Gå til innhold

Venninne som spør om lån hver måned

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør uansett ta vare på de vennene du har når du er såpass ensom. 

Anonymkode: ee974...63c

Har vi stått opp på feil ben i dag, kanskje?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en engangshendelse kunne jeg nok lånt bort, men om det ble gjentagende ville jeg sagt nei. Når det blir en månedlig hendelse er de jo alltid på «hæla» (som vi sier her), bedre at de må stramme inn en mnd. eller to og komme seg á jour igjen.

Jeg hadde faktisk en venninne som prøvde seg. Først fikk hun låne et par tusen en mnd., skulle få igjen ved lønning. Så ba hun om å få dele opp tilbakebetalingen, og til slutt spurte hun om å låne litt til etter første avdrag, skulle betale alt på neste lønning igjen. Da sa jeg nei, og etter det har det ikke vært noe, tror hun så hvor det bar.

Hun hadde virkelig dårlig råd, men det hjalp ikke at alle ekstra penger som kunne vært satt av til en regnværsdag ble brukt på tatoveringer, negler, bryn og røyk. Totalt klisjé, og det er hvorfor jeg ikke tviler når noen forteller om venner som er fullstendig bevisstløse når det kommer til økonomi.

Hun har skjerpet seg noe, stumpet røyken i hvert fall. Jeg skjønner at det er kjipt med dårlig råd, og at man tenker man bare skal unne seg litt, men det er ikke mitt problem. 

Anonymkode: 54db9...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du bør uansett ta vare på de vennene du har når du er såpass ensom. 

Anonymkode: ee974...63c

Snodig kommentar å komme med. 
Hvem sier ts er ensom? 
Det er snakk om å låne penger. 

Anonymkode: 973f1...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt nei. Jeg hadde (og har) lånt til nære venner som ikke har for vane å gjøre dette, men dette er jo en dame som bare igjen og igjen styrer seg inn i pengenød ved å bruke penger hun ikke har. Ren luksusfelle.

Jeg skjønner oppriktig ikke at hun ikke synes det er jævlig flaut selv. Det er virkelig helt uforståelig for meg at man kan så til de grader mangle skamfølelse.

Anonymkode: 763ae...74d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet en slik person. Når vi datet spurte han andre om penger. Han var ufør og drev eget foretak som han ikke tjente på. 

Når vi sluttet å date ble jeg en av de som fungerte som bank. Noen han spurte hver eneste måned i to mnd om penger slik at han kunne stikke å kjøpe øl. Ute. 

Jeg trodde pengene gikk til mat til han og sønnen. Men nei det var penger til øl slik at han kunne være sosial. Og så takket han og sa at nå hadde jeg vært så flink og greier som hadde ordnet slik at han kunne være sosial med andre. 

Ble så forbanna på han til slutt at jeg kuttet ut fyren helt. 

Anonymkode: 368e0...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri låne penger av andre, ei heller låne bort. Har hun ikke råd må hun prioritere annerledes, slik er det. 
Jeg kjenner ei som er mange millionær. 
Født inn i det, og lever et helt vanlig liv. 
Kunne aldri falt meg inn å spørre om hun kunne sponset nytt bad til meg, selv om det hadde vært en fis i vinden for henne. 
Eller spandere et glass vin for den saks skyld. 
folk må slutte å utnytte andre. 
Når barna mine var 14 år så lånte de 10 kr av en venn, og motsatt - for så å vippse tilbake. 
voksne folk låner ikke penger med andre. 
hadde faktisk levd på knekkebrød ei uke fremfor å spør folk om penger, så lavt synker man ikke 

Anonymkode: f9c97...a85

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har ingen venner som har så dårlig økonomistyring at de må låne penger til mat. 

Anonymkode: df063...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg får pengene tilbake kan jeg godt låne ut. Jeg gidder ikke oppdra andre mennesker og belære dem om økonomi. Får jeg ikke pengene tilbake er det derimot slutt på utlån

Anonymkode: 268f2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet være streng og si nei. Hadde ei som pga hun alltid tok kontakt for å låne og pent lite annet har endt opp med å nå bli mer perifer. 
Jeg var grei fordi jeg forstod hvorfor første gangen. Så tok det lang tid før hun spurte igjen. Så begynte hun å spørre hyppigere, hver måned, og jeg sa konsekvent nei. Nå regner jeg med at hun kun tar kontakt for å spørre om penger. Det er alltid mat og medisiner som er grunnen. Dette er også en som går hyppig til frisøren, har noen tatoveringer (ikke haugevis), og ellers liker shopping, og «fornye» seg. Noen ganger spør hun dager etter hun har fått penger. 
Nå har jeg ikke så mye kontakt, men har vært sånn at hun kan melde meg på Messenger sent på kvelden, og igjennom natten kan jeg få høre at det haster, og jeg må svare. Dette kan være natt til søndag, så mye haster det ikke at jeg skal svare midt på  natten. Hun sletter og skriver nye meldinger hele tiden også. Jeg får gjerne en melding om at «det ordnet seg» litt senere, eller mer om at det haster. 
Hun er veldig hyggelig, men en del yngre enn meg. Hun har både samboer, og foreldre og søsken, så jeg tipper de har satt grenser og derfor spør hun andre. Hun ødelegger vennskap med å holde på sånn. 

Jeg har ikke hatt så mange som har spurt meg om å låne penger, og jeg har konsekvent sagt nei. Hun her valgte jeg å hjelpe ut for grunnen var veldig god, og alle kan trenge en hjelpende hånd. Var penger jeg potensielt hadde råd til å miste. Fått igjen med en gang som avtalt også, men jeg er ingen bank, og forholdet vårt blir nok ikke det samme igjen pga alt maset om å låne penger. Anbefaler TS å bare si nei. Det er lov. Ting blir dyrere også, men du trenger egentlig ikke gi noen grunn heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...