AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #41 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Slutt å vær så politisk korrekte! Hvis man bor et sted der alle er norske hvite så teller selvsagt fargen om man skal beskrive noen. Jeg sier svart, deal with it! Anonymkode: 67e7e...7e1 Vi er mange som ikke er hvite her... Si svart om du vil, men vedkommende kan være norsk fordet... Anonymkode: 343b6...b43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #42 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er problemet, bortsett fra hudfargereferansen? Er det ok å kalle folk fra Latinamerika, eller Midtøsten for brune? (Som sagt bør man som regel ikke referere til noen utfra hviken hudfarge de har) Anonymkode: bc98f...d09 Mange i latinamerika og midtøsten referer til seg selv som brune hvertfall, så helt ukjent er det jo ikke for dem. Er nok en preferansesak hva de vil at andre skal si, da. Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #43 Del Skrevet 3. august 2024 Tjah hvis du sier at du selv er hvit, så er vel andre mennesker brune, svarte osv. farge er farge. Beskrivende. Ikke en egenskap Anonymkode: 842e1...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #44 Del Skrevet 3. august 2024 Svigerdatter er amerikaner med foreldre fra Kina. Jeg kaller henne Ellen (som er navnet hennes) Lynende intelligent dame med særdeles godt betalt jobb. Min norske venninne kaller henne "ho gule" 🤷🏼 Anonymkode: 5ed96...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VetAlt Skrevet 3. august 2024 #45 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er problemet, bortsett fra hudfargereferansen? Er det ok å kalle folk fra Latinamerika, eller Midtøsten for brune? (Som sagt bør man som regel ikke referere til noen utfra hviken hudfarge de har) Anonymkode: bc98f...d09 Visepresidenten ser på seg selv som svart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. august 2024 #46 Del Skrevet 3. august 2024 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: arget er likevel gangbart i Norge. Grunnen til at "colored" er så betent i USA er først og fremst at det ble brukt både i raselover og på skilt som delte alt mulig inn etter hudfarge. Selv etter disse lovene og skiltene forsvant ble "colored" brukt bevisst nedsettende av rasister. Begrepet "farget" i Norge har ikke den samme historikken, det har tvert imot gjerne vært ansett som et godt alternativ til "svart". har alltid hatet ordet "colored" eller "farget". Vet ikke men det høres som alle har en farge bortsett fra de hvite som er blenda hvit og det er helt absurd. Jeg er ikke hvit, jeg er en slags lys beige, takk ☺️ Endret 3. august 2024 av NatNat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #47 Del Skrevet 3. august 2024 NatNat skrev (1 time siden): 😆Asiater er asiater Himmel og hav, å si at sør-øst asiater er lik folk fra "nære-Østen" er jo som å si at epler og pærer er det samme. Er da helt forskjellige både når det gjelder kultur og utseende, og som migranter er sør-øst asiater mye mer innstilt på å la seg integrere. Anonymkode: 1fc45...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. august 2024 #48 Del Skrevet 3. august 2024 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: Himmel og hav, å si at sør-øst asiater er lik folk fra "nære-Østen" er jo som å si at epler og pærer er det samme. Er da helt forskjellige både når det gjelder kultur og utseende, og som migranter er sør-øst asiater mye mer innstilt på å la seg integrere. Anonymkode: 1fc45...217 ja, ok, enig.. man kan si "sør-asiater" eller Øst Asiater, det er nok mer presis. Og Midøsten. Endret 3. august 2024 av NatNat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #49 Del Skrevet 3. august 2024 NatNat skrev (3 minutter siden): har aldri hatet ordet "colored" eller "farget". Vet ikke men det høres som alle har en farge bortsett fra de hvite som er blenda hvit og det er helt absurd. Jeg er ikke hvit, jeg er en slags lys beige, takk ☺️ Enig. Da blir det et oss-og-dem-opplegg. Ubehagelig. NatNat skrev (1 minutt siden): ja, ok, enig.. man kan si "sør-asiater" eller Øst Asiater, det er nok mer presis. Det er nok mer presist ja. Hvis jeg sier jeg er fra Asia, tenker folk automatisk Vietnam, Japan, Kina osv. Ikke India. Eller Sri Lanka, Bangladesh, Nepal osv. Misforstå meg rett, jeg ER fra Asia, men man assosierer begrepene med noe annet, og det er så etablert at det blir tungvint, for det krever alltid en forklaring eller en form for forsvarelse. Anonymkode: 343b6...b43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3. august 2024 #50 Del Skrevet 3. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Enig. Da blir det et oss-og-dem-opplegg. Ubehagelig. Det er nok mer presist ja. Hvis jeg sier jeg er fra Asia, tenker folk automatisk Vietnam, Japan, Kina osv. Ikke India. Eller Sri Lanka, Bangladesh, Nepal osv. Misforstå meg rett, jeg ER fra Asia, men man assosierer begrepene med noe annet, og det er så etablert at det blir tungvint, for det krever alltid en forklaring eller en form for forsvarelse. Anonymkode: 343b6...b43 Jeg tenker alltid på India som i Asia og Kina, Japan, etc.. som Øst Asia eller "FAR EAST" Men midtøsten er ikke egentlig Asia for meg, vet ikke hvorfor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #51 Del Skrevet 3. august 2024 NatNat skrev (Akkurat nå): Jeg tenker alltid på India som i Asia og Kina, Japan, etc.. som Øst Asia eller "FAR EAST" Men midtøsten er ikke egentlig Asia for meg, vet ikke hvorfor.. Er faktisk litt enig, Midtøsten er Midtøsten i mitt hode. Anonymkode: 343b6...b43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #52 Del Skrevet 3. august 2024 Dette er så norsk. Synd at det er sånn. En erfaring fra eget liv: Søsteren min er gift med en brite, og hele storfamilien min besøkte de for noen år siden. Da vi skulle på restaurant og alle ville drikke litt så sa svogeren min at bestekompisen hans kunne hente oss og kjøre oss til byen da han hadde stor bil. Supert! Etter vi kom fram til restauranten utbrøt faren min "du nevnte ikke at han var "black". Svoger satt der som et spørsmålstegn. Hva har det å si for noe som helst? For det har egentlig ikke det. For noen arkaiske nisser vi er i dette landet. Anonymkode: 87795...3fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #53 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svart for afrikanere, aboriginere, afro-amerikanere osv.. Brun for øst-asiater, latinamerikanere, folk fra midtøsten og (kanskje) personer fra de sørligste delene av Europa. Det beste vil selvsagt være å unngå hudfarge-referanser overhodet. Anonymkode: bc98f...d09 Det heter ikke svart. Det heter afrikaner. Asiater osv. Anonymkode: 52aec...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #54 Del Skrevet 3. august 2024 AprilLudgate skrev (1 time siden): Men endel fra India er jo strengt tatt mer dobbel kaffe latte enn brun sjokolade om du skjønner. Jeg er….lys beige marsipan? Ingen asiatere er jo gule. ..så mange vakre farger, jeg er uheldigvis mer griserosa Anonymkode: 97e55...526 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 3. august 2024 #55 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Svigerdatter er amerikaner med foreldre fra Kina. Jeg kaller henne Ellen (som er navnet hennes) Lynende intelligent dame med særdeles godt betalt jobb. Min norske venninne kaller henne "ho gule" 🤷🏼 Anonymkode: 5ed96...cd2 Ho gule er jo helt idiotisk. Selvfølgelig er hun Ellen for deg, men om hun var savnet eller noe hadde skjedd, så hadde det kanskje vært greit å informere politiet om at hun hadde kinesiske trekk. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er så norsk. Synd at det er sånn. En erfaring fra eget liv: Søsteren min er gift med en brite, og hele storfamilien min besøkte de for noen år siden. Da vi skulle på restaurant og alle ville drikke litt så sa svogeren min at bestekompisen hans kunne hente oss og kjøre oss til byen da han hadde stor bil. Supert! Etter vi kom fram til restauranten utbrøt faren min "du nevnte ikke at han var "black". Svoger satt der som et spørsmålstegn. Hva har det å si for noe som helst? For det har egentlig ikke det. For noen arkaiske nisser vi er i dette landet. Anonymkode: 87795...3fd I ditt eksempel så var det helt uinteressant hvilken farge hvem hadde ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #56 Del Skrevet 3. august 2024 Dette blir litt utenom emne, men gjelder omtale av hudfarge. Min familie er fra sunnfjord og på min mors side er veldig mange av oss mørkere i huden enn mange andre som har forferdre som het Ola og Kari. Vi har bestandig snakket mye om hudfargen vi har i slekta. Tipp-oldefaren min var skikkelig mørk. Vi har vært stolte av hudfargen vår. Så jeg er iallfall