mot migrene? Besservissere får kaste bort tida si alt de vil på misjonering, så får vi andre fortsette med prøvinga og feilinga. 😅 TS Anonymkode: 76ff8...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #33 Skrevet 7. august 2024 Min gjetning er at dagens fibromyalgipasienter en gang i framtida blir delt opp i flere distinkte sykdommer og tilstander. Jeg er så og si smertefri fra musklene mine i dag. Tror det handler om at jeg ikke spiser og drikker ting jeg reagerer på. Jeg har fremdeles smerter der det som trolig er facia er sammenvokst, senefester, mye hodepine, problemer med leddstabilitet, utmattelse, plutselige muskelutfall (hva? Hvorfor tømmer ikke blæra seg ordentlig helt plutselig?) og kvalme og lista fortsetter. Jeg sover godt, hodet er ok med, jeg bygger meg sakte opp, tar ingen medisiner og bruker pustemeditasjon med lange utpust daglig. Jeg har hatt mange behandlere og er godt utredet. Fibromyalgi har vært foreslått som diagnose og jeg har sagt hva jeg mener om en samlediagnose som resulterer i at alt ræl for all fremtid blir puttet i den boksen. Jeg vet det en gang i framtida enten er slik at jeg er så og si frisk eller at helt konkrete ting blir funnet. Trening og aktivitet er noe av det som er viktigst for meg. Jeg trenger også å ha det lite stressende i livet mitt, og å ha det bra. Anonymkode: de3a7...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #34 Skrevet 7. august 2024 Leste faktisk en interessant instagram-post nå nettopp. Den mente at mennesker med desorganisert tilknytningsstil hadde større sjanse til å få både kompleks PTSD og fibromyalgi og lignende kroniske smertetilstander. Stemte for meg i alle fall, så da ble jeg litt betenkt. Noe med at det gjør at en har levd med kronisk stress. Så blir da det å jobbe med tilknytningsstilen sin basically en måte å fjerne smerter på? Kanskje. TS Anonymkode: 76ff8...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #35 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 9.54): Bruker smertekrem kjøpt på apoteket (har resept) Hvilken smertekrem er dette? Jeg bruker Voltarol Forte gel, men hvis det finnes noe bedre man kan få på resept, tar jeg gjerne imot tips😊 Anonymkode: d6bf9...22b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #36 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste faktisk en interessant instagram-post nå nettopp. Den mente at mennesker med desorganisert tilknytningsstil hadde større sjanse til å få både kompleks PTSD og fibromyalgi og lignende kroniske smertetilstander. Stemte for meg i alle fall, så da ble jeg litt betenkt. Noe med at det gjør at en har levd med kronisk stress. Så blir da det å jobbe med tilknytningsstilen sin basically en måte å fjerne smerter på? Kanskje. TS Anonymkode: 76ff8...fdb Absolutt ikke en dum teori. Det å ha levd lenge med kronisk stress, enten fysisk eller psykisk, kan utløse FM, ME og autoimmune sykdommer. Så spørs det da, hva som er årsaken til det langvarige stresset, det er jo individuelt😊 Anonymkode: d6bf9...22b 1
Sydvesta Orkana Skrevet 7. august 2024 #37 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 16.47): Her har boblebad hjulpet mye Anonymkode: 98b2f...963 Samme her- om vinteren setter jeg varmtvannet i senga på fullt enkelte dager (ikke når jeg skal sove) og ligger på det mens jeg leser, hører musikk osv. Hjelper å bli skikkelig gjennomvarm. Går ukentlig til psykomotorisk fysioterapi. I perioder har jeg deltatt på tilrettelagt yoga + varmtvannsbasseng. Syns musikk og avspenning hjelper på muskelspenninger.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #38 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Absolutt ikke en dum teori. Det å ha levd lenge med kronisk stress, enten fysisk eller psykisk, kan utløse FM, ME og autoimmune sykdommer. Så spørs det da, hva som er årsaken til det langvarige stresset, det er jo individuelt😊 Anonymkode: d6bf9...22b Ja, veldig! Og hvis det for meg er som del av tilknytningsstil gir det jo mening at å jobbe der kan hjelpe, men det gjør jeg jo på en måte allerede gjennom terapi. Men apropos kronisk stress, det er jo også noe som kalles sunt stress, og da blir jeg litt forvirret, fordi nå er det som at jeg er veldig sårbar for stress, inkludert det som er positivt ladet. Egentlig så skal en jo fra barndommen av lære seg opp til å tåle passelige mengder med sunt stress, og den aktiveringen er det som driver en fremover. Men så har det blitt for mye, en får kronisk stress over mange år/tiår, og så er en her der alt stress blir for mye. Og burde en da fjerne også det sunne stresset? Er nå i alle fall det jeg har gjort en del år, og driver med å bidra til å øke toleransevinduet, og regulere nervesystemet and all that jazz. Vet ikke om det har noe med fibromyalgien å gjøre da, om det kan reverseres, men kompleks PTSD. Så det ble nok litt på siden, jeg bare fikk tanker her nå. TS Anonymkode: 76ff8...fdb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #39 Skrevet 8. august 2024 Trening Ikke ta for hardt i der du har smerter, men fokuser på bevegelse avspenningsøvelser Langvarige smerter kan gjøre deg overfølsom. Meditasjon eller kognitiv terapi kan avhjelpe og hjelpe å avslære hjernen Anonymkode: 416ee...60e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #40 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leste faktisk en interessant instagram-post nå nettopp. Den mente at mennesker med desorganisert tilknytningsstil hadde større sjanse til å få både kompleks PTSD og fibromyalgi og lignende kroniske smertetilstander. Stemte for meg i alle fall, så da ble jeg litt betenkt. Noe med at det gjør at en har levd med kronisk stress. Så blir da det å jobbe med tilknytningsstilen sin basically en måte å fjerne smerter på? Kanskje. TS Anonymkode: 76ff8...fdb Tviler. Anonymkode: f12d3...b81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå