Gå til innhold

Jeg liker ikke nevøene mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren til mannen min har to gutter på 11 og 14 år. Jeg og mannen har vært sammen i fem år, så jeg har kjent disse guttene siden de var 6 og 9 år. Barnas far er skilt fra mor, men har de 50%. Vi bor nært hverandre og møtes ofte. Etter å ha kjent barna i flere år og prøvd å bli mer positivt innstilt til de, må jeg bare innse at jeg ikke liker de. Dette gjør at jeg egentlig ikke har lyst til å være med på familiesammenkomster der de også deltar.

Problemet er at disse guttene er veldig uoppdragne. De sloss med hverandre, de klarer ikke å sitte i ro ved matbordet eller i sofaen (sitter bare i ro hvis de spiser foran tven), de bruker utestemme inne, de må ha "spesialmat" (=pølse eller pizza) til nesten hver middag fordi de "ikke liker" helt vanlig middag. De sier ikke hei, sier ikke takk for bursdagsgaver/julegaver, de hører ikke etter på beskjeder som de har fått tusen ganger før (ikke lov å kaste ball inne, ikke slå broren din), de forventer at alle skal ordne ting for de og gjør ingenting selv (kommanderer faren til for eksempel å forsyne de med mat eller rydde opp etter seg). De har få interesser utenom ting som foregår på skjerm, og får de ikke bruke skjerm så er de sure og vanskelige. Det er rett og slett ikke noe trivelig å tilbringe tid med dem eller med annen familie når de er til stede.

Hvordan orker man å måtte forholde seg til slike barn? Jeg er jo den voksne her og burde jo ikke la meg irritere sånn, men jeg klarer ikke å la være. Jeg har prøvd å bli kjent med de, men det er ikke så lett når de alltid er enten misfornøyde eller sitter med nesa i en skjerm. Å finne på aktiviteter med de er helt umulig. Jeg skjønner ikke at noen lar barna sine oppføre seg på en slik måte at folk ikke orker å være rundt de..

Anonymkode: 50fa3...6b5

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de noen diagnoser?

Hvorfor har foreldrene oppdratt de slik?

Hvordan er din svoger og ex- svigerinne som personer?

Anonymkode: a81c0...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du forholde deg til de da? Det er ikke sånn at man må omgås folk man ikke liker bare fordi man er i slekt.

Anonymkode: cae7a...b2d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres ut som nokså typiske unger... Er vel bare å unngå de som oftest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (14 minutter siden):

De høres ut som nokså typiske unger... Er vel bare å unngå de som oftest. 

Typiske unger? De høres ut som uppdragne drittunger, og det er ikke typisk for de fleste unger

Anonymkode: cb86d...498

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette du beskriver her trenger ikke du å forholde deg til. 

Men det er lov å si til barna at de skal takke for gaver, eller at de skal snakke med inne stemme osv. Dårlig oppførsel eller oppdragelse som direkte inntreffer dere er lov å korrigere. 

Anonymkode: 984fa...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker de interessert i relasjon til deg/dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna dem, inviter kun de voksne.

Anonymkode: d57dd...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Typiske unger? De høres ut som uppdragne drittunger, og det er ikke typisk for de fleste unger

Anonymkode: cb86d...498

Det er mitt inntrykk av unger i dag. Vet at ikke alle er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og vil ha en relasjon til alle elevene mine. Mange oppfører seg som nevøene dine. Mine metoder er å få en god relasjon først. Dere har de sikkert noe alene? Finn på noe med en nevø om gangen- Finn hans interesser. Gjør noe han liker- sykle/bake/fotball/film+++. Se bak oppførselen, han er sikkert hyggeligere alene og trenger å bli sett. 
Prøv å overse dårlig oppførsel i selskaper. Si i fra om ting, sett grenser der du er innlandet. 

Anonymkode: 90c45...72f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store barn som har kommet inn i livet ditt seint.. typisk at kvinner ikke liker nevøer på mannen sin side. 
Dere er en familie nå så vær voksen og skap en relasjon med de. 
De merker jo at du ikke liker de 

Anonymkode: 42fe7...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke, ts, ungene du misliker. Det er foreldrene deres.

Jeg bruker si at jeg aldri har møtt et barn jeg ikke liker. Men de fleste foreldre jeg møter er noen ufordragelige drittunger.

Ungene er helt sikkert supre. Om du fikk sosialisert med dem alene uten den negative påvirkningen av deres foreldre er de sikkert morsomme mennesker. Sånn som tips? Vel, ungene må du bare omgåes til de er 14-16 og ikke gidder være med mer. Foreldrene derimot må du nok slite med til du faser dem ut. Så begynn med det - å fase ut foreldrene.

Anonymkode: f4fd1...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har et godt forhold til sine søsken, og jeg til mine svigerinner. Vi har også et barn som leker med de yngste søskenbarna. Så ja, jeg må forholde meg til disse barna også. Vi møtes som regel bare hos svigerforeldrene, da de har svært hus med hage, og søsknene gjerne møtes alle samtidig med familier. Vi andre bor mye trangere.

Ungene virker ikke interessert i å ha en relasjon til oss. Jeg prøver så godt jeg kan å snakke med de og spørre om ting, men det er vanskelig å ha en samtale med de. Kanskje det skinner igjennom at jeg ikke liker de, selv om jeg prøver å skjule det. Men de er likedan mot min mann, som har kjent de hele livet. Føler ikke for å ta initiativ til at de er på besøk alene her, det får være opp til mannen.

Forøvrig, mannen min har fire søsken og alle har barn. Det er bare ungene til den ene broren jeg har problemer med. Så det handler ikke om at det er på hans side. Moren til barna har jeg bare møtt noen få ganger, men faren er nok en type som ikke er så flink til å sette grenser. De blir sjelden korrigert for det jeg anser for dårlig oppførsel i alle fall. 

TS

Anonymkode: 50fa3...6b5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt det ikke er dine , men din manns nevøer. Du kan litt lettere velge vekk omgangen med dem.

Har du egne søsken med såpass lite oppdratt barn? 

Anonymkode: 801aa...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du reagerer, de høres ikke spesielt sympatiske ut.

Men trenger du å forholde deg til dem så ofte, da? Det er jo du som bestemmer hva du vil servere til middag, så hvis du ikke vil gi dem spesialservering, gjør du det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 16.49):

Typiske unger? De høres ut som uppdragne drittunger, og det er ikke typisk for de fleste unger

Anonymkode: cb86d...498

Akkurat som du er uoppdratt voksen

Anonymkode: 1a86d...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La være å iirritere deg!hva så om de sitter på skjerm, får servert mat osv 

Anonymkode: 1a86d...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 17.18):

Hold deg unna dem, inviter kun de voksne.

Anonymkode: d57dd...456

Dette + prøv å finne ut hvilke perioder svoger ikke har barna.

Anonymkode: e12cd...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...