en som snakker om hudfarge på folk som har forfedre som gjerne het Ola og Kari.. Når det gjelder hudfarge på mennesker som kan spore anene sine tilbake til sydeligere strøk, så tør jeg ikke det. Jeg føler nesten at det å være mørkere i huden blir oppfattet som noe veldig stygt som er slemt å snakke om. Dette er trist, for jeg synes mennesker med en mørkere hudtone er utrolig vakre med den flotte hudfargen. Anonymkode: 2ba45...b26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #57 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg føler nesten at det å være mørkere i huden blir oppfattet som noe veldig stygt som er slemt å snakke om. Dette er trist, for jeg synes mennesker med en mørkere hudtone er utrolig vakre med den flotte hudfargen. Anonymkode: 2ba45...b26 Det er dessverre sånn at lyse mennesker har ødelagt ideen om at mørke mennesker kan være pene, og de har undertrykt oss i så vanvittig mange år. Holdningene henger igjen. Derfor er det veldig mange som nå ikke tør å si noe "feil". Mange unngår å nevne farge i det hele tatt, selv om den kun er ment som en beskrivelse. Dette henger mye sammen med at mange har reagert på at "hvite sier n-ordet" mens de selv, som svarte, har brukt det om hverandre. De har tatt ordet tilbake, men de har ikke hengt så lang med i tiden at det er greit for "alle" å si. Nå er ikke jeg svart, og kan ikke påberope meg noe innen svart kultur og historie, men jeg har opplevd vanvittig stygg rasisme. Så holdningene om at mørke folk er stygge, henger fortsatt i. Hvis jeg går inn i en diskusjon, og vedkommende tilfeldigvis er tre år i hodet, går personangrepene ut på hudfargen min. Selv ville jeg aldri sagt noe stygt om hudfaren til noen med en annen hudfarge enn min, både fordi jeg synes det er vanvittig hjernedødt, men også fordi maktbalansen alltid har vært at hvite er overlegne ikke-hvite. Effekten hadde ikke blitt den samme. Så ja, det ER trist. Jeg skjønner at folk ikke vil si feil, i fare for å fornærme noen. Men jeg er av den oppfatning at ingenting blir bedre hvis vi skal gå rundt å være livredde ord som egentlig ikke er farlige. Anonymkode: 343b6...b43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #58 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dessverre sånn at lyse mennesker har ødelagt ideen om at mørke mennesker kan være pene, og de har undertrykt oss i så vanvittig mange år. Holdningene henger igjen. Derfor er det veldig mange som nå ikke tør å si noe "feil". Mange unngår å nevne farge i det hele tatt, selv om den kun er ment som en beskrivelse. Dette henger mye sammen med at mange har reagert på at "hvite sier n-ordet" mens de selv, som svarte, har brukt det om hverandre. De har tatt ordet tilbake, men de har ikke hengt så lang med i tiden at det er greit for "alle" å si. Nå er ikke jeg svart, og kan ikke påberope meg noe innen svart kultur og historie, men jeg har opplevd vanvittig stygg rasisme. Så holdningene om at mørke folk er stygge, henger fortsatt i. Hvis jeg går inn i en diskusjon, og vedkommende tilfeldigvis er tre år i hodet, går personangrepene ut på hudfargen min. Selv ville jeg aldri sagt noe stygt om hudfaren til noen med en annen hudfarge enn min, både fordi jeg synes det er vanvittig hjernedødt, men også fordi maktbalansen alltid har vært at hvite er overlegne ikke-hvite. Effekten hadde ikke blitt den samme. Så ja, det ER trist. Jeg skjønner at folk ikke vil si feil, i fare for å fornærme noen. Men jeg er av den oppfatning at ingenting blir bedre hvis vi skal gå rundt å være livredde ord som egentlig ikke er farlige. Anonymkode: 343b6...b43 Må legge til at jeg snakker på generell basis her, ikke alle er idioter. Anonymkode: 343b6...b43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #59 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mange i latinamerika og midtøsten referer til seg selv som brune hvertfall, så helt ukjent er det jo ikke for dem. Er nok en preferansesak hva de vil at andre skal si, da. Anonymkode: 343b6...b43 Enig. Anonymkode: bc98f...d09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #60 Del Skrevet 3. august 2024 VetAlt skrev (39 minutter siden): Visepresidenten ser på seg selv som svart. Joda, men det er for politiske formål. Det spiller uansett ingen rolle; vi krysser fingrene for Kamela! Anonymkode: bc98f...d09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå