Gå til innhold

Gode gamledagse smørbrød.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har fått mange forslag, men jeg ber deg bare tenkt godt over hvem du lager mat til. Mange liker ikke remulade, majonesbaserte salater, tunfisk og ansjos, og du risikerer at maten ikke blir spist evt plukket i stykker. Det er en grunn til at klassikere er klassikere, det er at det er godt og folk liker det. Jeg er ganske altetende, men mange av de forslagene som er kommet over hadde jeg slitt med å få ned. Et tips er å ha majones og remulade ved siden av så gjestene kan forsyne seg med det de ønsker, hvis de ønsker, i den mengden de selv syns er passende. Hvis du smører lang tid på forhånd hjelper det ikke å ha toastet brødet og så hive på masse fuktig mat, da blir det soggy.

Anonymkode: 2f791...d1f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har fått mange forslag, men jeg ber deg bare tenkt godt over hvem du lager mat til. Mange liker ikke remulade, majonesbaserte salater, tunfisk og ansjos, og du risikerer at maten ikke blir spist evt plukket i stykker. Det er en grunn til at klassikere er klassikere, det er at det er godt og folk liker det. Jeg er ganske altetende, men mange av de forslagene som er kommet over hadde jeg slitt med å få ned. Et tips er å ha majones og remulade ved siden av så gjestene kan forsyne seg med det de ønsker, hvis de ønsker, i den mengden de selv syns er passende. Hvis du smører lang tid på forhånd hjelper det ikke å ha toastet brødet og så hive på masse fuktig mat, da blir det soggy.

Anonymkode: 2f791...d1f

Enig med deg! 😌 Takk. Elsker egg og og reker men ikke majones. Elsker roastbeef og karbonade men ikke potetsalat og remulade. Så måttet styrt unna mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 16.35):

Jeg skal smøre gamledagse smørbrød, og ja jeg har googlet, men det som kommer opp er nesten som vanlige skiver med ett pålegg og grønnsaker og pynt. Greit det, men det jeg er ute etter er to pålegg som går sammen, og det jeg da fant var leverpostei og bacon. Det kan jeg bruke, men hjelp meg med andre forslag her? Skinke og ost vet jeg om, men det blir l i t t kjedelig. Hva passer til for eksempel til annet kjøttpålegg og tunfisk fks? 

Andre forslag taes i mot med stor takk! 

Jeg kommer til å riste skivene, for mykt brød mangler crunsj , men de serveres kalde. Please gi meg råd, og gjerne oppfinnsoome/ uvanlige kombinasjoner.

Anonymkode: 8575e...a5f

Kaldt ristet brød blir seigt

Anonymkode: 400b5...2f3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinke og brie 

Skinke med eggesalat på

Egg og tomat 

Italiensk salat med en god salami

Karbonade og løk

Kokt egg på rekesalat 

Røkelaks og eggerøre 

Skinkestek og surkål 

Pynt gjerne med agurk, cherrytomat, paprika, salat eller urter.

Anonymkode: 65606...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rista brød er ikkje gammaldags smørbrød. Bruk loff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 3.8.2024 den 20.30):

Du har fått tips om masse godt! 😋 Jeg er så glad i spirer og nykvernet pepper så det vil gå igjen her, så skriver ikke på alle😋🤓

Hummus, gjerne rødbetehummus, eller gulrothummus med spirer og rødbeter på første, og agurkskiver på siste, samt grov pepper er digg. Klassisk hummus med syltet gulrot (meny har) er også veldig godt! 

Røkt tofu med syltet rødkål, sennep, og evt majones. Agurk til pynt. Klementinbåter passer også.

Seitainpølse med sennep og rødbeter, samt salat, og agurk. 

Breie med valnøtter og fikensyltetøy. 

Hvit geitost med ripsgele.

Avjar med grønnsaker (for de som ikke vil ha så veldig mye).

Pisket kremost med godt syltetøy f.eks aprikos, appelsin. Gjerne valnøtter også. 

Salt versjon av over med pisket kremost med stekt sopp og asparges. 

Ellers de klassiske: egg/kaviar, eggerøre/røkelaks, roastbiff/remulade, ost/skinke, leverpostei, karbonader, reker, osv. 

dette er da ikle gammeldags mat😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (6 timer siden):

dette er da ikle gammeldags mat😊

Det er en smaksvariant på gammeldagse smørbrød. Jeg tenker at i 2024 så kan en lage de klassiske smørbrødene med pålegg som passer de ulike. 
Hilsen allergiker som er vant med å tilpasse både for meg selv og andre. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozzarella og tomat, skåret i skiver, lagt annenhver, litt på overlappende/på skrått

Egg, kokt eller omelett sammen med skinke eller laks

Avokado sammen med reker, tunfisk, eller laks

Peanøttsmør og banan! Ikke veldig «klassisk samdwhich» men veldig godt!

BLT - bacon, lettuce, tomato

ellers, pynt med oliven, sylteagurk, rødbeter, løk, sprøstekt løk, en stripe majones osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei med bacon?! Det er for spesielt interesserte tror jeg, eller er det 95-åringer du skal servere?

Anonymkode: 89f0e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leverpostei med bacon?! Det er for spesielt interesserte tror jeg, eller er det 95-åringer du skal servere?

Anonymkode: 89f0e...f65

Du er nok ikke en spesielt hyggelig person som kommer med slike dumme kommentarer om noen bare fordi de liker annen mat enn deg. Jeg lager ofte smørbrød til alle typer store anledninger og ovnsbakt postei med bacon er alltid den første typen som forsvinner. Og både vi og barna elsker det, men vi er sikkert en hel gjeng 95-åringer og det lever jeg fint med siden jeg i det minste slipper å være deg. 

Anonymkode: b3313...e54

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...